HS: Tyttö pahoinpideltiin viime vuonna rajusti koulussa Vantaalla, teko uusittiin puolen vuoden jälkeen
Tekijöinä kolme rinnakkaisluokan tyttöä. Uhrin äidin mukaan tyttö on psyykkisesti vahva eikä ole vielä murtunut, mutta hän on ollut surullinen ja kääntynyt sisäänpäin. Rikosilmoitukset eivät ole johtaneet mihinkään. Lopulta uhri joutui vaihtamaan koulua.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010337025.html
Kommentit (64)
Hakkaamisen lisäksi:
VÄKIVALTA on ollut myös pilkkaamista, ulossulkemista, uhkailua, perättömien asioiden levittämistä ja tarkoitushakuista mustamaalaamista esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, äiti kertoo.
Lapsesta on tehty meemejä ja hänen nimissään on luotu valeprofiili Snapchatiin.
Halloweenina kun piti pukeutua, niin kiusaajat olivat pukeutuneet minun tyttärekseni.
Koulu ei kommentoi kurinpidollisista menettelyistään, ei siis tiedetä onko mitään tehty.
Uusi Koskela on vain ajan kysymys. Tai uusi ammuskelu. Pahoin pelkään.
Se että uhri joutuu vaihtamaan koulua on todella väärin. Kiusaajat saavat voittonsa, heille ei tule mitään seuraamuksia. Tavallaan koulusta pois ajaminen on kiusaajien voimannäyttö, jolla he saivat uhrinsa lopullisesti tuhottua.
Tässä olisi pitänyt toimia niin, että tyttöporukka olisi erotettu, lastensuojelu olisi alkanut tehdä toistuvia kotikäyntejä ja huostannut tarvittaessa. Sijoitus jonnekin kainuulaiseen lapsenkotiin.
Näin olisi annetut varoitus myös muille potentiaalisille kiusaajille. Teille voidaan tehdä sama. Kainuu kutsuu..
Mutta eihän tässä paskalandiassa tehdä ikinä niin kuin pitäisi. Uhrin piti tässäkin väistyä.
Toivottavasti pääministeri ryhtyy sanoista tekoihin.Kiusaajat omiin laitoksiin.Tuokin selkeä tapaus kun oli kuvamateriaalia,ei vain sana sanaa vastaan.Kiusaajan ei tule voida jatkaa koulussa.Mitä sitten kun kiusattu vaihtaa koulua?Kiusaaja etsii samasta koulusta uuden uhrin.
Oliko tytöt noin hulluja ennen vanhaan? Kävin yläasteen ysärin alussa suht isolla koululla ja en muista yhtään tyttöjen tappelua tai pahoinpitelyä. Olisin kyllä kuullut jos näin olisi käynyt. Pojat tappeli kyllä paljon ja ongelmaksi asti, mutta ei koskaan tytöt. Onko jotakin muuttunut?
Itsekin Vantaalla kasvaneena pakko sanoa, että valitettavasti ei yllätä, vaikka tietysti järkyttää. Elämäni ilkeimmät ihmiset ovat jostain syystä aina olleet vantaalaisia. En tiedä liittyykö siihen jotain sukupolvien ylitse siirtynyttä pahoinvointia vai mitä, mutta siellä on tosi ikävä ilmapiiri kouluissa. Mitenkään yleisesti minulla ei ole mitään Vantaata vastaan, voisin ihan iloisesti muuttaa sinne takaisin joskus, mutta nuo kouluongelmat on oikeasti saatava kuntoon.
Toivon vaan, että kiusatut ymmärtävät, että ympäröivässä maailmassa odottaa paljon parempaa porukkaa ja voit isompana valita ihmiset elämääsi. Tiedän miten pahalta tuntuu, kun joka päivä joutuu kestämään tuota, sitä alkaa uskoa myös että koko todellisuus on tuollainen tai että itsessä on vikaa. Mutta maailmassa on paljon enemmän ihmisiä, joiden silmissä olet arvokas ja hieno, kuin niitä kakkakikkareita, joiden silmissä sinussa ja on jotain vikaa, jota sitten käyttävät tekosyynä käyttäytyä ala-arvoisesti. Pääset vielä tutustumaan niihin hyviin ihmisiin, kun saat itse valita piirisi.
Itse jos kiusatun vanhempi olisin niin olisin lopettanut kiusaamisen heti ekan kerran jälkeen ainakin siten että olisin tehnyt selväksi kiusaajille että mitä tapahtuu jos toistuu koska tiedän ettei rikosilmoitukset.johda mihinkään. Onneksi meidän lapsia ei ole kiusattu niin en ole joutunut toimimaan ja toivon etten koskaan joudu mutta jos tilanne sitä vaatii niin toki toimin.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tytöt noin hulluja ennen vanhaan? Kävin yläasteen ysärin alussa suht isolla koululla ja en muista yhtään tyttöjen tappelua tai pahoinpitelyä. Olisin kyllä kuullut jos näin olisi käynyt. Pojat tappeli kyllä paljon ja ongelmaksi asti, mutta ei koskaan tytöt. Onko jotakin muuttunut?
Ei ole mikään muuttunut. Minut on hakattu yläasteella eikä silloin tehty yhtään mitään. Mitään keskusteluja ei käyty. Hakkaaja oli sankari.
nykyään sentään yritetään jotain auttaa, sillin ainoa vaihtoehto oli kestää.
Mitä noin pienen lapsen päässä liikkuu, kun siirtyy moisiin tekoihin ? Kaikki ympärillä sanoo teko on väärin. 12 vuoias on kuitenkin lapsi . Saako 1 paha ihminen ne 2 muuta mukaan ?
Työpaikkakiusaamisessa kävi näin. Yksi voimakastahtoinen sai kavereita mukaansa ja yhdessä he kiusasiat aina yhtä kerralla.
Tarvittiin ulkopuolinen ihminen, joka sai yhden houkuteltua vaihtamaan työpaikkaa, jonne lopulta siirtyi kaikki 3. Paitsi, kun tämä pahin irtisanoi itsensä, ei häntä palkattukaan ja 2 muutakin sai lähteä, oli koeajalla. Olosuhteet työpaikalla muuttui niin paljon, ei muut tajunnutkaan.
Nämä 3 ei tietenkään enää työllistyneet, koska maine siirtyi mukanaan. Työtodistusta ei voitu käyttää, koska töistä kerrottiin kiusaamisesta
No eikös Vantaa ole Helsingin roskalähiö. Mitä muuta voi wt ihmisiltä odottaa?
Monesti vaan kiusaaminen on kiusatun oma syy.
Mitäs on läski, nörtti rillipää köyhästä perheestä.
Vierailija kirjoitti:
Patriarkaalisessa yhteiskunnassa tytöt alkaa matkia niitä poikien negatiivisimpia käytösmalleja ja valtapelejä. Toivovat sillä tavalla pönkittävänsä statustaan, koska kokevat miesten aseman olevan yhteisössä parempi ja haluavat siksi itsekin kuulua siihen porukkaan.
Tyttöjen harjoittamaa väkivaltaa ja kiusaamista ei ole koskaan otettu todesta. Tytöt on todella taitavia kiusaamaan ja pahoinpitelemään psyykkisesti, mutta osalla teot on myös fyysistä väkivaltaa. Hakkaaminen ja potkiminen on aina väkivaltaa, ei kiusaamista, eli oikeat termit myös käyttöön. Olen myös itse tuossa iässä joutunut todistamaan miten kaveri pahoinpideltiin muiden tyttöjen toimesta ja minua uhkailtiin että käy sama, jos kuljen kouluun bussilla. No kuljin silti, koska muita vaihtoehtoja ei ollut eikä mitään käynyt. Mutta aika paljon se aiheutti itsessä ahdistusta.
Laki ei mahdollista tarpeeksi kouluväkivallan suitsimiseksi ja hallituksen tulisi toimia asiassa nyt nopeasti. Miettikää jos aikuisen kimppuun hyökkäisi joku työkaveri työpaikalla tai hakkais metsässä työmatkalla. Ja sit sut pakotettais jatkamaan työntekoa sen pahoinpitelijän kanssa niinkuin mitään ei olis tapahtunut? Istutettaisiin korkeintaan samaan pöytään setvimään kiusaamista, jossa osa opettajista ei edes suostu näkemään että vika tosiaan voi olla ja usein onkin ainoastaan kiusaajassa (tai pahoinpitelijässä)- ei uhrissa.
Kyllä, väkivaltaiset lapset tarvitsevat myös muunlaista apua. Mutta rajojen laitto on se ensimmäinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Kävin yläasteen 2000-luvun alussa ja mut pahoinpiteli vuotta vanhempi tyttö nuorten diskossa ihan yllättäen. Puolustauduin minkä pystyin ja menin kertomaan järjestyksenvalvojalle ja asia sovittiin siinä kättäpäälle meiningillä. Seuraavalla viikolla tämä tyttö yritti alkaa veetuilla mulle käytävällä koulussa ja sanoin takaisin sillä tavalla ettei toisten mulle mitään poikkipuolista sanonut. Tämä tyttö oli sellaista porukkaa, joita tuolloin kutsuttiin ritsoiksi. En tiedä mikä nykynimitys olisi mutta olivat kunnon pissiksiä.
Ihan minimissään tuo kolmen kopla pitäisi hajottaa
Vierailija kirjoitti:
Hakkaamisen lisäksi:
VÄKIVALTA on ollut myös pilkkaamista, ulossulkemista, uhkailua, perättömien asioiden levittämistä ja tarkoitushakuista mustamaalaamista esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, äiti kertoo.
Lapsesta on tehty meemejä ja hänen nimissään on luotu valeprofiili Snapchatiin.
Halloweenina kun piti pukeutua, niin kiusaajat olivat pukeutuneet minun tyttärekseni.
Koulu ei kommentoi kurinpidollisista menettelyistään, ei siis tiedetä onko mitään tehty.
Itse ottaisin lapsen pois koulusta heti jos tietäisin että jonkinlaista kiusaamista häntä kohtaan on ollut ja sanon koululle että tulee takaisin sitten kun ovat varmistaneet ettei niin toiste käy. Lapselle on kiusaaminen paljon vahingollisempaa kuin se että jää opetuksessa jälkeen.
Onneksi ei ole lapsia. Käyttäytyisin varmaan väkivaltaisesti itse jos lapseni joutuisi tuollaisen kohteeksi. Saattaisin sortua pahaan ylilyöntiin. Onneksi ei ole lapsia.
Näitä riittää...