Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä oli herkkuruokasi, ollessasi lapsi ?

Vierailija
10.04.2024 |

Ja minä vuonna olet syntynyt ?

Luen parhaillaan Karolina Ramqvistin Leipää ja maitoa kirjaa ja siinä on niin paljon ruokamuistoja, että siitä tämä kysymys tuli mieleen.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista minkä ikäisenä maistoin ensimmäistä kertaa pyhää kolminaisuutta: hermekeittoa, maitoa ja pannaria hillolla.

Aijaijai pidän kyllä tässä joku päivä hernekeitto-pannaripäivän sun innoittamana! Kesällä noita ei tule syötyä

Vierailija
42/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janssoninkiusaus, kesäkeitto, sienikastike ja perunat.

Olen syntynyt 1968

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisikalavuoka. Siis tonnikalaa, riisiä ja munamaito päälle. Reilusti voita sekaan. 

-02

Vierailija
44/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon tekemät lihapullat (paistoi ne voissa pannulla), perunamuusi ja ruskeakastike.

Olen syntynyt 1981. Enkä saa lihapullista niin hyviä vaikka kuinka paistaisin.

Vierailija
45/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkelipiimä ja klimppisoppa.

Vierailija
46/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sunnuntaikana. Kokonaisena uunissa haudutettu kana, jonka liemessä kypsennettiin riisiä ja porkkanoita. Runsaasti silloista currymaustetta. Mun syntymävuosi -68.

Meillä myös usein sunnuntaisin tätä samaa, mutta ei currymaustetta.

Vierailija
47/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronivelli oli mun lemppari. Nyt ei tule tehtyä kun en osta koskaan maitoa enkä makaroniakaan.

Vierailija
48/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista että olisi ollut mitään erityistä suosikkia, kun kaikki maistui mitä pöytään laitettiin. Vm -72.

Vierailija
49/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vitsi, muistin vielä että rakastin lohipilttiä jossain vaiheessa, siis olisin voinut elää sillä. Pakkohan se oli kerran aikuisena kokeilla millaista se on, no eihän se miltään maistunut :'(

Vierailija
50/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaronivelli oli mun lemppari. Nyt ei tule tehtyä kun en osta koskaan maitoa enkä makaroniakaan.

Tykkäsin tuosta lapsena.

Vierailija
51/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein mikä vain. Olin ns. hyvä syömään, mitä ominaisuutta meidän vuonna 1963 syntyneiden vanhemmat ja tädit ja hoitajat vielä ihailivat. Tykkäsin lihakeitosta ja hernekeitosta, maksa- ja makaronilaatikoista, kaalikääryleistä, paistetusta kalasta, veriletuista, makkarakastikkeesta... mitä nyt kulloinkin oli ruoaksi tarjota. Silakkalaatikko taisi olla niitä harvoja ruokia, jotka eivät menneet.

Vierailija
52/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laukkamakkara uunissa ja perunamuusi

Vierailija
53/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papan savustama lahna oli parasta. Mummon kesäkeitto myös tai perunat ja kananmunakastike. Leivinuunissa lämmitetty leipäjuusto ja lakkahillo. Niin ja sienikastike ja perunat!

Voi lapsuus ja mummola! Syntynyt olen 1978.

Vierailija
54/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskanperunat ja hk: n nakit, viimeiset vuosikymmenet. Turun sinapilla.

Vierailija
55/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meksikonpata jauhelihalla ja riisillä. 

- 76

Vierailija
56/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Janssoninkiusaus, kesäkeitto, sienikastike ja perunat.

Olen syntynyt 1968

Äitini tekemä janssoninkiusaus ja isäni tekemä kesäkeitto olivat myös minun lapsuudenherkkujani aiemmin mainitsemieni mummon lihapullien, lohen ja lämppäreiden lisäksi 

Ap.

Vierailija
57/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papan savustama lahna oli parasta. Mummon kesäkeitto myös tai perunat ja kananmunakastike. Leivinuunissa lämmitetty leipäjuusto ja lakkahillo. Niin ja sienikastike ja perunat!

Voi lapsuus ja mummola! Syntynyt olen 1978.

Mietin, ettei äitini tehnyt meidän köyhyydestä johtuen oikein mitään erityisen muistettavaa ruokaa, mutta nyt muistankin! Joskus lauantaisin oli suolaisia täytettyjä lettuja saunan jälkeen. Ja tykkäsin myös äitini itse tekemästä viilistä ja mustaherukkakeitosta.

Vierailija
58/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin vesi herahtaa kielelle  😋 Äidin paistamat kalat, ahven, harri, kuha, siika, hauki. Tietysti voissa paistettu 🤎

Vierailija
59/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikko ja kaalikääryleet muusin kera

vm71

Vierailija
60/79 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kananmunakastike ja perunat.

1975

Meillä siihen kylkeen tuli vielä paistettua kalaa, kun paljon kalastettiin. Tuntuu, että kalatkin maistuivat silloin paremmilta, kuten kaikki muukin.

Vm 1970

Meillä kanamunakastike tarjoiltiin verilättyjen  tai kalapuikkojen kanssa.

Löysin pitkästä aikaa verilättyjä kaupasta ja tein niiden kaveriksi kanamunakastikkeen, perunamuusia ja puolukkasurvosta. Tuli ihan lapsuus mieleen. 

Muutenkin lapsuuden lempiruoat oli niitä, mitä muut kaverit vieroksuivat. Äidin tekemä maksakastike, kesäkeitto, kanaviillokki, kaalikääryleet kaikki oli ja on vieläkin mun herkkuja.

Vm 1972