Eläkeläisille tarvitaan aktiivista osallisuutta - eräänlainen Aktiivimalli
Suomi on maa, joka kunnioittaa ikääntymistä ja arvostaa eläkeläisiä heidän kokemuksensa ja panoksensa vuoksi. Kuitenkin, kun puhumme aktiivisesta osallisuudesta, keskustelu kääntyy usein työttömiin, unohtaen hyväkuntoiset eläkeläiset.
Ehdotan ajatusta Eläkeläisaktiivimallista. Se tunnistaisi eläkeläisten moninaiset tavat osallistua yhteiskuntaan. Eläkeläisaktiivimalli tarjoaisi mahdollisuuksia vapaaehtoistyöhön, mentorointiin, ja jaettaisiin kokemuksia nuoremmille sukupolville. Se kannustaisi eläkeläisiä jatkamaan oppimista, olipa kyse sitten harrastusten parissa tai vaikkapa kursseilla.
Kommentit (75)
Työttömälle ja elämäntapaluuserille tarvitaan aktiivista osallistumista - Eräänlainen Aktiivimalli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla erilaisten tukien varassa elävä elämäntapaluuseri, joka on äärettömän kateellinen eläkeläisille, jotka ovat työuransa jo tehneet ja ansainneet itse rahansa ja eläkkeensä?
"Ansainneet itse rahansa ja eläkkeensä"
Disinformaatio ja propaganda ilmiannettu
Ne eläkkeet on ansaittu sääntöjen puitteissa. Ei siis huijaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla erilaisten tukien varassa elävä elämäntapaluuseri, joka on äärettömän kateellinen eläkeläisille, jotka ovat työuransa jo tehneet ja ansainneet itse rahansa ja eläkkeensä?
Ja se Kelan tuilla elävä elää Kelan tuilla sääntöjen puitteissa. Ei siis huijaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Ja se Kelan tuilla elävä elää Kelan tuilla sääntöjen puitteissa. Ei siis huijaamalla.
Eli eläkejärjestelmää saa rukata, mutta ei työttömyystukia?
Suuri ero on siinä, että eläke oln loppuelämän tulonlähde, kun taas työttömyyskorvaus ei ole tarkoitettu pysyväksi ratkaisuksi.
Olen todella pienen eläkkeen saaja, mutta jatkuvasti lähetän rahaa lapsille ja lapsenlapsille. Jotenkin ei tunnu olevan rahankäyttö hanskassa. Ostellaaan disaini ja sisustetaan, uusitaan sohvaa ja ruokapöytää muutaman vuoden välein.
Eikö koti voi olla omannäköinen, tavoitellaan Glorian kiiltokuvia ja varustetaan vieraita varten. Onko tässä järkeä? Sitten valitetaan tulojen pienuutta, vaikka palkka on sitä luokkaa, että ihmettelen ovat todella tehneet sen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli eläkejärjestelmää saa rukata, mutta ei työttömyystukia?
Suuri ero on siinä, että eläke oln loppuelämän tulonlähde, kun taas työttömyyskorvaus ei ole tarkoitettu pysyväksi ratkaisuksi.
Itkettääkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjatkaa, kyseessä on siirretty palkka joka maksetaan myöhemmin, itse en ainakaan haluaisi jättää maksamiani eläkemaksuja muitten törsättäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluat siis nuorille huutelevia vanhuksia kauppakeskuksiin. Lakki pois päästä sisätiloissa ja nosta ne housut ylös on varmasti suosituimmat neuvot.
Ala-asteille ja päiväkoteihin tuo olisi varmaan hyvä.
Ja siivoushommiin ja miksei keittiöönkiin taitojen ja kunnon mukaan. Kaikki talkoisiin kun maksetaan Suomen velat!
Mikäli hallitus, edsukunta, SOTE-alueiden johtajat ja muut erinomaisen hyvää palkkaa/palkkiota tai eläkkeitä saavat ilmoittavat osallistuvansa talkoisiin, sanon heille kiitos ja jo oli aikakin.
Eiköhän nämä kaikki aktiivimallit ole jo todettu olevan peräisin hanurista.
Ap kusee omiin muroihinsa. Sitten kun hän on eläkkeellä, niin tuollainen malli voi tosiaankin olla käytössä. Ja pakko osallistua ko. Aktiivimalliin, kun oma eläkekertymä on jäänyt pieneksi, mikä johtuu liian vähäisestä työssäoloajasta.
Aprilliä aprilliä ette saakaan mitään teitä on höynäytetty! 😊
Meillä on enemmän alle 30 v eläkeläisiä kuin yli 90v eläkeläisiä, joten miten on, olisiko näiden nuorten eläkeläisten aika ryhdistäytyä ja todetan, että olen valmis tekemään jotain?
Tilastojen mukaan alle 70v eläkeläisistä yli 30% tekee palkkatyötä (tai ainakin saa palkkatuloja, voihan olla, että joku maksaa heille tyhjästä) ja kaikista eläkeläisistä yli 30% tekee vapaaehtoistyötä. Tuo esittämäsi aktivointi on jo kovasti voimissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on taas jonkun eläkeläisille kateellisen työttömänä aloituksia. Raukka kadehtii ikänsä työtä tehneitä eläkeläisiä, eläkeläisten pitäisi näköjään palata työelämään häntä elättämään.
Mene vaan laiska paskaläjä töihin. Me eläkeläiset olemme jo osamme tehneet kaltaistesi luusereiden hyväksi.
Kirjoituksista jo huomaa ettei tämä siipeilijä ole koskaan tehnyt töitä.
Siistippäs vanhus sitä kielenkäyttöäsi
Opettelepa sinä vastaavasti oikeinkirjoitusta!
Vierailija kirjoitti:
Ap kusee omiin muroihinsa. Sitten kun hän on eläkkeellä, niin tuollainen malli voi tosiaankin olla käytössä. Ja pakko osallistua ko. Aktiivimalliin, kun oma eläkekertymä on jäänyt pieneksi, mikä johtuu liian vähäisestä työssäoloajasta.
Niin, kannattaa aina miettiä mitä toivoo ja suustaan päästää voi sahata omaa tulevaisuuden oksaansa😊
Vierailija kirjoitti:
Nykyään 70 v on uusi 50 vuotta.
Kannatan pakollista työtä esim 10 h viikossa.
Nykyajan eläkeläiset ovat saaneet parhaan terveydenhoidon ja vielä tänäkin päivänä.
Itse en pääse terveyskeskuslääkärille vaan piti pulittaa 120 e yksityslääkäriköynnistä kun taas reipas 70-vuotias saa ajan terveyskeskukseen tuosta vaan. Samalla tyypillä varallisuutta varmaan puolimiljoonaa euroa.
Olet väärässä. Ei eläkeläinen pääse tuosta vaan terveyskeskukseen, jos ei ole pää kainalossa, ei varsinkaan reipas eläkeläinen. Kiitos edellisen hallituksen sote-uudistuksen, joka oli susi jo syntyessään.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään 70 v on uusi 50 vuotta.
Kannatan pakollista työtä esim 10 h viikossa.
Nykyajan eläkeläiset ovat saaneet parhaan terveydenhoidon ja vielä tänäkin päivänä.
Itse en pääse terveyskeskuslääkärille vaan piti pulittaa 120 e yksityslääkäriköynnistä kun taas reipas 70-vuotias saa ajan terveyskeskukseen tuosta vaan. Samalla tyypillä varallisuutta varmaan puolimiljoonaa euroa.
En muuten saa, ja ei muuten ole. Muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluat siis nuorille huutelevia vanhuksia kauppakeskuksiin. Lakki pois päästä sisätiloissa ja nosta ne housut ylös on varmasti suosituimmat neuvot.
Ala-asteille ja päiväkoteihin tuo olisi varmaan hyvä.
Ja siivoushommiin ja miksei keittiöönkiin taitojen ja kunnon mukaan. Kaikki talkoisiin kun maksetaan Suomen velat!
Kuka noitten nykyajan hullujen mukuloiden kanssa pärjää kun omat vanhemmatkaan eivät niitä saa kuriin tai viitsi sitä tehdä.Hoitakoon vain muut mukulansa kuin eläkeläiset.Me olemme omamme hoitaneet ja kasvattaneet.Kummallista ettei eläkkeellekkään nykyään saisi jäädä.Kun laiskat hörhöt täytyy elättää.Mene itse vaan keittiöihisi siivoamaan niin ei tarvitse muiden työnteosta huolehtia.
Jäin eläkkeelle vuodenvaihteessa, oltuani työelämässä 22-vuotiaasta (plus osa-aikaisesti 13-vuotiaasta opintojen ohessa). Kasvattanut kolme lasta yhteiskuntakelpoisiksi ilman hoitovapaita. Nyt huollettavana on kolme muistisairasta vanhusta, enkä todellakaan kaipaa mitään aktiivimallia tähän. Päivät ovat aivan riittävän täynnä aktiviteettia ilmankin. Leppoisista eläkepäivistä pääsen ehkä nauttimaan10-15 vuoden päästä, jos vain pysyn kunnossa.
Suuret ikäluokat jäi eläkkeelle aivan liian aikaisin. Heidän olisi pitänyt jatkaa vähintään 68-vuotiaiksi, jotta voisivat huudella maksaneensa itse eläkkeensä. Täysin absurdia että pienemmät sukupolvet joutuvat maksamaan suurten ikäluokkien ylipitkät eläkkeet työskentelemällä sinne 70-vuotiaiksi. Ja eläkemaksun osuus palkastakin on huomattavasti suurempi nykyään, onkohan viisinkertainen suuriin ikäluokkiin verrattuna.
Vaikka eläkeläiset eivät tätä tietenkään halua myöntää, on aivan reilua että jos heidän eläkkeistään vähennetään jotta seuraavat sukupolvet eivät joudu kärvistelemään suhteettoman paljoa.
Ehkä nykyiset, mutta ei ole mitenkään kyseenalaista meille, jotka nyt jännäämme eläkkeelle pääsyä. Tässä oma työhistoriani:
- menin 19 v töihin, eläke alkoi kertymään 23 v iässä, eli ensimmäsiestä neljästä vuodesta en saanut mitään, vaikka tein raskasta fyysistä työtä 8 h päivässä
- työkaverit alkoivat eläkejärjestelyjen vuoksi lähtemään joko putkeen tai muuten vaan eläkkeelle 57 v iässä tai 40 v töitä tehtyään
- edelliset järjestelyt poistettiin, eli en edelleenkään hyödy - kuten aiemmat sukupolvet - niistä työvuosista, jotka olen tehnyt
- eläkkeiden maksuja muutettiin siten, että lellit ja tellit tulivat työntekijän maksettavaksi, joten palkkapussini keveni
- eläkeikää nostettiin 2+ v, aikaisempi ikäni päästä ekalle eläkkeelle 63 v 9 kk, nyt se on 65 v 9 kk
- eläkeputket poistettiin
- työttömyysetuudet, jotka aiemmin koskivat 57 v alkaen poistettiin, kuten kuntien työllistämisvelvoite
- en osaa edes laskea niitä kaikkia indeksien jäädytyksiä ja vähennyksiä, joita näiden nyt 37 (vai paljon niitä on ei jaksa enää laskea) v töissä oltuani on eläkejärjestelmään tehty
- näiden vuosien aikana minulla on lomaa vain vuosilomat, en ole ollut opinto- tai vanhempainvapailla
- joten olen veroni ihan maksellut ja vähän sairastaneena (mikä on tietysti onni) olen takuulla veroni maksellut ja eläkesijoitukset turvannut osaltani
Voin kertoa, että aivan turha suunnitella yhtään mitään yhteiskunnallista toimintaa minun varaani, etenkin, jos eläkeikäni oikeasti nousee sinne 67 v. Onneksi on tullut maksettua sentään katto pään päälle, joten haistatan todellakin yhteiskunnalla pitkät jo muutenkin vähitellen menoa katsellessani.