Lämmin ilma, mutta kylmä maa, puetaanko teilläkin vielä näin lämpimästi?
Eilenhän oli Helsingin seudulla jo tosi lämmin päivä. Olin iltapäivän ja illan lapsenvahtina yhdelle tokaluokkalaiselle.
Äitinsä kasasi eteiseen valmiiksi ison vaatevuoren ulkoilua varten. Minä (lapseton...) rohkenin sanoa, että siellähän on tosi lämmintä... mutta sain siihen vähän närkästyneen kommentin, että maa on vielä ihan kylmä. Puettiin sitten ne kaikki, eli haalari (ei mitään paksua toppaa, mutta sellainen välikelin haalari) ja haalarin päälle kurahousut, villasukat, lapaset, kumisaappaat, kurarukkaset, pipo ja tuubi.
Oltiin parisen tuntia ulkona, takapihalla ja kävellen käytiin läheisessä puistossa. Itse tarkenin koko ajan ilman takkia eikä pipoa eikä käsineitä myöskään. Ihmettelin vaan, miten tyttö jaksoi touhuta paksuissa vaatteissaan. Ei se tosin valittanut, mutta on muutenkin sellainen kiltti, että ei pienestä varmaan valitakaan.
Kommentit (73)
Sää on sellainen, että molemmilla vaatekerroilla selviää. Itselläni olisi eilen voinut varjossa tulla viileä ilman takkia, pipoa ja sormikkaita pystyn aika lämpimässä pitämään myös. Yleisesti ottaen tietyillä vaatteilla on aika laaja skaala, milloin ne ovat sopivia. Esim farkut toimii sisällä yli 20 asteessa ja ulkona niillä pärjää pikkupakkasellakin.
Ei mun mielestä iltaa kohti niin lämmintä ollut. Keskipäivällä kun kävi lounaalla, silloin oli kesäistä.
Oi ihania lapsuusmuistoja.
Keväällä oli pakko pitää talvivaatteita vappuun asti vaikka olisi ollut 15-20 astetta lämmintä. Koska "oikeasti ei ole lämmin, se vaan tuntuu siltä ". Siinä sitten sai ulkoilla lämpöhalvauksen partaalla koska "maa on kylmä ".
Se oli oikeasti kamalaa.
Ilma voi todella olla hyvinkin lämmin vaikka maa olisi kylmä. Aikuisena olen käynyt kuumana kesäpäivänä Alpeilla jäätiköllä. Sinne oli sopiva vaatetus hellevaatteet ja paksupohjaiset kengät. Silti oli kuuma. Kyse ei ollut edes mistään urheilusta vaan helppokulkuisesta esteettömästä turistien reitistä, jolla ihmiset kulkivat kesämekoissa ja shortseissa.
Käytän itsekin vielä talvivaatteita. Ei kovin vakavaa, pukeeko kevät- vai talvivaatteisiin nyt, koska mitään lämpöhalvausriskiä ei ole. Aina syksyllä ja keväällä osa keventää vaatetta aiemmin, osa myöhemmin.
Ei eilen kun ainakin auringossa oli 18-15 astetta ja kun ei tuullut tarvinnut edes välikausitakkia tai pipoa ja hanskoja.Eihän täällä kesälläkään monesti ole sen enempää. Kävin eilen kaupassa ja ihmettelin kun ihmisillä oli kevyttoppatakkeja ja kaulaan asti kiinni kurottuna.
Samoin aikuisilla pipoja päässä. Ihan kuin ihmisillä järki seisoisi vai onko niin jäykät sukset ettei lämpötilan vaihteluihin kyetä reagoimaan. Olen kyllä laittanut merkille että tämä ylipukeutuminen ilman lämpötilan nähden on keskiluokalla vähän sellaista esittämistä.
Joskus näin kun lämpimällä yksi ajoi maasturiaan nahkahanskat kädessä. Pitäähän sillä jollain esittää statusta. Ei kukaan pidä oikeasti autoa ajaessaan hanskoja jos auto ei ole jääkylmä.
Yhdellä aasialaisella naisella oli toppatakki ja pipo. Sen nyt vielä ymmärrän Mutta esim thaimaan mittapuun mukaan 20 astetta tai jopa 25 astetta on jo kylmä. Tropiikissa asuvat ovat oikesti tottuneet 40-30 lämpötiloihin tavallisena kesänä.
Helvetinmoinen ukkosmyrsky menossa Malesiassa. Vasta Ville pakeni maanjäristystä Taiwanista
Vierailija kirjoitti:
Helvetinmoinen ukkosmyrsky menossa Malesiassa. Vasta Ville pakeni maanjäristystä Taiwanista
Jaha pääsevätkin viimein junaan.
Eilen oli jo aamusta niin lämmin, että tarkeni hupparissa. Saati sitten iltapäivällä. Säälittää jotkut lapset, kun puetaan vielä talvivaatteisiin. Kuolisin kuumuuteen jossain välikausitakissa ja kurahousuissa.
Onko "liikaa", riippuu pitkälti siitä, miten paksuja ne vaatteet oli. Esimerkiksi trikoopipo ok, paksu villapipo ei. Kumisaappaat on yleensä mukavammat paksujen sukkien kanssa, samoin kurarukkasiin kannattaa aina laittaa lapaset alle, koska on silloin mukavammat käsissä. En tiedä, mitä tosta nyt olisi pitänyt jättää pois? Ehkä kurahousujen alle haalarin sijaan ulkohousut ja ohut fleecepaita?
"Samoin aikuisilla pipoja päässä. Ihan kuin ihmisillä järki seisoisi vai onko niin jäykät sukset ettei lämpötilan vaihteluihin kyetä reagoimaan."
Ootko nyt ihan okei? Ei varmaan ole yhtäään SINUN asiasi se, miten MINÄ puen itseni. Jos ja kun haluan pitää pipoa ja talvivaatteita, se on oma asiani.
Vierailija kirjoitti:
Ei eilen kun ainakin auringossa oli 18-15 astetta ja kun ei tuullut tarvinnut edes välikausitakkia tai pipoa ja hanskoja.Eihän täällä kesälläkään monesti ole sen enempää. Kävin eilen kaupassa ja ihmettelin kun ihmisillä oli kevyttoppatakkeja ja kaulaan asti kiinni kurottuna.
Samoin aikuisilla pipoja päässä. Ihan kuin ihmisillä järki seisoisi vai onko niin jäykät sukset ettei lämpötilan vaihteluihin kyetä reagoimaan. Olen kyllä laittanut merkille että tämä ylipukeutuminen ilman lämpötilan nähden on keskiluokalla vähän sellaista esittämistä.
Joskus näin kun lämpimällä yksi ajoi maasturiaan nahkahanskat kädessä. Pitäähän sillä jollain esittää statusta. Ei kukaan pidä oikeasti autoa ajaessaan hanskoja jos auto ei ole jääkylmä.
Yhdellä aasialaisella naisella oli toppatakki ja pipo. Sen nyt vielä ymmärrän Mutta esim thaimaan mittapuun mukaan 20 astetta tai jopa 25 astetta on jo kylm
Monet pystyy olemaan sisälläkin pipo päässä, niin miksei sitten pihalla, jossa nyt kuitenkin on viileämpää, ja jopa tuulta.
"Itse tarkenin koko ajan ilman takkia eikä pipoa eikä käsineitä myöskään"
Jos tästä lähdetään niin voi olla -20 pakkasta ja tarkenen. Puenko lapsen jatkossa samoin.
Vierailija kirjoitti:
"Itse tarkenin koko ajan ilman takkia eikä pipoa eikä käsineitä myöskään"
Jos tästä lähdetään niin voi olla -20 pakkasta ja tarkenen. Puenko lapsen jatkossa samoin.
Minkä ikäinen mielestäsi tarvitsee vielä selvästi enemmän vaatetta kuin aikuinen samassa lämpötilassa?
Vierailija kirjoitti:
Oi ihania lapsuusmuistoja.
Keväällä oli pakko pitää talvivaatteita vappuun asti vaikka olisi ollut 15-20 astetta lämmintä. Koska "oikeasti ei ole lämmin, se vaan tuntuu siltä ". Siinä sitten sai ulkoilla lämpöhalvauksen partaalla koska "maa on kylmä ".
Se oli oikeasti kamalaa.
Ilma voi todella olla hyvinkin lämmin vaikka maa olisi kylmä. Aikuisena olen käynyt kuumana kesäpäivänä Alpeilla jäätiköllä. Sinne oli sopiva vaatetus hellevaatteet ja paksupohjaiset kengät. Silti oli kuuma. Kyse ei ollut edes mistään urheilusta vaan helppokulkuisesta esteettömästä turistien reitistä, jolla ihmiset kulkivat kesämekoissa ja shortseissa.
Kuulostaa niin tutulta! :) Kalenterin mukaan vaatteet, eihän voi vielä oikeasti olla lämmintä! 90-luvulla.
jos maassa on lumisohjoa, totta kai se ON kylmä, vaikka mittari näyttäisi mitä ?!2
Mä olen pessyt toppavaatteet pois jo viikkoja sitten. Tänään vein lastani eskariin ja siellä oli päiväkodin pihalla lapsilla toppahaalareita, kuomia ja villakypäräpipoja päällä. Ei todellakaan tarvi vaikka maa ei niin lämmin olisikaan. Meillä lumet sulaneet aikapäiviä sitten, mitä nyt muutaman päivän oli nuo takatalven uudet lumet.
Tietämättä tarkemmin olosuhteita mutuna sanon, että villasukat, saappaat ja kurahousut on sopivasti, nimenomaan koska maa on vilpoinen. Jos lapsi tarkenee, yläpäästä voisi vähentää: pipoa, kauluria, hanskoja ei välttämättä tarvii
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pessyt toppavaatteet pois jo viikkoja sitten. Tänään vein lastani eskariin ja siellä oli päiväkodin pihalla lapsilla toppahaalareita, kuomia ja villakypäräpipoja päällä. Ei todellakaan tarvi vaikka maa ei niin lämmin olisikaan. Meillä lumet sulaneet aikapäiviä sitten, mitä nyt muutaman päivän oli nuo takatalven uudet lumet.
Tuo on jo aika extremeä jos etelä-suomessa ollaan eskarissa vielä toppahaalareissa. Iltapäivän ulkoilussa kun kuitenkin laittavat vielä kurikset siihen päälle.
Jos tosiaan ei ollut paksu haalari, ei kuulosta liialta. Kyllä meillä 9v oli välikausitakissa ja housuissa eilen iltapäivällä ulkona sekä ohut pipo ja neulesormikkaat ja kumpparit.