Menikö nyt ihan oikein? Kaveri maksoi mulle 250e velan kahden kuukauden takaa, ja nyt Kela on laskenut sen "tuloksi"?? toimeentulotuessa??!
Olen saanu jo yli vuoden perustoimeentulotukea, ja 2kk sitten lainasin kaverille 250e käteisellä kun minulla ei silloin ollut sille akuuttia tarvetta...Nyt sitten kaveri maksoi takaisin, ja kelassa ollaan katsottu tuo TULOKSI, vaikka ne on mun rahoja jotka sain vain takaisin. ELI RAHOJA JOTKA OLEN PERUSTOIMEENTULOTUESTA SÄÄSTÄNYT.
Laitoin valituksen tästä, ja olen valmis menemään vaikka korkeimpaan oikeuteen.
Kohtalotovereita?
Kommentit (116)
Tuosta syystä mä en laita opiskeleville lapsilleni koskaan rahaa suoraan tilille, ettei Kela puutu mihinkään. En tiedä vaikuttaisiko ne edes asumistukeen, mutta varmuuden vuoksi annan kaiken käteisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain työkokeilusta 9 euroa päivässä ja säästin 200 euroa tilillä niitä rahoja ja kela katsoin ne rahat niin etten saa toimeentulotukea.
Älä valehtele. Kelan sivuilta: Tulot, joita ei huomioida (siis perustoimeentulotuessa):
Tietyt sosiaalietuudet, kuten
-työttömyysturvaan liittyvät kulukorvaukset (esim. työllistämistä edistävään palveluun liittyvät matka- ja ylläpitokustannukset)
Säästöjä ei saa olla ja minä säästin työkokeilurahaa tilillä. Toimeentulotukeani vähennettiin se 200 euroa. Lopetin sitten työt siihen.
Älä ikinä lainaa kenellekään mitään! Vain harmia seuraa. Oikean ystävän tunnistaa siitä, ettei rasita mitenkään. Tälle olet vain hyödynnettävä hölmö.
Olkoon tämä kela-asia opetuksena, että alat arvostaa itseäsi etkä tue loisia millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Sain työkokeilusta 9 euroa päivässä ja säästin 200 euroa tilillä niitä rahoja ja kela katsoin ne rahat niin etten saa toimeentulotukea.
Juurihan sä todistit, että pärjäät sillä jo saamallasi summalla. Jos siitä on säästöön, niin ethän sä tarvitse toimeentulotukea ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kela laskee veronpalautuksetkin tuloiksi, 500 e veronpalautus tarkoittaa 2 kk et saa toimeentuloa!
Niin...? Ei kai tarkoitus olekaan, että tuista pitäisi voida säästää. Tai että tuilla eläminen pitäisi olla jotenkin "hulppeaa". Ei niiden tarvitse riittää kuin just siihen kaikkein pakollisimpaan. Jos sulle on vaikka kertynyt säästöjä, niin niitä sit käytetään, koska sitähän varten niitä säästöjä tehdään, että on jotain pahan päivän varalle. Se on se paha päivä, kun palkkaa ei ole tai palkka ei riitä. Sitten kun ei ole niitä säästöjäkään, haetaan apua tuista.
Kela maksaa välttämättömän hammaslääkärin.899
Tuntuu rahaa olevan jos noin paljon voi eestaas siirrellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela laskee veronpalautuksetkin tuloiksi, 500 e veronpalautus tarkoittaa 2 kk et saa toimeentuloa!
Tuohan on selvää, että se menee noin. Muutenhan jokaisen toimerntulotuen saajan kannattaisi nostaa veroprosentti älyttömän korkeaksi (koska Kela katsoo käteen jääviä tuloja, kun se laskee toimeentulotukea) ja ottaa sitten seuraavana vuonna monen tonnin ylimääräiset veronpalautukset ylimääräisenä rahana.
No eihän ne veronpalautukset sitä kokonaissummaa mitenkään lisää! Ei ne ole mitää "ylimääräistä". 😂 Jos sulla on korkea vero%, saat nyt vähemmän käteen ja myöhemmin isomman palautuksen. Jos sulla on matala vero%, saat nyt enemmän käteen ja myöhemmin pienemmän palautuksen.
Orpokin vois jo keskittyä töihinsä palstalla trollailemisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
250€ on vielä pieni raha, mieti että sain 10 TUHATTA euroa korvauksia mutta hupsista keikkaa, en saanut mitään niistä itselle kun edunvalvoja ja en ollutkaan sitten oikeutettu toimeentulotukeen yli vuodeksi ja edunvalvoja maksoi kaiken vuokrat ja muut tuolla korvausrahalla ja sain 400€ omaan käyttöön kuukaudessa ruokaan ja pesuaineisiin ja bussikorttiin yms.
Mieti sitä. Jos en olisi edunvalvonnassa olisin saanut nuo korvausrahat itselle, nyt ne oli edunvalvojan tilillä ja sain vähemmän kuukaudessa kuin toimeentulotuki on. Mieti miltä se tuntuu.
Hyvät nää 6 alapeukuttajaa. Tuntuisi varmaan itselläänkin jos otettais kymppitonni pois yhtäkkiä ja vammaudut.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta syystä mä en laita opiskeleville lapsilleni koskaan rahaa suoraan tilille, ettei Kela puutu mihinkään. En tiedä vaikuttaisiko ne edes asumistukeen, mutta varmuuden vuoksi annan kaiken käteisenä.
Eli tarkoituksella huijaatte. Eipä ihme että epäilette meitä varakkaitakin kaikista kepulikonsteista. Me vain emme ole samanlaisia huijareita vaan ilmoitamme esim verottajalle oikein tulomme ja vähennyksemme.
En uskalla nostaa käteistäkään koska sekin lasketaan tuloksi ja vähennetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
250€ on vielä pieni raha, mieti että sain 10 TUHATTA euroa korvauksia mutta hupsista keikkaa, en saanut mitään niistä itselle kun edunvalvoja ja en ollutkaan sitten oikeutettu toimeentulotukeen yli vuodeksi ja edunvalvoja maksoi kaiken vuokrat ja muut tuolla korvausrahalla ja sain 400€ omaan käyttöön kuukaudessa ruokaan ja pesuaineisiin ja bussikorttiin yms.
Mieti sitä. Jos en olisi edunvalvonnassa olisin saanut nuo korvausrahat itselle, nyt ne oli edunvalvojan tilillä ja sain vähemmän kuukaudessa kuin toimeentulotuki on. Mieti miltä se tuntuu.
Hyvät nää 6 alapeukuttajaa. Tuntuisi varmaan itselläänkin jos otettais kymppitonni pois yhtäkkiä ja vammaudut.
Kuules. me käytetään AINA OMIA rahoja omaan elämiseen, oli ne sitten pääomatuloja, palkkaa tai vakuutuskorvauksia. Jotenkin teillä tukiloisilla on käsitys että se että OMISTA rahoista maksaa OMIA kuluja olisi hirveä vääryys.
Itse olet kaverille tilinumeron kertonut, nyt voi miettiä että kannattiko.
Mulla on mutsin nimissä oleva toinen tili, jonne ohjaan mahdolliset lainaukset. Sitä ei kela saa tietää, ja mulla on kortti sekä käyttöoikeus. Vaikka siellä ois miten paljon rahaa, ei haittaa.
Mulle kävi aikoinaan sosiaalitoimistosta haetun toimeentulotuen kanssa vähän samoin. Olin neljä kuukautta kaatumisessa tulleen vamman takia sairauslomalla ja jouduin hoidattamaan vammaani 20 kertaa fysikaalisessa hoidossa. Hoidot maksoin ensin sairauspäivärahoistani itse, mutta sain ne myöhemmin silloisen työpaikkani sairauskassasta takaisin. Tajuntaani ei mennyt millään, että ne laskettiin tulokseni! Kyse ei ollut mistään säännöllisestä toimeentulotuesta, vaan nimenomaan tilapäisestä, koska taloudellinen tilanteeni yksinhuoltajana muuttui sietämättömäksi oltuani niin pitkään pois töistä ja joutuessani maksamaan kallista hoitoa. En koskaan hermostu, mutta silloin kävin lyömässä nyrkkiä pöytään ja lasketin tulot ja menot uudestaan. Sain "harkinnanvaraista", mutta en muista kuittasiko se edes hoidon hintaa. Silloinen työnikin oli osa-aikainen, joten sairauslomaa edeltävistä tuloistakaan ei ollut mitään apua. Aina menivät jo tilipäivänä laskuihin ja seuraavat vajaa kaksi viikkoa oltiin p.a.
Minkä rahan Kela sulta seuraavassa spämmissäsi vie vai joko aiheet loppuu?
Jos raha on tullut sun tilille, kela katsoo sen tuloksi. Olisi maksanut käteisellä takaisin, niin tuota ongelmaa ei olisi.
Kun veronpalautus tulee tilille, niin sekin jaetaan jotenkin tuleville kuukausille tuloksi eli vähentää toimeentulotukea niiltä kuukausilta.
Joo, ei huomioida sinä kuukautena, mutta seuraavana kyllä, jos on säästänyt. Kun kaikki tilillä oleva raha huomioidaan laskelmassa, vaikka itse Jeesus olisi sen sinne laittanut.