Olen yli kuuden vuoden jälkeen saanut maksettua ulosottovelkani
Velkaantumisen taustalla oli työuupumus, perheenjäsenen vakava sairastuminen, läheisen itsemurha, minun sairastumiseni vakavaan masennukseen, pitkä sairaslomajakso, elämänhallinnan menetys (taloudellisen, en esimerkiksi käytä päihteitä) ja niin edelleen. Hyvin iso osa velasta liittyi Kelan kuntouttavan psykoterapian omavastuuosuuksiin, joita maksoin ensi luotolla ja sitten pikavippikierteellä. Kun lopulta pääsin sairaslomalta työelämään, sain vain lyhyitä ja pienipalkkaisia pätkätöitä, joista ulosmittaukseen jäi ehkä keskimäärin 100 euroa kuussa, eikä aina sitäkään.
Elokuussa työllistyin koulutustani vastaavaan työhön ja aloin saada palkkaa, josta jäi suojaosuuden jälkeen ulosmitattavaa noin 800-1 000 euroa kuussa. En tiedä tarkalleen velan pääomasummaa, mutta ennen vuodenvaihdetta ulosoton asioinnista sai vielä nähtyä helposti sellaisen koosteen, jossa näki kokonaisvelan pääoman ja kokonaisuutena suoritettujen maksujen yhteenlasketun summan. Silloin suuruusluokka oli sellainen, että velan pääoma on ollut alkujaan yhteensä noin 6 000 euroa, mutta maksuja ulosottoon olin tehnyt noin 18 000 euron edestä. Usean vuoden minimipalkalla ulosmittaus ei tehnyt oikein yhtään mitään velkasummalle, koska korkoa kertyi korollekin enemmän.
Valitettavasti sitä summaa ei enää näe niin helposti, enkä ole vielä jaksanut sitä laskea. Mutta aiemman suoritettujen maksujen lisäksi elokuun jälkeen minulta on ulosmitattu noin 10 000 euroa yhteensä, mukaan lukien veronpalautus. Olen käyttänyt siis noin 6 000 euron velan maksamiseen yhteensä reilusti päälle 25 000 euroa, lähemmäs 30 000 euroa.
Vaikka tietenkin aina vastuu velasta on velkaantuneella ja itsekin tiedän, että minun olisi pitänyt hoitaa monta asiaa toisin myös avun pyytämisen kannalta, huomaatte ehkä, ettei velkajärjestelmä suinkaan pyri siihen, että velallinen saisi mahdollisimman pikaisesti hoidettua velkansa pois. Olen ollut lähellä elämäni lopettamista rahapaineiden vuoksi ja yksi syy oli se, että tilanne ei vuosiin tuntunut etenevän minnekään. Kun pienen palkan vuoksi kertymää oli vähän, velka voidaan kierrättää systeeminen läpi uudelleen, joka tarkoittaa esimerkiksi aiemman 5 000 euron sijasta seuraavalla kierroksella 7 000 euron velkaa.
Jos olet velkakierteessä, hae siihen apua ajoissa.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Minulla vasta velka kasvamassa ulosotossa. Pelkkiä maksamattomia tuloveroja. Tulot kuitenkin suhteellisesti niin pienet, ettei velkaa pysty ollenkaan maksamaan. Ilmeisesti tässä odotellaan jotain perintöä tai lottovoittoa, että verottaja saa omansa. Kumpaakaan vaan ei ole tiedossa.
Rakenteellinen epäkohta. Ei toivoakaan päästä veloista, edelliset kasvaa ja lisääkin varmasti tulee.
Vierailija kirjoitti:
Mihin matka jatkuu. Ilmeisesti nyt töissä ja palkalla elää?!
Kyllä, olen ollut töissä useamman vuoden ja nykyisin sellaisella, jossa on hyvä palkka. Palkkaa jää käteen kuitenkin melkein 1 000 euroa kuussa enemmän kuin ennen nyt jatkossa, kun velat on maksettu. Kitsastelen jonkin aikaa, että saan säästöön rahaa. Eipä sen kummempia suunnitelmia.
Vierailija kirjoitti:
Onnea! Mikä upea suoritus. Olet onnistunut maksamaan velkasi, vaikka siitä oli tehty hyvin vaikeaa.
Nyt pitäisi pitää edelleen kukkaronnyörejä yhtä tiukalla kuin tähän asti, kunnes olet saanut kerättyä vararahaston hätätilanteita varten - esim. 3-6kk minimimenojen verran. Vasta kun tällainen on säästössä, tiedät ettet joudu toiste velkaantumaan, kun jotain yllättävää tapahtuu. Koska jos nyt herkeät käyttämään yhtään enemmän rahaa kuin velan maksun aikana, olet pian samassa tilanteessa. Jaksamista, ja koita vielä puristaa vähän, niin turvaat tulevaisuutesi!
Ja suosittelen että jos pystyt kuuntelemaan englanniksi ohjelmia, että tutustut Dave Ramsey-nimiseen rahankäytön/velkaantumisesta vapautumisen opettajaan. Hänellä on paljon hyödyllistä tietoa, joka helpottaa elämää säästämisen suhteen.
Kiitos, täytyy tutustua tähän!
Vierailija kirjoitti:
Onnea! Olet tehnyt ison työn ja päässyt selville vesille. Tunnustan samalla, että itselläni sama on työn alla. Muutaman vuoden päästä olen velaton.
Voimia ja tsemppiä siihen työhön! Velkaantumiseen liittyvä stigma on hyvin vahva, ei tässä ole kyse pelkästään rahoista vaan monesta muustakin asiasta. Henkinen puoli on kovilla! Minullakaan ei ollut oikein ketään, jolle olisin kehdannut tilanteen tunnustaa.
Onneksi olkoon. Elämä heittää toisinaan tielle haasteita, joita ei ennakolta arvaa. Ulos-ottoon joutuminen on yksi elämää suuresti rajoittavista haasteista ja olet selättänyt sen, joten nyt on enemmän vapautta tehdä valintoja elämän suhteen.
Todennäköisesti jokainen meistä joka on joutunut ulosottoon syystä tai toisesta johtuen, ymmärtää, että tavalla tai toisella velat on maksettava. Toisinaan turhauttavan hidasta. Etenkin, kun on ensin taistellut vuosia etteivät laskut liukuisi ulosottoon saakka.
Joten vielä kerran onnittelut ap.
Ny sitten säästä pesämuna jotta talous ei kaadu jonkun hajotessa tai työttömyydestä
3 kk palkka on suositus
sitten pieniä investointeja niin saat tulevaisuudessa osinkoja
korkoa korolle sinulle eikä velan antajalle
onnea! Nyt kyllä pärjäät jatkossakin
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut!
Minulla vielä 50 000 auki ja korko kasvaa. Olin yrittäjä ja menetin työkykyni. Sinnittelen, mutta en jaksa loputtomiin.
Olen pahoillani. Toiselle on helppo sanoa, että koita jaksaa, raha ei ole kaikki kaikessa, mutta minulla on kyllä aavistus siitä mitä käyt läpi ja miten mahdottomalta se voi tuntua. Muista, että se ei oikeasti määritä sinua tai sinun arvoasi ihmisenä.
En IKINÄ voisi saattaa itseäni tuommoiseen tilanteeseen että joutuisin ulosottoon. Eikö järki sano mitään, kun alkaa mennä huonosti? No en olekaan yhteiskunnan elätti vaan asun velattomassa isossa talossa maaseudun rauhassa.
En vuokraisi asuntoa kun ei osaa hoitaa taloutta. Olen tarkka kenelle asunnon vuokraan. Tarkistan vuokralaisen.
vuokraisäntä
Vierailija kirjoitti:
En IKINÄ voisi saattaa itseäni tuommoiseen tilanteeseen että joutuisin ulosottoon. Eikö järki sano mitään, kun alkaa mennä huonosti? No en olekaan yhteiskunnan elätti vaan asun velattomassa isossa talossa maaseudun rauhassa.
viisastelepa siinä, kun aviopuoliso järjestää tällaisen yllätyksen.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän pitkään menikin, ennen kuin tähän ketjuun tuli joku tunnevammainen purkamaan pahaa oloaan.
Onnittelut kaikille, jotka ovat saaneet velkansa hoidettua korkoineen ja tsemppiä kaikille niille, jotka niitä velkojaan tälläkin hetkellä yrittävät maksaa!
Vierailija kirjoitti:
En vuokraisi asuntoa kun ei osaa hoitaa taloutta. Olen tarkka kenelle asunnon vuokraan. Tarkistan vuokralaisen.
vuokraisäntä
Minäkin olen tarkka siitä, keneltä vuokraan asunnon. Hirvittävän moni vuokraisäntä hoitaa velvollisuutensa huonosti, velottaa ylihintaa ja jättää asuntonsa huollot tekemättä. Mieluiten jätän vuokraamatta yksityiseltä, kaikenlaisia hulluja siellä on vuokraisäntinä, eikä vuokraajalla ole mitään mahdollisuuksia tarkistaa vuokraisännän taustoja.
Toivottavasti voisit päästä velkajärjestelyyn.