Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te pystytte työskentelemään 40 h viikossa?

Vierailija
10.04.2024 |

Valmistuin pari vuotta sitten. Kaikki opiskelukesät tein kokopäivätöitä ilman lomaa. 

No valmistumisen jälkeen kokoaikainen työ oli vaikeaa ja selvisin vuoden. Lopulta tuli burnout ja jäin sairaslomalle. Kun palasin taas kokoaikaiseksi sain uuden burnoutin. 

Yritän saada omalta alaltani 3-4 päivän työviikkoa. (Talous kestäisi sen). Mutta kukaan ei suostu tekemään sellaista sopimusta. Korkeakoulututkinto vaihtuu pian pikaruokaravintolan tai siivojan työksi. 

Miten te kestätte 40 h työviikkoa ilman, että tuntuu kuin koko elämä valuisi hukkaan? 

Kommentit (143)

Vierailija
121/143 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 40 vuotta olen tehnyt ilman ongelmia. Itsestä se on kiinni

En olisi millään selvinnyt 40h/viikko. Tein yrittäjänä 16h / päivä, siten selvisin.

Vierailija
122/143 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aloitus vitsi tai ei, niin eikö se ole hyvä käytännön todiste siitä, etteivät nuoremmat vain jaksa ja käsitä. Vanhemmat sukupolvet ovat kestäneet ja kestävät paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/143 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä, että ei työnantaja suostuisi osa-aikatöihin? Mikähän on toimenkuva? Meillä kyllä saa aina siirtyä osa-aikaiseksi, jos haluaa. n. 700 henkilön työpaikka.

Vierailija
124/143 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin jaksaisin 40h työviikkoja, mutta en oikein osaa kuluttaa rahaa niin tuntuu hieman turhalta käyttää työhön turhanpäiten aikaa. 

8 vuotta olen työskennellyt 60-80% työajalla josta 5 vuotta opiskellut samalla korkeakoulussa. Nyt opinnot lähenee loppuaan ja pitäisi palata 100 % työaikaan. Pärjäisin pienemmällä työajalla helposti. 

Haaveet ja menot kun on pienet, niin ei suurempi määrä rahaa tuo enää lisäarvoa siinä missä sitä tuo lisääntynyt vapaa-aika. 

t. 35-vuotias nainen joka ei haaveile lapsista, omakotitalosta tai kaukomatkoista. 

Vierailija
125/143 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on siivoja? Eikö opiskellut ihminen osaa suomea? ;P Siivoojaa tai laitoshuoltajaa varmaan tarkoitat? 

Mutta juu, vastaus kysymykseen, ei sitä jaksakaan. Tekisin niin mielelläni 4 päiväistä työviikkoa, kun vaan palkka pysyisi samana. Ehtisi niin paljon enemmän harrastamaan, olemaan lemmikkien ja koko perheen kanssa sekä ystävien kanssa, tekemään pieniä reissuja. Ja varsinkin PALAUTUMAAN kunnolla! Vie kaikki mehut nämä pitkät työviikot.

Jossain suomalaisessa firmassa kokeiltiinkin jo lyhyempää työviikkoa, ylellä juuri oli artikkeli. Oli positiivisia vaikutuksia  Löytyy varmaan googlaamalla. Ulkomailla tuo taitaakin olla yleisempää jo. Ja lääkärien yms. hyvätuloisten ammateissa täälläkin varmaan.

Vierailija
126/143 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin alkuvuodesta sairauslomalla uupumisen vuoksi ja olen tällä hetkellä 60% työajalla, enkä pysty palaamaan ensi kuussa 100% työajalle. Taloudellisesti tarvitsen kokopäivätyön, mutta kroppa ei kestä sitä. Teen 3pv viikossa, mutta teen käytännössä melkein viikon työt lyhyemmässä ajassa. En ole ainut työyhteisön uupunut. Meininki on aivan sairasta. Etsin koko ajan uutta työtä, mutta hankala löytää uutta.

Vierailija
127/143 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjyys on vaihtoehto, siinä ei välttämättä väsy henkisesti samalla tavalla, vaikka taloudellinen riski onkin iso. Mutta saa itse päättää asioista, työkaverinsa saa valita ja voi työskennellä oman intohimonsa parissa. Usein työkaverit tai huono johtaminen kuormittavat palkkatöissä.

Pienyrittäjillä vaan usein tuppaa päivät venymään ja paperityöt tehdään ns. ilman palkkaa iltaisin työpäivän jälkeen.

Vierailija
128/143 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemminkin on outoa, että joku ei jaksamisen takia pysty tekemään täyttä työviikkoa. Silloin on selvästi vika työssä ja sen kuormittavuudessa tai henkilön fysiikassa ja/tai henkisellä puolella. Itselle normaali työaika on tuo 40h, yrittäjäpuolisolle varmaan 50h, mutta silti vapaa-aikaa on mielestäni riittävästi ja tasapainossa.

Vierailija
129/143 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemminkin on outoa, että joku ei jaksamisen takia pysty tekemään täyttä työviikkoa. Silloin on selvästi vika työssä ja sen kuormittavuudessa tai henkilön fysiikassa ja/tai henkisellä puolella. Itselle normaali työaika on tuo 40h, yrittäjäpuolisolle varmaan 50h, mutta silti vapaa-aikaa on mielestäni riittävästi ja tasapainossa.

Onko teillä lapsia?

Vierailija
130/143 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-70h joka viikko. Ei lomia. Yrittäjän arkea... 

Vierailija
131/143 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestänytkään. Tekstisi alku on kuin omalta näppäimistöltäni. Valmistuttuani tein kokoaikaisena vuoden, mutta sitten jouduin burnoutin ja ahdistuksen takia sairaslomalle, kun en enää jaksanut. Onneksi minulla on ihana työnantaja, joka kuunteli, ymmärsi ja suostui sopeuttamaan työsuhdetta niin, että saan tehdä 16h/vko. Luultavasti se vaikutti, että pomo oli itsekin ollut pitkään burnoutin takia sairaslomalla samana vuonna.

Uupumuksen oireilusta toipuminen kesti osa-aikatyössäkin noin vuoden ja vaati lääkehoitoa. Jäi pitkäksi aikaa päälle ahdistushäiriötä ja ties mitä. Taustalta löytyi myös kaksi pysyvää psyykkistä diagnoosia, eli en ollut vain kuvitellut sitä, että muut jaksavat paremmin kuin minä.

Päätöstä lopettaa omalta osaltaan helpotti se, että olin ikäisekseni rikas, minulla oli tilillä kuusinumeroinen summa rahaa eli en olisi joutunut leipäjonoon pitkään pitkään aikaan, jos pomo olisikin osoittanut ovea.

Itselläkin kävi mielessä kassalle siirtyminen, jos pomolle ei kelpaisi osa-aikaistaminen. Onneksi satuin sentään kouluttautumaan alalle, jolla tuntipalkka on vastavalmistuneella 25 euroa, vaikka ala itse kiinnostaa kuin kädenlämpöinen maito. Pärjään siis tekemällä 2pv/vko enkä tarvitse tai edes saisi mitään tukia yhteiskunnalta. Olen tosin naimisissa, eli meitä on kuluja jakamassa puoliksi kaksi ihmistä, mikä helpottaa paljon. Puolisoni ei siis elätä minua, vaan hyöty on muunlaista: parisuhde on esimerkiksi mahdollistanut minulle omistusasumisen (ilman että joudun kuluttamaan koko sijoituspääomaani) ja sitä kautta vuokran maksamiselta välttymisen, sillä puolison ja minun yhteisillä tuloilla asuntolainan saa, mutta yksin omillani ei saisi, vaikka tosiasiallisesti pystyn lyhentämään siitä lainasta oman puoliskoni.

Vierailija
132/143 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itsestä se on kiinni" 😁

Vierailija
133/143 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Me ei lomalla jakseta missään rannalla makoilla, me mennään joka päivä!"

Vierailija
134/143 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elä tee 40h sopparia. Vain duunareilla on 40h sopparit. Ylemmillä toimihenkilöillä on 37,5h eikä elämä valu hukkaan.

Teknologiateollisuuden ylemmillä toimihenkilöillä se on 40 tuntia eikä 30 min ruokatuntia lasketa työajaksi.

Vierailija
135/143 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä, että ei työnantaja suostuisi osa-aikatöihin? Mikähän on toimenkuva? Meillä kyllä saa aina siirtyä osa-aikaiseksi, jos haluaa. n. 700 henkilön työpaikka.

Kovin nihkeää se on. Eräskin entinen esimies sanoi että hän ei osa-aikaisilla tee mitään. Suurin osa hänen alaisistaan oli silloin osa-aikaisia. Kai se oli liian hankalaa suunnitella työvuorolistaa? Työ itsessään oli kuitenkin ihan liukuhihnaduunia mihin ei vaadita mitään koulutusta.

Erityisen vaikeaa tuntuu olevan siirtyä osa-aikaiseksi jos on aiemmin erehtynyt tekemään kokoaikaisen työsopimuksen. Nykyisessä firmassani suhtaudutaan myös erittäin negatiivisesti siihen jos työntekijä haluaa vaihtaa alaa tai osastoa talon sisällä - ei haluta "varastaa" työntekijää toiselta esimieheltä.

Sekä entinen että nykyinen työnantaja olivat isoja työnantajia.

Vierailija
136/143 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Olen yrittäjä. Teen n. 50h viikossa. Kiva rytmi jo vuosia.

Vierailija
137/143 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin olen jaksanut tehdä, tosin virkatyö on 37,5h, ruokatauko on palkaton. Täysin normaalia jaksaa. Ellei jaksa niin antakaa työt heille jotka jaksaa 

Vierailija
138/143 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla alkaa palkka olemaan sellainen että saman saa työttömänäkin. Kohta vapautuu taas paikka vankilasta :D

Vierailija
139/143 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsis, se on kiinni useasta eri tekijästä (moni niistä työntekijän ulkopuolinen )kuinka jaksaa vai jaksaako lainkaan.

Vierailija
140/143 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty, teen 80% työajasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi