Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkeläisille tarvitaan aktiivista osallisuutta - eräänlainen Aktiivimalli

Vierailija
04.04.2024 |

Suomi on maa, joka kunnioittaa ikääntymistä ja arvostaa eläkeläisiä heidän kokemuksensa ja panoksensa vuoksi. Kuitenkin, kun puhumme aktiivisesta osallisuudesta, keskustelu kääntyy usein työttömiin, unohtaen hyväkuntoiset eläkeläiset.

Ehdotan ajatusta Eläkeläisaktiivimallista. Se tunnistaisi eläkeläisten moninaiset tavat osallistua yhteiskuntaan. Eläkeläisaktiivimalli tarjoaisi mahdollisuuksia vapaaehtoistyöhön, mentorointiin, ja jaettaisiin kokemuksia nuoremmille sukupolville. Se kannustaisi eläkeläisiä jatkamaan oppimista, olipa kyse sitten harrastusten parissa tai vaikkapa kursseilla.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa olla erilaisten tukien varassa elävä elämäntapaluuseri, joka on äärettömän kateellinen eläkeläisille, jotka ovat työuransa jo tehneet ja ansainneet itse rahansa ja eläkkeensä?

Tähän on kyllä pakko kommentoida että ne teidän "ansaitut" ekäkkeet on jo tuhlattu, nykyiset veronmaksajat maksaa teidän eläkkeet.

Tähän on kyllä pakko kommentoida, että nykyiset eläkeläiset maksaa verorahoillasn sinunkin toimeentulotuen.

Vierailija
62/75 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä Luoja, en lukenut koko ketjua, vastaan vain aloitukseen.

Siis eläkeläisethän nimenomaan toteuttavat tätä aktiivimallia, jos ketkä.

Lähes kaikki yhdistykset, puolueet ja muut järjestöt toimivat suorastaan eläkeläisten varassa.  Itsekin kuulun moneen yhdistykseen, niissä on kaikissa suurin osa toimijoista eläkeläisiä.

Kaikkien suurin ongelma on se, miten saada nuoria mukaan jatkamaan toimintaa.  Yksi eläkeläinen toki voi olla toiminnassa kymmenkunta vuotta eläkelöitymisensä jälkeen, mutta sitten alkaa jo kato käydä heidänkin kohdallaan.  Poliittiset puolueet sentään jonkin verran aina vetävät nuoriakin mukaan, mutta esim. Työväen Sivistysliitto kärsii jo nuorten jäsenpulasta.  Eläkeläiset ovat tosi paljon mukana yhdistyksissä, jotka on perustettu toimimaan erityistarpeisten hyväksi, näitä ovat keuhkovammaliitto, diabetesyhdistykset, reumaliitto, näkövammaisten keskusliitto,  kuulovammaiset, sydänyhdistykset jne.  Suomi on yhdistysten luvattu maa, ja niitä kannattelevat ensisijaisesti eläkeläiset.  

Ennen kuin aletaan taas haukkua eläkeläisiä muka joutilaana varantona, miettikää nyt kuitenkin ensin, paljonko maassamme on nuoria ja työikäisiä, jotka ei tee yhtään mitään.  Mitä mahdollisesti voisitte tehdä heidän hyväkseen ja mitä puolestaan he voisivat tehdä koko yhteiskunnan hyväksi.  

Ja mitä tapahtuu sitten, kun nämä koko ikänsä joutilaana maleksineet tulevat vanhoiksi?  Minkälaista aktiivipanosta heiltä vaaditaan silloin, kun ei sitä vaadita heiltä nytkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoistyötä tekevät kaikkein eniten juuri eläkeläiset jo nyt.

Joten AP, mallisi on jo käytössä.

Vierailija
64/75 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä Luoja, en lukenut koko ketjua, vastaan vain aloitukseen.

Siis eläkeläisethän nimenomaan toteuttavat tätä aktiivimallia, jos ketkä.

Lähes kaikki yhdistykset, puolueet ja muut järjestöt toimivat suorastaan eläkeläisten varassa.  Itsekin kuulun moneen yhdistykseen, niissä on kaikissa suurin osa toimijoista eläkeläisiä.

Kaikkien suurin ongelma on se, miten saada nuoria mukaan jatkamaan toimintaa.  Yksi eläkeläinen toki voi olla toiminnassa kymmenkunta vuotta eläkelöitymisensä jälkeen, mutta sitten alkaa jo kato käydä heidänkin kohdallaan.  Poliittiset puolueet sentään jonkin verran aina vetävät nuoriakin mukaan, mutta esim. Työväen Sivistysliitto kärsii jo nuorten jäsenpulasta.  Eläkeläiset ovat tosi paljon mukana yhdistyksissä, jotka on perustettu toimimaan erityistarpeisten hyväksi, näitä ovat keuhkovammaliitto, diabetesyhdistykset, reumaliitto, näkövammaisten keskusliitto,  kuulov

Hyvä kirjoitus, näin se menee.

Vierailija
65/75 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat jäi eläkkeelle aivan liian aikaisin. Heidän olisi pitänyt jatkaa vähintään 68-vuotiaiksi, jotta voisivat huudella maksaneensa itse eläkkeensä. Täysin absurdia että pienemmät sukupolvet joutuvat maksamaan suurten ikäluokkien ylipitkät eläkkeet työskentelemällä sinne 70-vuotiaiksi. Ja eläkemaksun osuus palkastakin on huomattavasti suurempi nykyään, onkohan viisinkertainen suuriin ikäluokkiin verrattuna.

Vaikka eläkeläiset eivät tätä tietenkään halua myöntää, on aivan reilua että jos heidän eläkkeistään vähennetään jotta seuraavat sukupolvet eivät joudu kärvistelemään suhteettoman paljoa.

Älä viitsi höpöttää. Kunhan kiusaat täällä vanhuksia tämmöisellä jaarittelullasi.

Sinäkin voit tulla vanhaksi ja joutua jäämään eläkkeelle. Ehkä eduskunta on siihrn mennessä uskaltanut jo leikata sinun eläkkeestäsi tuntuvan siivun.

Muistathan sinä päivänä tämä toiveesi joohan. Muistahan sitä itse toivoneesi. Muustathan, että tänä päivänä se moittimasi suurin ikäluokka on jo 80luvulla syntyneitä. 

Eläkeläiset älkää masentuko. Nämä trollaukset on parasta poistaa heti, kun ilmestyy, ovat hybridivaikuttamista vaan, jolla halutaan nuorempien ryhtyvän vihaamaan kaikkia niitä, jotka eivät pysty puolustautumaan. Eläkeläisiä, työttömiä, sairaita, vanhoja ja vammaisia.

Niin on ntsimaista itätrollien ajatuskulku. He eivät häpeä. Itselleen kasaavat syntikuormaa vaan viimeiselle tuomiolle.

Vierailija
66/75 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nuorena ja terveenä kiva leikkiä "fiksua" mutta se vanhuus tulee sieltä yllättävän äkkiä silmille. Sitten raihnasena kiva muistella miten oli itse kannattamassa noita aloittajan älyttömyyksiä.

Vierailija
67/75 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa olla erilaisten tukien varassa elävä elämäntapaluuseri, joka on äärettömän kateellinen eläkeläisille, jotka ovat työuransa jo tehneet ja ansainneet itse rahansa ja eläkkeensä?

Muusta en tiedä, mutta tuo "ansainneet itse eläkkeensä" on kyseenalainen. Nykyiset eläkeläiset saavat moninkertainen sen mitä ovat maksaneet. Nykyisillä nuorilla suhde kääntyy - saavat monta kertas vähemmän kuin ovat maksaneet.

Haista sinä paska. Kun maksoin itselleni eläkettä 500e/kk viimeisten 30 vuoden ajalta, niin nytkö minun pitäisi saada työeläkettä 500e/kk brutto?

Vierailija
68/75 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muusta en tiedä, mutta tuo "ansainneet itse eläkkeensä" on kyseenalainen. Nykyiset eläkeläiset saavat moninkertainen sen mitä ovat maksaneet. Nykyisillä nuorilla suhde kääntyy - saavat monta kertas vähemmän kuin ovat maksaneet.

Haista sinä paska. Kun maksoin itselleni eläkettä 500e/kk viimeisten 30 vuoden ajalta, niin nytkö minun pitäisi saada työeläkettä 500e/kk brutto?

Kyllä. Kaikki muu on koronkiskurijuutalaispankkiirien höpinää.

T. Eri

Vierailija
69/75 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman työeläkekertyman voi aina tarkistaa siitä eläkeyhtiöstä, mihin työnantaja kuuluu. Sieltä näkee minkä verran saa eläkettä minkäkin  ikäisenä kun jää eläkkeelle.

Jos taas on yrittäjä, niin eläkkeen suuruus riippuu tietenkin siitä, minkä verran sitä pystyy maksamaan.

Vierailija
70/75 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluat siis nuorille huutelevia vanhuksia kauppakeskuksiin. Lakki pois päästä sisätiloissa ja nosta ne housut ylös on varmasti suosituimmat neuvot.

Niin ja ole hiljaa, kun mulle puhut :D

Vierailija
71/75 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat jäi eläkkeelle aivan liian aikaisin. Heidän olisi pitänyt jatkaa vähintään 68-vuotiaiksi, jotta voisivat huudella maksaneensa itse eläkkeensä. Täysin absurdia että pienemmät sukupolvet joutuvat maksamaan suurten ikäluokkien ylipitkät eläkkeet työskentelemällä sinne 70-vuotiaiksi. Ja eläkemaksun osuus palkastakin on huomattavasti suurempi nykyään, onkohan viisinkertainen suuriin ikäluokkiin verrattuna.

Vaikka eläkeläiset eivät tätä tietenkään halua myöntää, on aivan reilua että jos heidän eläkkeistään vähennetään jotta seuraavat sukupolvet eivät joudu kärvistelemään suhteettoman paljoa.

Miten meinasit olla töissä ja jatkaa työuraa, kun saat alle 60-v potkut?

Vierailija
72/75 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan 90- vuotiaasta äitiä ja saman ikäistä anoppia. 

Ei ole rahkeita vapaaehtoistyöhön. Nämä hoitamiset eivät ole vapaaehtoisia koska jäävät nämäkin mummot hoitamatta ilman minua. Aamen

Vierailija
73/75 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluat siis nuorille huutelevia vanhuksia kauppakeskuksiin. Lakki pois päästä sisätiloissa ja nosta ne housut ylös on varmasti suosituimmat neuvot.

Ala-asteille ja päiväkoteihin tuo olisi varmaan hyvä.

Ja siivoushommiin ja miksei keittiöönkiin taitojen ja kunnon mukaan. Kaikki talkoisiin kun maksetaan Suomen velat!

Menepä ihan itse niihin siivoushommiin!

Vierailija
74/75 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset töihin. Alkoholisoituminen ja tissuttelu on monen eläkeläisen ongelma. Vetävät kaljaa ja makaavat sohvalla ja nuoret joutuvat elättämään heitä ja heidän alkoelämäänsä.

Hah...olen eläkkeellä ja raitis kaikin puolin ollut koko elämäni. Nyt nautin täysiä vapaa-ajastani, potkukelkkailen ihanalla järven jäällä, jolla vois vaikka luistella! On se ihanaa, kun ei enää kello soi aamulla kuudelta, että nyt ylös akka!  

Vierailija
75/75 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sulle mentoroinnit näytän!