Mikä idea työmarkkinatuessa on?
"Jouduin" nyt toimeentulotuelle kun laiminlöin työllissyyslätinät, toimeentulotuki huomattavasti suurempaa kuin työmarkkinatuki jossa on ennakonpidätys.
Kommentit (124)
Ei 595 e/kk netti vaan 644,5€/kk
Vierailija kirjoitti:
Oho netto siis :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No, mutta kun... Se maksetaan neljän viikon jaksoina, mutta aina sitä seuraavan jakson maksatusta saa odottaa... Ei kenellekään makseta työmarkkinatukea osina. Että nyt haen tässä 20 päivää ja sitten ne loput viis arkipäivää sitten perään, jotta saan niin kuin kuukausitulon..
Ja tuo keskimäärin... Siinä mitä suurimmalla todennäköisyydellä on kyse kuitenkin siitä, että summassa keskimäärin ovat ne kaikki erilaiset työmarkkinasummat mitä 20 päivältä on tähän asti maksettu.. erilaiset korotukset ja niin edelleen....
TURHAAN SINÄ SITÄ KORKEAMPAA MATEMATIIKKAA MEILLE JANKUTAT. KUN NIILLE JOILLE SITÄ TUKEA MAKSETAAN OLENNAISTA ON SE; MINKÄ VERRAN HEILLÄ ON SITÄ TUKEA SEURAAVAN JAKSON MENOIHIN KÄYTETTÄVISSÄ. EIKÄ MIKÄÄN ETTÄ MIKÄHÄN SE ON SE MUN KUUKAUSITIENESTI NIIN KUIN PALKKOIHIN VERRATTUNA!
YRITÄT VAAN KORJATA AIEMPIA VIRHEI
kelahan voisi alkaa toimittaa sitä työmarkkinatukea niin kuin kalenterikuukausittain, olis kaikille, etenkin matematiikan kanssa brassaileville kivempaa... Mutta tällä hetkellä sitä tukea maksetaan neljän viikon jaksoissa ja täysimääräisenä se on netto 595 e.
Riittää!
Mikäs se olikaan se työmarkkinatuen ajatus!
Vierailija kirjoitti:
Ai millonkas mä saan tilille yhden kuukauden aikana työmarkkinatukea 644,5... Näkis vaan. Ehkä sitten jos osuis jonkinlainen työllistyminen niin että vois tulla, mutta kun ei, sekin olis kyllä aika harvinaislaatuinen osuma, sillä yleensä sen työllistymisen jälkeen saa odottaa seuraavaa erää, ehtii kuukausi vaihtua!
Jos olis tarkoitus että tulee niin kuin palkka eli kalenterikuukauden jaksona, niin kela voi sitten ruveta pykäämään systeemeitä uusiksi...
"En minä ainakaan sitä pysty muuttamaan, se on automaattisesti tasan se 4 vkoa tietystä päivämäärästä 4 viikon päähän tiettyyn päivämäärään."
Kelan sivuilla kyllä neuvotaan, että jos saa pidempiaikaisen työn, niin voi olla Kelaan yhteydessä tuon hakujakson muuttamiseksi. Tämä olisi teille, jotka tuota työmarkkinatukea saatte, nyt selvitettävä asia. Minä en rupea sitä selvittämään, ennen kuin asia on itselleni ajankohtainen. Mutta koska se on mahdollista niille, joilla on osa-aikatyö, sen täytyy olla mahdollista myös kaikille muille.
Työmarkkinatukea voi hakea myös taannehtivasti, joten kun kerran on mahdollista hakea 3kk kerrallaan, niin täytyy olla mahdollista hakea myös 1kk kerrallaan. Ottakaa selvää, miten tämä hakujakso vaihdetaan, jos haluatte sen työmarkkinatuen aina kerran kuukaudessa. Silloin se on minimissään nettona 595€ kerralla (helmikuu, joka ei ole karkausvuoden helmikuu) ja useimmiten enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja, olet kaiketikin tehnyt samankaltaisia aloituksia tänne jo viime vuonna, ehkä jo sitä edeltävänäkin.
Sulla menee lujaa!
En muista tehneeni. Vaikka oliskin tehnyt, hae apua. Olet outo.
Pienimmistä tuista kuten työmarkkinatuesta sen mitättömän indeksikorotuksen jäädyttäminen neljäksi vuodeksi oli tosi törkeetä. Se on jo muutenkin jäänyt hintakehityksestä järkyttävän alhaiseksi.
Ei se ole enää mikään työttömyyskorvaus vaan ihan alhaisin toimeentulotuki. Niin alhaisella sosiaaliturvalla ei pysy työkykyisenä ja aiheuttaa ensimmäisenä mielenterveysongelmia kun ei ole varaa lähimain normaaliin elämään.
Vierailija kirjoitti:
590 € nettona viiden viikon välein minulle tulee työmarkkinatukea.
Tuon summan saa kyllä neljän viikon välein. Et vain osaa laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti tiedän mitä ja milloin saan. Haen tukea neljän viikon välein ja viikon päästä raha on minulla.
On täällä kyllä ihme jankuttajia, kun ei tunnu millään menevän kaaliin että neljä viikkoa ei ole sama kuin kuukausi. Samaan pötköön hoetaan, että työmarkkinatuki on 595€/neljä viikkoa, eli 595€/kk o_O Ja mikään määrä rautalankaa ei tunnu auttavan, että työmarkkinatukea saava henkilö pystyisi ymmärtämään, että kuukaudessa (helmikuu poislukien) on enemmän kuin 28 päivää.
Kuka tahansa lapsikin tietää, että vuodessa on 12 kk ja 52 viikkoa. Mutta työmarkkinatukea saaville tämä on selvästikin jotain korkeampaa matematiikkaa.
Eikös ne sossut ohjaa toimeentulon hakijat ensin hakemaan työmarkkinatukea? Näin ainakin minulla kun viimeksi sitä yritin hakea. Toimeentulotuki on ihan vihonviimeinen tuki muoto. Asumistuki + työttömyystuki ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti tiedän mitä ja milloin saan. Haen tukea neljän viikon välein ja viikon päästä raha on minulla.
Niin, ja siitä ajankohdasta, kun tuki on tilillä, on seuraavaan hakupäivään enää kolme viikkoa. Jolloin seuraava tuki tulee neljän viikon kuluttua edellisestä.
Kuten sanoin, et vain osaa laskea. Piirrä tämä paperille, niin näet sen itsekin.
Jos olisi edes asenne kohdallaan, niin olisit sanonut, että 'en nyt ihan ymmärrä, miten se tulee neljän viikon välein'. Mutta pakko oli vängätä vastaan, vaikka lapsikin näkee, että olit väärässä. Työelämässäkin pitää osata sanoa, jos on joku asia, jota ei osaa ja ymmärrä. Ja pyytää apua ja neuvoa, että oppii.
Toimeentulotukea saa vain hyvin vähävaraiset. Minä tipuin ansiosidonnaiselta työmarkkinatuelle, mutta en usko että voisin saada toimeentulotukea, koska puolisoni tulot noin 10 000€/ kk.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea saa vain hyvin vähävaraiset. Minä tipuin ansiosidonnaiselta työmarkkinatuelle, mutta en usko että voisin saada toimeentulotukea, koska puolisoni tulot noin 10 000€/ kk.
No et todellakaan voisi saada. Etkä tarvitsisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan sivut on kyllä ihan hassut, tosiaan työttömyyskorvausta saa 4 vkon välein joten tuo 595e = 4 vkoa, 640e = kk. Samoin toimeentulotukea ei tosiaankaan saa noin paljoa vaan tt-tuki lasketaan sen mukaan mitä muita tuloja sinulla on. Jotkut saa muutamia kymppejä jotkut ehkä satasia, riippuu täysin siis kaikesta muusta. Tt-tukea ei myöskään saa jos tilillä on rahaa liikaa, sitä määrää en tiedä kuinka paljon tilillä saa rahaa olla, mutta joka kk se tarkistetaan, eli tt-tuella ei esim. voi säästää.
Mitä ihmeen korkeampaa matematiikkaa sinä meille tyrkytät!
Yritä ymmärtää, että vain sillä on merkitystä, mitä sitä tukea per päivä maksetaan. Ja nuo kuukausilukemas voit tunkea "syvimpään suolistoos!"
Taidat nyt provoilla tai sitten todistat juuri ainakin osasyytä työttömyydellesi.
Vierailija kirjoitti:
On täällä kyllä ihme jankuttajia, kun ei tunnu millään menevän kaaliin että neljä viikkoa ei ole sama kuin kuukausi. Samaan pötköön hoetaan, että työmarkkinatuki on 595€/neljä viikkoa, eli 595€/kk o_O Ja mikään määrä rautalankaa ei tunnu auttavan, että työmarkkinatukea saava henkilö pystyisi ymmärtämään, että kuukaudessa (helmikuu poislukien) on enemmän kuin 28 päivää.
Kuka tahansa lapsikin tietää, että vuodessa on 12 kk ja 52 viikkoa. Mutta työmarkkinatukea saaville tämä on selvästikin jotain korkeampaa matematiikkaa.
Aivan oikein, juu, näin on näreet.
Mutta kun sitä tukea kuitenkin maksetaan vain viideltä päivältä viikossa, ma-pe, ja neljän viikon jaksoissa, niin loppujen lopuksi sillä, onko kalenterikuukaudessa kuinka monta päivää on tässä asiassa käytännössä nollan verran merkitystä. Sillä se mikä on tuen saajalle merkityksellistä on se, mitä hän käytännössä 20 maksatuspäivän jaksolta saa, ja Kela edellyttää että tuki haetaan neljän viikon jaksoissa. Näillä laskennallisilla ja tilastollisilla summilla joista te tässä väännätte ei ole käytännön elämässä mitään merkitystä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan oikein, juu, näin on näreet.
Mutta kun sitä tukea kuitenkin maksetaan vain viideltä päivältä viikossa, ma-pe, ja neljän viikon jaksoissa, niin loppujen lopuksi sillä, onko kalenterikuukaudessa kuinka monta päivää on tässä asiassa käytännössä nollan verran merkitystä. Sillä se mikä on tuen saajalle merkit
ja kyllä, se ymmärrettii heti alkuunsa mitä te kalenterikuukausista jankkaavat tarkoititte, mutta kun Kela maksaa 20 maksatuspäivältä ja neljän viikon jaksoissa, niin ihan sama, onko kuukaudessa kuinka monta kalenteripäivää.
Eikö ihmiset osaa mistään asiasta keskustella riitelemättä ja varsinkaan pysyä itse aiheessa eli mikä idea työmarkkinatuessa on?
Idea on siinä että ihmiset joutuu te-keskuksen (pakko) asiakkaaksi ja saa "apua ja neuvoa työllistymiseensä tai koulutukseen" vaikka todellisuus on aivan muuta!
pelkällä tt:tuella on mahdollisuus olla ilman tota sadistista pakko autettavana olemista tosin tukea tullaan leikkaamaan myöhemmin asiallisesta selvityksestä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 800 euroa ja toimeentulotuki 587 euroa. Vaikka työmarkkinatuesta menisi 20% veroa niin se on silti isompi kuin toimeentulotuki.
Tm-tuki ei oo 800€. Se on vähän alle 600€.
Niin, tässä tuo 800 e tarkoittaa sitä, että jos ajatellaan mitä kalenterikuukaudessa saa... Ja toimeentulotukihan kai maksetaan kalenterikuukaudelle...
Jotkut eivät vaan osaa heti käsittää tuota, sillä yleensä se tm-tuki tulee niin kuin 20 päivältä maksettuna suorituksena oli kalenterikuukaudessa sitten vaikka miten monta päivää.... eikä täydeltä kalenterikuukaudelta vaan miten nyt milloinkin sattuu se maksatusjakso osumaan kuukausille.
Niin, niin. En kuuntele turhaa matemaattista brassailua. Sillä käytännössä sitä tukea tulee 595 e per kk netto.