Paljonko teidän lasten päiväkodeissa ulkoillaan?!
Olen vähän huolissani kun lasteni päiväkodissa saatetaan olla toisinaan koko pitkä päivä sisällä, onko se normaalia?! tuntuu ihan käsittämättömältä että 8 tuntia kuhkitaan sisällä..Ohjaajat vetoavat kovaan tuuleen, märkyyteen, vesisateeseen,...,...Omasta mielestäni lapset, ainakin omamme, nauttivat ulkonaolosta säässä kuin säässä -huonolla säällä vaan vähemmän aikaa ehkä! Tuntuu, että lasten täytyisi mennä ulos sekä aamu- että iltapäivällä!! Usein kun haen lapset neljältä, ovat juuri pukemassa ulos tai juuri tulleet ulos, ja saattaa olla etteivät ole aamupäivällä olleet ollenkaan..Toisinaan taas ovat parikin tuntia putkeen ulkona ja kesällä suurimman osan päivästä. Suurimpana osana päivistä ovat kyllä ulkona, mutta mielestäni ei saisi olla yhtään päivää jolloin ollaan vaan sisällä!! Tuntuu, että on pakko sitten väsyneenä ja nälkäisenä (sekä lapset että vanhemmat) jäädä vielä ulkoilemaan ennen kotiin menoa. mitä mieltä muut äidit olette? entä millaisia käytäntöjä muissa päiväkodeissa on?
Kommentit (35)
Hoitakoon vanhemmat sen iltapäiväulkoilun, jos oma lapsi sen vaatii. On ihan turha sälyttää kaikkea lapsen tekemisiä päiväkodin harteille, onhan vanhemmillakin vastuunsa.
Jos lapsen hakee aikaisemmin, niin silloin on vanhemman tehtävä täyttää omat minimivaatimukset ulkoilun suhteen, jos lapsi ei omasta mielestä ole saanut olla tarpeeksi ulkona päivän aikana.
Päiväkoti on vain yksi taho lapsen kasvattajana, vanhemmilla on päävastuu kuitenkin. Kummallinen tuo ajattelutapa, että päiväkodin henkilökunnan pitäisi olla jotenkin jaksavampia kun lapsen omien vanhempien.
Eiköhän sitä itsekukin olisi väsynyt ja nälkäinen sen pitkän päivän jälkeen. Kokemusta on.
Meillä muksut menee päiväkotiin keväämmällä. Tiedän että tässä päiväkodissa ulkoillaan n.45min-1h aamupäivisin ja ulos mennään 15.30-16. Eli meillä totuttu olemaan paljon enemmän ulkona joten saan jatkaa ulkoilua kun tulemme kotiin. Kesällä tietysti päiväkodissa ulkoilaan enemmän.
eli ihan vain vertailun vuoksi, taalla Belgiassa ei monissa paivakodeissa ulkoilla kirjaimellisesti ollenkaan, koska paivakodeissa ei valttamatta ole pihoja. Eli kaytannossa lapset ovat ekat 3 vuotta elamastaan paivat sisalla. Minustakaan tama ei ole ideaalia, sanottakoon se heti karkeen, ja oli yksi syy miksi valitsimme lapsillemme sen paivakodin jonka valitsimme (siella ulkoillaan sentaan useimpina paivina, vaikkakaan ei aina, noin 1 h paiva). Mutta ei belgialaiset lapsetkaan nyt niin erityisen ongelmaisilta tunnu vaikka eivat siis ulkoilekkaan. Sisallakin voi tehda monenmoista liikunnallista etta sita energiaa kuluu. Itse olen ymmartanyt etta suomalaiset ulkoilusuositukset perustuu aikaan jolloin tuberkuloosi oli yleinen eika antibiootteja ollut, joten yksi tapa valttaa sita oli olla mahdollisimman paljon poissa neljan seinan sisasta jossa taudin kantajat kohivat. Sen jalkeen se on vain jaanyt osaksi suomalaista lastenkasvatuskulttuuria, ja hyva tietysti niin.
TyttöNukke72:
Eiköhän sitä itsekukin olisi väsynyt ja nälkäinen sen pitkän päivän jälkeen. Kokemusta on.
?
En ihan tajunnut pointtiasi tässä. Olen samaa mieltä siitä että vanhemmilla on toki PÄÄvastuu lasten ulkoilun suhteen. Kerran päivässä riittää minun ajatusmaailmani oikein hyvin hoidossa ulkoilua. Mutta eivätkös nämä hoitajat ole siellä päiväkodissa noin niinkun töissä? Jos työhön kuuluu ulkona oleminen en ymmärrä pointtiasi. Ei tässä kellään tämä työnteko niin herkkua ole :)
Jos työnkuvaani kuuluu vaikka 4 tuntia päivässä ulkona olemista niin sitten kuuluu. Ei siinä paljon auta väsymys tai nälkäkään.
Ei millään pahalla tämä viesti, halusin vain tuoda oman näkökantani asiaan esille.
Ja kyllä, meilläkin on ollut pph:lla sisäpäiviä kun piha on ollut peilikirkas. Tai jos pakkasta on ollut -20. Toisten hoitolasten äidit vaativat pakkasrajaksi -15. Tälläisinä iltoina lähden sit tytsän kanssa itse ulos. Ja joskus lähden vaikka olisivat olleet tuntikausia ulkona.
Piti laittaa kiitokset tästä kansainvälisyysnäkökulmasta, koska itselleni on tullut se käsitys, että Suomessa ulkoilu on jotenkin ihan ylikorostettu asia. Ihan kuin se, että vauvaa nukutetaan talvipakkasillakin ulkona.
ElsaAlice:
eli ihan vain vertailun vuoksi, taalla Belgiassa ei monissa paivakodeissa ulkoilla kirjaimellisesti ollenkaan, koska paivakodeissa ei valttamatta ole pihoja. Eli kaytannossa lapset ovat ekat 3 vuotta elamastaan paivat sisalla.
Tarkoitin tuolla, että kyllä ne hoitajatkin väsyvät lasten kanssa, ja ihan eri lailla kun muualla työssä käyvät vanhemmat. Jos äiti tulee kevyestä toimistotyöstään lastaan hakemaan ja on nälissään ja väsynyt työpäivänsä jälkeen, eikö päiväkodin hoitajat muka sitten saisi olla väsyneitä työpäivänsä päätteeksi? Heillä on fyysisesti ja henkisesti PALJON rankempaa hoitaessaan muiden lapsia isoissa ryhmissä, kun äitien omia kullannuppujaan kotosalla.
Eli kaikki ruikuttajat vaan kokeilemaan päiväkodin hoitotädin elämää :) Voisi ruikutus vähetä huomattavasti... ;)
Juu, totta turiset! Ei varmaankaan ole helpoimmasta päästä tuo työ. Itse kun tosiaan istun toimistossa koko päivän niin johan on KIVA lähteä lapsen kanssa illallakin ulos.
Missään ei taida olla ns. " sääntöä" tuosta iltapäiväulkoilusta. Eikös se mene jotenkin niin että hoitopaikan on turvattava lasten riittävä ulkoilun määrä. Mielestäni riittää siis kyllä 1x päivässä. Näin meidän hoitopaikassa on.
Jos joku vanhempi haluaa enempi ulkoilua niin mielestäni se on itse hoidettava. Tämä siis vain minun mielipiteeni.
Ymmärsin tuosta viestistäsi vaan pointtisi näköjään jotenkin väärin. sorry! :)
Pakkasrajasta vielä.....meillä lapsi siis pph:lla. Mielestäni tälläisillä -15 asteen pakkasilla voisi aivan hyvin tehdä vaikka vajaan tunnin " happihyppelyn" pihalla mutta toisten lasten äiti on toista mieltä. Eipä auta hoitajankaan varmaan paljon vastaan sanoa?!
Tässä on varmaan lasten mukainen vanhempien toive. Pienet lapset jäätyvät herkemmin kun eivät niin liiku. Toiset lapset pysyvät muutenkin lämpimämpänä, kun toiset paleltuvat jo samoilla vaatteilla. Meillä ainakin laihat lapset ovat aina varpaista ja sormista kylmissään, vaikka mitä pukisi päälle ja en voisi ajatella -15asteen pakkasella edes koululaiselle tunnin happihyppelyä. Toisaalta tuo samainen koululainen ei tarkene edes uimahallissa aikuisten altaaseen mennä kun kylmettyy (samanikäiset kaverit tarkenevat hyvin, mutta ovatkin usein 10kg painavampia kuin meidän poika). Eli lasten mukaan tuo vanhempien toive, meillä tuo toive olisi varmasti erilainen kuin teillä!
Lisäksi nykyään tuntuu että hirveän monella pienellä lapsella (meillä kummilapsilla joka toisella esim.) on ifektioastma ja varsinkin tälle väelle ei tee hyvää tuo pakkasilma ulkona. Lisäksi on paljon atoopikkoja, joilla iho ei kestä kovin hyvin pakkasta (myös löytyy kummilapsista). Eli tälläisten lasten vanhempien toiveina tuo ei ulkoilu kovalla pakkasella on ymmärrettävää. Lisäksi pakkasen lisäksi pitänee katsoa tuulen purevuutta, joka voi lisätä pakkaslukemaa paljonkin.
Viela tuosta ulkona nukkumisesta tuli mieleen etta meidan lapset eivat siis koskaan ole nukkuneet ulkona (yksin, karryissa tietysti jos ovat sattuneet nukahtamaan kun ollaan oltu kavelylla). Itse olen siina kasityksessa etta meidan naapurit soittaisivat sosiaaliviranomaisen meille kaymaan jos nakisivat pienen lapsen yksin takapihalla vaunuissa. ;-) Eli tosiaan on tama hyvin kulttuurisidonnainen juttu. Oma aitini kertoo etta kun mina olin pieni han otti hyvin vakavasti sen suosituksen etta lasten pitaa olla 4 h paivassa ulkona, ja koska ei ollut pihaa eika parveketta niin han vain kulkea rahjusti kaupungilla koko sen ajan vaunujen kanssa...
Juu, lapset ovat todellakin yksilöitä. Ja meidänkin neiti on lähes aina kylmänäppinen kun tullaan ulkoa.
Ymmärrän kyllä toisaalta hyvinkin siis tuon äidin toiveen ja meidän lapsen on " kärsittävä" siinä sivussa sisäpäivistä. Mutta kun olin tähän asti luullut että hoitajat määrittelevät ne pakkasrajat, ei äidit ;)
Ei tuo asia ongelma ole, voin aivan hyvin ulkoilla taaperoni kanssa itsekin.
Päiväkodissa ulkoillaan vain POIKKEUSTAPAUKSESSA!
Päiväkoti-ikäisiä lapset ovat noin 3kk-3v.
Meidän kunnalisen päiväkodin lapsilla on terassi, jossa ulkoillaan hyvällä säällä. Se tarkoittaa sitä että lapset voivat olla ulkona sisävaatteissa eli paita ja pikkupöksyt päällä + kengät jalassa (sääret paljaina).
Kun lapsi menee esikouluun noin 3 v, heillä on yksi välitunti aamipäivälla ja yksi iltapäivällä + ruokiksen a ikaan vähän pidempi tauko.
Kaikkeen tottuu ....
Siis kun nyt lähdetään päiväkodeissa kai yleensä 10 aikaan ulos, jolloin ulkoiluaikaa ennen lounasta jää maksimissaan vajaa tunti ja käytännössä reilu puoli tuntia, niin mikäli ulos lähdettiäsiinkin heti
aamupiirin jälkeen noin 9:15 , olisi se jo ihan toista, aikaa lounaaseen jäisi puolisentoista tuntia. Valoisaa ja virkeää aikaa, jolloin lasten valvontakin olisi helpompaa ja he jaksaisivat keskittyä esim. ohjattuihin liikuntaleikkeihin.
Tämä siis maalaisjärjellä ajateltuna.
Joo, en puhu 20 asteen pakkasilla tapahtuvasta toiminnasta. Mutta silloinkin olisi hyvä jos aamusta heti olisi muuta fyysistä aktiviteettia reilusti.
Minusta lasten ulkoilu j aliikunta tulee hoitaa päivän aikana, ei iltapimeällä. Hoitipa lapsia kuka tahansa.
Jokainen tietää että jos vaikka lähtee lenkille tunti-pari ennen nukkumaanmenoa, se häiritsee yön lepoa.
Jos on olemassa varhaiskavatuksen suositukset liikunnasta ja ulkoilusta - on ne olemassa myös monesta muusta asiasta vaikka musiikkikasvatuksesta, hienomotoriikan harjoittelusta etc. etc. etc. eli noitakin taitoja on hyvä harjoitella aamupäivällä kun lapset ovat virkeitä.
Meidän päiväkodissa ollaan kyllä paljon myös ulkona. Ja osataan todella käyttää järkeä ilmojen ja ulkoilun suhteen. Kuten kirjoitin, kun oli tässä pitkästä aikaa hyviä ulkoilmoja, kun lumet tulivat, menivät ulos jo heti tosiaan yhdeksältä. Syskyllä ja keväällä on kerran viikossa jumppaa/pallopelejä ulkona, samoin toisena päivänä viikossa reppuretki - eli olivat kaksi aamupäivää kokonaan ulkona. Nyt on ollut ohjelmassa luistelua kerran viikossa. Ja kerran lähtivät vähän kauemmas isompaan pulkkamäkeen ja ulkoilivat silloin vähän pidempään. Kevät kun koittaa alkavat taas ne ulkojumpat ja reppuretket ja kun tarpeeksi lämmintä on syövät välipalankin ulkona.
Mutta nyt on hyvä välillä jumpata sisällä vaikka motoriikkaradalla.
Eli jos pelkkää ulkoilua haluaa, kannattaa varmaan viedä lapsensa puistotädille päiväkodin sijaan. Minä arvostan kyllä muutakin ohjelmaa päiväkodissa - kun tuo ulkoilukin on tosi hyvin hoidettu.
Ulkona ollaan aamupäivisin ja iltapäivisin, tietysti sääolosuhteet huomioiden. Itse en edes toivoisi, että lasta pidetään ulkona kovalla vesisateella tms. Meidän poika päästään hakemaan vasta ripausta ennen klo 17, joten hän ehtii kyllä iltapäivisinkin olemaan päivästä ja säästä riippuen parikin tuntia ulkona. Hänelle tulee ulkoilua välillä liikaakin, monesti hän on kauhean väsynyt kotiin tullessa, kun on ulkona touhunnut niin kovasti, vaikka terveellistsä väsymystähän se sellainen on. Kuten insinööriäiti sanoi, lapsia haetaan eri aikoihin, ja kaikki kuitenkin menevät samaan aikaan ulos, joten täytyy ajatella heitäkin, jotka ovat viiteen asti. Välillä poika onkin sisällä tuulikaapissa hoitajan kanssa lämmittelemässä, kun häntä haetaan, on kuulemma väsähtänyt ja palelee ja halunnut vähän sisälle lämmittelemään. Sääliksi käy silloin pientä, kun ihan väsyneenä riepuna siellä odottelee kotiinpääsyä... kun vaan olisi meillä työpaikat vähän lähempänä, mutta ei se täällä maalla ole niin helppoa. Mutta se onkin taas jo ihan toinen juttu, menin vähän aiheesta pois.