Naisten ja miesten ammatit?
"Yliopistonlehtori ja sukupuolentutkimuksen maisteriohjelman koulutusohjelmajohtaja Elina Penttinen Helsingin yliopistosta kertoi Me Naisille vuonna 2020 pohjoismaisesta paradoksista: Suomessa vallitsee pitkälle viety sukupuolten välinen tasa-arvo, mutta käytännössä kulttuurimme ja yhteiskuntamme on vahvasti sukupuolistuneita.
– Se näkyy esimerkiksi siinä, että tasa-arvosta huolimatta meillä on hyvin vahva sukupuolistunut jakauma työelämässä. Suomessa on suuri jako miesvaltaisten ja naisvaltaisten alojen välillä, vaikka kuvittelemme, että meillä on jo päästy pitkälle tasa-arvossa, Penttinen kommentoi tuolloin."
http://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000009918489.html
Hyvä kysymys tuo, että miksi vaikka jutussa mainitut hammashoitaja tai palkanlaskija ovat vahvasti naisten ammatteja?
Vaikka ovat aika neutraaleja ammatteina.
Kommentit (12)
"THL:n mukaan viime vuosina työmarkkinoilla on havaittu hienoisia muutoksia, kun naiset ovat kouluttautuneet perinteisesti miesvaltaisille aloille. Miehet sen sijaan eivät ole merkittävissä määrin siirtyneet naisenemmistöisille aloille."
Työni miesvaltaisella alalla on todella mukavaa ja sopii mulle hyvin, mutta rasittavaa joutua jatkuvasti perustelemaan alavalintaansa. Ei sille ole mitään syvällistä syytä: monipuolinen työ ja hyvä liksa. That's it. Mutta joka päivälle sitä äimistelijöitä riittää ja dilleimmät kyseenalaistaa vielä mun sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisenikin 🤯
En edes pääse vastaamaan kyselyyn, kun heti näkyy vastaukset. Tämä palsta on rikki.
Itse oon miesvaltaisella alalla.
M30
Meillä saa hakea opiskelemaan mitä tahansa alaa. Se että vapaat ihmiset vapaassa maailmassa hakeutuvat eri aloille jonkun mielestä "väärällä tavalla" ei kyllä ole oikea ongelma. Tähän voi tarjota syyksi kulttuuria, mutta minä tarjoan luonnollisia preferenssejä. Kummin kammin. Joka tapauksessa jokainen saa hakeutua haluamalleen alalle Suomessa. Ongelma on yhtä keinotekoinen, kuin että sanotaan äideille että voivat itse valita, jäävätkö kotiin hoitamaan lasta, vai vievätkö lapsen varhaiskasvatukseen. Ja kun vapaassa valinnassa vaaka kallistuu toiseen, se nähtäisiin ongelmana, kun äidit "valitsevat väärin".
Vierailija wrote:
Meillä saa hakea opiskelemaan mitä tahansa alaa. Se että vapaat ihmiset vapaassa maailmassa hakeutuvat eri aloille jonkun mielestä "väärällä tavalla" ei kyllä ole oikea ongelma. Tähän voi tarjota syyksi kulttuuria, mutta minä tarjoan luonnollisia preferenssejä. Kummin kammin. Joka tapauksessa jokainen saa hakeutua haluamalleen alalle Suomessa. Ongelma on yhtä keinotekoinen, kuin että sanotaan äideille että voivat itse valita, jäävätkö kotiin hoitamaan lasta, vai vievätkö lapsen varhaiskasvatukseen. Ja kun vapaassa valinnassa vaaka kallistuu toiseen, se nähtäisiin ongelmana, kun äidit "valitsevat väärin".
En oikein jaksa uskoa tähän selitykseen, koska neutraalitikin ammatit ovat sukupuolittuneita. Miksi ihmeessä mies ei voisi olla palkanlaskija? Naisia heistä on 93,3 prosenttia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En oikein jaksa uskoa tähän selitykseen, koska neutraalitikin ammatit ovat sukupuolittuneita. Miksi ihmeessä mies ei voisi olla palkanlaskija? Naisia heistä on 93,3 prosenttia.
Kaikissa yrityksissä, joissa olen työskennellyt on palkanlaskijana ollut keski-iän yläpuolella oleva nainen tai useampi. Luulisin, että iso osa heistä ovat kouluttautuneet tähän työhön esim. sihteerin viran kautta, joita ei enää juuri ole, mutta jotka olivat hyvin yleinen naisten ammatti.
"Sukupuolentutkija" on taas "ammatti" jota ei tarvitsi edes olla olemassa.
ps. miksi sukupuolentutkijoista 99% on naisia?
Vierailija wrote:
En edes pääse vastaamaan kyselyyn, kun heti näkyy vastaukset. Tämä palsta on rikki.
Itse oon miesvaltaisella alalla.
M30
Harmi, kyllä äsken näytti toimivan.
Mä olen lähihoitaja ja opiskelen sairaanhoitajaksi. Molemmat vahvasti naisvaltaisia ammatteja.
Palkanlaskija ja tilintarkastaja ovat töitä joita nykyisin tehdään etänäkin, joten sukupuolella tuskin on väliä.
Olen 33-vuotias nainen ”miehen ammatissa”.
Jopa minunkin peruskouluaikoina opo sanoi suoraan, ettei minun kannattaisi opiskella tieto- ja viestintätekniikkaa koska ”tytöt ei yleensä tykkää siitä”. Onneksi en kuunnellut häntä.
Tämä liittyy myös työllistymiseen, joillain paikkakunnilla on enemmän työtä naisille, toisilla miehille. Työvoimapula on hyvin suhteellista.