Elinkeinoelämän valtuuskunta: Kaikille avoin terveydenhuolto pois, tilalle USA:n maksullinen terveysvakuutusmalli
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010334427.html
Et pysty maksamaan sairasvakuutuksen kuukausierää? Et saa hoitoakaan ja vartijat heittävät sairaalasta tai ensihoidosta ulos.
Kokoomusdystopian laajeneminen etenee yhä nopeammin.
Kommentit (507)
"Otat mieluummin mallia Kiinasta? "
Niin surkuhupaisaa kuin se onkin, jopa siellä väestötason terveydenhuolto on USA:ta paremmin järjestetty, mitä tulee tehokkuuteen, hoidon saatavuuteen, hintaan jne.
Vierailija kirjoitti:
"öö no paljonko se maksaa Suomessa? Erikoissairaanhoito ei ole koskaan halpaa. Siinä on sellainen ero, että Suomessa julkinen sektori on jatkuvasti alijäämäinen, joten nykyisiin palveluihin ja tulonsiirtoihin ei ole varaa eikä ole ollut enää pitkään aikaan"
Veroja voitaisiin nostaa. Suomessa on vähennetty verotustakin viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Nytkin annetaan rikkaille veronalennuksia ja tuhlataan johonkin tunnin junaan Turkuun miljardeja valtion budjetista.
Työtätekeville annetaan veronalennuksia. Työtätekevät maksavat kaiken hoidon, heille pitää jäädä enemmän käteen. Epäoikeudenmukaisuus ei ole kestävää politiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin surkuhupaisaa kuin se onkin, jopa siellä väestötason terveydenhuolto on USA:ta paremmin järjestetty, mitä tulee tehokkuuteen, hoidon saatavuuteen, hintaan jne.
Sen takia sinne onkin hirveä jono ihmisiä menossa, koska siellä on maanpäällinen paratiisi.
Et ole tosissasi, ethän?
Vierailija kirjoitti:
itse olen kannattanut yksityisiä vakuutuksia jo kauan aikaa. Meillä on koko perheellä yksityiset sairasvakuutukset, ja olen itse käynyt yksityisellä niiden kautta erikoissairaanhoidon operaatioissa mm. polvileikkauksessa.
Toki terveysjärjestelmä vaatii osaksi aina köyhemmille suunnatun palvelun/kompensaation tyyliin Medicaid/Medicare, mutta universaali kaikille suunnattu julkinen sektori ajautuu lopulta resurssivajeeseen. Viimeistään silloin, kun vanhushuoltosuhde romahtaa - ja vasemmistolaiset varmistivat vielä asian ajamalla läpi kalliin sekä turhan sote-uudistuksen!
Jenkeissa neljän hengen perheen sairausvakuutusmaksu on keskimäärin vähän päälle 20 000 dollaria vuodessa. Vajaa pari tonnia kuukaudessa.
"Miten tämä luku mitenkään liittyy asiaan ja mitä se muka osoittaa? "
Sitä vaan, että syövän hoito on todella kallista USA:ssa.
Maksaa keskimäärin tuon 150 000 dollaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse olen kannattanut yksityisiä vakuutuksia jo kauan aikaa. Meillä on koko perheellä yksityiset sairasvakuutukset, ja olen itse käynyt yksityisellä niiden kautta erikoissairaanhoidon operaatioissa mm. polvileikkauksessa.
Toki terveysjärjestelmä vaatii osaksi aina köyhemmille suunnatun palvelun/kompensaation tyyliin Medicaid/Medicare, mutta universaali kaikille suunnattu julkinen sektori ajautuu lopulta resurssivajeeseen. Viimeistään silloin, kun vanhushuoltosuhde romahtaa - ja vasemmistolaiset varmistivat vielä asian ajamalla läpi kalliin sekä turhan sote-uudistuksen!
Jenkeissa neljän hengen perheen sairausvakuutusmaksu on keskimäärin vähän päälle 20 000 dollaria vuodessa. Vajaa pari tonnia kuukaudessa.
eli melkein saman verran kun pieni/keskituloisen suomalaisen koko palkka kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
"Eikä Suomessakaan ole oikeasti varaa olla piikki auki noiden ihmisten superkalliiden lääkkeiden kanssa. Lainsäädäntö vain on myöhässä, mutta se tie on lyhyt, että kaiken saa valtiolta. Niin se vaan on. Taikaseinää ei ole olemassa."
Toivottavasti tarkoitit lääkeyhtiöiden ylihinnoittelua lääkkeistä. Kyllä tosiaan, ihan EU:t asolla pitäisi tehdä jotain hinnoittelun kohtuullistamiseksi.
Hiljattain oli uutisia, ettei ihmisillä ollut varaa niinkin yleiseen tautiin kuin syyhy.
Valtio ei tule maksamaan noita hintoja kauaa. Se on ihan selvä. Jos ne sitten saa halvemmalla, sen näkee. Ihan mahdollista on, että joitakin lääkkeitä ei vaan sitten saada tai joitakin hoitoja. Etkö usko?
Vierailija kirjoitti:
joo kommunistisissa maissa on ollut aina kovimmat BKT-kasvut ja muut mittarit kunnossa. Tilastoihin voi totalitaarinen valtio ilmoittaa mitä vain
Sairausvakuutukseen pitäisi saada bonusjärjestelmä samoin tyyliin kuin liikennevakuutukseen. Jos et juurikaan sairasta niin saat maksualennusta ja jos sairastat paljon niin maksat enemmän. Tässä pitää huomata se, että eiväthän liikennevakuutusmaksutkaan määräänsä enempää nouse vaikka bonukset tippuisivat nollaan.
No olipa taas pikku Amerikan apinoijilta todella yllättävä esitys. Tätähän on uumoiltu jo pitkään, että julkinen terveydenhoito halutaan ajaa alas ja tuohon suuntaan mennä. Eli ajan kysymys oli vain tämä.
Vierailija kirjoitti:
kerro nyt paljonko se on Suomessa?
Amerikassahan on käsittääkseni kuitenkin pienemmät verot, ja siksi aina siitä puhutaan, että kun palkka vaikuttaa isolta, siitä täytyy itse sitten maksaa juuri nämä terveysvakuutukset (ja isot lapsiin liittyvät hoito- ja opiskelukulut).
Meinaan vaan, että jos tuohon malliin mennään täällä, sama se sitten on vaikka muuttaa jenkkeihin, ( jos kulut alkaa olemaan samaa tasoa) kun siellä on se palkka kuitenkin suurempi kuin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli melkein saman verran kun pieni/keskituloisen suomalaisen koko palkka kuukaudessa.
kiva jos jää työttömäksi eikä työn puolesta sitä saa
Alkaa olla yhä vähemmän motivaatiota puolustaa tätä maata ja yhä vähemmän perustetta ylläpitää asevelvollisuutta. Jos kerran jenkkejä pitää matkia, niin ammattiarmeija tilalle sitten. Puolustakoon se perskokkareita ja Suomi-oligarkkeja ja heidän omaisuuksiaan.
Norja, Islanti, Ruotsi.
Nämä Pohjoismaat olivat seitsemäs, kahdeksas ja yhdeksäs terveydenhuollon paremmuudessa.
Suomi voisi varmaan kysyä, mitä noissa naapurimaissamme tehdään meitä paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niin vaan kaikki saa hoitoa, pienituloiset, monilapsiset perheet. Sinä sanot, ettei ei mahdollista. No niin ne silti tekee. Ihmeitä ilmeisesti.
Vakuutukset yhdistetään perusteetta USA:han, jossa terveydenhoito perustuu pitkälti yksityisiin vakuutuksiin. Esimerkiksi Saksassa malli perustuu pitkälti julkisiin vakuutuksiin. Työttömilläkin on siellä omansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kerro nyt paljonko se on Suomessa?
Suomessa syövän hoidosta ei tarvitse maksaa itse, myös lääkekulut korvataan. Meillä on julkinen terveydenhuolto. Siksi me kaikki maksamme veroja, että terveydenhuolto olisi mahdollista kaikille. Verojen maksaminen tulee paljon halvemmaksi sille yksilölle.
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten? Mitä haluat meidän ajattelevan? Paljonko se Suomessa sitten maksaa?
koulutukdeen sama malli. työnteki ja sivistys ovat ylellisyykdiä.