Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Okei, sovitaan että se "kiusaajan pitää vaihtaa koulua" toteutuu. Miten se ratkaisi asian?

Vierailija
06.04.2024 |

Miksi sen toisen koulun pitää ottaa vastaan häirikkö ja mitä järkeä on vain siirrellä oppilaita, jos kiusaamiselle ei tehdä mitään. Entä montako vaihtaa koulua, jos lähes koko luokka kiusaa jotain yhtä oppilasta? Ottaako toinen koulu yhtäkkiä ne 30 kiusaajaa? Mihin Tynkkynen ja Peltokangas siirretään eduskunnasta kun kiusaavat koko ajan?

Kommentit (185)

Vierailija
161/185 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä tehdään itse kiusaamiselle? Sekö on ok ja kiusaaja vaan sitten pois silmistä?

Ei tietenkään ole ok, pöljäke! Se koulun vaihtaminen on rangaistus kiusaamisesta. Nyt rangistuksen joutuu kärsimään kiusattu, mikä on väärin. 

Mutta kun aika usein kiusaa koko luokka tai koko koulu. Siksi yhden tai muutaman siirto ei auta itse ongelmassa. Sitä paitsi kiusaamisista ei useinkaan ole kunnon todisteita. Voi käydä jopa niin, että ruvetaan kiusaamaan väittämällä viattomia kiusaajiksi.

Vierailija
162/185 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin. Kohdataanko ongelma vai lakaistaanko maton alle?

Siihen tarvittaisiin yhteistyökykyisiä aikuisia ja viisaita opettajia. Näistä taitaa olla kova pula."

Tässä on ongelman ydin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/185 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jankutathan. Ignoorasu ja ilmoitus asiattomaksi. Älä ruoki sairasta trollia."

Tuskinpa tuo trolli on. Ja vaikka olisikin, niin poliisi on se, joka puuttuu moiseen kirjoitteluun.

Vierailija
164/185 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei kiusaa ilman yhteisöä jonka silmissä nostaa asemaansa, joten ratkaisu on eristäminen tästä yhteisöstä, siirto muualle (ettei kuitenkaan syrjäydy). Uuteba tulokkaana on vaikeampaa aloittaa sama meno. Tietysti tähän pitää kuulua lasu kiusaajasta, koska tällä on selvästi jotain ongelmia, vähintään kotioloissa. Tarvittaessa huostaanotto.

Jos kiusaajia useampi niin eri kouluihin.

Vierailija
165/185 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajista tulee työttömiä loisia joka tapauksessa, sossutapauksia kun ovat. Eikö kiinnosta lainkaan kiusatun tulevaisuus ja opiskelut? Miksi ei?

Miksi puhut noin rumasti ihmisistä?

Hän on entinen kiusattu ja nykyinen kiusaaja. Hyvin moni täällä räksyttävä uhoaa kiusaajille, vaikka itse ovat kiusaamassa 7-23 joka päivä. 

Pelottaako? On syytäkin. Kaikki kiusatut ei ole nössöjä, joskus saattaa rapatessa roiskua.

Olet kirjoittanut todella haitallista tekstiä ja puolustellut ampujan tekoja.

Nettivinkki sinusta poliisille.

Ulvot poliisia auttamaan kiusaamisessa.

Vierailija
166/185 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se kiusaaminen teettää.

Murhaa ei voi kutsua kiusaamiseksi. Tätä ampujaahan ei ole kukaan edes kiusannut.

Voi. Se on lopullinen kiusaus.

Vierailija
167/185 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä tehdään itse kiusaamiselle? Sekö on ok ja kiusaaja vaan sitten pois silmistä?

Ei tietenkään ole ok, pöljäke! Se koulun vaihtaminen on rangaistus kiusaamisesta. Nyt rangistuksen joutuu kärsimään kiusattu, mikä on väärin. 

Mutta kun aika usein kiusaa koko luokka tai koko koulu. Siksi yhden tai muutaman siirto ei auta itse ongelmassa. Sitä paitsi kiusaamisista ei useinkaan ole kunnon todisteita. Voi käydä jopa niin, että ruvetaan kiusaamaan väittämällä viattomia kiusaajiksi.

Nyt on kyllä niin outoa tarinaa. Koko koulu kiusaisi yhtä oppilasta? Eikä edes koko luokka kiusaa.

Suurin osa oppilaista ovat tervehenkisiä lapsia ja nuoria, jotka haluavat pyytää anteeksi, jos ovat toimineet väärin.

Vierailija
168/185 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parilla kiusaajalla meni kakkahousuun tässä ketjussa ja ryhtyivät defenssit pystyssä hyökkäämään muita kirjoittajia kohtaan pystymättä kirjoittamaan mitään asiallista. 

Miksi kirjoitat kuin kiusaaja?

Miksi puolustelet kiusaajia?

Miksi olet kiusaaja? Nimittelet ihmisiä loisiksi ja olet muutenkin ilkeä?

Sinähän kiusaat minua. Teen nettivinkin sinusta poliisille.

Tee ihmeessä. Olen aina valmis keskustelemaan aiheesta ja tuomaan omia ajatuksiani esiin tämän aiheen tiimoilta. Lapset ja nuoret ovat lähellä sydäntäni.

Minä myös ja samoin. 

Vierailija
169/185 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tuoda Apukoulut takaisin. Kaikki häiriköt sinne. Toimi hyvin 80-luvulla.

Luokissa oli rauhallista oppia. Häiriköt sai tuettua opetusta. Ja pelote sai pienemmät häiriköt ryhdistäytymään, että pysyivät massan mukana.

Win-win- win.

Vierailija
170/185 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä niin outoa tarinaa. Koko koulu kiusaisi yhtä oppilasta? Eikä edes koko luokka kiusaa.

Suurin osa oppilaista ovat tervehenkisiä lapsia ja nuoria, jotka haluavat pyytää anteeksi, jos ovat toimineet väärin.

Hellyyttävän naiivia ovat kuvitelmasi lapsista ja nuorista:) Kiusaajia on lähes aina iso lössi, ei vain yhtä, toki yksi voi olla pääkiusaaja, mutta hänen koulunvaihto ei kiusaamista lopeta.

Vierailija
171/185 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukiusaaminen on vakava asia. Itse olin kiusattu yläasteella kymppiliokkalaisen toimesta, mutta kaikkien muiden kanssa meni hyvin. Hän nimitteli minua huoraksi aina kun näki ja levitteli minusta perättömiä juttuja.

Sellainen jätkämäinen teinityttö, joka vain otti minut silmätikukseen. Kun menin suosittuun diskoon muiden kanssa, niin raahasi minut vessaan ja löi nyrkillä kasvoihini monta kertaa. Oli vieläpä retostellut, että miten kaikki on samaa mieltä siitä, että hän teki oikein, kun kävi hakkaamassa minut. Juu. Varmaan moni olisi uskaltanut tuon jälkeen kätensä nostaa, että hei, minusta tuo ei ollut hyvä juttu. Piina jatkui siihen asti, että Katja pääsi kymppiluokaltaan.

Mietin, että miten ihminen voi lyödä toista ihmistä? Ja ilman syytä. Sen jälkeen oikeasti pelkäsin mennä kouluun.

Yksittäinen teko ei ole kiusaamista. Aikuisetkin sortuvat siihen. Kiusaaminen on jatkuvaa toimintaa.

Vierailija
172/185 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajista tulee työttömiä loisia joka tapauksessa, sossutapauksia kun ovat. Eikö kiinnosta lainkaan kiusatun tulevaisuus ja opiskelut? Miksi ei?

Miksi puhut noin rumasti ihmisistä?

Hän on entinen kiusattu ja nykyinen kiusaaja. Hyvin moni täällä räksyttävä uhoaa kiusaajille, vaikka itse ovat kiusaamassa 7-23 joka päivä. 

Pelottaako? On syytäkin. Kaikki kiusatut ei ole nössöjä, joskus saattaa rapatessa roiskua.

Olet kirjoittanut todella haitallista tekstiä ja puolustellut ampujan tekoja.

Nettivinkki sinusta poliisille.

Ulvot poliisia auttamaan kiusaamisessa.

En suinkaan, mutta sinulla itselläsi on vastuu siitä, mitä kirjoitat.

Vierailija
173/185 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se kiusaaminen teettää.

Murhaa ei voi kutsua kiusaamiseksi. Tätä ampujaahan ei ole kukaan edes kiusannut.

Voi. Se on lopullinen kiusaus.

Ei. Se ei ole kiusaamista. Se on murha. Pahin asia ja hirvittävin rikos, mitä ihminen voi tehdä.

Vierailija
174/185 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että nämä kiusaajiensiirtelijä-populistit eivät päätä, miten toimitaan. Vaan oman alansa ammattilaiset, jotka ymmärtävät, että kiusaaminen on huomattavasti monimutkaisempi ongelma kuin kuvitellaan.

Vierailija
175/185 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän fraasin kuulee usein, että kiusaajan on vaihdettava koulua. Mutta sen aikaansaamiseksi pitää tietenkin olla faktuaalista näyttöä kiusaamisesta ja näin ei usein ole. Se johtuu monestakin asiasta, mutta ennen kaikkea siitä että kiusaaminen on kiusatun subjektiivinen projisio tilanteen kokonaiskuvasta. Sitä on hankala havainnollistaa, mutta kokeilen. Onko se että vie joltain pipon päästä kiusaamista? Voi olla, voi olla että ei. No joutuuko pipon vienyt väkisin vaihtamaan koulua? Olisi kohtuuton rangaistus yhdestä piposta. No jos ei vielä siitä, niin missä vaiheessa sitten? Entäpä jos teko ei ole noinkaan konkreettinen. Jos luokassa naureskellaan jonkun muka noloille vaatteille, tai tirskutaan selän takana? Kuinka paljon pitää tyttöporukan tirskua tai montako kertaa voi nauraa jonkun kollege-paidalle, että joutuu väkisin koulun vaihtoon? Ja joutuvatko kaikki? Jos tyttöporukasta vain kaksi tirskuu ä

Niin missä menee raja? Entäpä miten todennat ettei molemmat osapuolet ole jutussa mukana? Entä se naureskelu? Missasit pointin aika lahjakkaasti.  

Vierailija
176/185 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajille oma koulu ja kaikki kiusaajat sinne. Vois olla vaikka sisäoppilaitos.

Vierailija
177/185 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän fraasin kuulee usein, että kiusaajan on vaihdettava koulua. Mutta sen aikaansaamiseksi pitää tietenkin olla faktuaalista näyttöä kiusaamisesta ja näin ei usein ole. Se johtuu monestakin asiasta, mutta ennen kaikkea siitä että kiusaaminen on kiusatun subjektiivinen projisio tilanteen kokonaiskuvasta. Sitä on hankala havainnollistaa, mutta kokeilen. Onko se että vie joltain pipon päästä kiusaamista? Voi olla, voi olla että ei. No joutuuko pipon vienyt väkisin vaihtamaan koulua? Olisi kohtuuton rangaistus yhdestä piposta. No jos ei vielä siitä, niin missä vaiheessa sitten? Entäpä jos teko ei ole noinkaan konkreettinen. Jos luokassa naureskellaan jonkun muka noloille vaatteille, tai tirskutaan selän takana? Kuinka paljon pitää tyttöporukan tirskua tai montako kertaa voi nauraa jonkun kollege-paidalle, että joutuu väkisin koulun vaihtoon? Ja joutuvat

Huono käytös on aina huonoa käytöstä. 

Tiiviiden kaveriporukoiden sisäinen nahistelu on asia erikseen. Jos ei osaa olla ihmisiksi koulussa 1, niin ehkä käytöstavat muistuvat mieleen koulussa 2.

Kiusaajaksi leimaaminen on turhaa. Riittää, että kouluissa aletaan vaatia asianmukaista käytöstä. Huonoilla tavoilla olisi seurauksensa. 

Vierailija
178/185 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulusta olisi pitänyt siirtää varmaan 20 oppilasta - minne? Naapurikuntaan vai lähimpään kaupunkiin? 

Olin kiusattu, mutta en ollut ainoa. Tuolle porukalle riitti mikä tahansa kiusaamisen aiheeksi. Yhdellä tytöllä oli fyysinen vamma, yksi oli uskovaisesta perheestä, yhden vanhemmat olivat tunnettuja yrittäjiä, joku oli hyvä koulussa, joku oli huono urheilussa. Ei se että yksi vaihtaa koulua auta mitään, kun ne kiusaajat on usein porukoita. Riesa on sitten toisessa koulussa. 

Vierailija
179/185 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Tavalliset lapset saattavat osallistua kiusaamiseen koska eivät halua itse uhreiksi.

Heille olisi helpotus, jos pahansuopa oppilas siirtyisi pois! Silloin heidän ei tarvitsisi kokea huonoa omaatuntoa kiusatun olosuhteista eikä pelätä pahansuopaa kaveria. 

Vierailija
180/185 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulusta olisi pitänyt siirtää varmaan 20 oppilasta - minne? Naapurikuntaan vai lähimpään kaupunkiin? 

Olin kiusattu, mutta en ollut ainoa. Tuolle porukalle riitti mikä tahansa kiusaamisen aiheeksi. Yhdellä tytöllä oli fyysinen vamma, yksi oli uskovaisesta perheestä, yhden vanhemmat olivat tunnettuja yrittäjiä, joku oli hyvä koulussa, joku oli huono urheilussa. Ei se että yksi vaihtaa koulua auta mitään, kun ne kiusaajat on usein porukoita. Riesa on sitten toisessa koulussa. 

Jos kiusaajat muodostavat selkeän porukan, niin porukka pitäisi hajottaa.

Kiusattujen taakka on pienempi, jos häiriköintiä ja väkivaltaa joutuisi kestämään vain kuukausien tai vuosien ajan. Yhteisö voi jakaa häiriökäyttäytyjien taakkaa. Ei niitä tarvitse jättää yhden, pahimmillaan yhden lapsen ja perheen, ristiksi.