Menikö nyt ihan oikein? Kaveri maksoi mulle 250e velan kahden kuukauden takaa, ja nyt Kela on laskenut sen "tuloksi"?? toimeentulotuessa??!
Olen saanu jo yli vuoden perustoimeentulotukea, ja 2kk sitten lainasin kaverille 250e käteisellä kun minulla ei silloin ollut sille akuuttia tarvetta...Nyt sitten kaveri maksoi takaisin, ja kelassa ollaan katsottu tuo TULOKSI, vaikka ne on mun rahoja jotka sain vain takaisin. ELI RAHOJA JOTKA OLEN PERUSTOIMEENTULOTUESTA SÄÄSTÄNYT.
Laitoin valituksen tästä, ja olen valmis menemään vaikka korkeimpaan oikeuteen.
Kohtalotovereita?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sinulla on rahaa. Missä ongelma?
No mitä jos olin menossa vaikka hammaslääkäriin tuolla 250 eurolla?
ap
Toimeentulotukeen kuuluu julkinen hammahoito joten et maksaisi siitä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela laskee veronpalautuksetkin tuloiksi, 500 e veronpalautus tarkoittaa 2 kk et saa toimeentuloa!
Niin...? Ei kai tarkoitus olekaan, että tuista pitäisi voida säästää. Tai että tuilla eläminen pitäisi olla jotenkin "hulppeaa". Ei niiden tarvitse riittää kuin just siihen kaikkein pakollisimpaan. Jos sulle on vaikka kertynyt säästöjä, niin niitä sit käytetään, koska sitähän varten niitä säästöjä tehdään, että on jotain pahan päivän varalle. Se on se paha päivä, kun palkkaa ei ole tai palkka ei riitä. Sitten kun ei ole niitä säästöjäkään, haetaan apua tuista.
No ei siinä ole järkeä, että kaikki pienikin ylimääräinen on pidettävä käteisenä, kun kela sen muuten syynää. "Ylimääräinen" raha voi olla tarpeellinen vaikka käsikauppalääkkeisii
Kyllä sitä käteisellä löytyy käyttöä, tuo on kuitenkin pikku summa vuosien varrella käytettäväksi. Ja voihan sillä ostaa ruokaa
Mistä kela tietää, että kaverisi antoi sulle 250e huumevelkoja vai mitä nyt olikaan?
Vierailija kirjoitti:
En uskalla nostaa käteistäkään koska sekin lasketaan tuloksi ja vähennetään.
Minulla oli toimeentulotuki laskettu tuloksi ja vähensivät sen toimeentulotuesta.
Tytär vaihtoi monta vuotta sitten pankkia ja vanha tili lopetettiin. Viime vuonna sitten joutui tilanteeseen, että joutui hakemaan toimeentulotukea, niin Kelasta kysyttiin tuosta lopetetusta tilistä ja onko siellä rahaa. Kyseinen tili oli ollut käytössä opiskelujen aikana, sinne maksettu opiskeluajan tuet....siksi varmaan tiesivät tuosta tilistä. Hänen piti hankkia pankista todistus, että tili on lopetettu. Muistaakseni joutui siitä todistuksesta maksamaankin jotain.
Eikös Kela saa tiedot verottajalta? Tuttu on ollut rahastosäästäjä ja joutui työttömyyden takiaa turvautumaan tt-tukeen. Heti osasivat kysyä niistä muutamista euroista ja ne oli otettava käyttöön.
Kyllä on tuet liian isot jos niistä on varaa lainata kaverille 250 e! Ei mulla ainakaan olisi enkä usko että mun kaveritkaan pystyisi heittämään mulle 250 e.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on tuet liian isot jos niistä on varaa lainata kaverille 250 e! Ei mulla ainakaan olisi enkä usko että mun kaveritkaan pystyisi heittämään mulle 250 e.
Mene parempaan työhön.
Kyllä toimeentulotuet on todella liian suuria, jos niistä on varaa lainailla eteenpäin.
Eipä olisi kannattunut rahaa tilille laittaa vaan käteisenä. Tämä ihan perusasioita. Tuli kalliit oppirahat.
Täm
Tämän tietää jokainen vaikkei olisikaan Kelan asiakas.
Jos aloitus on totta ja Kela toimii oikeasti noin, niin siinähän on kyse sitten tt-tuen leikkaamisesta - ja sanktion syynä on se, että ap on mennyt lainaamaan jollekin rahaa. Koska mistään ylimääräisestä tulostahan tuossa ei ole kyse, vaan ap:lle maksetusta lakisääteisestä minimistä.
Onko tuo oikeasti laillista leikata tt-tuesta noin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene parempaan työhön.
Just joo, nykysinhän sitä vain "mennään". Herää tälle vuosisadalle!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä toimeentulotuet on todella liian suuria, jos niistä on varaa lainailla eteenpäin.
Ja samaan aikaan monta lertaa suuremmat palkat ovat kuitenkin aivan liian pieniä ja riittävät vain pakollisiin menoihin. Jännä yhtälö, kun enemmän rahaa onkin vähemmän sitten kun omista rahoista on kyse.
No tuohan on vielä helppo tapaus, mutta entäs sitten kun Kelan päätös kestää ja kestää, vaativat lisää ja lisää tositteita ja lopulta sinun on pakko hoitaa vuokrarahat jostain ja maksaa vuokra itse ettet saa häätöä.
Sen Kela lukee sitten tuloksi seuraavassa päätöksessä, että sai vuokrasi hoidettua ja tulee hylkäävä päätös.
Syntyy eräänlainen ikiliikkuja helposti.
Meni ihan oikein. Aina käteisellä niin ei tämmösiä tule eikä tarvitse piipittää.
No ei siinä ole järkeä, että kaikki pienikin ylimääräinen on pidettävä käteisenä, kun kela sen muuten syynää. "Ylimääräinen" raha voi olla tarpeellinen vaikka käsikauppalääkkeisiin, joita Kela ei huomioi menona. Joku voisi säästää vaikka huonekaluun tai sijauspatjaan sen sijaan että jaksaisi säätää ja koittaa hakea sitä erikseen harkinnanvaraisena, mutta ei voi kuin käteisenä kun kela muuten tulkitsee, että senkin rahan voi käyttää ruokaan ja Kela voi sitten suoda vähemmän. Kelan systeemi palkitsee käytöstä, jossa raha kulutetaan heti pois, ja rankaisee säästäväisyydestä.