Miten gynekologille pääsee?
Pääseekö julkiselle vai onko mentävä yksityiselle ja maksettava itsesi kipeäksi?
Kommentit (77)
Yksityisellä olen käynyt koko ikäni 63 vuotta.
Ehkäisystä 18 v tähän päivään pian 64 v.
Totta. Näin Suomessa.
T. Hoitohenkilö (en kerro lääkäri vai sairaanhoitaja, koska olen molemmat) ja toiminut sekä yksityisellä ja kunnallisella sektorilla koko ikäni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä vaivana? Nykyisin ei gynellä käyntiä suositella enää rutiinisti, vain jos on jotain vaivaa. Ja ehkäisy ei ole vaiva eikä siihenkään tarvitse gyneä. Hormonikorvaushoidot järjestyy myös nykyään yleislääkäriltä.
Ehkäisynä kondomi, vaimo ei syö pillereitä eikä voi käyttää muuta allergioiden takia. Kärsii niin pahoista kuukautiskivuista ettei pysy pystyssä, kouristelee ja oksentaa joka kuukausi.
Vie lääkärille.
Mies kai tässä on sen päätöksen tehnyt että naisen pitää mennä gynekologille ja se pitää järjestyä ilmaiseksi. 😆 Vaimo ihan tyytyväisenä kieltäytyy hormoneista ja potee itse kipunsa, mutta miehen mielestä pitäisi mennä erikoislääkärille ja tämän pitäisi taikoa vaimo kuntoon ilman että yleisimpiä hoitokeinoja. Ja siihen vielä päälle että täältä joutuu kyselemään miten mennään gynelle. 😁 No propsit siitä että mies taitaa välittää kovasti vaimostaan!
Tilaa aika tk-lääkärille, saat lähetteen naistentautien polille.
Soita terveyskeskukseen ja varaa aika. Jos rahaa on niin soita suoraan yksityiselle ja varaa aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gynekologia on ihan turha lääketieteen ala ja ihan turha sitä on gynekologiksi edes opiskella, riittää ihan hyvin tervarin yleislääkärin tekemä kaivelu, mitkään eri asioihin erikoistuneet lääkärit ja kaikki muutkin on ihan turhia juttuja.
Meillä tehtiin myös talon sähkötyöt naapurin bussikuskin voimin, säästettiin pitkä penni!
Jos et ap tussuasi sen vertaa arvosta, että sitä tutkisi, eikä hutkisi, alan lääkäri niin se on oma valintasi se! Ihan kaikkea ei tämäkään yht.kunta kansalaisilleen ilmaiseksi kustanna.
Poistetaan ne urologit myös sitten. Yleislääkäri vaan sitä tikkua työntämään sinne sauvan kärkeen, vai niinkö ne jo tekeekin?
Juu kyllä maar, tops-puikkoa kuiviltaan reikään, rasvaus on pullapoikien heiniä.
Tk-lääkärinä voin kommentoida, että tk-lääkäri ei voi lähettää potilasta erikoissairaanhoidon gynekologille, jos ei itse ensin tutki potilasta (gynekologinen tutkimus ja oireesta riippuen esim virtsa- tai tulehdusnäytteet). Jos potilasta ei ole perusterveydenhuollossa tutkittu, tulee lähete todennäköisesti bumerangina takaisin.
Mä voin tutkii sun pillun kun vaan soitat mulle!
Vierailija kirjoitti:
Tk-lääkärinä voin kommentoida, että tk-lääkäri ei voi lähettää potilasta erikoissairaanhoidon gynekologille, jos ei itse ensin tutki potilasta (gynekologinen tutkimus ja oireesta riippuen esim virtsa- tai tulehdusnäytteet). Jos potilasta ei ole perusterveydenhuollossa tutkittu, tulee lähete todennäköisesti bumerangina takaisin.
Miksi ei lääkärille pääse tutkittavaksi?
Vastaa näin ihan tk-lääkärinä
Suu puhtaaksi.
Miksi sinne EI pääse?
Vastaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä vaivana? Nykyisin ei gynellä käyntiä suositella enää rutiinisti, vain jos on jotain vaivaa. Ja ehkäisy ei ole vaiva eikä siihenkään tarvitse gyneä. Hormonikorvaushoidot järjestyy myös nykyään yleislääkäriltä.
Ehkäisynä kondomi, vaimo ei syö pillereitä eikä voi käyttää muuta allergioiden takia. Kärsii niin pahoista kuukautiskivuista ettei pysy pystyssä, kouristelee ja oksentaa joka kuukausi.
Jos ongelmana on pelkkä kipu niin sehän hoituu kätevästi pillereillä tai hormoninierukalla (ei niille kaikille todellakaan olla allergisia), ja reseptin saa ehkäisyneuvolan tai yleislääkärin kautta.
Tai jos ei jostain syystä halua minipillereitä käyttää, niin toki särkyyn l
No itse olen kokeillut lukuisat hormonaaliset hoidot ja tullut vaikeat sivuoireet. Ja ei, todellakaan pelkkä burana ei riitä vaan tarvitaan kunnon lääkkeet, jotka olen saanut, kun käytän asiallisesti. Ilman lääkkeitä joutuisin käymään kiputipassa joka kuukausi. Lääkkeitä en ole koskaan väärinkäyttänyt enkä käytä. Aivan lääkärin ohjeen mukaan menee muutamana päivänä kuussa. En todellakaan ala tuhoamaan omaa seksuaalista nautintoani pillereillä kun kipulääkkeitä tarvitsen vain muutana päivän kuussa. Minulla on oikeus sekä seksuaalisuuteen että kivunhoitoon. Kovissa kivuissa burana on yhtä tyhjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä olen käynyt koko ikäni 63 vuotta.
Ehkäisystä 18 v tähän päivään pian 64 v.
Totta. Näin Suomessa.
T. Hoitohenkilö (en kerro lääkäri vai sairaanhoitaja, koska olen molemmat) ja toiminut sekä yksityisellä ja kunnallisella sektorilla koko ikäni
Ehkäisyyn ei tarvita lääkäriä, se kun hakee kondomit kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie lääkärille.
Mies kai tässä on sen päätöksen tehnyt että naisen pitää mennä gynekologille ja se pitää järjestyä ilmaiseksi. 😆 Vaimo ihan tyytyväisenä kieltäytyy hormoneista ja potee itse kipunsa, mutta miehen mielestä pitäisi mennä erikoislääkärille ja tämän pitäisi taikoa vaimo kuntoon ilman e
No niin pidin minäkin tuota vähän ihmeellisenä ettei vaimo itse osaa hakeutua lääkärille vaivoineen mutta voihan tuo perhe olla "uusisuomalainen" ja naisella ei omaa tahtoa eikä osaa kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ongelmana on pelkkä kipu niin sehän hoituu kätevästi pillereillä tai hormoninierukalla (ei niille kaikille todellakaan olla allergisia), ja reseptin saa ehkäisyneuvolan tai yleislääkärin kautta.
Tai jos ei jostain syystä halua minipillereitä käyttää, niin toki särkyyn l
Siis kyllähän e.pillereiden ovulaatiovaikutus on ihan lääketieellisestä tietoa. Joillekin naisille ovulaation hyvinvoinnin kannalta merkittävä.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuksessa ei ainakaan meillä päin ole edes gynekologia. Yksityiselle mentävä.
Terveyskeskuksissa ei ole muitakaan erikoislääkäreitä. Miksi siellä pitäisi olla gynekologejakaan?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinne pääsee, mutta voi joutua käymään sata kertaa eka terveyskeskuslääkärillä ja ne yrittää lässyttää ettei tarvi gynelle. Sitten vaan väännät rautalankaa, miksi ajan tarvitset etkä anna periksi. Kyllä ne lopulta kirjoittaa lähetteen, mutta eivät tajua itse luovansa kiirettä, kun tarvittavia aikoja ja lähetteitä yritetään olla antamatta ja samasta asiasta pitää käydä monta kertaa.
Jää moni syöpä vielä havaitsematta ajoissa, vasta sitten kun on jo paljon oireita ja syöpä levinnyt pääset hoitoon, liian myöhään vaan.
Olen valinnut sen yksityisen, pääsee nopeasti. Toki hinta kirpaisee, maksan mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
tilaa aika, yksityiselle, julkisella ei ole gyne, paitsi sairaaloissa
Mutta kyllä sinne sairaalan gynelle pääsee, jos on aihetta. Itselläni oli epämääräisiä vuotoja, niin sain lähetteen. Tehtiin tutkimukset ja sain jopa maksutta kierukan, kun vaihtoi vanhan tilalle uuden. Tuo on ainoa kerta, kun olen päässyt julkisella puolella gynelle. Muuten olen käynyt yksityisellä.
Ei ne arvausaseman yleislääkärit eikä työterveyden pullasorsat mitään ymmärrä naistenvaivoista, kokemukseni mukaan. Niihin ei kannata aikaansa tuhlata edes lähetteen saamisen toivossa. Varaat netistä ajan yksityiselle lääkäriasemalle pätevälle gynelle suoraan. Mut massia pitää sit siihen olla.