Ruuan hinta noussut keskimäärin 20 prosenttia
Luonnonvarakeskuksen tutkimuspäällikkö Hanna-Maija Karikallio sanoo, että ruoan hinta on nyt kääntynyt loivaan laskuun. Entiseen ei kuitenkaan ole paluuta.
Ei se mitenkään voimakkaassa laskussa ole. Ruoan hinnan lasku jää todennäköisesti yhden ja kahden prosentin väliin vuositasolla tänä vuonna, Karikallio sanoo.
Vuosina 2022 ja 2023 ruoan hinta nousi keskimäärin noin 20 prosenttia. Ei ole odotettavissa, että päästäisiin tuota aikaa edeltävälle tasolle. Se lasku, mitä nyt nähdään, on kuitenkin hyvin maltillista ja ruoan hinta tulee pysymään korkealla tasolla.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Juu, kyllä on kallista nykyään. Vaikka Lidlissä saisi annoksen -30% niin ei sitäkään aina raaski ostaa. Onneks lähikaupassa saa illasta -50%, niistä raaskii osan ostaa.
Tuo raaskiminen tarkoittaa, että on rahaa, mutta ei halua käyttää sitä. Eri asia on olla pa.
Minulla menee yhden hengen taloudessa suurin piirtein sama muutaman kympin päälle 400 euroa ruokaan ja päivittäistavaroihin kuin 3 vuotta sitten. Ruokavalioni on kasvispainotteinen enkä syö enää punaista lihaa missään muodossa. Se ettei ruokakuluni ole nousseet johtuu myös siitä, että nyt olen kiinnittänyt enemmän huomiota hintoihin ja alennuksiin ja silloin esimerkiksi, kun tuoreet vihannekset ovat kalliita ostan vihanneksia pakasteena. Päivittäistavaroiden hinnat ovat selkeästi nousseet (hygienia, siivoustuotteet jne.), mutta niissäkin on silloin tällöin alennuksia ja ostankin niiitä silloin varastoonkin. Olen eläkkeellä ja olen päättänyt, että ruoka on viimeinen asia mistä tingin sillä heikkotasoinen epäterveellinen ruoka voi olla kyllä halvempaa, mutta voi kostautua sitten jossain vaiheessa vaikka lisääntyneinä terveydenhoitomenoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reaalipalkat ja ostovoima ovat kuitenkin kasvaneet noin 50% viimeisen 20v aikana, joten ei pitäisi olla valittamista.
Toisin kuin tämän palstan ruikutuksista voisi kuvitella, niin jos katsotaan dataa niin suomalainen elää tänä päivänä selvästi yltäkylläisempää ja terveempää elämää kuin vaikka 20v sitten. Puhumattakaan aikaisemmista vuosikymmenistä.
Siksipä se ei maistu palata takaisin vanhaan.
Mihin vanhaan ollaan muka palattu? Jos katsoo ostovoiman kehitystä viimeisen 2v ajalta niin joo, pieni dippi alaspäin. Mutta jos zoomaa 15-20 v ulospäin niin käyrä näyttää vakaata ja tasaista elintason ja vaurauden nousua.
Kyllähän sen nyt on kaupoissa huomannut tänä syksynä. On ollut kovaa hintojen nousu, meinasin lentää selälleni, kun nakkipakettikin oli jo kallistunut yli 4 euroon ja tässä vain yksi esimerkki. Ei hyvää päivää. No hintojen nousu tulee näkymään kulutuksessa yms. sitten voidaan ihmetellä asiaa, kun ihmiset vähentävät kulutusta ja osa palveluista tai kaupoista joudutaan sulkemaan, kun kauppa ei käy.
Siksipä se ei maistu palata takaisin vanhaan.