Ruuan hinta noussut keskimäärin 20 prosenttia
Luonnonvarakeskuksen tutkimuspäällikkö Hanna-Maija Karikallio sanoo, että ruoan hinta on nyt kääntynyt loivaan laskuun. Entiseen ei kuitenkaan ole paluuta.
Ei se mitenkään voimakkaassa laskussa ole. Ruoan hinnan lasku jää todennäköisesti yhden ja kahden prosentin väliin vuositasolla tänä vuonna, Karikallio sanoo.
Vuosina 2022 ja 2023 ruoan hinta nousi keskimäärin noin 20 prosenttia. Ei ole odotettavissa, että päästäisiin tuota aikaa edeltävälle tasolle. Se lasku, mitä nyt nähdään, on kuitenkin hyvin maltillista ja ruoan hinta tulee pysymään korkealla tasolla.
Kommentit (65)
Kiitos Marin. Ihan käsittämättömän paskaan kuntoon jätit tämän maan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Marin. Ihan käsittämättömän paskaan kuntoon jätit tämän maan.
Siksi se pakeni maasta
Nykyisin teen itse ruoat ja säästöä tulee paljon. Ruoat teen paljon kerralla jotka sitten pakastan. En halua käyttää näissä juurikaan suomalaisia raaka-aineita koska ovat liian kalliit.
Jaa, en ole huomannut, enkä katso hintoja ruokakaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin teen itse ruoat ja säästöä tulee paljon. Ruoat teen paljon kerralla jotka sitten pakastan. En halua käyttää näissä juurikaan suomalaisia raaka-aineita koska ovat liian kalliit.
Minä entisenä ruoantuottajana suosin vain suomalaista.
Tuttu on supermaketkauppiaana ja tienaa melkein miljoonan vuodessa, mitä se haittaa jos joku pärjää?
Piti tulla halpa ruoka ja halpa bensa kun eu:hun liityttiin ja viinit ruokakauppoihin italian hinnoilla.
saimme eu:n kalleimman ruoan, kalliimman bensan ja verottaja rankaisee jos edes kuvittelet tilaavasi eu:sta viinejä vaikka meidän pitäisi olla eu:ssa.
Onhan se noussut ruuan hinta.
Viimeksi kun kävin kaupassa ja ostin pari kassillista ruokaa niin meni vain hieman alle 110€ kun ennen samat tuotteet sain alle 100€. Mietin miten perheelliset pärjäävät kun poikamiehelläkin menee jo 700-800€ kuukaudessa ruokaan helposti.
Vierailija kirjoitti:
Piti tulla halpa ruoka ja halpa bensa kun eu:hun liityttiin ja viinit ruokakauppoihin italian hinnoilla.
saimme eu:n kalleimman ruoan, kalliimman bensan ja verottaja rankaisee jos edes kuvittelet tilaavasi eu:sta viinejä vaikka meidän pitäisi olla eu:ssa.
Bensa on samoissa hinnoissa koko eu:alueella. Ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, en ole huomannut, enkä katso hintoja ruokakaupassa.
En minäkään. Siinähän menisi ihan turhaan aikaa haaskoon. Mitä järkeä on muutenkaan vaihtaa laadukkaammat tuotteet halpis versioihin ja syödä pahaa ruokaa pelkän rahan takia.
Vierailija kirjoitti:
Syöt sitten pakastettua ruokaa? Mitä hyötyä saat siitä, että teet paljon kerralla? Ostat raaka-aineet tukusta? Ei niin mitään järkeä! Johan siinä ruuan maussa häviää jo todella paljon.
Taisi olla koronasta alkaen 20 pinnaa per vuosi. Milloin milläkin tekosyyllä. Onneksi nyt ei enää näytä nousevan samaa tahtia, mutta ei se kyllä laskekaan. Nyt on vuorossa pakkausten pienennys ja sisällön huononnus.
Oikeesti kyllä vtuttaa tuo ahneus. Kun ihmisillä muutenkin menee nyt päin helvettiä niin vielä kehtaavat. K-ryhmässä en asioi enää ollenkaan.
Ei taida 20% riittää. Alepassa on noussut 30-40%. Vaikka vessapaperi ei ole ruokaa niin 8rullaa maksoi ennen 2.50e, nyt 4.50e.
Marionettia on kyllä tästä turha syyttää, vaikka monesta muusta voisikin. Tuskin se sentään on kaupoissa ollut hinnoittelemassa, vaikka entinen kassa onkin. Eipä muuten taida kaupoissa kassatkaan hintoja päättää...
Meni n. 400 euroa viimeksi, kohta alan syödä sämpylän vain sunnuntain aamukahvilla.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä paljon enemmän kuin 20%. Monien tuotteitten hinta on kaksinkertaistunut, esim vaatteet.
Syöt vaatteita? Oletko vuohi?
Vierailija kirjoitti:
Olen tilannut vuosia viinit ja viinat ulkomailta eikä ole kukaan rankaissut. Luotan että myyjä on maksanut asiaankuuluvat verot ja maksut kuten kuuluu.
Reaalipalkat ja ostovoima ovat kuitenkin kasvaneet noin 50% viimeisen 20v aikana, joten ei pitäisi olla valittamista.
Toisin kuin tämän palstan ruikutuksista voisi kuvitella, niin jos katsotaan dataa niin suomalainen elää tänä päivänä selvästi yltäkylläisempää ja terveempää elämää kuin vaikka 20v sitten. Puhumattakaan aikaisemmista vuosikymmenistä.
Citroenin valmistusta yritetään jatkaa Venäjällä täysin ilman emoyhtiön apua,kohta saa nauraa 😆😆