Kouluissa peiliin katsomisen paikka - Koulukiusaamiseen pitää puuttua rohkeammin
Eikä vain aina lakaista maton alle, jotta koulun maine ei kärsi.
Kommentit (29)
Lakiin pitää tulla koulusta erottaminen määräajaksi. Käytöshäiriöistä takaisin kotiin.
Yksinkertaista.
Tätä nyt on sanottu ainakin jo yli 20 vuotta sitten kun olin itse kiusattu. Mikään ei ole muuttunut, eikä tällä samalla tyhjällä jankutuksella tule muuttumaankaan.
Tämän ampujan vanhemmat ovat varmasti tyytyväisiä jos lukevat näitä keskusteluja. He voivat huokaista helpotuksesta: eiväthän he ole epäonnistuneet, vaan järjestelmä!
Koulun, opettajien, yhteiskunnan, poliitikkojen ja viranomaisten olisi pitänyt puuttua ja ennaltaehkäistä. Eiväthän vanhemmat ole tehneet mitään väärin, kunhan vain ovat puskeneet maailmaan lapsen ja antaneet hänelle käsiaseen. Se on täysin uhrien syytä, että kiusasivat. Ja koulun, koska ei puuttunut. Ja viranomaisten, koska eivät tienneet etukäteen ja puuttuneet asiaan. Ja hallituksen, kun leikkaavat. Ja rehtorikin varmaan on narsisti.
Kuinka säälittäviä defenssejä tämän(kin) tragedian jälkeen on saanut lukea! Ja mikään ei muutu, koska vanhemmat yhä edelleenkin pesevät kätensä kaikesta.
Vanhemmat ovat vastuussa siitä, millaiseksi ovat lapsensa kasvattaneet. Vantaankin tapauksessa oli kasvatettu jo 12 vuotta.
Kiusaaminen tapahtuu usein kouluajan ja -alueen ulkopuolella. Tässä on oleellista, että kiusaamista kokeneet kertovat asiasta esim vanhemmilleen. Eihän asia muuten tule esiin.
60- luvulla syntyneenä minua kiusattiin ala-asteella jo vaatteista ja haukuttiin ihrakasaksi kun meillä ei syöty mitään muuta kuin pullaa yh perheessä. Äitini kävi viihteellä joka viikonloppu ja isäni häipyi minne lie.
Lapset ovat kaikkein julmimpia kiusaajia mitä tästä maasta voi löytyä ja sen jälkeen aikuiset kiusaajat.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamiseen pitää tottakai puuttua, ja riitatilanteet/ erimielisyydet on selviteltävä aikuisten johdolla silloin, kun lasten omat taidot ei riitä. on kuitenkin myös lapsia, jotka kokevat tulevansa kiusatuiksi, vaikka niin ei todellisuudessa ole. Jos sosiaaliset taidot ovat hyvin puutteelliset, näkee lapsi helposti asiat vain omasta näkökulmastaan, ja jos kaikki ei aina mene kuten hän haluaisi, saattaa hän kokea muiden kiusaavan. Tämä ymmärrettävästi sitten turhauttaa muita lapsia. Lasten kyky ymmärtää ja joustaa ei ole vielä kehittynyt, ja ihan tavallisetkin lapset kyllä pistävät vastaan, jos joku jatkuvasti pomottaa. Lapsi joka kokee olevansa kiusattu, voikin toisen näkökulmasta itse olla kiusaaja. Siksi tarvitaan aikuisia opettamaan tunnetaitoja ja kaveritaitoja lapsille. Alakouluissa olisi hyvä, jos välkkävahteja olisi enemmän, ja he voisivat aktiivisesti leikittää lapsia välitunneilla. Silloin tilanteisiin olisi helppo puuttua heti, kun nii
Noin pitkälle ei varmasti mene kukaan, jos kiusaaminen on vaan jonkun sosiaalisesti lahjattoman keksitty kokemus kiusaamisesta. Se on aivan varmasti ollut jo jotain muuta.
KIVA-ohjelma käytännössä KIusataan VAan.
Paskiaiset.
T. Rehtori