Mitä on pilahviriisi?
Kommentit (8)
Näin vastaa suomalaisten ruokasanojen grand old man Jaakko Rahola:
"Tämä turkin kautta persian kielestä tullut, alunperin riisipuuroa tarkoittanut sana tarkoittaa nykyisin joko vedessä tai lihaliemessä keitettyä riisiä, johon on lisätty vihanneksia, lihaa tms. Muita kirjoitustapoja ovat mm. polo, pilaw, pilau, Intiassa usein pulao ja Afganistanissa palaw. Suomeksi kirjoitetaan tavallisesti pilahvi. Alunperin on sana tarkoittanut keitetyn riisin ja lihanpalojen sekoitusta."
Suosittelen lämpimästi Raholan sivustoa:
Pilahviriisi valmistetaan niin, että kattilan pohjalle laitetaan öljyä ja pilkotttua sipulia sekä raaka riisi. Kuulotetaan näitä tovi ja lisätään liemi esim. kanaliemi. keitetään kypsäksi. Mittoja en muista. Mutta googlettamalla varmasti löytyy.
Ihanaa tämä keskustelu! Aina sama kaava:
Kysymys
Kevyt besserwisser
Joku asiallinen kommentti
Ja lopuksi besserwisserin nolaaminen
Kyllä tällä osataan keskustella ja olla yhteisöllisiä.
Minäkin vielä!
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö olla päivän vanha riisi? Joku tietty lajike?
Mitä tarkoitat päivän vanhalla?
Käytä pitkäjyväistä riisiä.
Erilaisia reseptejä on tsiljoona. Osassa voidaan käyttää voita ikään kuin mausteena.
Päivän vanha riisi! Kannattaa ehdottomasti vanhentaa se huoneenlämmössä, siitä tulee semmoinen pilluhvi että pönttö raikaa.
Miten se on paistettu? Öljyssä, voissa...? Pitääkö olla päivän vanha riisi? Joku tietty lajike?
Kiitti vastauksesta jos joku tietää. Tänään ruokana kreikkalaista, johon suosituksena pilahviriisi, mutta en ole koskaan sitä itse tehnyt / kaupasta ostanut. Ravintolassa olen syönyt ja olisin itse veikannut että siihen tulee kermaa jossain muodossa, oli niin kermaisen hyvää.