Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko siis teollisuuteen siirtynyt tohtori epäonnistunut? Ei ole tutkija

Vierailija
07.04.2024 |

Onko siis teollisuuteen siirtynyt tohtori epäonnistunut? Ei ole tutkija

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole. Järkevä päätös, jos opetus ja jatkuva rahan hakeminen kyllästyttää. Palkkakin luultavasti nousee tonneja.

Vierailija
22/32 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko epäonnistunut kun tein väikkärin lukion opettajana ja jatkoin sen valmistumisen jälkeen lukion opettajana? Ei kiinnosta siirtyä yliopisto-opettajaksi, kun palkka tippuisi ainakin 1000e/kk. Ja yliopiston lehtorina joutuisi koko ajan tutkimaan ja julkaisemaan opettamisen ohella, ja tutkiminen itselle riitti.

Lukion opettajana palkkani on melkein 5000 e/kk ja päälle pitkät lomat. En vaihda.

Jatkan: minulle tarjottiin tutkijan pestiä 3500 e/kk ja osa palkkarahoista olisi pitänyt hankkia itse, hankerahoituksella ja projekteilla, siis yliopiston ulkopuolelta.

Sanoin verhotuin sanakääntein että voivat tunkea iloista hanurinsoittoa kohden tutkijatarjouksensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on voitto. Jos ei ole veronmaksajia kuormittamassa. Vaan tuottavassa työssä.

Vierailija
24/32 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni ei. Jos tohtori työllistyy ns. oikeisiin töihin niin sehän on hienoa! Ennemminkin tutkijaksi jää kaikki ne tusinatohtorit, joita yliopisto tuottaa saadakseen rahoitusta, mutta heille ei sitten kuitenkaan ole töitä tarjolla muualla.

Eikö tutkiminen mielestäsi ole oikeaa työtä? Sepä kummallista. Käytät taatusti päivittäin tuotteita, jotka ovat tutkimustyön tulosta. Lähes koko yhteiskunta on tutkimustyön tulosten läpitunkemaa.

No, toisaalta mikään palstalla oleva ei enää yllätä minua.

Valitettavan iso osa tutkimuksista jää teorioiksi eikä siirry käytännön sovelluksiin esim. teollisuuteen. Opiskeluaikaan opetettiin, että se mikä toimii laboratoriossa ei välttämättä toimi pilotmittakaavassa. Se mikä toimii vielä pilotmittakaavassa ei enää välttämättä toimi täyde

Minusta tuntuu, ettet ole itse tutkija tai tieteen kanssa muuten tekemisissä. On aivan hullunkurinen ajatus tuo mitä tuossa sanot "teoriaksi jäämisestä" ja muutenkin. 

Ei se mitään, ei voi odotaakaan, että ihmiset ymmärtäisivät millaista tutkijan työ ja ajatukset ovat. Suurimmalle osalle opiskelijoistakin on vaikeaa ymmärtää tieteen tekemiseen liittyviä asioita kuten tieteenfilosofiaa. Olen opettanut sitä yliopistossa aikoinaan. Sitä ei tulisi sijoittaa opintojen alkuun, vaan ennen gradua, silloin osalle mahdollistuu ymmärtää asioita, mitä vielä vasta lukiosta valmistuneelle ei ole mahdollista. He opiskelevat kuten lukiossa vielä eli koettavat toistaa sen mitä pitävät oikeana. Ja osa jopa lähtee yliopistosta skientistinä.

Vierailija
25/32 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistot tekevät perustitkimusta, jonka pohjalta talouselämä voi yksin, mutta ylleensä yliopistojen kanssa kehittää ja soveltaa tutkimusta käytännössä ja isoilla volyymeillä, kuten lääketieteessä ja teollisuudessa. 

Juuri näin. On erittäin hyvä asia, että vuorovaikutusta ihan kaikilla tieteenaloilla on lisätty, olen itse valmistunut aikana, jolloin kaikki yhteydet piti luoda itse.

Vierailija
26/32 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Ihmiset harvemmin tietää teollisuutta.

Insinöörien moni kuvittelee olevan suunnittelijoita. Puhutaan insinööritöistä. Tai ei tee insinöörityötä. Oikeasti insinöörit tekevät teollisuuden kaikkien toimintojen töitä (myynti, osto, logistiikka, suunnittelu, laatu, johtaminen..)

Vierailija
27/32 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko epäonnistunut kun tein väikkärin lukion opettajana ja jatkoin sen valmistumisen jälkeen lukion opettajana? Ei kiinnosta siirtyä yliopisto-opettajaksi, kun palkka tippuisi ainakin 1000e/kk. Ja yliopiston lehtorina joutuisi koko ajan tutkimaan ja julkaisemaan opettamisen ohella, ja tutkiminen itselle riitti.

Lukion opettajana palkkani on melkein 5000 e/kk ja päälle pitkät lomat. En vaihda.

Jatkan: minulle tarjottiin tutkijan pestiä 3500 e/kk ja osa palkkarahoista olisi pitänyt hankkia itse, hankerahoituksella ja projekteilla, siis yliopiston ulkopuolelta.

Sanoin verhotuin sanakääntein että voivat tunkea iloista hanurinsoittoa kohden tutkijatarjouksensa.

3500 on vastavalmistuneen parikymppisen dippainssin palkka. Sullahan on koulutusta tuon päälle.

Vierailija
28/32 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Insinöörien moni kuvittelee olevan suunnittelijoita. Puhutaan insinööritöistä. Tai ei tee insinöörityötä. Oikeasti insinöörit tekevät teollisuuden kaikkien toimintojen töitä (myynti, osto, logistiikka, suunnittelu, laatu, johtaminen..)

Toinen ihmisten harhakäsitys on kauppatieteen opiskelusta. Ajatellaan, että nuo tulevat tekemään kauppaa. Eivät tule. Suomessa miljoonakaupat tekee insinööri. Kauppatieteilijä tekee insinöörille luvut.

Vierailija
29/32 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen ihmisten harhakäsitys on kauppatieteen opiskelusta. Ajatellaan, että nuo tulevat tekemään kauppaa. Eivät tule. Suomessa miljoonakaupat tekee insinööri. Kauppatieteilijä tekee insinöörille luvut.

Kauppatieteilijöiden rooli teollisuudessa vastaa kirjanpitäjää ja raporttien tuottajaa.

Vierailija
30/32 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniikan tohtorin koulutus ei ole mitään tutkijatasoa. Heidän paikka onkin teollisuudessa käytännön hommissa. 

Vierailija
31/32 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekniikan tohtorin koulutus ei ole mitään tutkijatasoa. Heidän paikka onkin teollisuudessa käytännön hommissa. 

Öööö? Tekniikan puolen tutkijatohtorit, professorit jne. ovat kaikki tekniikan tohtoreita. Suurin osa väitelleistä jää akateemiselle uralla yliopistolla. Toki niitäkin on, jotka siirtyy teollisuuteen omasta halustaan tai pakosta. Yleensä teollisuudessa vaatimuksena ei ole tohtorin paperit vaan DI ja soveltuva työkokemus. Akateemisen uran jälkeen on vaikea päästä teollisuuteen ja myös teollisuudesta takaisin akateemiselle uralla yliopistoon.

Vierailija
32/32 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3500 on vastavalmistuneen parikymppisen dippainssin palkka. Sullahan on koulutusta tuon päälle.

Kylläpä kyllä. Kolmenpuolen tonnin palkka, josta osan keräät itse (tai et saa täyttä palkkaa). Vaatimuksena työpaikkaan oli tohtorin tutkinto. Kaipa siihen joku on valittu. Onnea vaan hänelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän