Särähti; " äidin hoidettava lasta 3-vuotiaaksi" !!! OV
Lapsella yleensä on kaksi vanhempaa, miksi vain äidin pitäsi hoitaa lasta? Miksei isä ja äiti voi molemmat olla töissä, mutta tehdä lyhennettyä työviikkoa? Tällöin lasta voidaan hoitaa kotona kolmi-vuotiiaksi, mutta toisaata toisen vanhemmista ei tarvitse " uhrautua" jäämään kotiin vuosikausiksi...
Kommentit (36)
en ole nähnyt koskaan niistä nauttivaa lasta. Säälin aina niitä lapsia.
No koko ajan olin lapsen/lapsien kanssa, tietenkin!:)
Miten lapsen kanssa oleminen estää ruuanlaiton/leipomisen? Perunoita voi kuoria keittiön pöydän ääressä, ja samalla jutella lapsen kanssa, tai esim. katsella kun hän piirtelee. Lapselle voi lukea ruuan kypsyessä uunissa, ja onhan sitää omaa aikaa kun lapset nukkuvat päiväunia.
Lapsien kanssa voi myös kierrellä kaupoissa ja kirppareilla. Otan lapset muutenkin moneen paikkaan mukaan, esim. taidenäyttelyihin ymv. Ovat pienestä pitäen tottuneet kulkemaan mukana, toki lapsen ehdoilla liikutaan...! Eli jos on Känkkä-Ränkkä päivä, niin silloin pysytellään kotosalla;) Ehkä minua on siunattu kilteillä lapsilla, mutta hyvin harvoin on kaupungilla kiertely pitänyt keskeyttää ja lähteä kotiin itkukohtauksen tmv. vuoksi.
Minusta lapset tulee ottaa ihan arkitoimiin mukaan pienestä pitäen. Toki myös leikin lasten kanssa, mutta esim. pyykin lajittelusta tai siivouksesta voi myös tehdä eräänlaisen leikin. Toki aikaa menee enemmän, mutta voi olla lasten kanssa ja lapsetkin oppivat leikin varjolla pienestä pitäen kotitöitä.
11
Vierailija:
en ole nähnyt koskaan niistä nauttivaa lasta. Säälin aina niitä lapsia.
Minun kahdesta lapsestani kumpikaan ei ole koskaan kiukutellut kirppiksellä, tai muuallakaan. Emme kierrä kaupoissa/kirpputoreilla tuntikausia yhteen soittoon, eli lapset eivät väsy tai kyllästy. Ja he ovat tottuneet kulkemaan pienestä saakka mukana. Isompi suorastaan rakastaa kirppiksiä, tykkää katsella mitä siellä on, mutta tietää että koskea ei saa, koska olen hänet sellaiseksi opettanut...
Vauva-aikana ajoitettiin kirppis- yms ostoskäynnit aina siten, että vauvalla oli uniaika. Rattaissa nukkui hissukseen ja nätisti.
T: se jolla kaksi lasta mukana kirppiksellä
Vierailija:
No koko ajan olin lapsen/lapsien kanssa, tietenkin!:)
Miten lapsen kanssa oleminen estää ruuanlaiton/leipomisen? Perunoita voi kuoria keittiön pöydän ääressä, ja samalla jutella lapsen kanssa, tai esim. katsella kun hän piirtelee. Lapselle voi lukea ruuan kypsyessä uunissa, ja onhan sitää omaa aikaa kun lapset nukkuvat päiväunia.Lapsien kanssa voi myös kierrellä kaupoissa ja kirppareilla. Otan lapset muutenkin moneen paikkaan mukaan, esim. taidenäyttelyihin ymv. Ovat pienestä pitäen tottuneet kulkemaan mukana, toki lapsen ehdoilla liikutaan...! Eli jos on Känkkä-Ränkkä päivä, niin silloin pysytellään kotosalla;) Ehkä minua on siunattu kilteillä lapsilla, mutta hyvin harvoin on kaupungilla kiertely pitänyt keskeyttää ja lähteä kotiin itkukohtauksen tmv. vuoksi.
Minusta lapset tulee ottaa ihan arkitoimiin mukaan pienestä pitäen. Toki myös leikin lasten kanssa, mutta esim. pyykin lajittelusta tai siivouksesta voi myös tehdä eräänlaisen leikin. Toki aikaa menee enemmän, mutta voi olla lasten kanssa ja lapsetkin oppivat leikin varjolla pienestä pitäen kotitöitä.
11
Mulla kotityöt jää siihen, kun mies tulee töistä ja koskaan en ehdi kirppareille. Pullatkin ostan aina kaupasta.
olevani lapseni paras asiantuntija. Vaikka en päiväkodin seinien sisälle hoitoaikana näekään, niin lapseni olemuksesta, puheista ja hyvinvoinnista voin päätellä onko hänellä päivähoidossa hyvä vai huono olla.
Vierailija:
olevani lapseni paras asiantuntija. Vaikka en päiväkodin seinien sisälle hoitoaikana näekään, niin lapseni olemuksesta, puheista ja hyvinvoinnista voin päätellä onko hänellä päivähoidossa hyvä vai huono olla.
esim. hyväksikäytettyjen lasten vanhemmilla ei usein ole ollut aavistustakaan asiasta. Lapset voivat oireilla vasta vuosien päästä.
Saamme molemmat 70 prosenttia palkasta (molemmilla siis osittainen hoitovapaa) ja Kela maksaa noin 500 euroa kotihoidontukea, koska lapsi on alle 3-vuotias ja hoidamme hänet kotona. En ymmärrä miksi tästä mahdollisuudesta ei puhuta enemmän. Ihanaa, kun lapsi saa jäädä aamulla nukkumaan, kun minä menen töihin. :)
Näin aiomme jatkaa siihen asti, että lapsi on 3-vuotias. Nyt hän on vasta vähän yli 1-vuotias. Käytännössä minä olen töissä klo 6-11.45 ja mies klo 12-17.45. Tämä järjestely sopii meille ja myös työnantajillemme.
Tai no kirppareilla on sentäs leluja.
Meidän 3-vuotias tyttö meinaan rakastaa vaatekauppoja, ja parhaat synttäri/joululahjatkin on aina olleet pehmeitä paketteja.
Tyttö tykkää katsella vaatteita (ei saa koskea), usein sanoo että tuo vaate sopisi hyvin äidille/hänelle/pikkusiskolle tms, ja miettii onkohan niitä kokoa sataneljä (tietää oman ja siskonsa koot). Saa usein valita muutamasta vaihtoehdosta mieleisensä vaatteen, ja tykkää siitä kovasti.
Tehdään me lasten kanssa kyllä muutakin kuin kierretään vaatekauppoja, mutta turha väittää että ei lapset nauti ostoksilla käymisestä, ellei kaupassa ole leluja. Kaikki ei toki nauti, mutta on niitäkin jotka tykkää vaatekaupoista.
Vierailija:
Ei ne lapset nauti vaatekaupoista sen enempää kuin kirppareistakaan.Tai no kirppareilla on sentäs leluja.
Kiertelit siis kotiäitinä ollessasi päivisin kirpputoreja aikasi kuluksi? Oliko se mielesitä tekemistä myös lapsillesi? Eikö heistä olisi ehkä ollut kivampaa tehdä jotain muuta kuin kierrellä kirppareita?
Teen 3- vuorotyötä. Mies keikkahommaa, nyt sain lapset mummolaan että saan nukkua univelkaa 4 tuntisten unien jälkeen..
Haluan tehdä työtä, silti koen että mulla on lapsiini hyvät ja lämpöset suhteet. Lapset tykkää olla hoidossakin, on tosi puuhamiehiä ollu aina joten pojilta meni 2 päivää sopeutua; kakka tuli esikoiselta samalla viikolla kun alotti hoidon, mitään huonoa en keksi hoitopaikasta sanottavaa; yksityinen ryhmis on hyvä paikka!
Talo on vanha johon tehdään kattoremontti, autot on molemmilla joista molemmat on vanhoja.. Eli rahaa ei sinänsä oo niihin uponnu (toinen saatiin ilmaseksi isältäni joka jäädytti ajokorttinsa).
Vuokra oli 750 josta mentiin 800 euron talolyhennykseen. Meistä tämä on kannattavampi ratkasu. Samalla lapset saa asuinpaikan toivottavasti joka on pysyvämpi -itse olen muuttanut 12 eri kerrostaloon nuoruudessani.
Ollaan oltu pian 9 vuotta kimpassa ja sinä aikana on tehty 2 ostosta: parisänky ja sohva.
Telkkari on 80- luvulta äitini antama, olishan se iso taulutelkkari kiva mutta liian kallis meille!!
Teen itse ruokaa, kirppiksiä koluan joskus mutta ostan aikas vähän vaatetta! Just nyt laihdutan ja ostan lähinnä housuja ittelleni -taas päällä housut joissa hurjasti tilaa.. ;)
Harmittaa kun työhön menoa syyllistetään, juuri siis naisen työhön meno! Eihän sillä tunnu olevan mitään haittaa jos mies tekee töitä vaikka heti lapsen synnyttyä.. ? :( Mutta jos nainen ekan vuoden jälkeen menee töihin niin johan on kylmä ja itsekäs?
Jatkamme kouluikään asti näin. Lapset kerhossa aamupäivät, mummo auttelee välillä.
Jostain syystä ette arvon mammat vaan ymmärrän miten hyvin asiat teillä on, vei sitten lapsen tarhaan 1,5-vuotiaana tai vasta 3-v. iässä. Tai ei ollenkaan.
Suomi on siitä harvinaislaatuinen että mahdollisuus noinkin pitkään kotihoitoon on olemassa, muualla maailmassa asiat on hieman toisin. On toki hienoa jos joku saa lapsensa kotona hoidettua ja tulee silti taloudellisesti toimeen. Usein juuri se raha on kompastuskivenä monelle ja töihin on toimeentulon takia pakko mennä.
Mielestäni kaikenmaailman professorit tuhlaavat aikaansa moisiin tutkimuksiin, ainoat saavutukset ovat tälläiset tuomitsemis -keskustelut. Eiväkö jokaiset vanhemmat saa itse päättää kuinka lapsensa hoitavat? Siihen ei pitäisi kenelläkään muulla olla nokan koputtamista, eikä valintaa tarvitse perustella julkisesti.
Itselläni loppuu äitiysloma lapsen ollessa 1-v. Minkäänlaisia kotihoidontukia ja ties mitä lisiä ei ole olemassakaan. Ja yhden ihmisen palkka ei tässä perheessä riitä mihinkään, joten vaihtoehtoja tuskin on. Olisitte siis onnellisia siitä että voitte itse päättää jäättekö kotiin vai ette, tämä ainainen marmatus asiasta alkaa olla jo hysterian puolella! Hoitakaa lapsenne kuten haluatte, tuskin kukaan jää vanhempien rakkautta ja huolenpitoa vaille, oli se hoitopaikka mikä vaan.
Ulkosuomalainen
Me käytiin jo tänään lasten kanssa kirppiksellä, ja ehditään (ollaan jo ehditty) tehdä paljon muutakin, nyt lapset nukkuu.
Vierailija:
Kiertelit siis kotiäitinä ollessasi päivisin kirpputoreja aikasi kuluksi? Oliko se mielesitä tekemistä myös lapsillesi? Eikö heistä olisi ehkä ollut kivampaa tehdä jotain muuta kuin kierrellä kirppareita?
Tärkeintä on ottaa lapset mukaan arkipäiväisiin juttuihin, ja antaa heidän auttaa oman halunsa+kykynsä mukaan. Ajatus siitä, että lasten kanssa pitäisi koko ajan tehdä jotain erityistä, on jo ajat sitten todettu vanhentuneeksi (lue alan lehtiä ja kirjallisuutta).
Vaikka leivonkin (en joka päivä), siivoan (en joka päivä) ja teen ruoat alusta asti itse, ehdin silti olla lasteni kanssa ulkona joka päivä, ja lukea heille satuja yms. Olen huomattavasti enemmän lasteni kanssa kun työssäkäyvä äiti, jonka lapset on ensin 8 h hoidossa, ja kun tullaan kotiin niin vanhemmat siivoaa, kokkaa, käy kaupassa tai harrastuksissa...
Joskus menen ostoksille ilman lapsia, silloin isoäiti on heidän kanssaan joko puistossa, heillä kotona, tai vaikkapa Mäkkärin leikkipaikassa tunnin pari.
Vierailija: