Miten eri tradenomeja on niin paljon?
Mä en oikein ymmärrä, miten tradenomeja on niin paljon erilaisia. Jos perustradenomit on keskittyy liiketoimintaan, niin miten sitten on IT-tradenomeja? Eikö ne usein ole töissä jossain IT-tuessa, joten mihin ne tarvitsee talousosaamista?
Törmäsin myös wellness tradenomeihin, jossa opinnot on puoliksi jotain terveysjuttuja ja puolet liiketalousosaamista. Niillä ei ole kuitenkaan koulutusta toimia missään oikeissa terveysalantöissä, mutta en oikein tajua miksi joku terveystuottajan kirjanpitäjän pitäisi tajuta mitään siitä terveyspuolesta, kun eihän se terveyspuoli kirjanpitoon varsinaisesti vaikuta. Mulle tulee mieleen ainoastaan joku terveystuotteiden markkinointi, missä siitä voisi olla oikeaa hyötyä.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Moi pitkästä aikaa AMK-hullu. Sinua ei olekaan vähään aikaan näkynyt palstalla. Ja ehkä edelleen sinun persettä polttelee amk-tutkinnot, vaikka et niistä mitään viitsi googlatakaan.
Sori, mä ole AMK-hullu. Musta ne on ihan hyviä tutkintoja, vaikka en ymmärrä miksi eri alat pitää tunkea sinne tradenomin alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nykyinen koulutuspelleily on kyllä huvittavaa. Enää ketään ei kiinnosta se mitä henkilö osaa ja mitä se on halukas oppimaan, ainoastaan se kiinnostaa mitä kouluja olet suorittanut.
Mistähän sinä tämän olet keksinyt? Toivottavasti et ole niitä samoja pellejä, jotka sitten ihmettelee moniportaista rekrytointia, jossa osaaminen pyritään varmistamaan.
Ihan katsomalla työpaikka ilmoituksia, niissä lukee ihan suoraan että pitää olla koulutus suoritettu. Harvemmin niissä puhutaan mitään mitä pitää osata jne. Koulutus kun ilmoitetaan niin siinä karsitaan jo valtavasti hyviä työntekijöitä pois jotka kyseisen työn pystyisi hoitamaan. Työhön ei edes etsitä sitä parasta työntekijää nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukin saa räätälöidä oman opiskelunsa siihen, mikä kiinnostaa. Myynti ja markkinointi, taloushallinto, HR ja johtaminen, IT yms.
Esim. itse olen suuntautunut HR ja teen tällä HR-asiantuntijan työtehtäviä.Onko tradenomi siis vähän sama kuin filosofian maisteri? Vaikka on ns filosofian maisteri voi pääaine olla mitä tahansa latinasta matematiikkaan.
Sä olet kuitenkin ilmeisesti vaan tradenomi, koska en ole nähnyt mitään HR-tradenomia? Jos se koulutus on niin joustava, että voit sen tradenomin sisällä valita oman suuntauksesi, niin miksi pitää olla IT-tradenomi, tradenomi ja Wellness tradenomi eikä kaikki ole vaan tradenomeja?
Sulle nämä nimikkeet taitaa nyt olla ihan uusi juttu? Tradeomi on tradenomi, mutta joskus on syytä nostaa suuntautumisvaihtehto esiin. Kaik nyt tiesit e
Tosi söpöä ja ihan perusvauvapalstaa, että täytyy heti mennä henkilökohtaisuuksiin, vaikka joku vaan esittää kysymyksen.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomit kelpaavat varastohommiin nykyisin, tai tuskin siihenkään.
Poikani valmistui ammattikorkeakoulusta viisi vuotta. Hänellä oli ylioppilaspohja. Nyt hän toimii esimiestehtävissä suuressa kirjanpitotoikistossa.
Reippaat, osaavat, aktiiviset ja yritteliäät nuoret työllistyvät hyvin tradenomin tutkinnolla: liike-elämään, laskentapuolelle, markkinointiin,
hoteillehin, matkailualoille, myyntipuolelle ja niin edes päin.
Ammatyikorkeakoulu kouluttaa ihmisiä suoraan vaativiin työelämän tehtäviin. Nimensä mukaisesti, suoraan ammatteihin.
Yliopisto koulutus on tieteellistä, esim. sieltä valmistunut YTM eli yhteiskuntatieteiden maisteri, voi työllistyä mihin vain.
Ei hänelle ole mitään tiettyä ammattia valmiina, jonne töihin hakea.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nykyinen koulutuspelleily on kyllä huvittavaa. Enää ketään ei kiinnosta se mitä henkilö osaa ja mitä se on halukas oppimaan, ainoastaan se kiinnostaa mitä kouluja olet suorittanut.
Itsestä tuntuu, että asia on useinkin toisinpäin. Vaikka olisit kuinka opiskellut, useampi tutkinto ja titteli saavutettuna, niin koulutustasi ei arvosteta, ellet ole jo ollut työelämässä ja hankkinut työkokemusta, jopa ennen valmistumistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsestä tuntuu, että asia on useinkin toisinpäin. Vaikka olisit kuinka opiskellut, useampi tutkinto ja titteli saavutettuna, niin koulutustasi ei arvosteta, ellet ole jo ollut työelämässä ja hankkinut työkokemusta, jopa ennen valmistumistasi.
Työkokemusta = osaamista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi pitkästä aikaa AMK-hullu. Sinua ei olekaan vähään aikaan näkynyt palstalla. Ja ehkä edelleen sinun persettä polttelee amk-tutkinnot, vaikka et niistä mitään viitsi googlatakaan.
Sori, mä ole AMK-hullu. Musta ne on ihan hyviä tutkintoja, vaikka en ymmärrä miksi eri alat pitää tunkea sinne tradenomin alle.
Minne ne sitten pitäisi tutkia? Pitäisikö jokaiselle mahdolliselle koulutussuunnalle olla eri nimike vai onko tradenomi ainoa, jonka alla ei saisi olla laajemmin yhteiskuntaan, hallintoon ja talouteen liittyviä koulutusohjelmia?
Miksi sinua ei haittaa vaikka se, että insinöörin alla on monia eri tutkintoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän sinä tämän olet keksinyt? Toivottavasti et ole niitä samoja pellejä, jotka sitten ihmettelee moniportaista rekrytointia, jossa osaaminen pyritään varmistamaan.
Ihan katsomalla työpaikka ilmoituksia, niissä lukee ihan suoraan että pitää olla koulutus suoritettu. Harvemmin niissä puhutaan mitään mitä pitää osata jne. Koulutus kun ilmoitetaan niin siinä karsitaan jo valtavasti hyviä työntekijöitä pois jotka kyseisen työn pystyisi hoitamaan. Työhön ei edes etsitä sitä parasta työntekijää nykyään.
Olet väärässä juuri siinä, että se osaaminenkin testataan. Ei kukaan kuvittele samalla tutkinnon suorittaineiden osaavan samoja asioita. Työhön etsitään parasta tekijää - mikä sinun tekosyysi on, että tutkinto puuttuu, kun olet niin hyvä? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kelvannut hyväpalkkaiseksi aikuiskoulutuksen opettajaksi tradenomikoulutuksella. Muutkin seikat vaikuttavat kuin pelkkä koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kelvannut hyväpalkkaiseksi aikuiskoulutuksen opettajaksi tradenomikoulutuksella. Muutkin seikat vaikuttavat kuin pelkkä koulutus.
Jos näet tän viestin niin kysyisin että luitko jotain tradenomi tutkinnon lisäksi? Opettajan pedagogisia tai kasvatustieteitä?
Olen työskennellyt liiketalouden tradenomina mm. toimistosihteerinä valtiolla, assistenttina yksityisessä firmassa, asiakaspalvelussa toisessa firmassa. Opiskeluaikoina kassatyössä erikoismyymälässä. Erikoismyymälällä tarkoitan että ei ollut marketti vaan myytiin spesiaaleja tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Itse työllistyin jo valmistumisen aikana koulutusta vastaaviin töihin. Vakivirka ja palkka 3400 euroa bruttona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt, olen puolen vuoden sisään hävinnyt lähes kaikki työpaikat tradenomille, koska pyydän 3:lla alkavaa palkkaa.
t. teknis-kaupallista alaa yliopistossa
Sama tilanne, kun samoista tehtävistä maksetaan aloituspalkkaa kaupallisen alan tradenomille 3000e/kk, mutta KTM:lle 5000e/kk. Meillä ei palkata enää KTM:iä lähteneiden tilalle vaan otetaan trade.
Tradena palkkani ei tule korottumaan 5000e/kk, mutta yhden eläköityneen merkonomijäärän palkka oli eläköytyessä 8000e/kk, vaikka teki ihan samoja tehtäviä kuin vastavalmistuneet. Suuret ikäluokat nauttivat suurista hyödyistä.
Olisko mahdollista, että se jäärä on hyödyttänyt sitä firmaa palkkansa edestä? Yksityisellä yrityksellä tuskin niin hyvin menee, että voivat maksaa jollekin "tyhjästä" 8000 kuussa.
Koska lukiossa ei opiskeltu mitään vaativaa ja pitäisi silti päästä hyväpalkkaisiin päivä ja toimistotöihin.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alan tradenomit eivät kyllä työllisty muualle kuin kauppaan asiakaspalvelutehtäviin eli myyjiksi. On yksi näistä korkeakoulututkinnoista, joista ei työmarkkinoilla ole mitään iloa.
Tukehdun iltapalaan täällä.😂😂
-Oikeustradenomi YAMK
Vierailija kirjoitti:
Hienolta kalskahtava nimi, työmarkkinoilla vastaa esim. merkonomia.
Joka on liiketalouden perustutkinto kun taas tradenomi on korkeakoulututkinto.
Onko kellään kokemusta miten paljon joutuu opiskelemaan jos on finanssi ja rahoitusalan tradenomi (ylempi AMK) ja hakee ekonomi tutkintoa? Saako mitään hyväksilukuja tjs?
Wellness tradenomi opiskelee mm. terveyttä, jotta tajuaisi teoriaa terveystuotteiden taustalla. Wellness-tradenomi on osaava hr-ammattilainenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt, olen puolen vuoden sisään hävinnyt lähes kaikki työpaikat tradenomille, koska pyydän 3:lla alkavaa palkkaa.
t. teknis-kaupallista alaa yliopistossa
Sama tilanne, kun samoista tehtävistä maksetaan aloituspalkkaa kaupallisen alan tradenomille 3000e/kk, mutta KTM:lle 5000e/kk. Meillä ei palkata enää KTM:iä lähteneiden tilalle vaan otetaan trade.
Tradena palkkani ei tule korottumaan 5000e/kk, mutta yhden eläköityneen merkonomijäärän palkka oli eläköytyessä 8000e/kk, vaikka teki ihan samoja tehtäviä kuin vastavalmistuneet. Suuret ikäluokat nauttivat suurista hyödyistä.
Olisko mahdollista, että se jäärä on hyödyttänyt sitä firmaa
Ei oikeastaan vaan valkkasi helpoimmat hommat. Kaikki mihin vaadittiin jonkun järjestelmän käyttöä, sysättiin muille. Ei tarvinnut osallistua uusien järjestelmien käyttöönottokoulutuksiinkaan, kun muille se oli pakollista.
Hän hoiti ne tehtävät, mitä pystyi pelkällä kynällä ja paperilla tekemään. Sen osuus on päivän työtehtävistä 10-20%. Lisäksi saikutti säännöllisesti, koska ei vaan yksinkertaisesti huvittanut tulla töihin.
Epäkohtaan ei ole pystytty puuttumaan, koska hänen lapsuuden kaveri istui johtoryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan moni amisala muuttui tradenomeiksi kun lisättiin muutama kurssi kirjanpitoa ja yrittäjyyttä opintoihin.
Koulut tienasivat , korkeakoulututkinto.
Vaikka puutarhuri
Puutarhuri on ammattitutkinto?
https://opintopolku.fi/konfo/fi/koulutus/1.2.246.562.13.000000000000000…
Mä oon erityisasiantuntijan tittelillä julkishallinnossa. Palkka n. 4850 eur brutto, lisäksi saan 7,5 viikon lomat. Työ on kyllä tosi nopeatahtista, itsenäistä ja vastuullista, mutta eipä ole pelkoa joutua työttömäksi kun mun alan osaajista kova pula.
Tradenomi vm. 2005