Kaksi konkreettista tekemistä koulukiusaamisen kitkemiseksi
1. Valvontaa kouluihin lisää. Välituntivalvontaan vaikka kaikki opettajat ja kartoitettaisiin myös oppilaiden vanhempien mahdollisuutta osallistua valvontaan.
2. Vanhemmat osalliseksi koulun arkeen nykyistä enemmän. Pakollinen osallistuminen jokaisen lapsen vanhemmille tietty määrä vuodessa vanhempainiltoihin ymv. ja näissä pyrittäisiin luomaan yhteishenkeä ja kiusaamisvastaista kulttuuria. Haettaisiin myös sitä, että vanhemmat olisivat keskenään verkosto, jolloin yksittäinen kiusaustapaus olisi aina tiedossa laajemmin ja voitaisiin vaikka käsitellä koko ryhmän kesken, eikä vain kiusaajan ja kiusatun välillä.
Kommentit (20)
Tulisi hakea myös enemmän mallia harrastustoiminnasta, mitä siellä tehdään oikein. Siellä on usein hyvä henki ja tekemisen meininki.
Otan kantaa vain tuohon kohtaan 2. En tiedä, miten nykyisin kouluissa vanhempainillat menee, mutta kun omat lapseni olivat 1990- ja 2000-luvuilla koulussa, niin vanhempainilloissa oli aina ne pari kolme hyperaktiivista äänessä ja suunnittelemassa milloin mitäkin tapahtumaa. Loput katseli hiljaisina kelloaan ja mietti, joko tämä tilaisuus kohta loppuu.
T. Luokan tilille rahaa laittanut, mutta ei ainoatakaan mokkapalaa leiponut
Ei ku säännöt ja rikkomuksista rangaistukset. Miksi ei?
Vierailija kirjoitti:
Ei onnaa. Ne vanhemmat ketkä sielä istuis kokouksissa on myös itse kiusaajia todnäk.
Jos me haluttais kiusaaminen lopetettua, me poistettais tästä yhteiskunnasta kaikki asiat mihin ihminen on ns opetettu
Meillä on vanhempia ketkä kirjaimellisesti opettaa lapsilleen, että tuon toisen lapsen kanssa sinä et saa olla koska se on köyhä, tai niiden perhe kannattaa poliittisesti jotain muita arvoja yms yms yms
Se fanaattisuus on saatava vidduun tästä yhteiskunnasta ihan ensimmäisenä.
Se saadaan pois kun panostetaan henkiseen kasvuun.
Mitä ***** tämä tarkoittaa? Kerro konkreettisesti realistisia toimenpiteitä, mitä pitäisi tehdä?
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Otan kantaa vain tuohon kohtaan 2. En tiedä, miten nykyisin kouluissa vanhempainillat menee, mutta kun omat lapseni olivat 1990- ja 2000-luvuilla koulussa, niin vanhempainilloissa oli aina ne pari kolme hyperaktiivista äänessä ja suunnittelemassa milloin mitäkin tapahtumaa. Loput katseli hiljaisina kelloaan ja mietti, joko tämä tilaisuus kohta loppuu.
T. Luokan tilille rahaa laittanut, mutta ei ainoatakaan mokkapalaa leiponut
Pitäisi osallistaa. Ei annettaisi mahdollisuutta käydä vain tuppisuuna istumassa pakolliset setit, vaan siellä tehtäisiin konkreettisia päätöksiä, sovittaisiin yhteisistä pelisäännöistä, kenties äänestettäisiin asioista. Nostettaisiin tämä työhyvinvointi eli kouluhyvinvointi esille ja keskityttäisiin, miten sitä kehitetään ja ylläpidetään.
Vanhemmat. Huoltajat. Kotikasvatus. Kasvatusvastuu! Miksi lapsia tehdään jos niistä ei jaksa kasvattaa kunnon kansalaisia? Koti ja vanhemmat avainasemassa. Nytkin ollaan oltu hipihiljaa ettei vaan vanhempia syyllistettäis. Kummaa touhua.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Otan kantaa vain tuohon kohtaan 2. En tiedä, miten nykyisin kouluissa vanhempainillat menee, mutta kun omat lapseni olivat 1990- ja 2000-luvuilla koulussa, niin vanhempainilloissa oli aina ne pari kolme hyperaktiivista äänessä ja suunnittelemassa milloin mitäkin tapahtumaa. Loput katseli hiljaisina kelloaan ja mietti, joko tämä tilaisuus kohta loppuu.
T. Luokan tilille rahaa laittanut, mutta ei ainoatakaan mokkapalaa leiponutPitäisi osallistaa. Ei annettaisi mahdollisuutta käydä vain tuppisuuna istumassa pakolliset setit, vaan siellä tehtäisiin konkreettisia päätöksiä, sovittaisiin yhteisistä pelisäännöistä, kenties äänestettäisiin asioista. Nostettaisiin tämä työhyvinvointi eli kouluhyvinvointi esille ja keskityttäisiin, miten sitä kehitetään ja ylläpidetään.
Kuka osallistaisi? Rehtori siis käskisi näiden parin kolmen hyperaktiivisen antaa suunvuoro välillä mujillekin? Ymmärrän pointtisi, mutta miten tämä käytännössä toteutettaisiin? Jos nyt ajatellaan vaikka ihan leirikouluasiaa. On ehdotuksia vaikkapa kahteen eri paikkaan viikon leirikouluun ja yksi ehdotus on, että lapset olisivat vain yhden yön yökoulussa koululla. Kaksi ensimmäistä edellyttää, että kaikki vanhemmat tekee sitä sun tätä, jotta kerätään rahat leirikouluun. Yökoulu ei edellytä muuta kuin etttä vanhempi laittaa lapselleen eväät ja makuupussin mukaan. Sitten äänestetään. Yökoulu saa reilun äänten enemmistön, koska vanhemmilla on muutakin elämää kuin kerätä leirikouluun rahaa. Jos taas leirikouluun pääsee nekin, joiden vanhemmat eivät ole pistäneet tikkua ristiin rahankeräykseen tai rahoituksesta selviää laittamalla luokan tilille rahaa, leirikoulukin voi saada eniten ääniä, mutta minkä verran siitä syntyy mitään yhteisöllisyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Lässynlässyn
Oletko käynyt ammattikoulun?
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Otan kantaa vain tuohon kohtaan 2. En tiedä, miten nykyisin kouluissa vanhempainillat menee, mutta kun omat lapseni olivat 1990- ja 2000-luvuilla koulussa, niin vanhempainilloissa oli aina ne pari kolme hyperaktiivista äänessä ja suunnittelemassa milloin mitäkin tapahtumaa. Loput katseli hiljaisina kelloaan ja mietti, joko tämä tilaisuus kohta loppuu.
T. Luokan tilille rahaa laittanut, mutta ei ainoatakaan mokkapalaa leiponutPitäisi osallistaa. Ei annettaisi mahdollisuutta käydä vain tuppisuuna istumassa pakolliset setit, vaan siellä tehtäisiin konkreettisia päätöksiä, sovittaisiin yhteisistä pelisäännöistä, kenties äänestettäisiin asioista. Nostettaisiin tämä työhyvinvointi eli kouluhyvinvointi esille ja keskityttäisiin, miten sitä kehitetään ja ylläpidetään.
Miksi käyttää aikaa johonkin leirikoulu-diskuteeraamiseen, kun on tärkeämpiäkin asioita läpikäytävänä vai ovatko nämä muut asiat niin vaikeita, etteivät opettajat ja rehtori halua niitä käydä? Leirikoulusta vaikka koulun puolesta pari vaihtoehtoa sähköisellä lomakkeella, josta äänestää ja sen mukaan mennään.
Koko puheilmapiirin muutos. Ei haukuta erilaisia ja vähemmistöjä tai muitakaan siellä kotona eikä tällä palstallakaan. Oma pesä puhtaaksi ensin. Sitten voi vaatia muiltakin jotain.
65-70v armeijataustaiset ukot räjähtämään ja pitämään kuria.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Otan kantaa vain tuohon kohtaan 2. En tiedä, miten nykyisin kouluissa vanhempainillat menee, mutta kun omat lapseni olivat 1990- ja 2000-luvuilla koulussa, niin vanhempainilloissa oli aina ne pari kolme hyperaktiivista äänessä ja suunnittelemassa milloin mitäkin tapahtumaa. Loput katseli hiljaisina kelloaan ja mietti, joko tämä tilaisuus kohta loppuu.
T. Luokan tilille rahaa laittanut, mutta ei ainoatakaan mokkapalaa leiponutPitäisi osallistaa. Ei annettaisi mahdollisuutta käydä vain tuppisuuna istumassa pakolliset setit, vaan siellä tehtäisiin konkreettisia päätöksiä, sovittaisiin yhteisistä pelisäännöistä, kenties äänestettäisiin asioista. Nostettaisiin tämä työhyvinvointi eli kouluhyvinvointi esille ja keskityttäisiin, miten sitä kehitetään ja ylläpidetään.
Oman lapsen koulussa on 700 oppilasta. Luokilla on 44 lasta. Vanhempainillat ovat hyvin isoja tapahtumia, joihin on osallistuttu hyvin. Ne ovat kuitenkin niin isoja tapahtumia, että mitään konkreettisia suunnitelmia tai pätöksiä niissä ei voi tehdä.
Luokkakoot pienemmiksi, erityisluokat takaisin, koulunkäynnin ohjaajia reippaasti lisää, koulukuraattorin palvelut helpommin saataviksi jne.
Keinoja on, mutta lähes aina törmätään puutteellisiin resursseihin.
Nro 11: "Miksi käyttää aikaa johonkin leirikoulu-diskuteeraamiseen, kun on tärkeämpiäkin asioita läpikäytävänä vai ovatko nämä muut asiat niin vaikeita, etteivät opettajat ja rehtori halua niitä käydä? Leirikoulusta vaikka koulun puolesta pari vaihtoehtoa sähköisellä lomakkeella, josta äänestää ja sen mukaan mennään. "
Otin tuon leirikoulun esimerkiksi siitä, ettei nytkään vanhempia saada osallistettua sellaisen järjestämiseen. Joten miten saadaan vanhemmat osallistettua johonkin muuhun? Miten saadaan vanhemmat diskuteeraamaan koulukiusaamisesta? Vähän veikkaan, että tässäkin tapauksessa ne pari kolme puhuu ja loput kuuntelee kelloaan vilkuillen. Suurin osa vanhemmista on varmaan sitä mieltä, että koulukiusaamiselle pitäisi tehdä jotain. Voidaan sopia vaikka mitä koulun sisäisiä pelisääntöjä lapsille, mutta aina on niitä vanhempia, joiden mielestä ko säännöt ovat joko lainvastaisia, itsemääräämisoikeuden vastaisia tai jollain muulla tavalla sellaisia, ettei ainakaan oman lapsen tarvitse niitä noudattaa.
Lapsille harrastuksia jo pienestä pitäen. Se on vanhempien asia ja heidän vastuullaan.
Jossain harrastus ryhmässä oleva lapsi, tottuu muihin ihmisiin, sosiaalisiin tilanteihin jo pienestä pitäen.
Harrastus on myös kiinne kohta elämässä. Kerran viikossa on lähdettävä harkkoihin tai tunnille.
Edullisia harrastuksia on esim. uinti, erilaiset pelit kuten pallopelit. Myös juniori jalkapallo. Siis pienenä, maksut tulee vasta jos kilpailuihin mennään, kuten lisenssimaksut ym.
Miksi jotkut lapset syrjäytyy jo pienestä pitäen?
Miksi jotkut lapset ovat niin ilkeitä, pirullisia ja empaattomia, että alkavat kiusata toisia lapsia, jo pienestä pitäen? Jokin syyhän tuollaiseenkin käytökseen on syynä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 11: "Miksi käyttää aikaa johonkin leirikoulu-diskuteeraamiseen, kun on tärkeämpiäkin asioita läpikäytävänä vai ovatko nämä muut asiat niin vaikeita, etteivät opettajat ja rehtori halua niitä käydä? Leirikoulusta vaikka koulun puolesta pari vaihtoehtoa sähköisellä lomakkeella, josta äänestää ja sen mukaan mennään. "
Otin tuon leirikoulun esimerkiksi siitä, ettei nytkään vanhempia saada osallistettua sellaisen järjestämiseen. Joten miten saadaan vanhemmat osallistettua johonkin muuhun? Miten saadaan vanhemmat diskuteeraamaan koulukiusaamisesta? Vähän veikkaan, että tässäkin tapauksessa ne pari kolme puhuu ja loput kuuntelee kelloaan vilkuillen. Suurin osa vanhemmista on varmaan sitä mieltä, että koulukiusaamiselle pitäisi tehdä jotain. Voidaan sopia vaikka mitä koulun sisäisiä pelisääntöjä lapsille, mutta aina on niitä vanhempia, joiden mielestä ko säännöt ovat joko lainvastaisia, itsemäärä
Onhan tässä myös sekin, että keskiluokan mielestä kiusaamisesta kerrotaan opettajalle ja koulu selvittää asiaa viranomaisena. Työväenluokan mielestä kiusatun pitää vaan osata lyödä kovempaa kiusaajaansa.
Mun mielestä pitäisi ensin aloittaa koti kasvatuksesta. Että hyväksytään erilaisuus, ei arvostella muita, ei haukuta tai arvostella kenenkään olemusta ym.
Eriarvoistumisen vähentäminen.
Kouluihin ilmaista harrastustoimintaa koulun jälkeen.
Opettajat ottavat itseään niskasta kiinni ja puuttuvat kiusaamiseen jatkossa paremmin. Kiusaamisen ja henkisen/fyysisen pahoinpitelyn kriminalisointi.
Kotona ja koulussa opetetaan ettei muiden henkinen hyväksi käyttö ole sallittua. Lisäksi yleistä opetusta käytöksestä muita kohtaan lisättävä.
Kiusaaja pitää sitoa tolppaan koulun pihalla ja kiusatut saa hakata kiusaajaa ketjulla.
Ei onnaa. Ne vanhemmat ketkä sielä istuis kokouksissa on myös itse kiusaajia todnäk.
Jos me haluttais kiusaaminen lopetettua, me poistettais tästä yhteiskunnasta kaikki asiat mihin ihminen on ns opetettu
Meillä on vanhempia ketkä kirjaimellisesti opettaa lapsilleen, että tuon toisen lapsen kanssa sinä et saa olla koska se on köyhä, tai niiden perhe kannattaa poliittisesti jotain muita arvoja yms yms yms
Se fanaattisuus on saatava vidduun tästä yhteiskunnasta ihan ensimmäisenä.
Se saadaan pois kun panostetaan henkiseen kasvuun.