Pesäpallon säännöt on todella oudot
En ole ikinä ymmärtänyt pesäpallon sääntöjä vaikka kovasti luokkakaverit sitä yrittivät mulle silloin joskus opettaa. Opettajat eivät ikinä liikuntatunneilla opettaneet pesäpallosta muuta kuin pallon lyönti harjoituksia ja kopin ottamista. Ja sitten näillä eväillä olisi pitänyt osata pelata? Ihme opetusta...
Ja sitten niitä ihmeen "pikkusääntöjä", ei herran jumala, koska sai juosta ja koska sai lyödä. Olin aina se joka palo, kun ikinä ymmärtänyt mitä olisi pitänyt tehdä. Minun mielestäni, jos koulussa kerran pelataan pesäpalloa, niin siihen pitäisi olla oma oppitunti ja vielä sellainen, että käydään kädestä pitäen kiinni koko sääntökirja läpi ja vielä sillain, että kaikki ymmärtävät sen.
Kommentit (56)
Ja jos kerrankin osut palloon oikein kunnolla, niin takalaiton!
Vierailija kirjoitti:
Sisävuoro:
1. Lyö. Jos et osu, lyö uudelleen. Jos osut, juokse.
2. Toinen lyö. Jos ei osu. Pysy pesällä. Jos osuu, juokse.
3. Toista kunnes olet kotipesällä.
Ulkovuoro:
1. Ota pallo kiinni.
2. Heitä.
Olkaa hyvä.
Ei nyt läheskään noin simppelisti. Vaan vaikka osuisit, ei kannata juosta, jos saavat heti kopin. Vaan vasta sellaisella lyönnillä, jota ei ihan heti saa kiinni. Jos sellaista lyöntiä et saa, viimeistään kolmannella lyönnillä kannattaa silti juosta ykköspesälle. Sama juttu toisen lyödessä. Kannattaa kärkkyä ja pesiähän on todennäköisesti pakko vaihtaa, jos ne ovat täynnä, vaikkei lyöjä osuisikaan, eikä vain aina pysyä pesällä.
Vierailija kirjoitti:
tekstisi vain kertoo kuinkä tyhmä sinä olet kun et edes yksinkertaisen pelin perussääntöjä oppinut
Miten pelin säännöt voi oppia, jos niitä ei ole koskaan edes opetettu?
AP
Ylipäänsä liikuntatunneilla opetettiin tosi huonosti sääntöjä tai tekniikoita. Jaettiin kamat, alettiin pelata ja opettaja katseli sivusta kun se lajia harrastava suosikkioppilas raivosi muille että he tekevät väärin. Mistähän se johtuisi, että liikunta on ylivoimaisesti eniten traumoja aiheuttava kouluaine...?
Vierailija kirjoitti:
tekstisi vain kertoo kuinkä tyhmä sinä olet kun et edes yksinkertaisen pelin perussääntöjä oppinut
Paljon koulussa ainakin nojataan sellaiseen monkey see monkey do -ajatukseen, että aletaan vaan tekemään niin kyllä ne pääsee jyvälle.
Mä olen aina ollut teoriaopinnoissa välkky, mutta huono hahmottamaan tekemistä ilman selityksiä. Ammattiopinnoissa oli sitten todella turhauttavaa, kun harjoitteluissa ei ohjaajilta saanut perusteluja että miksi mitäkin tehdään, kun tehtiin vaan ja oletettiin että apinoin perässä. Tuhahdeltiin kun kyselin perusteluja ja teoriataustaa.
Pesäpallossakin olisin ehkä tarvinnut sellaisen strategisen kurssin jossakin vaiheessa, missä opettaja karttakepillä näyttää taululta minne ratsujoukot siirtyy ja mihin tällä pyritään, ja miten M. Anttila vuonna 1962 teki tässä kohtaa anteeksiantamattoman virheen ja vastustaja sai kunnarin.
Juuri tuosta syystä inhosin ala-asteella liikuntaa, pesäpalloa oli paljon, enkä ymmärtänyt siitä mitään. Onneksi yläasteella ei sitä pelattukaan sitten ollenkaan.
Stand-up komedialla säännöt selville 😅
No jos kukaan katsoi tänä iltana KalPa vs. Tappara jääkiekko peliä niin siellä säännöt oli tosi outoja. Tuomarit on maksettu että rahalla rakennettu joukkue pääsee loppuotteluun.
Pesishän on militäärinen nasselaji. Tahko ei ollut mikään kovin rela jäbä.
Vierailija kirjoitti:
"heittää!" "täällä!" "VÄÄÄRÄÄÄ!"
Heittää, keittää, täällä, siellä, väärä , jäärä, kotona, matkoilla, hatkoilla plääh plääh. Pitäisi kieltää koko peli.
Vierailija kirjoitti:
"Opettajat eivät ikinä liikuntatunneilla opettaneet pesäpallosta muuta kuin pallon lyönti harjoituksia ja kopin ottamista. Ja sitten näillä eväillä olisi pitänyt osata pelata? Ihme opetusta..."
Kouluajoistani on jo pitkä aika, en tiedä miten on nykyään, mutta olen myöhemmin ihmetellyt suuresti sitä, miten vähän liikunnanopettajani opettivat ylipäätään mitään, ainakaan joukkuelajeissa.
Koska vaikka nyt jalkapalloa pelatakseen, ei tarvitse osata sääntökirjaa ulkoa. Ei ollut tarkoituskaan järjestää mitään liigapelejä, vaan pelata ihan vaan jalkapalloa. Se pelaaminen ja liikkuminen on se tärkein osa.
Ei koulussa ole tarkoituskaan koulia mitään "ammattilaisia", sitä varten on sitten koulun ulkopuoliset harjoitukset.
Vierailija kirjoitti:
Sisävuoro:
Ulkovuoro:
1. Ota pallo kiinni.
2. Heitä.
Olkaa hyvä.
Sit on vielä ne "haavat" eli vastustaja ottaa lyönnistä kopin. Joskus voi taktisesti pudottaa ottamansa "kopin"
Vierailija kirjoitti:
Stand-up komedialla säännöt selville 😅
Tämä tuli kans heti mieleeni 🤣 tykkäsin pesäpallosta ja olin siinä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesiksessä ei saa pisteitä, ne on juoksuja.
Mä aina kuvittelin juoksuista saavan pisteitä, kun hiekalle vedettiin viivoja aina juoksun tehtyä. On siitä aikaa, kun viimeksi oon pelannut pesistä.
Pesis oli vielä mun inhokkilajini koulussa. Mä pidin kaikista muista lajeista enemmän. Sähly ja jalkapallo oli lempparini.
Niitä "pisteitä" kutsutaan pesäpallossa juoksuiksi. Eli sinne hiekkaan vedettiin viivoja juoksujen merkiksi. Sama asia, eri nimitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisävuoro:
Ulkovuoro:
1. Ota pallo kiinni.
2. Heitä.
Olkaa hyvä.
Ei nyt läheskään noin simppelisti. Vaan vaikka osuisit, ei kannata juosta, jos saavat heti kopin. Vaan vasta sellaisella lyönnillä, jota ei ihan heti saa kiinni. Jos sellaista lyöntiä et saa, viimeistään kolmannella lyönnillä kannattaa silti juosta ykköspesälle. Sama juttu toisen lyödessä. Kannattaa kärkkyä ja pesiähän on todennäköisesti pakko vaihtaa, jos ne ovat täynnä, vaikkei lyöjä osuisikaan, eikä vain aina pysyä pesällä.
Ei ole pakko vaihtaa pesiä vaikka ne olis täynnä eli ajolähtötilanne, viimeisellä lyönnillä täytyy vaihtaa osui tai ei. Jos ei osunut niin yksi käry on varma, kolmoselta kotipesään juoksija. Lukkarin hoksottimista riippuen voi polttaa toisenkin kun heittää oikealle pesälle eli sinne missä näyttää että juoksija ei ehdi.
Mä aina kuvittelin juoksuista saavan pisteitä, kun hiekalle vedettiin viivoja aina juoksun tehtyä. On siitä aikaa, kun viimeksi oon pelannut pesistä.
Pesis oli vielä mun inhokkilajini koulussa. Mä pidin kaikista muista lajeista enemmän. Sähly ja jalkapallo oli lempparini.