Mikä oli herkkuruokasi, ollessasi lapsi ?
Ja minä vuonna olet syntynyt ?
Luen parhaillaan Karolina Ramqvistin Leipää ja maitoa kirjaa ja siinä on niin paljon ruokamuistoja, että siitä tämä kysymys tuli mieleen.
Kommentit (79)
Kesäisin, savustettu kala ja nuotiomakkara sinapilla.
-69
Kananmunakastike ja perunat.
1975
Perunavelli ja riisivelli.
En tee niitä ikinä itse, sillä... Ei siitä tule saman makuista, kuin äidin tekemänä.
Makaronimössö. Olen syntynyt -93.
Vierailija kirjoitti:
Kananmunakastike ja perunat.
1975
Meillä siihen kylkeen tuli vielä paistettua kalaa, kun paljon kalastettiin. Tuntuu, että kalatkin maistuivat silloin paremmilta, kuten kaikki muukin.
Vm 1970
Sunnuntaikana. Kokonaisena uunissa haudutettu kana, jonka liemessä kypsennettiin riisiä ja porkkanoita. Runsaasti silloista currymaustetta. Mun syntymävuosi -68.
Onkohan outoa kun en muista yhtään ruokaa/ruokailua alle kouluikäisenä. Kouluruoasta parasta oli lihamureke, nakkistroganoff ja perunamuusi sekä erilaiset marjapuurot + riisipuuro marjasopalla. Muuten kotona himoitsin grillikyljyksiä ja niitä sai ehkä pari kertaa kesässä. Mummon tekemä makaronilaatikko ja riisipuuroon tehty marjapuuro oli herkkua.
Nistipata: keitettyä makaroonia ja paistettua tarjous-sikanautaa ja paljon ketsuppia. Lapsuuden juhla-ateria, jos vanhemmat oli tarpeeksi selvin päin kokkaamaan.
Mummon tekemät jauhelihapihvit ja perunamuusi porkkanaraasteella. Äidin makaronilaatikko.
N vm 1977
Lihapullat+muusi, makkarakeitto, peltilihapiirakka. -57
Äidin tekemä vaalea leipä kun olin aika pieni. Teki sitä tosi harvoin enkä vieläkään tajua miten se sai siitä niin hyvää! Se oli täydellinen vaalea leipä. 🙂 Täytyypä kysyä että miten sitä teki, kun nykyäänkin tekee välillä sämpylöitä mutta ei ne ole niin hyviä 🤔
Kaikki maistui, koska ruokaa ei ollut tarpeeksi.
Kesäisin muurinpohjaletut ja talvella aina lauantaisin ranskalaiset ketsupilla :D Oli jotain muutakin ruokaa siinä sivussa mutta ranskalaiset oli parasta.
Perunat, siankyljykset ja ruskea kastike.
Perunamuusi voisilmällä ja keitetyt pakastevihannekset.
Perunat ja jauhelihakastike(ruskea)
Perunat ja jänispaisti.
Perunasoselaatikko.
Kesäkeitto.
Ohrajauhopuuro.
Ruis-puolukkapuuro.
Olen syntynyt 1971.
T: nimim. Assburger
En muista minkä ikäisenä maistoin ensimmäistä kertaa pyhää kolminaisuutta: hermekeittoa, maitoa ja pannaria hillolla.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan outoa kun en muista yhtään ruokaa/ruokailua alle kouluikäisenä. Kouluruoasta parasta oli lihamureke, nakkistroganoff ja perunamuusi sekä erilaiset marjapuurot + riisipuuro marjasopalla. Muuten kotona himoitsin grillikyljyksiä ja niitä sai ehkä pari kertaa kesässä. Mummon tekemä makaronilaatikko ja riisipuuroon tehty marjapuuro oli herkkua.
Minä taas muistan vielä taaperoajan ruokani. Olimme köyhiä ja ruoka oli sitä, mitä sattui kaapissa olemaan, jos yleensä jotain oli. Kun olin pikkuinen, äiti survoi perunoita lautasella, pisti sekaan hiukan voileipämargariinia ja paloitteli sekaan vielä tomaatinpaloja. Tätä söin ilmeisesti usein, sillä muistan sen maun vieläkin ja minulle iskee muistikuva siitä ruoasta aina, kun satun laittamaan pelkkää perunaa ja tomaattia suuhuni samaan aikaan.
Näin aina lapsena painajaisia, että muut söivät kanaa ja ananasrenkaita eikä minulle suostuttu antamaan ruokaa, joten varmaan kana ja ananas sitten.
Tykkäsin kyllä oikeastaan kaikesta mummon tekemästä ruoasta. Kotona oll lähinnä eineksiä ja ranskalaisia, jotka eivät houkutelleet.
Paistettu, leivitetty kala, usein seitiä, ja pinaattivalkokastike. Paistetut silakat. Jälkiruuista pappilan hätävara ja äidin tekemä vaniljakastike.
Syntymävuoteni -68.
Ehkä nuorisolaisille pitäisi selittää käsite 'voileipä'
Voileipä, on viipale ruisleipää, jonka päälle sivellään erittäin ohut kerros oikeaa meijerivoita tai itse kirnuttua. Ainoa päällyste on syöjän ylähuuli. Juomana pilsneripulloon annosteltua kurria = huitua. Kuorittua rasvatonta maitoa.