Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä joidenkin ihmisten fobia lihavia ihmisiä johtuu?

Vierailija
04.04.2024 |

Kenenkään ei tarvitse kiinnostua ihmisestä, joka on ylipainoinen. On myös aivan ok haluta hoikka/normaalipainoinen ihminen kumppaniksi. Mutta sitä en ymmärrä miksi joidenkin aikuisten ihmisten pitää haukkua lihavia ihmisiä netissä ja myös livenä.

Voisiko joku, joka haukkuu ylipainoisia, kertoa mitä te saatte jos haukutte ylipainoista ihmistä esimerkiksi valaaksi tms?

Kommentit (149)

Vierailija
101/149 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei saa tarpeeksi pinnoja siitä, että on pitänyt vaa'anlukemat kurissa? Että pitäisi saada paljon enemmän etuuksia tai ottaa niitä muilta pois tälläkin kriteerillä. Hmm.

Vierailija
102/149 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa, miten jotkut tässä ketjussa viljelevät uskomusta, että lihavat ovat onnellisia ja laihat onnettomia! Sanooko onnellinen ihminen noin?

Turha kärjistää. Lihavaa ihmistä nyt vaan haukutaan. Ja lihavahan ei toista lihavaa tietenkään haku, joten kyllä niillä solvaajilla täytyy jotenkin paha olo olla. Syitä onkin jo lueteltu.

Kukaan ei ole sanonut, että lihavana olo on autuaan ihanaa, vaan asia menee niin, että ylipainoinenkin voi iloita elämästä. Ja tämä on se pointti, mikä joitain rassaa tolkuttomasti. Kun pitää kuunnella solvaukset katse alaspäin luotuna ja nöyränä. Opitpahan läski! Kuin pienoisholokausti.

Menepäs selittämään jollekin fanaatikolle, että isolla osalla lihavista ylipaino johtuu suolistohormonien puutteesta tai vähäisyydestä. Hyvä ettet turpaasi saa. Asiantunt

---------------

Mikä juttu tämä suolistohormoni on?

Googleta ja opi. "Kylläisyyden tunne" on avainsana. Se, että lihava ei tunne kylläisyyttä. Hoikka tuntee, ja hoikalla keho kertoo milloin olet saanut tarpeeksesi. 

Eräs suomalainen lääketieteen ammattilainen puhuu tästä usein, televisiossa ollut monesti. Ja laihdutusohjelmassakin hän on. Labratuloksia tulkitsee, tekee tutkimukset ja on taatusti asiantuntija. Varmaan pian hänen väitetään puhuvan paskaa...

Tietenkin osa lihavista syö herkkuja ja täysin väärin, mutta ei pidä yleistää. Joillain on todella kovaa taistelua pitää painoa kurissa. Itse kuulun tähän ryhmään, joka ei saisi syödä edes leipäpalaa, kun turpoan. Olen hakenut apua ongelmaani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/149 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evoluutio ohjaa ihmiset vierastamaan kaikkea sellaista, joka vaikuttaa sairaalta. Lihavuus, rumuus, ihosairaudet jne. kertovat apina-aivoillemme, että toisessa ihmisessä ei ole välttämättä kaikki kohdillaan. Aikojen saatossa erilaiset sairaudet ovat tuhonneet suuren osan ihmiskunnasta, joten kyse on evoluution synnyttämästä selviytymisvaistosta. Jo pienet lapset vierastavat lihavia ihmisiä - jolleivat nämä satu olemaan omat vanhemmat.

Minulla on ihosairaus, joka ei tartu eikä vaikuta yhtään mihinkään, mutta esimerkiksi uimahallissa näkee, että se inhottaa ihmisiä. Joskus kannattaa vain olla asettamatta muille sellaisia standardeja, joita ei itse kykene täyttämään. Eivät nämä ihmiset pahoja ole.

Vierailija
104/149 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa on valaassa tai ryhävalaassa? Miksi näitä eläimiä nyt haukutaan? Luojan luomia tai evoluution tulosta.

Vierailija
105/149 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fobia on kyllä samanlainen termi kuin rasismi, että se on tänä päivänä menettänyt merkityksensä aivan täysin ja sitä käytetään vain, että väitteet kuulostavat jotenkin vakavemmilta tms. 

Fobia, eli järjen vastainen pelko, on monille vain verbaalinen ase erimieltä olevia tai erilaisessa arvomaailmassa eläviä vastaan. Rasismikin on hassulla tavalla väärinymmärretty ja mielestäni rotusyrjintä olisi ollut riittävä sana. Ase ja leimakirves myös jälkimmäinen.

Ovathan nämä kuitenkin hienompia sanoja kuin klassiset mulkku tai paskiainen jne. Melkein antaa lähes sivistyneen ja älykkään kuvan lainasanan väärinymmärtäneestä. 

Vierailija
106/149 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavat voivat ja saavat olla onnellisiaan kehossaan ihan siinä missä muutkin. Mutta en ole koskaan kuullut yhdenkään lihavan reilusti painoa pudotettuaan jääneen kaipaamaan hävinneitä kilojaan. 

Ei varmaan kukaan 200 -kiloinen onnellinen kehossaan olekaan. Nykystandardien mukaan on hieman pulskakin jo läski ja tuollainen kymmenen kilon ylipaino jotain aivan hirveää, joten suorastaan ryhävalas, kuten eräs somepersoona kaverinsa kanssa lihavia naisia podcastissaan solvasi. Piti oikein julkisesti päästä näyttämään oma moukkamaisuutensa.

On iso ero siinä, oletko liikuntakykyinen ylipainoinen vaiko vuoteen omana ja sairas. Näitä tv-ohjelmissa vierailevien kaltaisia hengenvaarallisen sairaalloisia en ole itse nähnyt.

Eiköhän suurin osa lihavista tunne elämänhalua ja iloakin. Ei sen pitäisi o

Olen nähnyt pelkkiä positiivisia juttuja uusista laihdutuslääkkeistä.

Vierailija
107/149 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipainoiset ihmiset näkevät lihavuuden sairautena, jonka voisi itse parantaa jos välittäisi omasta terveydestään. Lihava ihminen saattaa myös hieman pelottaa, koska on massiivisempi ja saattaa vaikka horjahtaa päälle. Hänelle mahdollisesti annetaan siksi hiljaista kunnioitusta ja yritetään pysyä poissa jaloista. 

Vierailija
108/149 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot ihmiset ovat jatkuvasti huomauttelemassa minun ulkonäöstäni. Itse en ulkonäköä kommentoi jolle siitä erikseen kysytä... 

Isot ovat kyllä minua kohtaan paljon inhottavampia ja ennakkoluuloisempia kuin minä heitä kohtaan... Näpäyttely on liki jatkuvaa... Pääsen kuulemma helpolla (en pääse, urheilen päivittäin ja olen hyvin tarkka syömisistäni) ja muuta...

Nykyään jossain määrin välttelen isoja ihmisiä, vietän aikaa vain niiden kanssa jotka tunnen ja jotka osaavat olla mukavia. Tuntuvat vain olevan aika harvassa kun iso osa rypee huonossa itsetunnossa sitten ilkeilevät. Eivät onneksi kaikki. 

Vierailija
109/149 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skarppaa nyt vähän tuon otsikon suhteen. Kirotusvihnettä.

Vierailija
110/149 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus johtuu siitä että syö liikaa ja liikkuu liian vähän.

Hienosti menit ihan eri raiteille koko keskustelun tarkoituksen kanssa.

No ei tuosta otsikosta ota eläinkään tolkkua. Kannattaisi opetella muotoilemaan kokonaisia lauseita jos haluaa keskustella jostain tietystä aiheesta.

Vierailija
111/149 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi saada "läskivero". Suurin terveyskulu mutta lihavat eivät maksa veroja ylipainostaan.

Lihavat ostaa paljon enemmän ruokaa kuin hoikemmat. Siten he maksaa kyllä ihan tarpeeksi.

Lihavat ostavat enemmän epäterveellistä ruokaa joko herkuille kovempi vero ja osa on lihavia terveyspommeja myös liikunnan puuttumisen takia. Joko "läskivero" tai sit lihavat ihmiset maksavat itse aiheuttamansa sairautensa.

Taitaa olla tavallista läskimpiä tämän palstan keskusteluihin osallistujat.

Vierailija
112/149 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskeys kertoo laiskuudesta, itsekurin puutteesta, huonoista elämäntavoista tai sairauksista ja yksikään ei ole tavoittelun arvoista

Tässä on hyvä määritelmä läskifobialle eli kulttuurissa vallalla oleville stereotypioille lihavista ihmisistä. Laiskuus, itsekurin puute, huonot elämäntavat, ahneus, fyysinen vastenmielisyys kuuluvat kaikki olennaisesti tähän stereotypiaan. Vaikea tuota stereotypiaa on vaikea olla sisäistämättäkään kun se opitaan perheessä, koulussa, sukulaisilta ja mediasta. Ja "fobia" nousee juuri siitä pelosta että itse lihoo ja muuttuu muiden silmissä laiskaksi, ahneeksi ja vastenmieliseksi.

Taisin olla aika läskifobinen jo teini-ikäisenä ja yhä tänä päivänä kun olen itse lihava. Toki osaan nykyään käyttäytyä enkä "fatsheimaa" lihavia ihmisä ääneen.

Aika hyvä englanninkielinen artikkeli noista käsitteistä löytyy täältä:

https://allaboutobesity.org/your-guide-to-understanding-and-combating-f…

Vierailija
113/149 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole fobiaa (irrationaalista pelkoa), vaan inhoa. Näytätte iljettäviltä.

Vierailija
114/149 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei läskejä kukaan pelkää. Läskit muijat nyt vaan on vastenmielisen näköisiä. Naisen ainoa tehtävä on olla kaunis.

Sulla kumppanikriteerit tosi korkeella? :D 

Vierailija
115/149 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puolestani ihmettelen, miksi lihavat luulevat hoikkien/normaalipainoisten ajattelevan heitä niin paljon. Olen normaalipainoinen, enkä mitenkään kiinnitä lihaviin enempää huomiota kuin muihin. Joskus tuntuu, että pelkkä toisen ihmisen hoikkuus koetaan ongelmaksi. 

Vierailija
116/149 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa, miten jotkut tässä ketjussa viljelevät uskomusta, että lihavat ovat onnellisia ja laihat onnettomia! Sanooko onnellinen ihminen noin?

Eihän tässä noin sanottu eikä tarkoiteta. Vaan sitä että joidenkin mielestä lihava ei saisi olla onnellinen ja tavallaan nousta elämässä hoikan rinnalle onnellisuudessa. Pitäisi ikään kuin tajuta joka hetki oma surkea tilansa ja jos ei siihen suostu , täytyy haukkumalla saada lihava masennettua.

Vierailija
117/149 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus oli joskus tavoiteltavaa ja on sitä joissain kulttuureissa edelleen, laihoja ja normaalipainoisia surkuteltiin avoimesti, vinkattiin lihottavia ruokia ja peloteltiin että miehet eivät kiinnostu hoikasta naisesta. Lihavuus kertoi varakkuudesta ja terveydestä. Tässä on tapahtunut heiluriliike, se heiluri heilahtaa jonain päivänä toiseen suuntaan ja taas laihoja surkutellaan ja solvataan. Ihmisluonto vieroksuu voimassaolevan normin poikkeusta. Sivistys ei ole syvällä meissä vaikka osaisimme pääasiassa pitää turpamme kii. 

Vierailija
118/149 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat saaneet pakit. 

Vierailija
119/149 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäitkö inceliksi?

Vierailija
120/149 |