Pään peittämisen merkitys seurakunnassa
Monet ihmiset olettavat automaattisesti, että pään peittäminen oli tarkoitettu vain korinttilaiselle paikalliselle kulttuurille ja aikakaudelle. Mutta kun Paavali sanoo, että naisen päässä pitäisi olla auktoriteettisymboli enkelien takia, hän lisää vielä yhden vankan osoituksen siitä, että käytäntö on tarkoitettu koko seurakunnalle paikallisesta kulttuurista tai aikakaudesta riippumatta.
Mitä tulee jakeisiin, joita kristityt myöntävät, etteivät ymmärrä, 1. Korinttolaisille 11:10 on useimpien luettelojemme kärjessä.
Sen vuoksi naisella pitäisi olla vallan symboli valta hänen päänsä päällä enkelien takia. ( 1 Kor 11:10 NASB )
Apostoli Paavali vain kertoi meille, että meidän on harjoitettava päänsuojuksia takia enkelit. Joten riippumatta siitä, mitä tämä jae tarkoittaa täyteydessään, se, mitä tiedämme meillä olevan, on yksi Paavalin syistä. Tätä kohtaa ei voi korostaa tarpeeksi. Emme pyri ymmärtämään, mitä tämä jae tarkoittaa, ja jos ymmärrämme sen, siitä tulee syy. Pikemminkin siksi, että sen vuoksi pyrimme ymmärtämään sen. Meille on vaikeaa se, että Paavali sanoo tämän ohimennen selittämättä, mitä hän tarkoitti. Todennäköinen syy tähän on se, että Korintin seurakunta ymmärsi, mitä Paavali tarkoitti, joten selittäminen olisi tarpeetonta.
Kommentit (17)
Näemme tästä kohdasta, että se, mitä Herramme tekee seurakunnan kautta, osoittaa heille, kuinka uskomattoman viisas Hän on. Pietari kuvailee enkeleitä "haluavana katsoa" siihen, mitä Jumala on tekemässä ( 1. Piet. 1:12 ). He ovat Jumalan tekemisen vallassa ja haluavat nähdä sitä enemmän. Uskon, että tämä on toive, jonka toteuttamisesta Jumalalla on ilo. Antamalla heidän katsella meidän palvomistamme voisi olla yksi tapa täyttää tuo halu.
Rakastan ajatella sitä, mitä enkelien täytyy ajatella, koska heillä on niin ainutlaatuinen näkökulma. Enkelit olivat ensimmäisiä Jumalan luomista. Tiedämme, että he ovat nähneet koko historian kehittyvän, kun Jumala kertoi Jobille, että enkelit iloitsivat katsellessaan Hänen luovan maailman ( Job 38:4-7 ).
Googlekääntäjällä vähän hoono soomi, mutta täältä löytyy koko artikkeli. Erittäin selventävä ja historiankirjat kertovat ensimmäisten kirkkoisienkin suositelleen käytäntöä.
https://www.headcoveringmovement.com/articles/why-head-coverings-reason…
Kommenteista päätellen ehtoollisviinipullo on jo korkattu, ehkä toinenkin.
Apistoli Paavali ei koskaan edes tavannut Jeesusta. Hän oli skitsofreeninen _hullu_, jonka koko Raamatun höperrykset perustuvat _harhoille_. Korostan: Paavali EI KOSKAAN tavannut Jeesusta. Että se Paavalin uskottavuudesta.
Kaikki lähtee Aadamista Eevasta, käärmeestä ja Kristuksen lunastustyöstä. Mies ja nainen ovat vapaat synnin kirouksesta ja palvelevat yhdessä Jumalaa. Enkelit näkevät että miehellä on taas hänelle annettu ensin luodun auktoriteettiasema, ja nainen ei enää kilpaile valta-asemasta miehen kanssa, ja on jälleen naisellinen. Enkelit vievät meidän rukouksemme Jumalan eteen, ja lapsilla on omat suojelusenkelinsä, artikkeli näyttää Raamatunkohdat näistä.
Ei millään pahalla mutta tuon poikamiesukon höpinöille naisista on annettu liian paljon painoarvoa Raamatussa. Paavali on ihminen. Ei edes profeetta. Fariseus joka vainosi kristittyjä mutta käänsi kelkkansa lopulta. Ei koskaan tavannut Jeesusta.
Silti vapaat suunnat ammentaa oppinsa enemmän Paavalilta kuin Kristukselta.
Vierailija kirjoitti:
Apistoli Paavali ei koskaan edes tavannut Jeesusta. Hän oli skitsofreeninen _hullu_, jonka koko Raamatun höperrykset perustuvat _harhoille_. Korostan: Paavali EI KOSKAAN tavannut Jeesusta. Että se Paavalin uskottavuudesta.
Tapasi autiomaassa. Omien sanojensa mukaan. Toki Jeesus varoitti uskomasta jokaista henkeä, ja ettei pidä uskoa jos joku väittää Hänen olevan autiomaassa, ja että Saatana osaa tekeytyä valkeuden enkeliksi..
Olin kirkossa pää peitettynä. Ehtoollisen aikana panon merkille, että kukaan ei mennyt ehtoolliselle pipo/hattu/huivi päässä. Päin vastoin; jos se olikin ollut päässä siihen asti, nyt se riisuttiin.
Tässä kohtaa poistuin kirkosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apistoli Paavali ei koskaan edes tavannut Jeesusta. Hän oli skitsofreeninen _hullu_, jonka koko Raamatun höperrykset perustuvat _harhoille_. Korostan: Paavali EI KOSKAAN tavannut Jeesusta. Että se Paavalin uskottavuudesta.
Tapasi autiomaassa. Omien sanojensa mukaan. Toki Jeesus varoitti uskomasta jokaista henkeä, ja ettei pidä uskoa jos joku väittää Hänen olevan autiomaassa, ja että Saatana osaa tekeytyä valkeuden enkeliksi..
Tapasi Jeesuksen _näyssä_ eli harhassa. Paavali on aivan pihalla ollut huru-ukko. Ei opetuslapsi, ei profeetta, vain huru-ukko.
Sananl. 9:13 "Tyhmyys on nainen, levoton ja yksinkertainen, eikä hän mistään mitään tiedä."
Erikoisemmaksi asian tekee, että juutalaisuudessa pää nimenomaan peitetään. Erityisesti rukoillessa miesten on peitettävä päänsä. Naimisissa olevat naiset peittävät myös hiuksensa/päänsä. Tähän käy peruukki(kin). (Hämmentävää on, että moni voi pitää perujlkia hlön omina hiuksina...)
Höpön höpön. Antakaa tuulen tuivertaa hiuksissa. Ei niin pikkumainen olisi maailman alkuunpanijakaan, että vaatetuksesta nokkiinsa ottaisi - ketkä siihen nyt uskookin.
Vierailija kirjoitti:
Sananl. 9:13 "Tyhmyys on nainen, levoton ja yksinkertainen, eikä hän mistään mitään tiedä."
Entä Sofia? Hän on ollut olemassa aikojen alusta ja ennen luomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apistoli Paavali ei koskaan edes tavannut Jeesusta. Hän oli skitsofreeninen _hullu_, jonka koko Raamatun höperrykset perustuvat _harhoille_. Korostan: Paavali EI KOSKAAN tavannut Jeesusta. Että se Paavalin uskottavuudesta.
Tapasi autiomaassa. Omien sanojensa mukaan. Toki Jeesus varoitti uskomasta jokaista henkeä, ja ettei pidä uskoa jos joku väittää Hänen olevan autiomaassa, ja että Saatana osaa tekeytyä valkeuden enkeliksi..
Tapasi Jeesuksen _näyssä_ eli harhassa. Paavali on aivan pihalla ollut huru-ukko. Ei opetuslapsi, ei profeetta, vain huru-ukko.
Hmm.. autiomaa, salama, ääni ja Paavalin silmistä putoaa ikäänkuin suomut. Millä olennolla on silmissä suomut? Jeesus sanoi, minä tulin Isäni nimessä ettekä ottaneet minua vastaan. Mutta minun jälkeeni tulee eräs omassa nimessään ja hänet te otatte vastaan. ( tarkoitti väärää profeettaa/antikristusta )
Vierailija kirjoitti:
Sananl. 9:13 "Tyhmyys on nainen, levoton ja yksinkertainen, eikä hän mistään mitään tiedä."
Toinen samaa viisautta kertova lause sananlaskuissa on "parempi katonkulmalla taivasalla, kuin saman katon alla toraisan vaimon kanssa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sananl. 9:13 "Tyhmyys on nainen, levoton ja yksinkertainen, eikä hän mistään mitään tiedä."
Entä Sofia? Hän on ollut olemassa aikojen alusta ja ennen luomista.
Patriarkaalinen kirkko hyssyttelee tämän ja väittää että siinä puhutaan Jeesuksesta, vaikka Sofia on selvästi naispuolinen. Jumalahan loi miehen ja naisen omaksi kuvakseen. "Tehkäämme heidät omaksi kuvaksemme )
Kirjeessään tessalonikalaisille hän sanoi selittäneensä yksityiskohtia Kristuksen toisesta tulemisesta heille ollessaan heidän kanssaan ( 2.Ts. 2:5 ). Tämäkin saattaa olla yksi niistä opeista, jotka lausuttiin heidän ollessaan läsnä.
Koska tämä on hyvin lyhyt ja epämääräinen säe, emme voi tietää täysin varmasti, mitä se tarkoittaa. Kuitenkin on monia enkeleitä koskevia kirjoituksia, joiden uskon valaisevan tätä kohtaa. Niitä tutkimalla päädymme kahteen mahdolliseen johtopäätökseen tämän jakeen selittämiseksi. Molemmat johtopäätökset voivat olla oikeita, koska ne eivät ole ristiriidassa keskenään, mutta se voi olla vain yksi, jota Paavali tarkoitti.
Päänpäällysteiden tarkoitus on muodostaa visuaalinen symboli kokoontuneelle seurakunnalle. Jos enkelit ovat syy siihen, miksi noudatamme tätä käskyä, se edellyttää, että heidän täytyy katsella meitä palvomassa. Mikään muu ei olisi järkevää. Joten yksi ymmärrys siitä, miksi harjoitamme päänpeittämistä, on se, että voimme oikeutetusti symboloida luotua järjestystä kaikille läsnä oleville; sekä näkyvää että näkymätöntä.
Nämä hallitsijat ja auktoriteetit ovat Jumalan enkeleitä ( Kol 1:16 , 1 Piet 3:22 ).