Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä oli herkkuruokasi, ollessasi lapsi ?

Vierailija
10.04.2024 |

Ja minä vuonna olet syntynyt ?

Luen parhaillaan Karolina Ramqvistin Leipää ja maitoa kirjaa ja siinä on niin paljon ruokamuistoja, että siitä tämä kysymys tuli mieleen.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan joitain ruokia niiltä ajoilta, kun olin alle kouluikäinen, mutta jostain syystä en oikein muista, pidinkö niistä vai en. Vasta jostain ala-asteajoilta muistan, että äiti alkoi laittaa usein lauantaisin kaalilaatikkoa ja se oli niin hyvää, että vedin aina ihan ähkyyn asti :P

Vm. -74

Vierailija
62/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista tai sitä ei ollut, mutta kaverini äidin tekemä tonnikalapiirakka oli jotain täydellistä. Sitä sai aina vain yhden palan ja olisin halunnut syödä paljon enemmän, mutten kehdannut koskaan pyytää lisää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikko. Ja on edelleen. - 78

Vierailija
64/79 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitin tekemät rössypotut, lihapullat+ruskea kastike+itse tehty puolukkasurvos. Äitini kertomana minun herkkua on ollut naudan kieli, en itse muista syöneeni. 

Vierailija
65/79 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitin tekemät rössypotut, lihapullat+ruskea kastike+itse tehty puolukkasurvos. Äitini kertomana minun herkkua on ollut naudan kieli, en itse muista syöneeni. 

Jäi vm pois, eli vm-71

Vierailija
66/79 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäisin, savustettu kala ja nuotiomakkara sinapilla.

-69

Mun mies komppaa tätä, on vm-66

Vierailija
67/79 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunavelli ja riisivelli.

En tee niitä ikinä itse, sillä... Ei siitä tule saman makuista, kuin äidin tekemänä.

Tai makaroonivelli. Taidan pyytää äitiä tekemään.

1971 

Vierailija
68/79 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla vanha, mutta ei se mitään.

Olen syntynyt 70-luvulla ja aikuisena rakastan vaaleaa kalaa.

Lapsuuden lempiruoka taisi olla kiinalainen ruoka!

Vierailija
69/79 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kasarilla sellainen pöytägrilli, jossa aina sunnuntain kunniaksi paistettiin kokonainen kana vartaassa. Se oli niin herkullista, ettei mikään muu. Varsinkin, kun isä maustoi sen kanan aika ronskisti (isän heiniä oli tämän kanan laittaminen, äiti laittoi käytännössä muut ruoat ja maustoi hyvin suomalaiseen tyyliin maltillisesti). Ja se tuoksu, mikä keittiössä oli tuon kypsymisen ajan, se jo itsessään aiheutti nälän tunteen.

vs. 1975

Vierailija
70/79 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa olla vanha, mutta ei se mitään.

Olen syntynyt 70-luvulla ja aikuisena rakastan vaaleaa kalaa.

Lapsuuden lempiruoka taisi olla kiinalainen ruoka!

Annan alapeukut, koska lähdit vanhaksi tituleeraan. 

Vierailija
71/79 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1984. Mummini teki minulle makaronivelliä. Se oli niin herkullista, että pyysin sitä aina lisää. Myös helmipuuro on taivaallisen hyvää. 

Vierailija
72/79 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poronkäristys ja lapin puikulasta tehty muusi. On edelleen.

Vierailija
73/79 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 60 -luvulla. Isäni oli oikea kokkien kokki! Itseoppinut kulinaristi. Niinpä oikeastaan kaikki kotiruoka oli erittäin hyvää. Ehkä kirkkaimpana ruokamuistona nousivat jauhelihapihvit paksun herkkusienikastikkeen kera. Samoin kaikki kalaruoat ja tietysti riistaliha monissa muodoissaan. Lisukkeina puolukkasurvos, kirpeä säilykekurpitsa kuutioina, etikkakurkut tai punajuurilohkot. 

Hurahdin oitis salaatteihin, kun niitä alkoi ilmestyä pöytään 80-luvulla: kiinankaalia, kurkkua, herneitä ja tomaatinlohkot koristeina. Kastikkeena kirpeä sinappi-etikkakastike. 

Vierailija
74/79 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnikalahiutaleet öljyssä, keitetyt perunat ja kurkkuviipaleet. Suolaa ripaus päälle. Edelleen herkkuni!

Vierailija
75/79 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskalaiset ja ketsuppi. Mäkissäkin lapsena en suostunut syömään hampurilaista vaan halusin pelkät ranskalaiset ja ketsuppia.

Vierailija
76/79 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon tekemänä maksakastike, leivinuunissa meheväksi paistettu kaalilaatikko ja täällä jo monen mainitsema makaronivelli. Saunailtoina kiuasmakkara.

vm -56

Vierailija
77/79 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunamuussi ja sienikastike (sekasienistä, itse kerätyistä). Faijan tekemät raakana voissa paistetut perunat, joissa paljon sipulia ja valkosipulia - syötiin ilman lisukkeita. Ruutunäkkiä, koko levy, päälle palloedamia ja ketsuppia (koulun jälkeinen välipala). Yleensä itse pyydystetty kala faijan savustamana, kaikki kala särjestä, säyneestä lähtien upposi. Oltiin köyhiä nähkääs.

Vierailija
78/79 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizza

- 73

Vierailija
79/79 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasagne, etenkin juuri uunista tullessaan vetäytymättömänä.

Talkkuna oli ja on edelleen paras välipala.

-90