Koulukiusaamisen juurisyyt eivät ole koulussa vaan kiusaajien kotona ja heidän kasvatuksessaan tai sen puutteessa!
Kommentit (48)
Ei siihen voikkaan puuttua. Se avain on kannustaa enemmän ihmisiä henkiseen kehitykseen, siihen me voitaisiin puuttua jos me haluttaisi, mutta kun kukaan ei halua.
Suurimmalla osalla ei ole edes hajua mitä tarkoittaa henkinen kasvu, suurinosa ei edes tiedosta omia traumojaan tai mistä edes puhutaan. Ne luulee olevansa aikuisia ja henkisesti kypsiä, mutta oikeasti ne on ihan lapsia vielä, ne ei tajua mistään mitää.
Kun epäkypsä aikuinen kasvattaa lapsen, tottakai jälki on aivan kauheaa.
Tää on se ongelma.
Ei pelkästään kasvatus tai sen puute vaan monet muutkin asiat vaikuttaa kuten kodin ilmapiiri. Myrkyllinen ilmapiiri saa aikaan häiriökäytöstä. Kiusaaminen on yhdenlaista häiriökäytöstä.
Juurisyy on siinä, että kiusaajat ja kiusatut ovat ihmisiä. Niin kauan kun on ihmisiä on myös kiusaajia.
Kaikkea ei voida estää. Jotkut tuntuvat elävän ihmeellisessä käsityksessä, että yhteiskunnan pitäisi onnistua takaamaan, ettei mitään pahaa koskaan tapahdu yhdellekään ihmisille yhdenkään tietoisesti väärin toimivan ihmisen toimesta. Mistä he ovat saaneet sellaisen käsityksen, että maailmalta voi vaatia, ettei kukaan tee rikoksia?
Se mitä koulussa nyt tapahtuu ei ole enää kiusaamista. Koulukiusaamisesta puhuminen lopetettava, sillä se mitä koulussa nyt tapahtuu on otettava vakavasti isompana yhteiskunnallisena ongelmana.
Pelokkaat vanhemmat luettelevat toisilleen sosiaalisen median sovellutuksia, joilla lapset pääsevät toisiaan kiusaamaan. Ja kun näin tapahtuu puidaan kiusaamista kouluympäristön kautta. Siis suomeksi sanottuna puhe on koulukiusaamista. Jos lasta kiusataan harrastuksien parissa tai viikonloppuna, saa ikäväilmiö liian usein kasvot vasta silloin kun osapuolet istuvat maanantaiaamuna koulun penkille. Ihminen on siinä määrin peto, että se kiusaa (tappaa) lajitoveriaan kekseliäästi missä tahansa.
Asenteista ja puheista se lähtee. Ja siitä mitä sallitaan. Saako naapurin Pekkaa sanoa läskiksi ja Teroa homoksi, Mirjamia sählämiksi jne.
Nämä kouluampumiset ovat länsimainen ilmiö. Läpeensä narsistinen kulttuuri tuottaa äärimmäisessä tapauksessa tällaista. Kaikkea mitä halutaan pitää saada. Moniarvoisessa maailmassa ei ole arvoja lainkaan. Jokainen voi itse päättää mikä on oikein ja väärin. Kypsymättömän nuoren aivoissa ei ole pahimmillaan ole minkäänlaista omaatuntoa tai empatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kouluampumiset ovat länsimainen ilmiö. Läpeensä narsistinen kulttuuri tuottaa äärimmäisessä tapauksessa tällaista. Kaikkea mitä halutaan pitää saada. Moniarvoisessa maailmassa ei ole arvoja lainkaan. Jokainen voi itse päättää mikä on oikein ja väärin. Kypsymättömän nuoren aivoissa ei ole pahimmillaan ole minkäänlaista omaatuntoa tai empatiaa.
Eivät ole länsimainen ilmiö. Onhan noita Japanissakin, joka ei tosiaankaan ole mikään moniarvoinen yhteiskunta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole länsimainen ilmiö. Onhan noita Japanissakin, joka ei tosiaankaan ole mikään moniarvoinen yhteiskunta
Äärinarsismia jokatapauksessa. Uskonnottaman ihmisen kaikkivoipaisuutta. Minä teen mitä MINÄ haluan.
Siihen puuttaan arvoilla ja kasvatuksella tollot. Ja ydinperheellä.
Joo, pitäisi kasvattaa ihmisistä rauhantahtoisia, kaikkia kunnioittavia ja rakastavia. Jos näin olisi niin vähemmän väkivaltaa, vähemmän köyhyyttä ja enemmän hyvinvointia. Harmittavasti vaan kaikilla ei ole nämä kristilliset periaatteet hallussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d9b1d9d4-8fb9-405f-ab5b-fff4b6871…
Voihan sen kiusaamisen mallin oppia myös koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Naitä tapahtuu myös esim. Venäjällä ja aika paljonkin
Koulu ei kiusaamiseen puutu. Fakta.
Lapsen huono ja levoton olo purkautuu kiusaamisena.Jotain huolia kotona, kenties vanhemmat riitelee jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Joo, pitäisi kasvattaa ihmisistä rauhantahtoisia, kaikkia kunnioittavia ja rakastavia. Jos näin olisi niin vähemmän väkivaltaa, vähemmän köyhyyttä ja enemmän hyvinvointia. Harmittavasti vaan kaikilla ei ole nämä kristilliset periaatteet hallussa.
Ymmärrätkö, että monet meistä eivät ole tuollaisia? Ja TODELLA HYVÄ NIIN: Lampaiden kansoittama kulttuuri tuhoutuisi lähes välittömästi.
Kannattaa kiusata, saa ihailua ja kunnioitusta. Niin koulussa kuin työelämässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äärinarsismia jokatapauksessa. Uskonnottaman ihmisen kaikkivoipaisuutta. Minä teen mitä MINÄ haluan.
No Japanilainen kulttuuri ei ole kumpiakaan noista.
Vierailija kirjoitti:
länsimaalainen kulttuuri on rakentunut hedonismin varaan. Siksi moraalin rajakin siirtyy koko ajan.
Aivan totta - millainen isä - sellainen poika ja vastaavasti - millainen äiti - sellainen tytär. Kyse siis koulukiusaajasta...