Miten hallituksen leikkaukset ovat vaikuttaneet sinun elämäsi?
Olisi mukava kuulla, miten hallituksen leikkaukset ovat vaikeuttaneet sinun elämääsi?
Kommentit (317)
Meillä näkyy niin, että minulta loppuu asumistuki omistusasuntoon (n. 200 euroa). Asunnossa on asunut itseni lisäksi kaksi aikuista opiskelijaa, joista kummallakin aika pienet tulot. Nyt näistä ainakin toinen muuttaa vuokra-asuntoon (sukulaisen omistama) ja alkaa nostaa asumistukea noin 350 euroa. Toinenkin varmaan joutuu vuokralle ja alkaa nostaa jopa enemmän asumistukea, koska joutunee vuokraamaan tuntemattomalta. Eli nettona meidän nostama asuntotuen määrä kasvaa ainakin viidellä sadalla eurolla kuussa. Mutta tämä nyt on muutenkin ollut vähän kikkailua, koska yrittäjänä tuloni ovat olleet isommat kuin YEL-maksujen perusteena oleva tulo, joten tavallaan ihan oikein tämä nyt menee.
Muuten ei mitenkään, mut lakot sai firman sulkemaan suomen toimipisteen työnantajalla ja siirtämään tuotannon hinkuintiaan.
Pitää etsiä uus duuni, plääh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyden varalle ei enää ole mitään turvaa. Kaikki korvaukset on leikattu. Asumistuki poistuu vuoden vaihteessa, koska omistan 50 % asunnosta jossa asun. Sen jälkeen jos jään työttömäksi, niin putoan yhteiskunnasta, koska joudun hakemaan ruokaan toimeentulotukea tai hankkimaan ruokarahat jollain muulla keinolla. Eikä työmarkkinatuki 570 riitä edes vuokraan, veteen ja sähköön.
Nykyinen pätkätyö päättyy kesällä.
Olisi kannattanut olla koko elämä toimeentulotuella. Kaikki ponnistelu on ollut turhaa.
Nimenomaan. Hallitus iskee kaikkia niitä vastaan jotka yrittivät räpeltää mukana.
Melkein tuottavia yhteiskunnan jäseniä ei haluta. On vain ykkösiä ja nollia, ja jos et ole ykkönen on parempi että olet nolla. Tämä siksi että nykyisellä oikeistopolitiikalla ei ole mitään tekemistä talouden kanssa vaan se on puhdasta ideologiaa
EK ei halua mukaan talkoisiin.
Vierailija kirjoitti:
Muuten ei mitenkään, mut lakot sai firman sulkemaan suomen toimipisteen työnantajalla ja siirtämään tuotannon hinkuintiaan.
Mene töihin loinen. Siivoojaksi tai henkilökohtaiseksi avustajaksi pääset heti.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttääköhän laiskoja, kun on olemassa ihmisiä joilla menee aina hyvin ja se on täysin heidän omaa ansiotaan?
Mietin vain kun tällä palstalla aina manaillaan kuinka jokainen voi sairastua ja joutua työttömäksi. Ihan ilman omaa syytään. Tämähän on siis ihan paskapuhetta. Jokainen on oman onnensa seppä.
Itse olen jo eläkkeellä, mutta käyn silloin tällöin töissä, koska ei vain löydy työntekijöitä. Ilmeisesti tuet ovat liian hyviä.
Minulla menee nyt hyvin mutta se ei ole millään lailla omaa ansiotani. Tiukkoja vuosia on ollut ja paljon, nyt toisenkin vanhempani menehdyttyä sain sen verran hyvän perinnön että ainakin nyt minulla ei ole mitään hätää. Mutta omaa ansiotani se ei ole. Ymmärrän heidän tuskan joihin laikkaukset koskevat kipeästi ja tulevaisuus näyttää toivottomalta, eikä tulisi mieleenkään ilakoimaan tai syyttelemään heitä että täysin oma syynsä.
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut kuluttamisen tyystin ja olen myös vahvasti syrjäytymässä. Työpaikka voi mennä alta koska tahansa ja vaikkei menisikään, niin elatusmaksut tulevat kasvamaan, kun työhaluton ex-vaimo ei joudu töihin jatkossa enää millään ilveellä.
Miten sun lasten äidin työttömyys vaikuttaa sinun elatusmaksujesi suuruuteen? Eikös elarit makseta sun tulojen mukaan, ei kai sillä ole väliä, tienaako lasten äiti 1 000€ /kk vai 10 000€/kk ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vielä yhtään mitenkään eivätkä tule vaikuttamaan kovin merkittävästi. Saan osa-aikatyön palkkaa ja tukia (asumistuki,työmarkkinatuki,toimeentulotuki). Mun tapauksessa toimeentulotuki kompensoi muita leikkauksia jonkin verran mutta tosiaan vielä ei ole leikkaukset näkyny missään.
Sinun tuet puetaan kohta uuteen yleistukipakettiin. Niistä tosin leikataan vielä.iso siivu pois. Tuet tulee oleniin pienet että moni näkee nälkee ja asuu kadulla.
Toivotaan näin, alkaa ne työt pikkuhiljaa maistumaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin siivoojana, niin välillä oli täydet tunnit, sitten äkkiarvaamatta tarvitsi asumistukea ja soviteltua työttömyyskorvausta. Nykyään varmaan sitten toimeentulotukea, kun muut on leikattu pois. Siivoojan työllä ei pysty rakentamaan elämäänsä, vaikka työtä sinänsä on tarjolla. Ei pystynyt ennen, eikä etenkään nykyään.
On parempia siivoojan paikkoja, lähinnä laitoshuoltajan nimikkeellä, ja niihin on sata hakijaa.
Lisäksi kaikki eivät osaa siivota. Työ on myös raskasta, kaikilla ei kroppa kestä. Joissain firmoissa vaaditaan jatkuvaa fuskaamista. Työnjohtajissa on osa umpihulluja, jotka huutavaja sekoilevat, sama asiakkaissa. Pää voi hajota. On ollut lähellä minullakin. Työajat usein iltaa, aamua, viikonloppua, kaikkien elämäntilanteeseen ei vain sovi.
Siivoojan näkökulmasta se tuolilla lojuva kääkättävä kahviryystäjäaasiakas on loinen, joka ryystää viimeiset pisarat siivoojan verestä, ennen kuin kilpailuttaa tilalle vielä halvemman ihmiskaupan uhrin.
Ei ole vielä mitenkään siinä mielessä, että en saa mitään sosiaalitukia, mutta kun olen sote-alalla,niin voi olla, että työnantaja joutuu säästöjen takia sulkemaan toimipisteitä ja sitä kautta vähentämään työntekijöitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vielä yhtään mitenkään eivätkä tule vaikuttamaan kovin merkittävästi. Saan osa-aikatyön palkkaa ja tukia (asumistuki,työmarkkinatuki,toimeentulotuki). Mun tapauksessa toimeentulotuki kompensoi muita leikkauksia jonkin verran mutta tosiaan vielä ei ole leikkaukset näkyny missään.
Sinun tuet puetaan kohta uuteen yleistukipakettiin. Niistä tosin leikataan vielä.iso siivu pois. Tuet tulee oleniin pienet että moni näkee nälkee ja asuu kadulla.
Tai ehkä heräät tästä onnen unestasi aamulla ojasta ilman arvoesineitä, vaatteita ja hampaita?
Toivoisin, että köyhiä kuolisi, niin olisi enemmän elintilaa toimeentuleville.
Vierailija kirjoitti:
Tulen omillani toimeen mutta toivon että noin tyhmät ihmiset kuin sinä kuolisivat pois
Ei millään tavalla. Olen paljon ylitunteja tekevä opettaja, en siis mikään ökyrikas vaan toimeentuleva. Riikka Purra tekee hyvää työtä välittämättä postailla itsestään bileselfieitä, joilla varmaan pääsisi pinnallisen tahon suosioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään mee ennen syksyä. Sitä paitsi en mä mitään tukia saa kun sain, 80k€ erorahan.
Mee sä itte töihin, luultavasti oon maksanu veroja paljon enemmän kuin sä.
Ja kyllä mä sit syksyllä etin taas jonku sopivan johtotehtävän.
Vierailija kirjoitti:
Nautin kaltaistesi ihmisten katkeruudesta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaako myös työpaikat lisääntyy ja alkaako työnantajilla maistumaan enemmän se palkkaaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella rajallinen määrä niitäkin töitä on. Lisöksi työn pitää olla kokoaikainen t:eri
Vierailija kirjoitti:
Meillä näkyy niin, että minulta loppuu asumistuki omistusasuntoon (n. 200 euroa). Asunnossa on asunut itseni lisäksi kaksi aikuista opiskelijaa, joista kummallakin aika pienet tulot. Nyt näistä ainakin toinen muuttaa vuokra-asuntoon (sukulaisen omistama) ja alkaa nostaa asumistukea noin 350 euroa. Toinenkin varmaan joutuu vuokralle ja alkaa nostaa jopa enemmän asumistukea, koska joutunee vuokraamaan tuntemattomalta. Eli nettona meidän nostama asuntotuen määrä kasvaa ainakin viidellä sadalla eurolla kuussa. Mutta tämä nyt on muutenkin ollut vähän kikkailua, koska yrittäjänä tuloni ovat olleet isommat kuin YEL-maksujen perusteena oleva tulo, joten tavallaan ihan oikein tämä nyt menee.
Herranen aika, miten asumistuet voivat olla noin suuria, 200 euroa tai jopa 350 euroa kukaudessa. Hettan pieksut! Ei voi olla tarkoitus, että työssäkäyvät maksavat omistusasujien tai vuokralaistenkaan asumisesta noin paljon saamatta koskaan itse mitään. Eivät tämmöiset huippusuuret tuet voi olla tarkoitettuja. jatkuvaan käyttöön, vaan vain hätätilaan. En kyllä enää ihmettele sitä, että hallituksen on suotsittava talous kokonaan uusiksi. Ihmisen kuuluu elättää itse itsensä. Aina on jotakin työtä!
Olen keskituloisten. Veroprosentti nousi. En uskalla ostaa mitään ylimääräistä, enkä osta. Siirryn tekemään ostokseni Lidlistä. Oletan tulevani irtisanotuksi, heti kun se on työnantajalle mahdollista. Teen työni hyvin ja saan siitä jatkuvasti kiitosta. Pomon hännystelijöitä se ärsyttää, joten jostakin tulee löytymään syy helpolle irtisanomiselle. Minä taas en taivu persettä nuolemaan. Persekokkareet ovat vieneet tästä yhteiskunnasta tulevaisuuden ja toivon. Ja ovat vielä ylpeitä siitä.