Mikä merkitys toivolla on elämässä?
Toivo on positiivisista tunteista ainoa, joka tapahtuu negatiiivisten tunteiden aikana. Toivo herää, kun tilanteessa ilmenee jotain, mikä voisi viiitata tilanteen paranemiseen jollain aikavälillä. Toivon ytimessä on usko siihen, että asiat voivat muuttua paremmaksi. Sen vastapainona on epätoivo, jolloin tuo usko häviää.
Toivo on kannatteleva voima, joka estää meitä vaipumasta epätoivoon. Se aktivoi meidät laatimaan suuunnitelmia ja työskentelemään kohti pieniäkin mahdollisuuksia, estäen meitä lamaantumasta.
Sen rooli evoluutiossa on selvä - ne, jotka säilytttivät toivonsa vaikeissakin olosuhteissa, säilyttivät toimintakykynsä ja selvisivät todennäköisemmin hengisssä.
Kommentit (20)
Olen kerran kuunnellut brasilialaista pappia joka luennoi juuri siitä että slummeissa ei ole mitään muuta kuin toivo joka kannattelee ihmisiä päivästä seuraavaan
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran kuunnellut brasilialaista pappia joka luennoi juuri siitä että slummeissa ei ole mitään muuta kuin toivo joka kannattelee ihmisiä päivästä seuraavaan
Joskus mietin onko siinä järkeä tarpeeksi kurjissa olosuhteissa. Olisiko vain helpompi luovuttaa. Ja miksi toivoa, koska mikään tuskin parantuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus mietin onko siinä järkeä tarpeeksi kurjissa olosuhteissa. Olisiko vain helpompi luovuttaa. Ja miksi toivoa, koska mikään tuskin parantuu?
Niin, eihän sitä kaikki kestäkään. Silti sieltä samasta slummista on ponnistanut vaikkapa maailmankuuluja jalkapalloilijoita
Niin pysyvät nämä kolme usko, toivo ja rakkaus, mutta suurin niistä on rakkaus. - Raamattu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eihän sitä kaikki kestäkään. Silti sieltä samasta slummista on ponnistanut vaikkapa maailmankuuluja jalkapalloilijoita
En tiedä onko se siltikään vaivan arvoista. Itse tuskin vaivautuisin. En vaivaudu edes tässä pahoinvointivaltiossa, vaan olen antanut periksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin pysyvät nämä kolme usko, toivo ja rakkaus, mutta suurin niistä on rakkaus. - Raamattu
No tämä! Rakkauden pysyvyyteen - siis sisäiseen - uskon kyllä. Toivo on lähinnä epätoivoa.
Venäjän asevoimien tappiot ajalta 24.02.2022-04.04.2024 :
* 445040 (+670) sotilasta
* 347 lentokonetta
* 325 helikopteria
* 7018 (+9) taistelupanssarivaunua
* 13386 (+18) panssaroitua miehistönkuljetus- ja taisteluajoneuvoa
* 746 (+1) ilmatorjuntajärjestelmää
* 1026 (+1) MLRS raketinheitinjärjestelmää
* 14861 (+48) kuorma-autoa ja polttoainesäiliöautoa
* 1845 (+7) yksikköä erikoiskalustoa
* 11171 (+29) tykistöasejärjestelmää
* 8817 (+17) operatiivis-taktisen tason miehittämätöntä lennokkia
* 26 sotalaivaa ja venettä
* 1 sukellusvene
* 2059 risteilyohjusta
Toivon merkitys on suuri. Ollaan oltu Toivon kanssa naimisissa kohta 25 vuotta
Ilman Toivoa ei olisi minua.
T Toivon poika.
En tunne ketään toivoa eikä elämässäni myöskään ole enää mitään toivoa. Kaikki ohi.
Toivolla on suuri merkitys elämässäni. Toivo pitää yllä elämäniloani.
Jeesukseen uskovana minulla on taivastoivo, pelastustoivo, ja kuten apostoli Raamatussa sanoo, se on varma toivo (Room. 8:24). Tavallinen toivohan on sitä, että toivoo jotain, mutta sen toteutuminen on epävarmaa. Pelastuksen toivo on sellainen, joka toteutuu varmuudella Jeesukseen uskoville.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
"Kun luulet jo menettäneesi kaiken on jäljellä vielä tulevaisuus"
Toivossa on hyvä elää - sanoi lapamato.
Kyllähän toivottomuus masennukseen johtaa.
Tai masennus toivottomuuteen.
Tai masennukseen kuuluu toivottomuuden tunne.
Vierailija kirjoitti:
Uskotko sinä, etttä pystyt saavuttamaan tavoittteesi? Vieläkö on toivoa jäljelllä?
Pitää asettaa tavoitteet uudestaan, jos ei saavuta entisiä.
Vierailija kirjoitti:
Venäjän asevoimien tappiot ajalta 24.02.2022-04.04.2024 :
* 445040 (+670) sotilasta
* 347 lentokonetta
* 325 helikopteria
* 7018 (+9) taistelupanssarivaunua
* 13386 (+18) panssaroitua miehistönkuljetus- ja taisteluajoneuvoa
* 746 (+1) ilmatorjuntajärjestelmää
* 1026 (+1) MLRS raketinheitinjärjestelmää
* 14861 (+48) kuorma-autoa ja polttoainesäiliöautoa
* 1845 (+7) yksikköä erikoiskalustoa
* 11171 (+29) tykistöasejärjestelmää
* 8817 (+17) operatiivis-taktisen tason miehittämätöntä lennokkia
* 26 sotalaivaa ja venettä
* 1 sukellusvene
* 2059 risteilyohjusta
Toivoton tapaus.
Älä usko pahimpaan, vaan toivo aina parasta.
Tämäkin on todella hyvä elämänohje.Jos miettii kumpi noista asenteista mahdollistaa onnellisen elämän ja kumpi onnettoman, niin siitä ei ole epäselvää.
Uskotko sinä, etttä pystyt saavuttamaan tavoittteesi? Vieläkö on toivoa jäljelllä?