Onko kellään masennuslääkitys auttanut unettomuuteen?
Masennuksen yhtenä oireena saattaa olla ettei saa nukuttua tarpeeksi eli joko on vaikeuksia nukahtaa tai herää jo muutaman tunnin jälkeen tai on kokonaisia unettomia öitä. Onko kukaan jolla ollut tällaisia uniongelmia saanut apua masennuslääkityksen aloittamisesta?
En puhu nyt siitä että käyttää jotain masennuslääkettä pienellä annoksella unettomuuteen silloin tällöin vaan siitä että käyttää sitä masennuksen hoitoon tarkoitetulla annoksella säännöllisesti.
Lääkäri suositteli minulle masennuslääkityksen aloittamista kokeeksi että jospa se auttaisi uniongelmaani. Sain masennustestistä vain lievän masennuksen pisteet joten en sen takia pelkästään aloittaisi lääkitystä, mutta lääkäri tosiaan sanoi että lieväkin masennus saattaa aiheuttaa uniongelmia. Lääkkeen hyötyvaikutus saattaa kuulemma tulla siitä että masennuslääkitys usein lievittää ahdistustakin ikään kuin sivutuotteena.
Onko kellään kokemusta tästä? Mikä masennuslääke auttoi?
Kommentit (34)
Juu, helpotti nukahtamista. Venlafaxiini.
Seuraavassa tosi tarina elävästä elämästä.
Mulla oli takana vuosikymmenen univaikeudet. Nukahdin helposti, mutta uni oli sellaista pintapuolista, aamulla heräsin väsyneenä vaikka olisin 9h nukkunut.
Unta seuraava laitteistoni sanoi että nukun keskimäärin alle 3h yössä, palauttavaa unta. Tätä kun on kestänyt vuosikausia, oli univelka melkoinen. Psykiatri sanoi että unettomuuteen voi kuolla ja minun kohdallani se hetki on aika liki. Olihan sitä touhua elämässä ollut, kyseisellä ajanjaksolla olin tehnyt neljä lasta, yliopistotutkinnon iltahommina työn ohessa ja kaksi omakotitaloa rakennuttanut ja osin itse urakoinut.
Diagnoosina oli vaikea masennus, burn Out ja pitkäkestoiset unihäiriöt.
Lääkäri määräsi mirtazapinia puolikkaan tabletin. Viikon verran aamut oli hankalia, olin melko pöllyssä ekat pari tuntia heräämisen jälkeen. Sitten nämä oireet loppuivat.
Vuoden verran olen sitä nyt ottanut ja nukun keskimäärin 8h yössä laadukasta unta. Aamulla herään pirteänä. Väittäisin, että kyseinen lääke pelasti henkeni.
M40
Ei siitä ole iloa, jos käyttää silloin tällöin. Vaan se on otettava ihan joka yö. Mä käytin Mirtazapinia jonkun 6kk, kun oli tosi vaikea vaihe elämässä. Sit helpotti ja lopetin käytön. Ja nyt nukun ihan normaalisti. Tästä on nyt sellainen 15v aikaa.
Venlafaxinia on suositeltu jo muutaman kerran vaihtarioireisiin, joista ärsyttävin on yöheräily. Kai se sitten joillakin auttaa, kun sitä kerran suositellaan.
Ei ole auttanut. Tai silleen, että haitat ylittäneet hyödyt, puhun nyt: mirtazapin, ketiapiini. Koko arkeni ja aika minkä olin hereillä oli kuin sumua, kerrytti painoa, masennuin ja ahdistuin tästä kaikesta vain enemmän, kun en ollut läsnä ja nyt olin myös lähentelemässä lievän ylipainon rajaa... :D
Minulle ei tehnyt mitään dormax tms, atarax ei tehnyt mitään, mutta joskus otin sitä allergiaoireisiin, kerta olin siitä maksanutkin.
Ainoa, mikä auttoi oli stilnoct(=lyhytaikaiseen käyttöön tämä), ja se, etten ollut kipeä (infektiokierre/kuume), sain päivät elettyä tavallista arkea, harrastin liikuntaa, väsytettyä itseäni, tehtyä kaikkea mielekästä, sitten nukahdinkin illalla hyvin.
Unettomuus on kamala kierre. En usko pitkäaikaiseen unilääkkeet käyttöön, puhun omasta kokemuksestani. Lyhytaikaista tai kunnon apua ei saa julkisella, tekevät kaikista ketipinor-zombeja.
Vierailija kirjoitti:
Nostan jos tulisi paikalle joku jolla kokemuksia.
Ap
Unettomuuteen vanha masennuslääke Tolvon, joka auttaa unettomuuteen eikä masennukseen. Masentumattomalla auttaa unettomuuteen eikä muuten muuta mielialaa millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Venlafaxinia on suositeltu jo muutaman kerran vaihtarioireisiin, joista ärsyttävin on yöheräily. Kai se sitten joillakin auttaa, kun sitä kerran suositellaan.
Mulle taas tuli venlasta kauheaa yöhikoilua ja unettomuutta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostan jos tulisi paikalle joku jolla kokemuksia.
Ap
Unettomuuteen vanha masennuslääke Tolvon, joka auttaa unettomuuteen eikä masennukseen. Masentumattomalla auttaa unettomuuteen eikä muuten muuta mielialaa millään tavalla.
Ihan hirveät sivuvaikutukset, en pystynyt käyttämään. -eri
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän ap:lla mennyt kokeilu?
Itse aloitin myös hyvin vastahakoisesti samaan vaivaan pari viikkoa sitten escitalopramin, 5 mg. Lääkäri suositteli nostamaan annosta, mutta en oo uskaltanut/viittinyt.
Otan myös doksepiinia ja melatoniinia, sekä cbd-öljyä toisinaan. En oikein osaa sanoa mikä noista on erityisesti auttanut (vai onko mikään). Tavoite olisi kyllä päästä kaikista lääkkeistä ja rohdoista pian eroon, kun tuntuu että nää uniongelmat eskaloitui eniten sen takia, että alkoi suorittamaan sitä unta ja pelkäämään unettomuutta. Eli kaiken a ja o on saada nuo edellämainitut hallintaan. Toisaalta en tiedä olisko mullakin sittenkin ollut jonkinsortin masennus/ahdistuneisuushäiriö myös taustalla? Vaikea sanoa, mikä johtuu mistäkin ja mikä on se laukaiseva tekijä.
Siis mitä ihmettä? Ei escitalopram auta nukkumaan. Tuo on tuota lääkkeiden tuputtamista. "Syö tuota ja olet pöhnässä helpompi asiakas." Elä unettomuuteen vaan nosta annosta. Minä otan 20mg aamuisin. Lopettaa en pysty varmaan ikinä, sellainen myrkky on aivoille.
Kokeile nukkumiseen ensin melatoniinia 2-4 mg. Jos ei auta niin lääkäriltä unilääkettä. Uniapneaan oma hoitonsa. Näillä alkuun....
kyllä siitä jollekin on ollut apua, koska lääkärisi osasi kertoa, että voisi kokeilla, jos auttaa sinulla unettomuuteen. Ei se ihan hatusta noita lääke-ehdotuksia vedä: aina siellä taustalla on jotain tietoa lääkkeestä ja sen vaiutuksista.
Itsellä on auttanut puolikas Alprox tarvittaessa. Yhdessä vaiheessa 3-4 x/vko. Nykyään nukun ilman lääkkeitä, kun en ole työelämässä.
Mitenköhän ap:lla mennyt kokeilu?
Itse aloitin myös hyvin vastahakoisesti samaan vaivaan pari viikkoa sitten escitalopramin, 5 mg. Lääkäri suositteli nostamaan annosta, mutta en oo uskaltanut/viittinyt.
Otan myös doksepiinia ja melatoniinia, sekä cbd-öljyä toisinaan. En oikein osaa sanoa mikä noista on erityisesti auttanut (vai onko mikään). Tavoite olisi kyllä päästä kaikista lääkkeistä ja rohdoista pian eroon, kun tuntuu että nää uniongelmat eskaloitui eniten sen takia, että alkoi suorittamaan sitä unta ja pelkäämään unettomuutta. Eli kaiken a ja o on saada nuo edellämainitut hallintaan. Toisaalta en tiedä olisko mullakin sittenkin ollut jonkinsortin masennus/ahdistuneisuushäiriö myös taustalla? Vaikea sanoa, mikä johtuu mistäkin ja mikä on se laukaiseva tekijä.