Saako enää mistään vanhaa lankapuhelinta?
Haluaisin vanhan lankapuhelimen? Toimiiko enää? Kaipaan sitä aikaa ennen kännykkä aikaa. Onko kenelläkään tietoa?
Kommentit (71)
Minulla on kaksi pöytäpuhelinta. Jos laitan töpselit paikalleen, kukaan ei varmasti häiritse🙄
MItä se sulle kuuluu. Ovat 85 vuotiaita, että eikähän ne kuole sinun päänvaivoista kohta pois.
Ihme kiukuttelija. Mitä sä teet keskustelupalstalla, jos et kestä että asioita kommentoidaan? :D
https://www.hameensanomat.fi/uutissuomalainen/7779173
"Lankapuhelimet eivät ole vielä kadonneet suomalaiskodeista. Maaseudun Tulevaisuus (MT) kertoo Traficomin tilastoon viitaten, että Suomessa oli viime vuoden lopulla noin 158 000 kiinteän verkon puhelinliittymää. Niistä noin 33000 oli kotitalouksien hallinnassa ja loput yrityksillä.
Enimmillään lankapuhelinliittymiä oli 1990-luvun lopulla, peräti 2,8 miljoonaa. Tämä johtuu siitä, että matkapuhelimet alkoivat yleistyä kotien ainoana puhelimena vasta 2000-luvulla.
MT:n mukaan lankapuhelinliittymän käyttö riippuu asuinalueesta ja puhelinyhtiöstä. Esimerkiksi Mikkelin keskustaajaman alueella lankapuhelinasiakkaat on saatu pidettyä palvelun piirissä.
Ei meilläkään montaa sataa lankapuhelinasiakasta enää ole. Keskustaajamaa kauemmat linjat on jo ajettu alas, MPY Telecom oy:n asiakkuusjohtaja Elisa Ketomaa toteaa MT:lle."
tuo juttu kirjoitettu 24.8.2024 11:42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit sinä lankapuhelimen saada, mutta linjat on lakkautettu vuosia sitten.
Voi ne piuhat vetää itse. Armeijalla käytössä vieläkin, viimeksi talvella kertausharjoituksissa muutama kilometri vedettiin.
Mikähän tässä oli alanuolien syynä. Olin viime kesänä Lapissa kertausharjoituksissa ja yhteensä kymmeniä kilometrejä vedettiin johtoja. Varmimmin toimiva yhteys.
Ja et tajua että se puhelinliikenne tarvii PALJON muutakin kuin piuhan ja luurin.
Esim kaikki KESKUKSET on purettu helvettiin, joten jos et vedä kohteesta toiseen niin et kuule soittele mihinkään vaikka piuhaa vetäisin kuinka paljon tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkansa. Mun vanhemmilla on edelleen sama lankapuhelin käytössä kuin silloin kun olin lapsi.
Voi olla sama puhelin, mutta lankapuhelinverkossa se ei voi toimia, koska sellaista ei ole ollut enää vuosiin. SIM-kortti vaaditaan nykyisin, jotta lankapuhelimen saa toimimaan.
Usko nyt pöllöpää: Telia on lopettanut lankapuhelinverkkonsa, muut yhtiöt eivät välttämättä. Vasta äsken siippani soitti äidilleen lankapuhelinnumeroon. Anopin puhelimessa ei takuulla ole mitään SIM-korttia.
On olemassa "lankapuhelimia", jotka toimivat matkaverkossa, ja esim vanhuksille ovat helpompia käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Laitteita varmaan löytää jostain vinteiltä, palvelua voi olla hankalampi saada mistään.
Parista lankapuhelimesta voi muuten suhteellisen yksinkertaisesti viritellä "sisäpuhelimen" vaikka yläkerrasta alakertaan tai talosta autotalliin. Tuohon ei tarvita kuin johto väliin ja muutama komponentti.
IHANA
Vierailija kirjoitti:
On olemassa "lankapuhelimia", jotka toimivat matkaverkossa, ja esim vanhuksille ovat helpompia käyttää.
Siis lankapuhelimessaon sim-kortti. Mallejakin on ihan valita asti.
Voihan sellaisen kotiinsakin ostaa, vaikkei vanhus olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se lankapuhelin on näppäinpuhelin, niin sen saa kyllä toimimaan gsm-reitittimen
kautta helposti.
Ei todellakaan saa. GSM verkot eli 3G verkot lakkautettiin vuoden 2023 aikana.
PÖtyä.
https://www.google.com/search?ie=UTF-8&source=android-browser&q=gsm+ver…
Eiköhän 4 ja 5g-reitittimiäkin löydy lankapuhelimen jatkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkansa. Mun vanhemmilla on edelleen sama lankapuhelin käytössä kuin silloin kun olin lapsi.
Ei pidä paikkaansa. Todisteet löytyvät ihan vain googlaamalla. Elleivät vanhempasi sitten asu jossain muualla kuin SUomessa.
Etelä-pohjanmaalla asuvat ja ihan kuule soitan heille joka viikko. Se sama puhelin on kun oli jo 80 luvulla.
Miksi valehtelet? 80-luvulla ei ollut vielä SIM-kortillisia puhelimia. Ja lankapuhelinverkot on ihan oikeasti lakkautettu Suomesta jo vuosikausia sitten. 3G verkotkin reilu vuosi sitten.

Kun Telia ilmoittaa, että lopettaa lankapuhelinverkon kokonaan, niin sinä aivoton apina luulet, että kaikki muutkin yhtiöt lopettavat ne verkot samalla. Onko miten vaikeaa elää noin vajavaisen ymmärryksen kanssa, vai etkö edes sitäkään tajua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis lankapuhelimessaon sim-kortti. Mallejakin on ihan valita asti.
Voihan sellaisen kotiinsakin ostaa, vaikkei vanhus olisikaan.
Siis LANKApuhelimissa EI OLE sim-korttia. PÖYTÄpuhelimessa voi olla mutta se ei ole LANKAPUHELIN vaan se on LANGATTOMASSA verkossa toimiva puhelin.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella toimii edelleen. Turussa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Todisteet löytyvät ihan vain googlaamalla. Elleivät vanhempasi sitten asu jossain muualla kuin SUomessa.
Etelä-pohjanmaalla asuvat ja ihan kuule soitan heille joka viikko. Se sama puhelin on kun oli jo 80 luvulla.
Miksi valehtelet? 80-luvulla ei ollut vielä SIM-kortillisia puhelimia. Ja lankapuhelinverkot on ihan oikeasti lakkautettu Suomesta jo vuosikausia sitten. 3G
Miksi teillä ylisveeteillä on aina tarve haukkua muita kirjoittajia? Onko tosiaankin ylivoimaista kirjoittaa asiallisesti niin kuin aikuiset ihmiset?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi pöytäpuhelinta. Jos laitan töpselit paikalleen, kukaan ei varmasti häiritse🙄
Mulla ei ole seinässä lankapuhelimen töpselille paikkaa, ei voi tökätä sitä seinään.
Ukille meinattiin ostaa sim-kortilla toimiva pöytäpuhelin kun pienen kännyn käyttö oli hankalaa, ei keritty kun pappa vaihtoi hiippakuntaa ja muutti aiemmin menehtyneen mummin luo. (hiippakunnan vaihto ja muutto mummin luo oli papan itsensä sanomisia/toiveita).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ne piuhat vetää itse. Armeijalla käytössä vieläkin, viimeksi talvella kertausharjoituksissa muutama kilometri vedettiin.
Meinaatko tuhansia kilometrejä vetää että voit soitella joka paikkaan
Sodassa vedetään komentokorsuista toisiin.
Kätevää, kun vihollinen ei voi kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Anoppi soittaa kaikki puhelunsa vielä lankapuhelimella ja puhelin toimi helkkarin hyvin vieläkin.
Tässä pitää osata erottaa lankapuhelinverkko ja lankapuhelimella soittaminen toisistaan. Lankapuhelimella voi edelleen soittaa, mutta se ei onnistu lankapuhelinverkossa, koska sellaista ei ole vuosiin ollut käytössä. Lankapuhelimella voi soittaa vain, jos se on liitetty SIM-kortilla tai reitittimen avulla mobiiliverkkoon.
Kuuleppas tolvana: Kyseisessä käytössä olevassa puhelimessa EI OLE SIM-KORTTIA SAATI YHDISTETTY MIHINKÄÄN REITTIMEEN. Puhelimessa ei ole edes paikkaa moisille hienouksilla. Joissakin kaupungeissa on kuin onkin vielä lankapuhelinverkko, vaikka se sinua niin kaiveleekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Anoppi soittaa kaikki puhelunsa vielä lankapuhelimella ja puhelin toimi helkkarin hyvin vieläkin.
Tässä pitää osata erottaa lankapuhelinverkko ja lankapuhelimella soittaminen toisistaan. Lankapuhelimella voi edelleen soittaa, mutta se ei onnistu lankapuhelinverkossa, koska sellaista ei ole vuosiin ollut käytössä. Lankapuhelimella voi soittaa vain, jos se on liitetty SIM-kortilla tai reitittimen avulla mobiiliverkkoon.
Kuuleppas tolvana: Kyseisessä käytössä olevassa puhelimessa EI OLE SIM-KORTTIA SAATI YHDISTETTY MIHINKÄÄN REITTIMEEN. Puhelimessa ei ole edes paikkaa moisille hienouksilla. Joissakin kaupungeissa on kuin onkin vielä lankapuhelinverkko, vaikka se sinua niin kaiveleekin.
Tolvana on se, joka ei tiedä, että sanassa kuulepas on vain yksi p-kirjain. Opettele, lapsipieni, kirjoittamaan äläkä riehu kuin mielipuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla sama puhelin, mutta lankapuhelinverkossa se ei voi toimia, koska sellaista ei ole ollut enää vuosiin. SIM-kortti vaaditaan nykyisin, jotta lankapuhelimen saa toimimaan.
MInulla oli vielä vuosi sitten pääasialllisessa käytössä lankapuhelin. Soitin sillä mm ulkomaanpuheut, jotka joskus venyivät, kun tuttava halusi jutella pitkään. Sitten tuli ilmoitus, että liittymä lopetetaan. Kaipaan sitä kovasti. Puhelinta oli helppo pitää kädessä (kuuloke oli ergonominen, mitä kännykkä ei ole) ja soittaessa ei tarvinnut painaa valtavan pitkiä numeroita. Käytin toki myös kännykkää myös, mutta lähinnä viesteihin.
"Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan vuoden 2023 lopulla lankapuhelinverkossa oli kotitalouksien puhelinliittymiä noin 33 000. Kaiken kaikkiaan toimivia lankapuhelinliittymiä oli noin 158 000".