Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodit kiinni tänä kesänä kuusi viikkoa?!

Vierailija
03.04.2024 |

Vantaalla. Päiväkodista tuli lappu kotiin, että pitää ilmoittaa 12.4. mennessä kesälomat päiväkotiin. Päivystysaika "jona suurin osa päiväkodeista on kiinni" on tänä vuonna 6 vkoa! Näin lapun mukaan. 24.6.-4.8. Siis millä ilveellä ihmiset saavat kuusi viikkoa putkeen kesälomaa töistä, pitääkseen lapset himassa noin pitkän pätkän??

Ja valmiiksi jo vittuilijoille: olette onnekkaita, jos teillä on tuhat sukulaista kädet ojossa ottamassa hoitoon ja aviopuolisonne kanssa saatte aina ne loma-ajat töistä putkeen kun haluatte :) Meillä molemmilla töissä kiertävät listat ja joka vuotinen taistelu jo heinäkuusta, ja joulun ja uuden vuoden väliviikosta. Ai niin! Mitäs tein lapsia!

Kommentit (133)

Vierailija
121/133 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin samaa, mutta sitten muistin, että Vantaalla n. puolet lapsista on päivähoidossa ilmaiseksi, eli vanhemmista saattaa toinen olla ihan vaan kotona tms., kun ei tule minkään valtakunnan päiväkotimaksua. Kyllä jotkut päiväkodit pidetään auki sitten niille, jotka on oikeasti töissä.

Kyllä me ollaan ainakin töissä, mutta tulot niin pienet , ettei ole maksua. Ei todellakaan vain "olla kotona".

Mäkin olen töissä. Hoidan työkseni niitä teidän lapsia, kun te olette töissä. Tulot mulla on niin pienet (alle 2000 euroa kuussa), että itkettää. Palkkaa kasvattajille ei voida nostaa, koska varhaiskasvatuksen asiakasmaksut on niin olemattomat.

En ole tehnyt omia lapsia, koska mulla ei ole varaa niihin. Sekin itkettää, olisin ollut hyvä vanhempi.

Vierailija
122/133 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntavaalien äänestyskopissa kannattaa punnita just näitä palveluja kun äänensä antaa ja valitaan päättäjiä jakamaan kuntalaisten yhteisiä rahoja. 

Kuntavaaleissa ei kukaan aja lasten ja vakatyöntekijöiden asiaa oikeasti, kunhan käyttävät retoriikassaan sädekehänä, että tyyppi pääsisi hyväliksaiseen valta-asemaan ja statukseen.

Olen haastatellut useamman ehdokkaan, jotka väittävät lasten asioiden olevan "lähellä sydäntään". Eipä ole. Nämä höpöttäjät eivät ole vaivautuneet edes opettelemaan varhaiskasvatuksen henkilöstön nykyisiä työnimikkeitä, opsia tai tiedä yhtään mitään päiväkotilaitoksen historiasta ja nykypäivän realiteeteista. Korkeintaan ovat lukaisseet niitä johtoportaan propagandanivaskoja. Se tietysti kertookin totuuden! No, sellaiselle ehkä riittävän, joka haluaa sinne kunnanvaltuustoon tai -hallitukseen samanlaisten tyyppien piiriin.

Lasten ja vakatyöläisten asiaa niistä ei aja eikä ole ajanut yhtään kukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/133 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin samaa, mutta sitten muistin, että Vantaalla n. puolet lapsista on päivähoidossa ilmaiseksi, eli vanhemmista saattaa toinen olla ihan vaan kotona tms., kun ei tule minkään valtakunnan päiväkotimaksua. Kyllä jotkut päiväkodit pidetään auki sitten niille, jotka on oikeasti töissä.

Kyllä me ollaan ainakin töissä, mutta tulot niin pienet , ettei ole maksua. Ei todellakaan vain "olla kotona".

Mäkin olen töissä. Hoidan työkseni niitä teidän lapsia, kun te olette töissä. Tulot mulla on niin pienet (alle 2000 euroa kuussa), että itkettää. Palkkaa kasvattajille ei voida nostaa, koska varhaiskasvatuksen asiakasmaksut on niin olemattomat.

En ole tehnyt omia lapsia, koska mulla ei ole varaa niihin. Sekin itkettää, olisin ollut hyvä vanhempi.

Nyt meni jo naurettavaksi. Moni elättää lapsia samalla palkalla.

Vierailija
124/133 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös monissa kunnissa yleensä ole jokin päivähoitopaikka avoinna, juurikin se päivystävä? Turhaahan sitä on yrittää pitää kaikkia rakennuksia käytössä jos henkilökuntaa on vain murto-osa, eikä tarvettakaan ole yhtä paljon kuin muulloin. 

Milloin lapsista on tullut niin joustamattomia, etteivät pärjää muutamaa viikkoa toisessa hoitopaikassa? Minullakin aikoinaan vaihtui paikka keskellä kesää, se oli ihan kivaa. 

Vierailija
125/133 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan että kysyvät siksi, että osaisivat varata oikean määrän työntekijöitä päivähoitoon tuolle ajalle. Ei siksi, että sinun tulisi pitää koko tuo aika lomaa. Vaan siksi, että valtaosalla lomat sijoittuvat tuolle aikavälille ja tällöin sekä hoidettavia että hoitajia on vähemmän. 

Vierailija
126/133 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tehnyt omia lapsia, koska mulla ei ole varaa niihin. Sekin itkettää, olisin ollut hyvä vanhempi.<

Ei muuten elätä Helsingin vuokratasossa, energian, ruuan, lähiliikenteen, vakuutusten, vaatteiden ja harrastusten hinnalla todellakaan "moni".

Tukia joudut hakemaan joka kuukausi, ihan sinkkuna,  kun palkasta jää käteen 1423 euroa kuussa. Sillä rahalla et mitään lapsia tee ja elätä, jos haluat niiden kasvavan terveellisen ruuan ja riittävien vaatteiden ja harrastusten parissa. Vammaista lasta tai muuten erityistä tukea tarvitsevaa vielä vähemmän.

Vierailija
127/133 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tehnyt omia lapsia, koska mulla ei ole varaa niihin. Sekin itkettää, olisin ollut hyvä vanhempi.<

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa...

Taisi kalahtaa kunnallispoliitikon, tai ainakin sinne yrittävän, pitkään puunenään tuo...

Vierailija
128/133 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trollolloo! Varhaiskasvatuksen palkat ei ole alle 2000 euroa. Suurimmalla osalla työntekijöistä on omia lapsia. Lisäksi varhaiskasvatuksen palkat ei riipu asiakasmaksuista. Varhaiskasvatusmaksut kattavat vain pienen osan hoidon kuluista. 

Vierailija
129/133 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tehnyt omia lapsia, koska mulla ei ole varaa nii

Ei muuten elätä Helsingin vuokratasossa, energian, ruuan, lähiliikenteen, vakuutusten, vaatteiden ja harrastusten hinnalla todellakaan "moni".

Tukia joudut hakemaan joka kuukausi, ihan sinkkuna,  kun palkasta jää käteen 1423 euroa kuussa. Sillä rahalla et mitään lapsia tee ja elätä, jos haluat niiden kasvavan terveellisen ruuan ja riittävien vaatteiden ja harrastusten parissa. Vammaista lasta tai muuten erityistä tukea tarvitsevaa vielä vähemmän.

Eli Helsingissä kaikki vakan työntekijät ovat lapsettomia.

Vierailija
130/133 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös monissa kunnissa yleensä ole jokin päivähoitopaikka avoinna, juurikin se päivystävä? Turhaahan sitä on yrittää pitää kaikkia rakennuksia käytössä jos henkilökuntaa on vain murto-osa, eikä tarvettakaan ole yhtä paljon kuin muulloin. 

Milloin lapsista on tullut niin joustamattomia, etteivät pärjää muutamaa viikkoa toisessa hoitopaikassa? Minullakin aikoinaan vaihtui paikka keskellä kesää, se oli ihan kivaa. 

Ajat ovat muuttuneet, jokainen kai sen tietää. Lapset ovat levottomampia, väkivaltaisempia, äänekkämpiä, monikulttuurisempia, sanalla sanoen huonompikäytöksisiä kuin ennen. Tai sanotaan että isompi osa lapsista kuin ennen. Ne mukautuvat ja hyväkäytöksiset koettavat selviytyä vieraassa paikassa mutta harvemmin varsinaisesti nauttivat siitä.

Vierailija
131/133 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktantarkistus: 0 / 4

Vierailija
132/133 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystyshoidossa on niin paljon hoitohenkilöstöä sairaslomalla, vuosilomalla, palkattomalla lomalla, ei vaan ilmesty paikalle tai hermoloman tarpeessa, että aliresurssilla mennään.

Luulisi, että tuollaiseen spesiaalitilanteeseen panostettaisiin jo turvallisuuden vuoksi ja ryhmiin palkattaisiin riittävästi henkilöstöä (siis paljon enemmän kuin normiaikana vallitseva minimimitoitus), kun kaikki on vierasta ja kukaan ei tunne ketään, sekaryhmät ja jatkuvaa muutosta joka päivä.

Mutta ei. Johtajuus hukassa, napakan ja määrätietoisen lasten edun ajamisen sijaan johtajia pyörittää häikäilemättömimmät aikuisten omat intressit ja dollarin kuvat silmissä.

Vierailija
133/133 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kaksi lapsista huolehtivaa vanhempaa, niin heillä lienee yhteensä 8 viikkoa kesälomaa?

totta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi