Keittiön viemäri jatkuvasti tukossa
Kyseessä vuokra-asunto. Oltiin asuttu 6 vuotta ilman ongelmia, kunnes tehtiin kylppäri- ja keittiöremontti. Keittiöstä uusittiin putket ja laitettiin uudet altaat. Uusissa altaissa on tiheät suodattimet, jotka kerää ruuantähteet. Ennen ei ollut. Siivoan nämä suodattimet kaksi kertaa päivässä, koska niistä ei tosiaan mene läpi mikään.
Rempasta on kaksi vuotta ja vähemmän käytössä olevan altaan viemäri on tukossa viikottain. Aukeaa isolla määrällä kuumaa vettä (n. 10 litraa, lämmitän kattilassa) ja konetiskijauhetta. Nyt myös toinen viemäri vetää huonosti ja pulputtaa. Sitä pitäisi aukaista viikottain aineilla että pysyy kunnossa. En usko, että tämä on normaalia.
Vuokraisäntä syyttää meitä kinkunrasvan kaadosta, rypsiöljyn käytöstä paistinpannulla ja käsin tiskaamisesta. Totta on, että käytän hiukan öljyä paistinpannussa ja tiskaan pannun käsin Fairylla. Muut tiskit pesee astianpesukone, emmekä käytä mitään ekoaineita. Kinkunrasvoja ei ole ikinä kaadettu viemäriin. Onko tosiaan niin, ettei nykyviemäreitä voi käyttää ollenkaan?
Miten lähteä ratkomaan ongelmaa? Remontissa tehtiin varmaan jotain väärin putkien kanssa. Harkinnassa on muutto pois, mutta ikävä jättää seuraavan riesaksi. Va:n mielestä tosiaan ongelma on meissä.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talohuollolle kuuluu putket, jos asut krs- ja rivitalossa. Ei kuulosta normaalilta.
Ja totta, rasva kertyy putkistoon, mutta ei pitäisi mennä kahdessa vuodessa. Mitä sinne viemäriin menee, jos sihdit joudut puhdistamaan 2x päivässä?
Ja sen paistinpannun rasvasta, voi ennen pesua pyyhkäistä talousosperilla, johon imeytyy rasva.
Sihtiin jää pienetkin ruuantähteet ja silput, jopa puurosta yksittäiset parin millin hituset, minipienet sipulit palat, mausteiden palat ym. Viemäriin ei mene ikinä mitään ruuantähteitä, ne poistan tietenkin lautaselta biojätteeseen. Paistinpannun öljyän sellaisella suihkepullolla eli sitä on todella vähän. Voin toki pyyhkiä pannun paperilla ennen tiskausta, mutta enpä usko että pelkästään sellainen tukkii uudet putkistot viikottain.
Jos olet noin huolellinen, niin nyt joku tukos on kyllä jo rakennusaikainen ja jos useampi huoneisto, niin vika voi olla myös naapurin putkissa. Ongelma kuulostaa ammattilaiselle tai rakentajalle, onhan takuu voimassa 5v ja 10v rakennusvirheissä. Ei niitä putkia yleensä tarvitse putsata vuosikausiin.
Kiinnostaa, mikä asumismuoto. Eikö teillä ole kiinteistöhuoltoa?
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän se rypsiöljy muka vaikuttaa putkien tukkeutumiseen. Jos se pysyy jääkaapissakin juoksevassa muodossa, ei se kyllä viemärissäkään mene kiinteäksi.
Öljyt ja rasvat kertyvät putkien pinnoille vuosien saatossa, jos käyttää vain haaleaa vettä. Nykyään kun ast.pesukoneet, kuumaa vettä käytetään harvoin, joka puhdistaisi rasvakerrymän.
Rivitalo tosiaan kyseessä. Huollontarve menee vuokranantajan kautta. Varmasti on kiinteistöhuolto, mutta vuokralaisena en voi kuulemma olla sinne yhteydessä suoraan, vaan va:n kautta. Onkohan tämäkään nyt totta?
Roskisvaunun päällä ei ole mitään hyllyjä. Eihän siihen mahtuisikaan, kun putkienkin pitää mahtua jossain olemaan. En tajua pointtiasi hyllyjankkaaja.
Onkohan putkiin vedetty liian tiukkoja mutkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän se rypsiöljy muka vaikuttaa putkien tukkeutumiseen. Jos se pysyy jääkaapissakin juoksevassa muodossa, ei se kyllä viemärissäkään mene kiinteäksi.
Öljyt ja rasvat kertyvät putkien pinnoille vuosien saatossa, jos käyttää vain haaleaa vettä. Nykyään kun ast.pesukoneet, kuumaa vettä käytetään harvoin, joka puhdistaisi rasvakerrymän.
Pesen tiskoneella vain 60 asteen ohjelmia ja säännöllisesti 75 asteen pitkän ohjelman. Aineena Fairy Platinum, ei siis mitään ekojuttuja vaan kunnon mömmöt. Tämäkin sen takia, että putkistot pysyisi kunnossa. Mutta eipä auta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla lailla kun jos pidät rasvaista keittoa astiassa yön yli. Erottuu se rasva sinne astian seinämiin ja sopan pinnalle.
Miksi se toimisi samalla tavalla, kun rypsiöljy nimenomaan pysyy juoksevana myös jääkaapissa. Keitossa tahmeiksi paakuiksi erottuva rasva on kovaa eläinrasvaa, joka kovettuu viielässä. Kuten vaikka voi.
Vierailija kirjoitti:
Rivitalo tosiaan kyseessä. Huollontarve menee vuokranantajan kautta. Varmasti on kiinteistöhuolto, mutta vuokralaisena en voi kuulemma olla sinne yhteydessä suoraan, vaan va:n kautta. Onkohan tämäkään nyt totta?
Roskisvaunun päällä ei ole mitään hyllyjä. Eihän siihen mahtuisikaan, kun putkienkin pitää mahtua jossain olemaan. En tajua pointtiasi hyllyjankkaaja.
Miksi va ei nyt vain voi tehdä ilmoitusta ilmoittamastasi viasta? Olisi se hänenkin etu pitää putkisto puhtaana.
Syynä voisi olla pidempi vaakatasossa tehty veto, missä putki on liian pieni ja/tai kaato väärä. Väärä kaato voi tehdä sen, että vesi kulkee ja roskat jäävät putken tukkeeksi. Minulla homma ratkesi avausrakeilla. Esimerkiksi Teknoseesam rae. Nestemäiset avausaineet eivät minulla pelanneet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä asukas itse on yhteydessä huoltoyhtiöön ongelman ilmetessä. Mitä jo tulisi kiireellinen päivystyksen kautta hoidettava asia, onko va muka 24/7 tavoitettavissa? Ite kerran joudutunu soittaan huollon päivystykseen, kun keittiön katosta alko tiputtaan vettä.
Eli kun kerran yhtiömuotoinen asunto, niin ole yhteydessä huoltoliikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
No putsaa nyt ne hajulukot _avaamalla_ kerran kuussa alkuun.
Nykyään on vesilukkoja joissa on niin tiukka muovilabyrintti että menee herkästi tukkoon ihan pienestä rasvasta.
Kodinputkimies ja aineet EI ole sama asia kuin mekaaninen putsaus.
Kannattaa repiä se hajulukko pois ja vaihtaa paksumpi suora putki niin pitkälle kun mahdollista. Yhtä luvallista kun hajulukon itse purkaminen, joka on KIELLETTY.
Minä aikoinaan purin putket tiskialtaan alta vaikka ei olisi saanut kun sinne ilmestyi yhtäkkiä jokin tukos eikä lähtenyt millään metodeilla pois. Olikohan joku hiiri tai muu sitten. Harmaa pallo sieltä löytyi ja varmasti lähes 7 annosta kodin putkimiestä oli sen muodottamaksi hiuduttanut, mutta kiinteähkö oli. Tukoksen paikansin laskemalla kuumaa vettä putkiin. Sitten vaan auki.
Kannattaa ottaa putkari siihen hommaan, kun niitä ei oikeasti saa itse mennä tekemään.
Mitä sinne työntelet kun jatkuvasti tukossa? Eihän se itsekseen mene tukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Minä aikoinaan purin putket tiskialtaan alta vaikka ei olisi saanut kun sinne ilmestyi yhtäkkiä jokin tukos eikä lähtenyt millään metodeilla pois. Olikohan joku hiiri tai muu sitten. Harmaa pallo sieltä löytyi ja varmasti lähes 7 annosta kodin putkimiestä oli sen muodottamaksi hiuduttanut, mutta kiinteähkö oli. Tukoksen paikansin laskemalla kuumaa vettä putkiin. Sitten vaan auki.
Kannattaa ottaa putkari siihen hommaan, kun niitä ei oikeasti saa itse mennä tekemään.
Oho, jopa oli löytö! Putkari olisi paikallaan meidän keittiössä, mutta itse en vuokralaisena sellaista rupea maksamaan. Eiköhän jätetä irtisanomisilmoitus, pitäköön pulputtavat putkensa.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile avausrakeita ja ensin trad. karhupumppua https://www.puuilo.fi/karhupumppu-110mm! Laske ensin kuitenkin pelkkää kuumaa vettä reilusti putkistoon. Älä ala itse availemaan hajulukkoa.
Ei se mikään karhupumppu ole, vaan tulisuudelma.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinne työntelet kun jatkuvasti tukossa? Eihän se itsekseen mene tukkoon.
Kinkunrasvat kaadan, ja myös kalkkunanrasvat kun tykkään liharuuista. Syön myös paljon pekonia, ja pannu on kätevä huuhdella viemäriin. Se on valurautaa, niin ei tarvitse käyttää edes tiskiainetta. Pidän hyvänmakuisista ruuista yleensäkin ja paistan kaiken voissa, sekin menee sulana kätevästi keittiön altaaseen. Lapseni ruuantähteet ovat joskus vähän kookkaita, joten niitä joutuu tunkemaan lusikalla, jotta mahtuvat viemärin rei'istä kulkemaan. Sittemmin innostuin kynttilöiden valamisesta. Steariini lorisee nätisti viemäristä alas, samoin nykyään käsiöljynä käyttämäni kookosrasva kun sen lämmittää ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on vesilukkoja joissa on niin tiukka muovilabyrintti että menee herkästi tukkoon ihan pienestä rasvasta.
Kannattaa repiä se hajulukko pois ja vaihtaa paksumpi suora putki niin pitkälle kun mahdollista. Yhtä luvallista kun hajulukon itse purkaminen, joka on KIELLETTY.
Joo, tajuttiin, että sääntösuomalaiselle omatoimisuus on vaikeaa.
Hyöty: ongelma poistuu.
Haitta: ei mikään.
Tosin aloituskin kuulostaa keksityltä, niin älyvapaalta kuulostaa kalustelevyjen sisään kaapin sisällä koteloidut altaan putket.
Jos sulla sitä köhnää tulee niin siihen päälle on saatavana irtosihti josta voit kopauttaa suoraan köhnät roskikseen. Väkisellä muuten menee roskaa ja rasvaista, toisille enempi, toisille vähempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tajuttiin, että sääntösuomalaiselle omatoimisuus on vaikeaa.
Hyöty: ongelma poistuu.
Haitta: ei mikään.
Tosin aloituskin kuulostaa keksityltä, niin älyvapaalta kuulostaa kalustelevyjen sisään kaapin sisällä koteloidut altaan putket.
On AIVAN varmaa että ei itse osaa jos täältä joutuu apua kyselemään. Eli ei varmasti itse kannata.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla sitä köhnää tulee niin siihen päälle on saatavana irtosihti josta voit kopauttaa suoraan köhnät roskikseen. Väkisellä muuten menee roskaa ja rasvaista, toisille enempi, toisille vähempi.
Kts. yst. aloitus.
Siis roskisten päällä on hylly?