HS Tänään: LÄSKIN HOITO KÄY SUOMELLE KALLIIKSI
Lihavuuden aiheuttamat sairaudet aiheuttavat yli 260 miljoonan kulut
Paljonko olet valmis maksamaan, jos saat painosta pudotettua neljä kiloa?
Kymmenen euroa, sata euroa vai kenties sata euroa kilolta? Vastaus tietenkin riippuu siitä, onko ylipaino ongelma vai ei.
Joidenkin ihmisten laihtumista suomalainen yhteiskunta on valmis tukemaan jopa 400 euroa kilolta. Tällaisia kilohintoja Kela maksaa kuntoutuskursseista, joille vuosittain osallistuu 500 lihavaa tuki- ja liikuntaelinsairasta sekä verenpainepotilasta.
Kela laskee potilaiden laihtuvan kuntoutuksessa keskimäärin neljä kiloa. Näin suuri painon pudotus ehkäisee muun muassa aikuisiän diabeteksen puhkeamista.
" Hinta voi tuntua suurelta" , sanoo Kelan johtava tutkija Paula Hakala, " mutta kuntoutuksen kustannuksia ei voi pitää suurina, jos henkilö sen avulla säästyy esimerkiksi diabetekselta ja sen lisäsairauksilta." Kuntoutuksesta kannattaa maksaa, vaikka sillä vain lykättäisiin sairauden puhkeamista muutamalla vuodella.
Lihavien kuntoutukseen käytetään vuosittain 800 000 euroa, mutta se on vain murto-osa ylipainoisuuden koko kansantaloudelle aiheuttamista kustannuksista.
Lihavuus maksoi yhteiskunnalle Suomessa vuonna 2004 yli 260 miljoonaa euroa, laskee Stakesin tutkimusprofessori Markku Pekurinen. Hän on selvittänyt lihavuuden aiheuttamia kustannuksia terveydenhuollolle ja sosiaaliturvalle.
Lihavuudesta kertyy yhteiskunnalle jopa tupakointia suuremmat kustannukset.
Pekurisen laskelmien mukaan lihavuuden aiheuttamien sairauksien hoitoon tarvitaan Suomessa 1 200 sairaalapaikkaa, yhden isohkon keskussairaalan verran. Lihavuuden takia töistä ollaan poissa 340 000 päivää vuodessa.
Terveydenhuollossa lihavuuden hoitoon kului vuonna 2004 rahaa 188 miljoonaa euroa eli 1,7 prosenttia rahoista. Lihavuuden vuoksi aiheutuneita sairaspäivärahoja ja työkyvyttömyyseläkkeitä maksettiin samana vuonna 75 miljoonaa euroa, noin 1,8 prosenttia sosiaaliturvan kokonaiskustannuksista.
Prosentit eivät kuulosta kovin isoilta, hyvä niin.
Läskin määrä ¿ ja myös sen aiheuttamat sairaudet ¿ kuitenkin lisääntyvät kaiken aikaa, joten myös kustannukset uhkaavat nousta.
Kuluja on pidetty kurissa muuttamalla hoitotapoja: lihavuuden aiheuttamien sairauksien vuoksi sairaaloissa hoidettujen määrä väheni vuodesta 1997 vuoteen 2004 mennessä Pekurisen mukaan 30 prosenttia. Yhä useampaa ylipainon takia sairastunutta hoidetaan nykyään avohoidossa lääkkeillä.
Selvin syy-yhteys lihavuudella on aikuisiän diabetekseen, joka on yleistynyt varsinkin työikäisillä miehillä. Lihavuuden syyksi aikuisiän diabetekseen on laskelmissa varovasti arvioitu 65 prosenttia. Aivohalvauksissa ja verenpainetaudissa lihavuuden osuudeksi lasketaan neljännes, nivelrikoissa 12 prosenttia.
Sairaalassa hoidettiin vuonna 2004 lähes 5 000 lihavuuden takia diabetekseen sairastunutta potilasta. Sairaaloiden poliklinikoilla käyntejä kertyi samana vuonna yli 15 000.
Vuotta myöhemmin Kela maksoi lihavuuden aiheuttaman aikuisiän diabeteksen hoitoon käytettävistä lääkkeistä korvausta 110 000 suomalaiselle. Vuodessa korvausta saavien määrä lisääntyi yli 6 000 henkilöllä.
Kuten oheisesta taulukosta käy ilmi, kolmasosa lihavuuteen kuluneista terveydenhuollon rahoista meni diabeteksen hoitoon.
Lihavuuden aiheuttamien kustannusten laskemisessa käytetään paljon oletuksia, joten tuloksia on pidettävä lähinnä suuntaa antavina.
Lihaviksi Pekurisen tutkimuksessa on määritelty ihmiset, joiden niin sanottu painoindeksi ylittää luvun 28. Painoindeksi saadaan seuraavasti: Oma pituus metreinä kerrotaan itsellään, ja oma paino kiloina jaetaan saadulla luvulla.
Normaalipainon rajat vaihtelevat 18,5:n ja 25:n välillä. Sairastuvuus lisääntyy selvästi, kun indeksin arvo ylittää luvun 30.
Suomessa 45¿64-vuotiaiten ikäryhmässä painoindeksin keskiarvo on yli 27. Kolmasosalla ikäryhmästä indeksin arvo on vähintään 30.
Pekurisen mukaan lihavuuden aiheuttamista kustannuksista tehdyissä laskelmissa on käytetty varovaisia oletuksia, koska tuloksia käytetään terveydenhuollon päätöksenteon perustana, eikä tutkimuksissa haluta synnyttää perusteettomia odotuksia eri toimien vaikutuksesta.
Lihavuussairauksia tutkivan professori Aila Rissasen mielestä lihavuuden kustannukset onkin laskelmissa laskettu selvästi alakanttiin.
Terveydenhuollon ja sosiaaliturvan lisäksi lihavuus aiheuttaa yhteiskunnalle merkittäviä " tuottavuuskustannuksia" , kuten tutkijat asian määrittelevät. Hieno käsite tarkoittaa sitä, että työt työpaikalla jäävät tekemättä, kun lihava ihminen sairastaa tai kuolee ennenaikaisesti.
Eikä tuottavuus laske pelkästään poissaolojen takia: myös töissä ollessaan lihava ihminen saa Rissasen mukaan usein aikaan vähemmän.
" Unihäiriöillä on selkeä yhteys lihavuuteen. Ne vaikuttavat päiväajan vireyteen ja sitä kautta selkeästi myös tuottavuuteen" , Rissanen sanoo. " Useimmat ihmiset kokevat itsensä virkeämmiksi ja paremmin toimiviksi silloin, kun paino on laskenut tai liikunta lisääntynyt tai molempia."
Mutta miten paljon lihavuus aiheuttaa koko kansantaloudelle kustannuksia, sitä Suomessa ei ole haluttu laskea.
Ulkomaisten arvioiden perusteella sairauspoissaoloista ja työkyvyttömyydestä aiheutuvat kustannukset voivat Markku Pekurisen mukaan nousta moninkertaisiksi terveysmenoihin verrattuna
Kommentit (32)
Tiedätkö että on olemassa sairauksia joihin kuuluu lihominen?
Tottakai tiedän, että tietyt sairaudet lihottaa, mutta 20 pelottelikin minua siihen malliin että kohta minäkin lihon kun hänkin lihoi... pahimmanlaatusta sontaa!
en todellakaan ole pelotellut sinua yhtikäs millään! Ja mitä tekemistä sinun lapsillasi on lihomisen kanssa? En minäkään lasten takia ole lihonut. Kuten jo sanoin, ihmetelleet ovat niin lääkärit kuin terveydenhoitajatkin tätä minun asiaani. Minulla on siis kilpirauhasessa vikaa ja ilmeisesti jotain muutakin vikaa hormonitoiminnassa. On mm tullut maitoa rinnoista vuosia imetyksen lopettamisen jälkeen ja kuukautiskierto ihan sekaisin ollut jo muutaman vuoden. Jonkinlaisia vaihdevuosien tapaisia oireita myös, vaikka niistä ei lääkärin mukaan ole kyse. En lihonut tätä 50kg vuodessa enkä kahdessa, mutta nopeaan tahtiin kuitenkin ja ruokavalion mitenkään muuttumatta. En ollenkaan väitä, että tämä olisi terveellistä. Kärsin painostani ja tunnen olevani sielultani ihan toisen mallinen. En tunnista itseäni kun katson peiliin.
Ainakin niin kauan kuin terveenä pysyn.
t. 19
Tai sitten ei. Luulen että av:n lihavia mammoja vaivaa yksinomaan laiskuuskärpäsen pureman aiheuttama viirus...
Tulenkin tosi kalliiksi hoitaa läskinä...hyvä jos kerran tai kaksi vuodessa joutuu lääkäriin.
Ja minun läskini hoito ei tule kalliiksi. Minun läskiäni ei nimittäin hoideta! Se valitettavasti pysyy ilman hoitoakin. Joka vuosi sairastamani poskiontelotulehdukset hoidetaan ( pitäisi lienee lopettaa lihavuuden takia?) Samoin on hoidettu nyt yli puoli vuotta kestänyttä tulehdusta nivelissä (kun ei ole vielä voitu todistaa että sen olisi paino aiheuttanut, ehkä kuitenkin sama perussairaus kuin painonkin). En ole missään kohti sanonut, että sinä arvon 19 tulisit jossain vaiheessa lihomaan. Älä laita sanoja suuhuni, tai sormiini tässä tapauksessa.
niitä vaivoja tulisi. Tai ehkä et ole vain tietoinen niistä, tai et ainakaan myönnä...
39: Jos korvatulehdus tms lasketaan lihavuuden syyksi niin sitten tulen kalliiksi minäkin. Olen yli 30
ja paineet jne ovat aina olleet hyvät. Eli voin sanoa että mua ei vaivaa mikään tuon lihavuuden lisäksi.
-36-
39: ja meinaan tässä sitä että kaikille lihaville ei tulekaan sellasta vaivaa johon menee resursseja.
Itse yritän laihtua nyt vielä kun ei ole tullut ongelmia. -36- Tässä vähän kuin kaikki laitetaan samaan koppaan ja kaikille läskeille tulee sitä ja tätä.
Aika rankkaa tekstiä lukea ihan normaalipainoiselle ihmiselle. " Vihaan ja halveksin ylipainoisia." Huhhuh. Ei voi muuta sanoa. Taidat olla aika sairas rassukka. Ei tulisi mieleenikään sanoa niin kenestäkään ihmisestä, sääliksi käy lapsiasi ja heidän tulevia uhrejaan, sillä mistäs muualtakaan ne arvot peritään. Olen niin onnellinen omasta elämästäni, ettei minun tarvitse vihata ja halveksia ketään.
Kyllä kai se läski siinä vyötäröllä tai missä tahansa pärjää ilman hoitoakin. Turhaa sellaiseen on rahaa syytää. Hoidettakoon ihmisiä mieluummin ja ihmisten vaivoja. On kyllä kummalliseksi mennyt tämä maailma. Kohta kai aletaan hoitaa hikeä tai virtsaakin.
Meinaatte että haukkumalla ja mollaamalla me läskit alamme laihduttamaan? Taitaa käydä toisinpäin.
Mua ei paljoa paina teidän sananne, mutta monia heikompi luonteisia saattaa sananne luokata. Mä olen LÄSKI ja ylpeä siitä. Teidän takia en laihduta KOSKAAN! Enkä myöskään tämän yhteiskunnan takia. Olen onnellinen näin joten paskat teistä ja teidän rahoistanne. ;)
Sinä et ole läski! Vaikka sinulla olisi ylipainoa, ei se tee sinua läskiksi. Ei mahavaivoja potevakaan ole mahakatarri tai huonosta ihosta kärsivä akne. Tuo ap juttelee outoja. Ettei vaan itse olisi migreeni tai hörökorva.
Sksi olenkin aloittanut oman urakan: painoa on pudonnut noin 15 kiloa, ja vielä parikymmentä on tarkoitus pudottaa.
ja haluan mahtua hyvännäköisiin vaatteisiin enkä sulloa itseäni mihinkään kymmenen hengen telttoihin. Ja se itseinho ei ole ainakaan se pienin syy miksi urakkaan ryhdyin. Itse nämä liikakilot olen kerännyt niin itse ne on saatava poiskin. Mieluummin nyt, kuin sitten kun on jo diabetekset ja verenpainetaudit ym.
psyykkiseksi sairaudeksi kuin vaikka masennusta, eikö?
Ei sillä, että itsetuntoni on nykypäivänä kunnossa, paino on ainaoa asia jota en ole saanut kuriin. Jos alan laihduttaa, lipsahtaa ajatukseni ja toimintamallini jälleen sairaiksi, eikä siitä tule mitään. Uskokaa pois, kokeiltu on.
Mutta sen haluaisin tietää, että mitä te näillä ketjuilla haluatte? Luuletteko tosiaan, että haukkumalla ja vittuilemalla joku alkaa laihduttaa? Ettekö mitään ole oppineet noista " tupakointi raskausaikana" ketjuista? Ainoa oikea tapa tukea ihmistä laihtumispyrkimyksissä on kannustaminen. Ei koskaan haukkuminen.
Läskiä ei kuitenkaan yhteiskunnan varoilla hoideta, vaan sitä ihmistä jolla on ylipainoa. Eikä lihava ihminen on läski, vaikka hänellä liikaa sellaista onkin.
Mä ilmoittaudun laihojen ja normaalipainoisten kannattajaksi! Go laihat ja normaalipainoiset!!! ja HUOM normaalipainous on sitä, että painoindeksi on alle 25!!
Vierailija: