Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö nykyään enää kukaan liftaa? Mitä oikein on tapahtunut?

Vierailija
08.04.2024 |

Olen elänyt nuoruutta 70-80-luvuilla ja silloin vielä liftaamalla matkustettiin aivan yleisesti , opiskeluaikoina. Ihmiset teki liftaamalla reissuja pitkin Eurooppaa ja minäkin liftasin kaikki Hel-Turku siirtymät sekä monenlaiset festari-mökkireissut. Nuorempana, alle 20v en liftannut yksin, mutta myöhemmin kyllä.

Aloin tuossa miettimään, etten ole esim Turun ulosmenotien varrella nähnyt vuosikymmeniin liftaria, enkä muuallakaan, edes Euroopassa.

Mikähän on muuttunut? Hommaako ihmiset kyytejä netin kautta: onko joku menossa esim Helsinkiin ens perjantaina? 

Vai onko opiskelijoilla niin hyvät alennukset junissa ja onnibussi niin halpa, vai kaikilla omat autot ( nyk sähköautot)?

Kunhan mietiskelin.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nähnyt liftareita kesäaikaan nelostiellä useaankin kertaan ja olivat menossa pohjoiseen. Oli käsin kirjoitettu kyltti jossa määränpää. Jotain tummaihoisia pummeja, en ottaisi kyytiin.

Vierailija
22/32 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä liftaa. Toki vähemmän ja liftaus on siirtynyt nettiin. On olemassa sivustoja, joissa voi etsiä itselleen matkaseuraa. Etenkin kesällä.

Varmasti maailman hurjistuminen on yksi ja liikenne on pitkälti vaihtanut moottariteille - ei siellä voi liftata.

Mä olen pitkiksi matkoiksi ottanut liftareita. Yleensä kristillisiä ulkomaalaisia, jotka eivät saa käyttää rahaa maallisella reissullaan.

Mieleenpainuvin reissu oli. Nappasin Oulusta Helsinkiin kaksi japanilaista. En yhtään muista mikä tämä järjestön oli. Heidän reissunsa oli alkanut pari kuukautta aikaisemmin ja täysin ilman rahaa piti pärjätä. Oli niillä teltat ja makuupussit. Matkat ja ruuat oli kerjättävä. Tarjosin kyydin lisäksi ruuan keskimailla matkaa ja vielä annoin pussin ruokaa mukaan.. ihan kotimaisia kesänantimia itsellekin ilmaisia. Hauskoja tyyppejähän he olivat.

Tuohan siis oli ennen koronaa ja suurta sotivaa valtiota tuossa välissä. He olivat siis jatkamassa Venäjän läpi Japaniin tavalla tai toisella silloin. Ehkä nuokin tekijät ovat liftaamista rajoittaneet.

Sitä sivustoa ei ole enää, josta mä nuo nappasin silloin. Sinne kirjauduttiin sisään. Kerrottiin mitä mulla on tarjota ja mitä halusin. Sitten tuli muutama yhteydenotto ja eikun reissuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en uskalla nykyään edes taksin kyytiin, saati sitten liftaamaan.

Liftaaminen on turvallisempaa kuin istua musun ajamaan taksiin.

Vierailija
24/32 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä silloin 80 ollutkaan niin paljon piripäitä tai.. muunlaisia ihmisiä liikkeellä kuin nyt.

Eikö se ollut, että väkilukuun suhteutettua Suomessa on ollut eniten kovien huumeiden käyttäjiä kolkytluvulla ja kasarilla. Etenkin heroiinin. Itse olisi veikannut viiskytlukua, että sotien jälkeen, mutta silloin vedettiin viinaa.

Vierailija
25/32 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin antamaan autokyydin tuntemattomille pari vuotta sitten Nuuksion luonnonsuojelualueelta poistuessa. Pari nuorta naista oli kävelemässä sieltä pois ja taisivat lähteä liian myöhään, kun oli jo lähes pimeää aika kylmä. Hekään eivät liftanneet, vaan kysyin ohi ajaessa haluaisivatko kyydin pois sieltä metsäalueelta. Siinä olisi ollut aika tarpominen pimeää hiekkatietä pitkin ilman taskulamppuja. Hetken epäröityään suostuivat. Tuli hyvä mieli kun pääsin auttamaan pois korvesta. Ja olen siis 40 v mies. Ennen ihmiset luottivat toisiinsa enemmän, vaikka silloinkin tietysti tuntemattomiin suhtauduttiin pienellä varauksella. En tiedä onko nykyään oikeasti vaarallisempaa, mutta ainakin ihmiset pelkäävät paljon enemmän toisiaan.

Vierailija
26/32 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja montakos naista/nuorta tyttöä silloin 70-80-luvuilla katosikaan liftausreissujen myötä,  joutui henki/seksuaalirikoksen uhriksi ja jotkut heistä ovat kadoksissa edelleen. 

Ja montako seksuaalirikosta jäi ilmoittamatta? onko kaikki uskaltaneet mennä tekemään rikosilmoitusta, kun itsepähän lähti.

Vierailija
27/32 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piia Kuru ja Piia Töylin tapaukset 90-luvulla.

Heidän tapauksensa lopettivat liftaamisen.

Vaikka kyse oli yksittäisestä psykosta, pelko jäi.

Nyttemmin nämä rauhanuskolaiset ovat muuttaneet pelikentän täysin.

Minä liftasin paljon nuorena mutta liftaamiseni loppui noiden 90-luvun tapauksien jälkeen.

Vierailija
28/32 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkaliput ovat suhteessa valtavasti edullisempia kuin menneinä vuosikymmenillä. Elintaso on noussut, ja nuorillakin on varaa juna- ja bussilippuihin. Sen sijaan aika on monella kortilla, joten liftaaminen ei ole kovinkaan houkutteleva vaihtoehto matkustamiseen. Itsekään en ota liftareita kyytiin, ellei näytä että on jonkinlainen hätätilanne. Tapaan ihmisiä niin paljon muutenkin, että omassa autossa nautin rauhasta ja yksinolosta. Eipä liftareita kyllä paljon näekään ja itse en ole liftannut 25 vuoteen. Yhtään en sitä kyllä kaipaakaan.

Vierailija
29/32 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiin ei voi enää luottaa samalla tavoin kuin vuosikymmeniä sitten. 

Vierailija
30/32 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en uskalla nykyään edes taksin kyytiin, saati sitten liftaamaan.

Liftaaminen on turvallisempaa kuin istua musun ajamaan taksiin.

Millä tavalla muunsukupuolisuus tekee taksikuskista turvattomamman? 

Vierailija
31/32 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maahan muuttaja pysähtyy et voi sanoa ei, koska rasismi

Vierailija
32/32 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vaarallista nykyään. Ennen oli turvallisempaa. Olen 60-vuotias ja ei kyllä tänä päivänä kannata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi