Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löytyykö kokemuksia välilevynpullistumasta?

Vierailija
03.04.2024 |

Auttoiko lääkkeet kipuun? Onnistuiko kävely ja istuminen? Leikattiinko vai menikö muuten ohi? 

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten oli. Kipulääkkeet auttoivat todella huonosti. Kävely onnistui kun hitaasti ja varovasti meni eteenpäin jalkoja laahaamaan, istuminen ei onnistunut, jalkojen nosto ei onnistunut. Helpointa oli maata mahallaan tasaisella alustalla. Ei leikattu, mutta ei kyllä ole mennyt täysin ohikaan. Jos menee esim. portaita alas jalat saattavat yhtäkkiä pettää alta, samoin jos istuu samassa asennossa yli 30 min., jaloista tulee täysin tunnottomat. Pakarat ovat olleet siitä asti tunnottomat kun homma alkoi. Lääkäri sanoi että leikkaus tehdään vasta sitten kun kakat ja pissat tulevat alle eli pidätyskyky menee täysin.

Vierailija
2/14 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten oli. Kipulääkkeet auttoivat todella huonosti. Kävely onnistui kun hitaasti ja varovasti meni eteenpäin jalkoja laahaamaan, istuminen ei onnistunut, jalkojen nosto ei onnistunut. Helpointa oli maata mahallaan tasaisella alustalla. Ei leikattu, mutta ei kyllä ole mennyt täysin ohikaan. Jos menee esim. portaita alas jalat saattavat yhtäkkiä pettää alta, samoin jos istuu samassa asennossa yli 30 min., jaloista tulee täysin tunnottomat. Pakarat ovat olleet siitä asti tunnottomat kun homma alkoi. Lääkäri sanoi että leikkaus tehdään vasta sitten kun kakat ja pissat tulevat alle eli pidätyskyky menee täysin.

Mikä on syy että ei leikata?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on syy että ei leikata?

Lue viimeinen rivi.

4/14 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei leikattu kun halvaantumisen riski on niin suuri...

Vierailija
5/14 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta astetta pahemmasta eli välilevytyrästä. Siinä siis se välilevy ei ole ainoastaan pullistunut ulos, vaan siinä se välilevy on mennyt rikki kaikista kerroksistaan ja sisällä oleva massa on tursunnut ulos painaen hermoa.

Mulla oli kaksi massiivista välilevytyrää, samasta välilevystä. Kivut (nimenomaan jalkakipu perseestä varpaaseen asti) pahenivat 10 kk sisällä asteittain, mikään määrätty lääke ei auttanut. Loppuvaiheessa en voinut istua / seistä kuin 3 minuuttia kerrallaan, ainoa siedettävä asento oli sängyssä jalat koholla. Olinkin viimeiset noin 7 viikkoa sänkyni vanki, kykenin käymään vain vessassa ja pikasuihkussa pallilla istuen. Makasin sängyssä noin 23 tuntia vuorokaudesta.

Lääkäriin ja selän magneettikuvaukseen tuossa tilassa, pystyin kävelemään 5 metriä, sitten tauko, 5 metriä, tauko, sillä kipu oli todella kovaa. Sain suoraan lähetteen leikkausarvioon, sinne pääsin melko nopeasti. Siellä sanottiin, että kiireellisyysluokka ykköseen pistävät, selkä pitää leikata, että tämä välilevyn massa puristaa pahasti jalan hermoa, ja viikon kuluttua lähtikin sitten kävelykyky täysin, kiljuin lattialla kivusta, hermokivut nousivat potenssiin tuhat.

Ambulanssi vei sairaalaan ja miltei suoraan jouduin sitten kiireelliseen päivystykselliseen leikkaukseen. Kivut jäivät leikkauspöydälle. Jalan lievä tunnottumuus ja krampit  ja jäykkyys jäivät. Leikkauksessa poistettiin siis kaksi massiivista välilevytyrää, se massa, mikä painoi ja aiheutti pahan hermopinteen.

Vierailija
6/14 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulla oli välilihan pullistuma, oli kuulemma ikävä.

Vierailija
7/14 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut sekä pullistumia että massiivisia prolapseja, niistä tosin on jo aikaa. Todella veemäinen vaiva ja itselläni alkoi melko nuorella iällä kuulemma perimän takia, kun on synnynnäisesti pehmeät välilevyt.

Selkä leikataan pelkästään jos on niin kovat kivut, ettei mikään muu auta. Pelkkien halvausoireiden takia ei leikata, jos pystyy edes jotenkin kävelemään. Tämä selvisi minulle kun pienen väärinkäsityksen takia olin jo leikkausta varten menossa saliin, mutta lääkäri huomasi että pystyn jotenkin kävelemään ja ettei kipu ollut ongelma, vaan jalan toimimattomuus. Joukko lääkäreitä nauroi sille, että pystynkin kävelemään, ja selkää ei leikattu. Mikä oli tietysti onni, koska selkäleikkauksesta on todella pitkä, monen kuukauden toipumisaika. Käveleminen oli vaikeaa ja vielä kuukausienkin päästä olin vähällä putoilla portaissa, koska jalka yllättäen ei toiminutkaan. Edelleen jalassa on pieni pysyvä hermovaurio, mutta se haittaa vain välillä.

Tämä voi olla ainakin yleensä siitä erikoinen vaiva, että ikääntyminen ja selän jäykistyminen auttavat siihen. Kun selässä olevat pehmeät välilevyt kuivettuvat ikääntyessä, ne eivät enää pullistele ja hajoile niin helposti.

Vierailija
8/14 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Itse olen nyt viikon kipuilun jälkeen siinä jamassa, että istuminen ja kävely alkaa olla todella vaikeaa. Juuri kävin keittiössä tekemässä leivän, aivan valtava paine ja tuska tulee selkään ja sänkyynkään ei meinaa enää päästä. Lääkkeistä ei juuri ole apua, käytössä Panacod ja Norflex

t.ap

Vierailija
9/14 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Vierailija
10/14 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kertaa ollut välilevynpullistuma,  ensimmäinen 18-vuotiaana. Sen jälkeen noin10 vuoden välein. Viimeisin oli pahin, vasemmasta jalasta lähti tunto moneksi kuukaudeksi ihan reidestä varpaisiin asti. Pystyin kuitenkin kävelemään, vaikka nilkka läpsyikin oudosti ja olin kaatua nenilleni useasti (ne heijasteet, mitkä pitäisi olla kun lääkäri koputtelee jalkaa sillä kumivasaralla, hävisivät). 

Kipulääkkeet auttoi miten auttoi, sairaslomalla jouduin olemaan ja aika pitkään meni,  että toimintakyky palautui. Nyt oon jo yli 50 eikä toivottavasti enää tule, kun nikamat painuu kasaan ja se aine niiden välissä kuivuu eikä enää pullistele esiin. 

Vierailija
11/14 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pullistuma yleensä kuivuu jonkun verran kasaan ajan mittaan niin siksikään eivät leikkaa heti. Ja se leikkaus pitäisi myös kestää eli pitää olla riittävän hyväkuntoinen siihen. Ikäihmisille niitä ei yleensä tehdä.

Vierailija
12/14 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut jo vuosia. Välillä vaivaa vain jonkin verran selkäkipuna aamuisin, välillä on molemmissa jaloissa varpaisiin asti ulottuvat tuskalliset hermokivut puutumisineen. Melkein leikattiin, en kuitenkaan halunnut. Kipulääkkeistä ei ollut apua koviin hermokipuihin, lieviä kipuja taas siedän ilmankin, joten en käytä mitään.

Minulla kyseessä oli/on magneettikuvan perusteella "kohtalaisen kookas prolapsi" (tosin lääkäri puhui pullistumasta).

Vierailija
13/14 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla useita selän rakenteen vuoksi. on kova urheilutausta ,vahvat lihakset mutta pitkä hento selkä, eka pullisuma tuli kierre,,imurin nosto. kesti 7kk ,ei edes ulkoilua,vet niin kierroon että olin koukussa vasemmalle. olisivat leikannet,en antanut,koska spinaalikanava ahas mulla, riski halvaantua. ihan makaamalla ja kotona ollen alkoi vähitellen oieta ja eka lenkki 10 km. kivut oli koko ajan järkyt, feldeni,särkylääke käsikauppa,,burana ibuxin.

mutta aina sen jälkeen tulleet parani 6vko vain, vierstä menee seuraava,,se vanha väli ei ilm enää pullistu,,tyrä.. nyt vastaava mun tutulla,,nuorena itsekseen maltilla paranivat,mutta 55v ei parantunut,,jäi loppueläkseen tai riskit suuret halvaantua,,täysin työkyvytön,,ei paljon mitään enää tee, jos ihan pakko mennä ulos,särkylääke ja keppi,, kaikki tuskalla,,elämä ohi,,ennen juoksi hän 50-60 km viikko,, nyt odottaa-kuolis pois

Vierailija
14/14 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi