Itseohjautuvuuden vaatimus työelämässä
Aloitin työpaikassa, jossa oli hyvin voimakas itseohjautuvuuden vaatimus. Työpöydälle ilmestyi asioita, joiden hoitamiseen ei opastettu, vaikkei minulla ollut aiempaa työkokemusta tällaisista työtehtävistä. Kun yritin kysyä kollegoilta apua, sain palautetta ettei tällaiseen ole aikaa ja kyselyt häiritsevät.
Tämän työsuhteen jälkeen olen kokenut voimakkaita huonommuuden tunteita. Pelkään etten vain pärjää työelämässä. Mikä avuksi tällaisiin ajatuksiin?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kollegoista ei ole apua, niin ota yhteyttä sinut palkanneeseen henkilöön. Kerro että tällaisia paperipinoja ilmestyy sinulle, eikä sinulla ole osaamista niiden hoitoon eikä kenelläkään aikaa auttaa.
Todennäköisesti joku kollegoista määrätään sinun perehdyttäjäksesi.
Näin. Toisaalta vaikea ottaa kantaa tuntematta tilannetta tarkemmin. Itse palkkaan asiantuntijatyöhön maistereita, joiden kyllä koulutuksensa perusteella pitäisi osata työtään edes jollain tasolla. Kovasti se osaaminen ja tuen tarve kuitenkin vaihtelee. Joskus harmittaa, että ei koeajalla purettu työsopimusta, kun vielä useamman vuoden jälkeenkään työntekijällä ei ole hajuakaan, mitä hänen pitäisi tehdä ja mistä saisi tietoa siitä, mitä tehdä, vaikka neuvottu ja perehdytetty satakertaisesti enemmän kuin muita.
Kyllä, ja alan koulutukset ovat joko yleispäteviä tai koulutusohjelmat antavat teoriatiedon tietylle alalle. Jopa saman alan kilpailevissa yrityksissä on erilaisia tuotteita/palveluja, järjestelmiä ja toimintamalleja, vaikka esim. lainsäädäntö on sama.
Työnantajan velvollisuus perehdyttää työntekijä kuuluu mm. työturvallisuuslakiin.
Tulee siis ymmärtää, että työntekijä tulee perehdyttää työhön, työolosuhteisiin, työvälineiden oikeaan käyttöön ja turvallisiin työtapoihin. Erityisesti painotetaan työelämään siirtyneiden nuorien perehdyttämistä.
Työturvallisuuskeskuksen sivuilta löytyy tarkempaa tietoa asiaan liittyen.
Ehdotuksia otetaan vastaan!