Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka päihderiippuvainen ei itse näe ongelmaansa?

Vierailija
04.04.2024 |

En voi käsittää, kuinka alkoholisti tai muu päihderiippuvainen ei tajua itse ongelmaansa? Siis kuinka se voi olla mahdollista, että vain kieltää kaiken?

Lähipiirissäni on alkoholisti. Saattaa olla raittiina jonkun kuukauden, sitten lähtee ryyppyputki päälle taas. Viime vuonna juominen on lisääntynyt koko ajan, luulen että nykyään juo lähes joka päivä. Seuraus: Työpaikasta on tullut varoituksia, avioero on tulossa, perhe lastensuojelun asiakkaana toisen vanhemman toikkaroinnin takia, rahat on menneet, asunto menossa myyntiin, auton mällännyt jossakin lunastuskuntoon... 

Läheiset ja puoliso varsinkin ovat yrittäneet hyvällä ja pahalla puhua, pakottaa AA-kerhoon ja hoitoon, työterveyslääkärille ja vaikka mihin. Mutta ei. Ihmisen itsensä mielestä hänellä ei ole mitään ongelmaa. Vaikka olisi maanantaina päivällä sammumiskunnossa kotona, irtisanomislappu kädessä ja ensihoito ovella niin ei, mulla ei ole mitään ongelmaa, te keksitte kaiken.

Miten tällaisen ihmisen ajatuskulku oikein menee? En voi käsittää. 

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen mieli on siitä ihmeellinen kapistus, että suojelee tietoisuutta siltä mitä se ei ole kykenevä ottamaan vastaan. Tämä esimerkiksi myös silloin, kun muistaa vaikkapa vasta aikuisena seksuaalisen hyväksikäytön.

Tämä.

Lisäksi moni on valmis lopettamaan vasta siinä vaiheessa, kun kokee, ettei saa juomisesta enää mitään hyvää irti. Ulospäin tilanne voi näyttäytyä kaoottisena: on rattijuoppoustuomioita, työpaikan menetyksiä, avioeroja, pahimmillaan asunnottomuutta. Mutta niin kauan, kun alkoholisti saa alkoholista edes häviävän pienen murusen jotain positiivista elämäänsä, ei tilanne tule muuttumaan.

Tosin sitten, kun joku on valmis lopettamaan, tapahtuu se nopeasti ja ehkä yllättäenkin. Ne tajuntaan osuvat hetket eivät aina ole totaalisia pohjakosketuksia. Se voi olla jokin periaatteessa aivan ark

Mitä sejuoppo saa kun raitistuu???

Ei mitään..istuu yksin kotona

Kuten minä

Mies käy juhlissa ystävien kanssa.

Minä menen salille.

Joskus pääsee itku

Vierailija
22/35 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on itsepetoksen mestari. Syy löytyy aina muista ja olosuhteista. Juuri koskaan ongelmaisella ei omasta mielestään ole ongelmaa. Ongelma on hänen ympäristöllään. Hän käyttäytyy, niin kuin käyttäytyy nyt, mutta se on tilapäistä, ja johtuu juuri niistä ympäröivistä ihmisistä, jotka eivät ymmärrä hänen "tilannettaan", sekä olosuhteista. 

Jos muut vain ymmärtäisivät muuttua, niin asiat korjaantuisivat hetkessä. Mutta kun ei, niin ei. Monesti yritetty.

Kuitenkaan muut eivät saa muuttua. Se on pelottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan Yrttimies nähnyt ongelmansa vai ottanut yliannostuksen kun ei ole näkynyt?

Vierailija
24/35 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi pitkässä putkessa ei uskalla lopettaa juomista.

Vierailija
25/35 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tajuan ainakin. Ja yritän nyt ensisijaisesti rajoittaa mutta siitä se aina repeää pidemmäksi putkeksi vaikkei ollut tarkoitus. Mikä saa aivot sellaisiksi että kyllä minä nyt yhden illan voin ottaa ja lopettaa..sitten onkin viikko kulunut???

Vierailija
26/35 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähisuvussa on holisti, joka ei todellakaan tunnusta asiaa. Kaikki joutuu häntä hyysäämään ja apua tarjoamaan, ja silti kehtaa raivota kuinka häntä ei kukaan halua missään auttaa. Puhuu siitä miten haluaisi tappaa itsensä jne. Tekisin mitä hyvänsä hänen vuokseen, mutta ensimmäinen askel on se, että hän hakeutuisi hoitoon ja lopettaisi viinan, ei siitä muuten tule mitään. 

Ei hän ymmärrä, minkälaista tuskaa aiheuttaa jo pelkällä alkoholismillaan, ja siihen palkkioksi päälle vielä ne kauheat asiat ja haukut mitkä saa häneltä kuulla

Vierailija
27/35 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa myöntää ongelman vasta, kun käy ihan pohjalla. Valitettavasti usein silloin on jo liian myöhäistä, jos terveys, työpaikka, parisuhde ja niin edelleen jo ehtineet mennä. 

Vierailija
28/35 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä tajuan ainakin. Ja yritän nyt ensisijaisesti rajoittaa mutta siitä se aina repeää pidemmäksi putkeksi vaikkei ollut tarkoitus. Mikä saa aivot sellaisiksi että kyllä minä nyt yhden illan voin ottaa ja lopettaa..sitten onkin viikko kulunut???

Eli et vielä kykene tunnustamaan tosiasioita. 

Vierailija
29/35 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on sairaus nimeltä alkoholismi. Ei siihen auta muu kuin täysraittius.

Vierailija
30/35 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähisuvussa on holisti, joka ei todellakaan tunnusta asiaa. Kaikki joutuu häntä hyysäämään ja apua tarjoamaan, ja silti kehtaa raivota kuinka häntä ei kukaan halua missään auttaa. Puhuu siitä miten haluaisi tappaa itsensä jne. Tekisin mitä hyvänsä hänen vuokseen, mutta ensimmäinen askel on se, että hän hakeutuisi hoitoon ja lopettaisi viinan, ei siitä muuten tule mitään. 

Ei hän ymmärrä, minkälaista tuskaa aiheuttaa jo pelkällä alkoholismillaan, ja siihen palkkioksi päälle vielä ne kauheat asiat ja haukut mitkä saa häneltä kuulla

Hyysääminen pitäisi lopettaa, sanotte että mitään apua ei tipu niin kauan kun ei ole kiinnostunut raitistumaan ja hakeutumaan hoitoon. 

Vierailija
31/35 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyysääminen pitäisi lopettaa, sanotte että mitään apua ei tipu niin kauan kun ei ole kiinnostunut raitistumaan ja hakeutumaan hoitoon. 

Ei se ole niin läheiselle ihmiselle helppoa sanoa. Jos hän oikeasti tappaisi itsensä, niin tulisin varmasti syyllisyydestä hulluksi

Vierailija
32/35 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos riippuvuus on riittävän voimakas, lopettaminen pelottaa liikaa. Silloin ihminen ei tavallaan suostu tunnustamaan, että kaikki tai lähes kaikki hänen (ja joskus muihinkin laajenneet) ongelmansa johtuvat riippuvuudesta, eivätkä jostain muusta asiasta. Mieli rakentaa jonkinlaisen suojarakennelman, jotta riippuvuutta ei tarvitse tunnistaa, tunnustaa ja kohdata. Usein riippuvainen kyllä sisimmässään ymmärtää ja tietää, että ainoa tapa pelastaa itsensä ja elämänsä on lopettaa, mutta hän ei pysty siihen. Tai kokee, että ei pysty. Usein myös ympäristö vaikeuttaa asiaa, ympärillä on liikaa riippuvuutta tukevia ihmisiä, mahdollistajia ja helppoja selityksiä, ja liian vähän siitä irtautumista helpottavia ja tukevia tekijöitä. 

Vierailija
33/35 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen retkahteleva alkoholisti. Tiedän miten hyvin asiat ovat silloin kun pidän korkin kiinni ja miten asiat jää hoitamatta kun on kostea kausi. Nyt, viimeisen kolmen viikon putken jälkeen olen ollut kaksi viikkoa juomatta Antabuksien avulla ja silti on kamala polte juomaan. Sairasta tämä on.

M 49

Vierailija
34/35 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole niin läheiselle ihmiselle helppoa sanoa. Jos hän oikeasti tappaisi itsensä, niin tulisin varmasti

Se sinun rakas läheisesi on sairas. Tietää näköjään kyllä mistä naruista vedellä. Hänen mt-ongelmansa, alkoholisminsa ja mahdollinen itsarin toteuttamisensa eivät todellakaan ole sinun syytäsi. Haethan apua itsellesi, esim. al-anon.

Vierailija
35/35 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up