Pahanhajuisesta hengityksestä kärsiminen
Ensimmäiseksi kerron. Pidän hyvästä suuhygieniasta huolta. Harjaan hampaat aamuin illoin sähköhammasharjalla, käytän hammaslankaa sekä kielen putsaajaa, kurlaan alkoholittomalla suuvedellä. Käyn säännöllisin väliajoin hammaslääkärissä ja aina kaikki ok.
Tästä huolimatta kärsin jatkuvasta pahanhajuisesta hengityksestä. Huomaan tämän itse pahana makuna suussa ja henkäisemällä käteen haisee pahalle. Mikään yllämainitsemistani asioista ei tunnu poistavan hajua kokonaan. Olen tutkinut netin kaikki vinkit ja sivustot, mutta mikään ei poista tätä ongelmaa.
Kärsin kroonisesta allergiasta jonka seurauksena kurkkuuni valuu räkää ja tämä paksu räkä kerääntyy aina kurkkuni taka-osaan sekä kitarisoihini. Tämä siis todennäköisesti syynä pahanhajuiselle hengitykselleni. Yritän aina kurlailla ja juoda kokoajan vettä. Myös nenäsumutteita ja allergialääkkeitä on käytetty, mutta ei mitään eroa.
Olen käynyt myös julkisen puolen vastaanotolla näyttämässä kitarisojani ja kertomassa ongelmastani. Vastauksena oli, että kitarisani ovat pienet ja näkyviä proppuja, tulehdusta tai ongelmaa ei ole. Tiesin itsekkin että kirarisani ovat erittäin pienet ja piilossa josta syystä leikkaukseen en tulisi pääsemään. Poistan kuitenkin itse syvällä olevia proppuja risoistani viikoittain. Kitarisojen koloista tulee aina keltaista räkää/eritettä niitä painaessa. Vaikka tästäkin lääkärille kerroin hänen mukaansa ei ratkaisua ollut.
Voiko tosiaan olla näin että joudun kärsimään tämän ongelman kanssa lopun elämääni eikä hoitoa ole? Eihän tämä normaalia voi olla. Olen valmis maksamaan yksityiselle jos vain varmasti tiedän saavani sieltä enemmän vastauksia ja apuja.
Olen tullut tämän asian kanssa niin neuroottiseksi että sosiaalinen elämäni kärsii suuresti enkä uskalla olla lähikontaktissa muiden kuin perheenjäsenten kanssa. Olen nuori aikuinen ja en haluaisi tälläisen vaivan pilaavan nuoruuttani.
Olen kiitollinen kaikesta vertaistuesta, kokemuksista, neuvoista tai muista ajatuksista tähän liittyen <3
Kommentit (16)
Haiseva hengitys on kyllä jotain niin vastenmielistä, ettei minulta liikene mitään sympatiaa.
Proput kurkussa!! Painele niitä ulos. Super haisevia valkoisia paloja.
Mulla tsekattiin eka hampaat ja löydettiin iso reikä. Sen jälkeen punkteerattiin ja huuhdeltiin nenä ja poskiontelot kuurina monta kertaa. Se auttoi!
Vierailija kirjoitti:
Mulla tsekattiin eka hampaat ja löydettiin iso reikä. Sen jälkeen punkteerattiin ja huuhdeltiin nenä ja poskiontelot kuurina monta kertaa. Se auttoi!
Jatkan vielä... Oli just tuollaista "kuoleman"makua, mikä valui nieluun. Eli krooninen poskiontelon tulehdus. Punkteeraus+huuhtelu+ antibiootit auttoi
Mulla sama vaiva, pesen hampaat ja kielen 3-4 kertaa päivässä ja hammasvälit putsaan joka päivä. Huomaan että kielinystyräni on korkeat ja jokainen suupala tai juoma jää kieleen ja alkaa haista, eli vähän väliä pitäis olla kieltä harjaamassa/raspaamassa. Voisiko sulla syy olla sama?
Minulla auttaa jonkin verran tiettyjen ruoka-aineiden välttäminen joille olen ilmeisesti lievästi allerginen (tulee väsynyt kurja olo, iho kuivaa myös todella pahasti näistä ja mielestäni myös tulee pahaa hajua).
Itse otin nyt kokeiluun myös tehokkaan suuveden ja se tuntuu auttavan jonkin verran.
Hyi saakeli. Ei niitä proppuja tarvi kuin yhden, niin kuoleman haju on läsnä. Itse pääsin onneksi aikuisiällä nielurisaleikkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Haiseva hengitys on kyllä jotain niin vastenmielistä, ettei minulta liikene mitään sympatiaa.
Oletko varma ettei itselläsi ole sama? Ei sitä yleensä itse huomaa. Minulla on hengitys haissut kymmeniä vuosia. Joku siitä aika ajoin huomauttaa. Ilmeisesti ei ihan koko ajan ole. Joskus taas on hyvin voimakas, kun työpaikalla avataan ikkunat kun tuleen huoneeseen. Hampaat hoidettu ja hammaskivi poistetaan säännöllisesti. Pesen ja lankaan. Sympatiasi puuttuminen ihmetyttää. Tämä on asia jolle ei mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ettei itselläsi ole sama? Ei sitä yleensä itse huomaa. Minulla on hengitys haissut kymmeniä vuosia. Joku siitä aika ajoin huomauttaa. Ilmeisesti ei ihan koko ajan ole. Joskus taas on hyvin voimakas, kun työpaikalla avataan ikkunat kun tuleen huoneeseen. Hampaat hoidettu ja hammaskivi poistetaan säännöllisesti. Pesen ja lankaan. Sympatiasi puuttuminen ihmetyttää. Tämä on asia jolle ei mitään voi.
Ihan yhtä vastenmielinen se haju on, vaikkei sille mitään voisi. Inhottaa ajatuskin.
Hämmentävintä on se, että joillakin haisusuilla on puoliso! Miettikää nyt... Ei varmaan paljoa suudella, hyi olkoon.
se on muuten nielurisat, joihin proppuja kertyy eikä kitarisat. Kitarisat yleensä surkastuvat ennen ihmisen täysi-ikäistymistä.
kerroit kärsiväsi allergiasta ja paksusta rää'ästä. Oletko kokeillut nenähuuhtelukannuja? nenähuuhtelut pitävät nenän limakalvot kunnossa. Jos hengityksen haju on sieltä lähtöisin, niin sillä voi korjaantua. Kannulla pitää harjoitella jonkun aikaa ja alussa se tuntuu ikävältä, mutta kun opit oikean tekniikan, ei se kummoista ole.
nielurisoissa voi proput olla sitten siellä syvällä sisälläkin, kuten minulla. Vasta tonsillektomian jälkeen kävi ilmi, että nielurisani olivat täynnä proppuja ja patologin tuomio oli selvä, että täysin tulehtuneet nielurisat. muutoin siellä oli näkyvissä usein vain pari proppua pinnalla ja itse risat olivat "siistit ja nätit ja pienet".Ne pinnalle tulleet proput poistin itse. Minun onneni oli tuo tulehduskierre, joka toimi passina tonsillektomiaan
Pahanhajuista hengitystä voi aiheuttaa myös närästys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä vastenmielinen se haju on, vaikkei sille mitään voisi. Inhottaa ajatuskin.
Hämmentävintä on se, että joillakin haisusuilla on puoliso! Miettikää nyt... Ei varmaan paljoa suudella, hyi olkoon.
Mitä siis tekisit jos varmistuisi itselläsi sama ongelma? Miten voit tietää onko se jo nyt?
Kurlaa suu ja ennenkaikkea nielu corsodyl nimisellä liuoksella. Tappaa bakteerit " proput " , eivätkä pääse enää kehittymään pahaksi hajuksi. Tee muutama päivä peräjälkeen ja huomaat eron.
Avokado?
https://selecthealth.org/blog/2018/03/ode-to-the-avocado
Suuvesistä taitaa olla vain haittaa.