Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hjälp! Mistä tunnistaa hyvän ompelulangan?

Vierailija
09.04.2024 |

Olen uusimassa ja hankkimassa lankoja ja tarvikkeita vaatteiden korjaamista ja muokkaamista varten. 

Mistä tietää, että lanka on hyvä ja mitä ei ainakaan kannata ostaa? Ovatko esim Lidlin ompelutarvikesetit mistään kotoisin? Entä Prismassa myytävät langat ja tarvikkeet? 

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä olen ostanut tarvittavan ompelulangan kohdekohtaisesti, vaaleanpunaisen sävyjäkin on kymmeniä. En ole hankkinut mitään peruslankavarastoa, vaan kun on pitänyt korjata ratkennut sauma, olen mennyt vaatteen kanssa kauppaan (meillä on täällä maalla pieni ompeluliike) ja hankkinut oikeansävyisen langan.

Vierailija
22/22 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä onko jotain ajatusta siitä, millainen summa rahaa kannattaisi budjetoida, jos hankin langat perusväreissä ja uudet neulat? Kuinka paljon maksaisitte hyvästä langasta per rulla?

Ajattelin hankkia mustan, valkoisen, beigen, harmaan, vaaleansinisen, sinisen ja vaaleanpunaisen langan. Ap

Et kertonut meille, ompeletko käsin vai ompelukoneella vai saumurilla, jokaisessa vaatimukset ovat vähän erilaiset. Jos ompelet käsin pari nappia vuodessa ja jonkun ratkenneen vuorin, niin langalla ei isoja vaatimuksia ole. melkein kaikki käy, kunhan väri on oikea. Silloin ne Lidlin langat on ihan yhtä hyviä kuin muutkin. Mutta jos oikeasti ompelet koneella kahdesti viikossa, muokkaat malleja, kavennat ja levennät, niin silloin satsaat hyviin saumurilankoihin (musta ja valkoinen riittävät) ja ompelukoneeseen tikkauslankaa ommeltavan asun sävyihin.

Aikuisten oikeasti ei kannata hankkia

Käsin ompelen, tai siis lähinnä korjaan satunnaisesti, vaihdan nappeja, korjaan ratkenneita saumoja, voin ommella jonkun paikan joskus, ehkä lainaan ompelukoneen ja lyhennän verhot kerran 2-3 vuodessa. 

Ja siis minulla on vaatteissa tietyt värit ja sävyt mitä käytän, niiden mukaan olin ajatellut hankkia langat perusväreissa, enintään 5-10kpl, ei mitään sateenkaarilajitelmia, ei niille ole tarvetta eikä käyttöä. Mielummin ostan kaupasta kuin tilaan, niin näkee värit ja sävyt livenä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla