Miten eri tradenomeja on niin paljon?
Mä en oikein ymmärrä, miten tradenomeja on niin paljon erilaisia. Jos perustradenomit on keskittyy liiketoimintaan, niin miten sitten on IT-tradenomeja? Eikö ne usein ole töissä jossain IT-tuessa, joten mihin ne tarvitsee talousosaamista?
Törmäsin myös wellness tradenomeihin, jossa opinnot on puoliksi jotain terveysjuttuja ja puolet liiketalousosaamista. Niillä ei ole kuitenkaan koulutusta toimia missään oikeissa terveysalantöissä, mutta en oikein tajua miksi joku terveystuottajan kirjanpitäjän pitäisi tajuta mitään siitä terveyspuolesta, kun eihän se terveyspuoli kirjanpitoon varsinaisesti vaikuta. Mulle tulee mieleen ainoastaan joku terveystuotteiden markkinointi, missä siitä voisi olla oikeaa hyötyä.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Koulut saavat rahaa jokaisesta valmistuneesta oppilaasta. Niiden kannattaa perustaa houkuttelevalta kuulostavia linjoja. Ei ole niiden ongelma, vaikka työllistyminen olisi valmistumisen jälkeen liki mahdotonta.
Tämä on aika varmasti totta koska opettajia ei kiinnosta juurikaan muu kuin päästä oppilaasta eroon. Ihanne on että oppilas käy kerran koulussa eli ottamassa opintopaikan vastaan muuten oppilas on työpaikan riesana.
Olen opiskellut kaksi ammattitutkintoa ihan hiljattain ja opettaja on paljon iloisempi kun valmistun kuin minä koska minulle on selvinnyt ettei alalla makseta palkkaa millä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo ja nopea koulutus?
Ei ole.
Tradenomin koulutus kestää 3,5 vuotta. Pohjakoulutuksesta ja jo työelömän aikasemmasta koulutuksedta riippuen, saattaa tutkinnon pystyä
suorittamaan, vähän lyhyemmässäkin ajassa.
Lisäksi ammattikorkeakouluihin on päässykokeet. Kuka tahansa sinne ei edes pääse opiskelemaan. Useille aloille on pohjavastimuksena ylioppilas-tutkinto.
Kommentoijan kantis käydä pyrkimässä ammattikorkeakouluun. Näkis, miten helposti sinne sisään pääsee.
Tein tradenomiopinnot reilussa kahdessa vuodessa kokoaikatyön ohella. Eikä työ edes ollut mitään opintoihin liittyvää. Opinnäytetyön tein osana harjoittelua ja sain siitä kelvollisen palkan. Pääsykokeet oli joo, mutta ei ollut erityisen vaikea päästä. Eikä sinne kyllä mitään ylioppilastutkintoa vaadita. Ihan ammattikoulusta menin, ja vielä ihan eri alaltakin.
Jotkut YAMK-tutkinnot taas on sellaisia, että niihin on vaikea päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo ja nopea koulutus?
Ei ole.
Tradenomin koulutus kestää 3,5 vuotta. Pohjakoulutuksesta ja jo työelömän aikasemmasta koulutuksedta riippuen, saattaa tutkinnon pystyä
suorittamaan, vähän lyhyemmässäkin ajassa.
Lisäksi ammattikorkeakouluihin on päässykokeet. Kuka tahansa sinne ei edes pääse opiskelemaan. Useille aloille on pohjavastimuksena ylioppilas-tutkinto.
Kommentoijan kantis käydä pyrkimässä ammattikorkeakouluun. Näkis, miten helposti sinne sisään pääsee.
Mihinkään ammattikorkeakouluun ei ole pohjavaatimuksena pelkästään ylioppilastutkinto, vaan mikä tahansa toisen asteen tutkinto.
Koulut saavat rahaa jokaisesta valmistuneesta oppilaasta. Niiden kannattaa perustaa houkuttelevalta kuulostavia linjoja. Ei ole niiden ongelma, vaikka työllistyminen olisi valmistumisen jälkeen liki mahdotonta.