65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja eläkeläistalouksissa on jo lähes puolet koko maan varallisuudesta
"65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja ylipäätään eläkeläistalouksissa on nyt jo lähes puolet koko maan varallisuudesta. Yksinkertaisesti epäreilu ajatus, että juuri eläkeläiset olisivat kategorisesti sopeutustoimien ulkopuolella"
Kommentit (2622)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole suurikaan mysteeri, että vanhuksille on kerääntynyt omaisuutta. Suurempi ihmetyksen aihe on se, miten esimerkiksi siivooja ja kaupan myyjä ovat voineet joskus oikeasti omistaa jotain. Oli se sitten vaikka pieni OMA kerrostalo-osake. Ei olisi nykyisin mitenkään mahdollista. Ei vaikka miten säästäisi.
Oikeasti? Olen kaupanmyyjä, ei perintöjä tms. ja minulla on oma pieni rivitalo-osake. Tämä on ostettu vuonna 2014 ja viimeinen lainaerä pitää maksaa ensi vuoden syksyllä. Kyllä pienipalkkaisellekin kertyy omaisuutta, kun ei elä tuhlailevasti. Ai niin, ikää minulla on 37 v.
Vähittäiskauppaan on tulossa konkursseja, on tossa Taloussanomien linkissä.
Harmi, kun työskentelivät niin uuraasti antaen nuorelle sukupolvelle sellaisen mielikuvan, että rahaa ilmestyy tilille ilman minkäänlaisen työn tekemistä. Hyvinvointi ja ilmaiset koulut ja terveydenhuollot ja tarhat eivät oikeasti ole ilmaisia. Aina joku maksaa.
Se eläkeläisen omaisuuskin on enimmäkseen joku mökkirähjä tai osakeasunto jossain hevonkuusessa. Kyllä nykyiset perinnönsaajat ovat monet jääneet ilman mitään odottetuja perintöjä.
Niitä rikkaita eläkeläisiä on tosi vähän ja hekin kyllä pakenevat muualle rahoineen ja kulutuksineen, jos aletaan ansaittuja eläkkeitä kaapata. Niin ovat tehneet jo yritykset ja siksi Suomi on kuusessa, kun ei rahaa tule mistään.
Kenenkähän nuoret kuvittelevat heidän eläkkeensä aikanaan maksavan? Ahkera sukupolvi on kohta manan majoilla ja velkaakaan ei voi ikuisesti ottaa.
Elintasosta on tingittävä kaikkien.
"Karu ennuste konkursseista - erityisesti kaksi alaa erottuu"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi puhutaankin eläkekusetuksesta. Suuret ikäluokat veti liiveihinsä lastensakin rahat ja syövät koko ajan pöydässämme. Ihmiskunnan historian etuoikeutetuin ikäluokka.
Kyllähän se joskus panee miettimään, kun opiskelijana vuosikaudet opintojen ohessa tein hanttihommia elättääkseni itseäni, miten samalla boomer-vanhemmat tienaavat vuodessa yhteensä reippaasti yli sata tonnia. Opinnot siinä viivästyivät ja palkka oli surkea. Toki olen ylpeä siitä, että itsenäisesti olen pärjännyt, ei siinä, mutta kun kerran on varakkaita vanhempia niin ihmetyttää, mikseivät koskaan tarjoutuneet keventämään taakkaani? Jos olisin voinut vaikka opiskella kokoaikaisesti, olisin valmistunut nopeammin ja päässyt itse tienaamaan enemmän. Mutta ehei, pari kertaa kun arasti pyysin vähän apua, sain "luvan" lainaan, lainaan omilta vanhemmilta. Jotenkin vähän surullista. Ei sentään vielä kork
Jaa, minä kyllä ihan lainaksi pyysin rahaa kun jotain tarvitsin ja maksoin vielä koronkin vaikkei pyydetty. Laina on laina. Sain kyllä lahjaksikin rahaa joskus ja jonkun vanhan autonromun kun sain opiskeluiden jälkeen ekan työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Harmi, kun työskentelivät niin uuraasti antaen nuorelle sukupolvelle sellaisen mielikuvan, että rahaa ilmestyy tilille ilman minkäänlaisen työn tekemistä. Hyvinvointi ja ilmaiset koulut ja terveydenhuollot ja tarhat eivät oikeasti ole ilmaisia. Aina joku maksaa.
Se eläkeläisen omaisuuskin on enimmäkseen joku mökkirähjä tai osakeasunto jossain hevonkuusessa. Kyllä nykyiset perinnönsaajat ovat monet jääneet ilman mitään odottetuja perintöjä.
Niitä rikkaita eläkeläisiä on tosi vähän ja hekin kyllä pakenevat muualle rahoineen ja kulutuksineen, jos aletaan ansaittuja eläkkeitä kaapata. Niin ovat tehneet jo yritykset ja siksi Suomi on kuusessa, kun ei rahaa tule mistään.
Kenenkähän nuoret kuvittelevat heidän eläkkeensä aikanaan maksavan? Ahkera sukupolvi on kohta manan majoilla ja velkaakaan ei voi ikuisesti ottaa.
Elintasosta on tingittävä kaikkien.
Eikö nyt työssäkäyvät maksa teidän terveydenhoitoa, kouluja ja tarhoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omia vanhempiani vähän ihmettelen. Kumpikin olivat puoli vuotta-vuoden ammattikoulua käyneitä duunareita. Nyt eläkkeellä on varaa kahteen autoon, isoon omakotitaloon, kahteen kesämökkiin ym. Ei meillä lapsilla tuollaiseen ole varaa mitenkään.
Tätä ihmettelen myös. Helpompaa heillä on ollut nuoresta asti. Töihin on voinut kävellä, eikä koulutustaan ole niin tarkkaa ollut. Siitä on voinut edetä vaikka johtoportaaseen asti halutessaan. Ja eläkkeet, ne on kunnon eläkkeet ne.
Jos eläkeläisille on riittänyt aikanaan se, että kävelee töihin, niin nyt 30-40-vuotiailla on vieläkin helpompaa. Ainakin niitä nuoria, joita itse tunnen, pyydetään töihin. Ei tarvitse kävellä mihinkään. Riittää, kun avaa läppärin tai vastaa puhelimeen.
Katkeruuden ja kateuden sijaan kannattaisi verkostoitua, laittaa LinkedIn-profiili kuntoon ja käydä puhumassa erilaisissa tapahtumissa ja konferensseissa.
Ansiosidonnainen on 60 % palkasta - verot.
Siitä poistui lapsikorotukset nyt huhtikuussa.
Ja 2 kuukautta saa täyttä ja sitten 80 % ja sitten 75 % eli pienemmillä palkoilla ei enää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omia vanhempiani vähän ihmettelen. Kumpikin olivat puoli vuotta-vuoden ammattikoulua käyneitä duunareita. Nyt eläkkeellä on varaa kahteen autoon, isoon omakotitaloon, kahteen kesämökkiin ym. Ei meillä lapsilla tuollaiseen ole varaa mitenkään.
Tätä ihmettelen myös. Helpompaa heillä on ollut nuoresta asti. Töihin on voinut kävellä, eikä koulutustaan ole niin tarkkaa ollut. Siitä on voinut edetä vaikka johtoportaaseen asti halutessaan. Ja eläkkeet, ne on kunnon eläkkeet ne.
Jos eläkeläisille on riittänyt aikanaan se, että kävelee töihin, niin nyt 30-40-vuotiailla on vieläkin helpompaa. Ainakin niitä nuoria, joita itse tunnen, pyydetään töihin. Ei tarvitse kävellä mihinkään. Riittää, kun avaa läppärin tai vastaa puhelimeen.
Katkeruuden ja kateuden sijaan kannattaisi verkostoitua
Mihin töihin?
Hyvinvointialue ei jatka määräaikaisten hoitajien töitä ja eläkkeelle jäävien tilalle ei palkata ketään.
Työttömät hakevat vähintään 4 työpaikkaa kuukaudessa.
Helsingissä on 34000 työtöntä, ehkä ne voi kaikki mennä Alepan kassalle.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo on. Varallisuus on keskittynyt tuonne ikäryhmään, talot, mökit, rannat, metsät...
Kohta te saatte ne perinnöksi ja ootte ite varakkaimpia.
Hyvinvointialue irtisanoo tukipalveluista eli siivous, ruokahuolto ja ict-tuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan höpö höpö aloitus. Kyllä aloitus koskee pientä prosenttia eläkeläisistä, johtajia, vuorineuvoksia, entisiä poliittisia päättäjiä. Aika jännä, että tällaisia höpö höpö aloituksia tänne istutetaan. Eläkkeiden leikkauksia ei saa tehdä. Ne kohdistuu vain tavallisiin eläkeläisiin. Kovalla työllä ansaittua omaisuutta, jota nyt ollaan ottamassa pois!
Kuinka kovasti töitä olivat tehneet ne 80-luvun eläkeläiset, joiden eläke oli 300 euroa/kk nykyrahassa mitattuna?
Sille tasolle ei pidä missään nimessä palata, tietenkään. Mutta joku suhteellisuudentaju pitäisi olla.
Kotiäitejä, juoppoja sekatyömiehiä - heillähän oli pieni eläke. Leskeneläke oli siksi, että naiset saivat edes jostain rahaa, kun puoliso oli kuollut.
Hallitus leikkasi Hyvinvointialueilta rahaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan höpö höpö aloitus. Kyllä aloitus koskee pientä prosenttia eläkeläisistä, johtajia, vuorineuvoksia, entisiä poliittisia päättäjiä. Aika jännä, että tällaisia höpö höpö aloituksia tänne istutetaan. Eläkkeiden leikkauksia ei saa tehdä. Ne kohdistuu vain tavallisiin eläkeläisiin. Kovalla työllä ansaittua omaisuutta, jota nyt ollaan ottamassa pois!
Kuinka kovasti töitä olivat tehneet ne 80-luvun eläkeläiset, joiden eläke oli 300 euroa/kk nykyrahassa mitattuna?
Sille tasolle ei pidä missään nimessä palata, tietenkään. Mutta joku suhteellisuudentaju pitäisi olla.
Kotiäitejä, juoppoja sekatyömiehiä - heillähän oli pieni eläke. Leskeneläke oli siksi, että naiset saivat edes jostain rahaa, kun puoliso oli kuollut.
Leskeneläkettä saa ihan vielä 78- vuotiaanakin, sitä saa koko loppuelämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole suurikaan mysteeri, että vanhuksille on kerääntynyt omaisuutta. Suurempi ihmetyksen aihe on se, miten esimerkiksi siivooja ja kaupan myyjä ovat voineet joskus oikeasti omistaa jotain. Oli se sitten vaikka pieni OMA kerrostalo-osake. Ei olisi nykyisin mitenkään mahdollista. Ei vaikka miten säästäisi.
Oikeasti? Olen kaupanmyyjä, ei perintöjä tms. ja minulla on oma pieni rivitalo-osake. Tämä on ostettu vuonna 2014 ja viimeinen lainaerä pitää maksaa ensi vuoden syksyllä. Kyllä pienipalkkaisellekin kertyy omaisuutta, kun ei elä tuhlailevasti. Ai niin, ikää minulla on 37 v.
Ja juuri tuosta syystä kenenkään ei kannata tehdä töitä? Noinhan moni ajattelee ja seuraavassa lauseessa itkee, että eläkeläisillä on omaisuutta, kun ei ollut vähittäiskaupan konkursseja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se jotenkin yllättävää että ihmisellä on työuransa lopulla eniten työnsä hedelmiä käytössään? Kun eläke on itse ansaittu ja lainat on maksettu, niin ihmisellä pitää olla oikeus nauttia elämänmittaisen työnsä hedelmistä.
Ainoa oikea tapa leikata on vähentää niitä tapauksia missä jonkun muun omaisuutta siirretään sellaiselle joka ei itse ole sitä ansainnut. Eli kaikki tuet, tulonsiirrot ja muut vääryydet joissa A:n varoja siirretään yhteiskunnan pakkotoimiin B:lle.
Jos kovasti kadehdittaa eläkeläisten varallisuus niin voit lohduttautua sillä, että niitä rahoja ei laiteta heidän mukaansa arkkuun vaan ne menevät kulutukseen, jälkipolville (kulutukseen) ja viimeistään perintöveroihin.
Myös SOTE- kulut, joista leijonanosa kuluu eläkeläisikäisiin, ja joka on koko Suomen budjetista yli 1/3. Otapa selvää, kuinka monta kymmentä miljardia eläkeläisikäisille ohjautuu, ja sitten kuinka monta milardia muina tukina. Ensinmainitut on moninkertaisia ja ihan eri sfääreissä. Vastaapa sitten, että miksi eläkeläiset käyttää näitä tukia, kun olisi varaa olla ilmankin? Ja miksi äitiypäiväraha esim. pitäisi ottaa nuorelta äidiltä pois, kun se on elinehto, jolla äiti ja lapsi pysyy hengissä.
Eläkeläiset syö alenevien polvien kakkupaloista suurimman osan. Ja näivettää jälkeläispolvensa. Ja samat pillastuu ja alkaa maruamaan, kun edes ehdotetaan, että ottaisivat osaa YHTEISIIN säästötalkoisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja juuri tuosta syystä kenenkään ei kannata
Moni kaupassa töissä oleva asuu vuokralla, ei saa asuntolainaa.
Säästetty on pienestä palkasta ja eletty hyvin säästeliäästi, jotta voisi eläkkeellä sitten vähän nauttia elämästä. Siitä sitten syyllistetään.
Tiedän myös laitoshuoltajina ja valtion virastoissa työskenteleviä jotka asuvat vuokralla, eivät saa asuntolainaa.
Niin mitä sitten? Miten tämä vastaus liittyy edelliseen?