Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen yli kuuden vuoden jälkeen saanut maksettua ulosottovelkani

Vierailija
02.04.2024 |

Velkaantumisen taustalla oli työuupumus, perheenjäsenen vakava sairastuminen, läheisen itsemurha, minun sairastumiseni vakavaan masennukseen, pitkä sairaslomajakso, elämänhallinnan menetys (taloudellisen, en esimerkiksi käytä päihteitä) ja niin edelleen. Hyvin iso osa velasta liittyi Kelan kuntouttavan psykoterapian omavastuuosuuksiin, joita maksoin ensi luotolla ja sitten pikavippikierteellä. Kun lopulta pääsin sairaslomalta työelämään, sain vain lyhyitä ja pienipalkkaisia pätkätöitä, joista ulosmittaukseen jäi ehkä keskimäärin 100 euroa kuussa, eikä aina sitäkään.

Elokuussa työllistyin koulutustani vastaavaan työhön ja aloin saada palkkaa, josta jäi suojaosuuden jälkeen ulosmitattavaa noin 800-1 000 euroa kuussa. En tiedä tarkalleen velan pääomasummaa, mutta ennen vuodenvaihdetta ulosoton asioinnista sai vielä nähtyä helposti sellaisen koosteen, jossa näki kokonaisvelan pääoman ja kokonaisuutena suoritettujen maksujen yhteenlasketun summan. Silloin suuruusluokka oli sellainen, että velan pääoma on ollut alkujaan yhteensä noin 6 000 euroa, mutta maksuja ulosottoon olin tehnyt noin 18 000 euron edestä. Usean vuoden minimipalkalla ulosmittaus ei tehnyt oikein yhtään mitään velkasummalle, koska korkoa kertyi korollekin enemmän. 

Valitettavasti sitä summaa ei enää näe niin helposti, enkä ole vielä jaksanut sitä laskea. Mutta aiemman suoritettujen maksujen lisäksi elokuun jälkeen minulta on ulosmitattu noin 10 000 euroa yhteensä, mukaan lukien veronpalautus. Olen käyttänyt siis noin 6 000 euron velan maksamiseen yhteensä reilusti päälle 25 000 euroa, lähemmäs 30 000 euroa. 

Vaikka tietenkin aina vastuu velasta on velkaantuneella ja itsekin tiedän, että minun olisi pitänyt hoitaa monta asiaa toisin myös avun pyytämisen kannalta, huomaatte ehkä, ettei velkajärjestelmä suinkaan pyri siihen, että velallinen saisi mahdollisimman pikaisesti hoidettua velkansa pois. Olen ollut lähellä elämäni lopettamista rahapaineiden vuoksi ja yksi syy oli se, että tilanne ei vuosiin tuntunut etenevän minnekään. Kun pienen palkan vuoksi kertymää oli vähän, velka voidaan kierrättää systeeminen läpi uudelleen, joka tarkoittaa esimerkiksi aiemman 5 000 euron sijasta seuraavalla kierroksella 7 000 euron velkaa. 

Jos olet velkakierteessä, hae siihen apua ajoissa. 

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas kirjoitus. 

Vierailija
2/33 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut, että olet kovalla työllä saanut velkasi maksettua. Nykyinen järjestelmä on tosiaan sellainen, että kun velkaantuu niin tilannetta voi olla vaikea korjata jos tienestit eivät ole suuret. Olen itse saanut myös velkani maksettua, ja itse sairastuin masennukseen ja yleiseen ahdistuneisuushäiriöön juuri koska tilanne tuntui jo toivottomalta kun velkoja maksoi älyttömiä summia kuukaudessa mutta ne eivät millään tuntuneet vähentyvän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole ulosmitattavaa, niin aika vaikea on pääomaa lyhentää.

Vierailija
4/33 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No korkoa tulee maksaa ja kyllä se maksaa. Et saa muutakaan lainaa korotta 

kuusi tonnia 20 v sitten on eri asia kuin kuusi tonnia tänään 

Vierailija
5/33 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vasta velka kasvamassa ulosotossa. Pelkkiä maksamattomia tuloveroja. Tulot kuitenkin suhteellisesti niin pienet, ettei velkaa pysty ollenkaan maksamaan. Ilmeisesti tässä odotellaan jotain perintöä tai lottovoittoa, että verottaja saa omansa. Kumpaakaan vaan ei ole tiedossa. 

Vierailija
6/33 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin 

hyvä sinä 

kaatunut maito on kaatunutta. Ja nyt on nyt. 

ONNITTELE ITSEÄSI 

toimit oikein 

Vierailija
7/33 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole ulosmitattavaa, niin aika vaikea on pääomaa lyhentää.

Jos ei tosiaan ole ulosmitattavaa omaisuutta, sairas- ja työttömyyspäivärahoilla tai pienellä palkalla velan lyhentäminen on erittäin haastavaa. 

On hyvä myös huomioida, että jos minulla olisi sattunut olemaan omaisuutta, jonka ulosotto olisi voinut takavarikoida, olisin voinut hyvinkin päätyä sellaiseen tilanteeseen, jossa kuittaan velan sellaisella omaisuudella, jonka arvo on velkaan nähden moninkertainen, mutta jonka ulosotto voi huutokaupata velkani hinnalla. 

Esimerkiksi asunnon tai talon omistaja voi asuntolainansa laiminlyönnin vuoksi joutua tilanteeseen, jossa häneltä ulosmitataan asunto huutokaupattavaksi, mutta huutokauppahinta ei kata edes hänen velkaansa. Räikeimmin tätä toki tehtiin 90-luvun laman aikaan, mutta ei tarvitse kuin mennä vilkaisemaan pakkohuutokaupattavia kiinteistöjä verkkosivuilta, niin näkee saman olevan edelleen ihan yleinen käytäntö. Sijoittajat ostavat sitten mielellään näitä alihintaisia taloja, koska voivat kääntää sen tuloksi myydessään eteenpäin. 

Vierailija
8/33 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin 

hyvä sinä 

ONNITTELE ITSEÄSI 

toimit oikein 

Kiitos, niin teenkin. Hassua kyllä nämä viimeiset muutamat kuukaudet ovat olleet henkisesti kaikkein vaikeimmat, kun velan loppu on viimein ollut käsin kosketeltavan lähellä. 

Näiden oppirahojen kanssa nyt eteenpäin! 

Vierailija
9/33 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan uutta velkaa peliin ja ostoksille

Vierailija
10/33 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain aikoinaan apua, velkajärjestelystä, onneksi kesti silloin vain kolme vuotta, voutille kun lyhensi niin ei pääoma pienentynyt koskaan. Kyllä nuoruuden tyhmyyksiä maksoin. Onnea sinulle 

Vierailija
11/33 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin 

hyvä sinä 

ONNITTELE ITSEÄSI 

toimit oikein 

Kiitos, niin teenkin. Hassua kyllä nämä viimeiset muutamat kuukaudet ovat olleet henkisesti kaikkein vaikeimmat, kun velan loppu on viimein ollut käsin kosketeltavan lähellä. 

Mihin matka jatkuu. Ilmeisesti nyt töissä ja palkalla elää?!

Vierailija
12/33 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin 

hyvä sinä 

ONNITTELE ITSEÄSI 

toimit oikein 

Vaikeinta on juuri ennen kuin ylittää maaliviivan! Vedä henkeä, ota vastaan lämmin virtuaalihali ja mieti, mitä kaikkia unelmia voit alkaa tavoitella, koska olit niin sitkeä ja osaat selviytyä todella vähällä niin tahtoessasi. 

Vierailija
13/33 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea! Mikä upea suoritus. Olet onnistunut maksamaan velkasi, vaikka siitä oli tehty hyvin vaikeaa.

Nyt pitäisi pitää edelleen kukkaronnyörejä yhtä tiukalla kuin tähän asti, kunnes olet saanut kerättyä vararahaston hätätilanteita varten - esim. 3-6kk minimimenojen verran. Vasta kun tällainen on säästössä, tiedät ettet joudu toiste velkaantumaan, kun jotain yllättävää tapahtuu. Koska jos nyt herkeät käyttämään yhtään enemmän rahaa kuin velan maksun aikana, olet pian samassa tilanteessa. Jaksamista, ja koita vielä puristaa vähän, niin turvaat tulevaisuutesi!

Ja suosittelen että jos pystyt kuuntelemaan englanniksi ohjelmia, että tutustut Dave Ramsey-nimiseen rahankäytön/velkaantumisesta vapautumisen opettajaan. Hänellä on paljon hyödyllistä tietoa, joka helpottaa elämää säästämisen suhteen.

Vierailija
14/33 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt vaan uutta velkaa peliin ja ostoksille

Tämä onneksi on kannustanut oppimaan tiukkaa taloudenpitoa. 

Olen myös varmuuden ja oman mielenrauhani vuoksi lisännyt vapaaehtoisen luottokiellon, jotta voin varmistua siitä etten esimerkiksi jostain kumman syystä rupeasi kuvittelemaan, että voin nyt ottaa velkaa. Olen myös tehnyt puolison kanssa selväksi, että jos vaikuttaisi siltä, että masennukseni uusii, raha-asiat siirtyvät kokonaan hänelle, myös minun rahani. 

Vaikka olen ihan luottavainen siihen, että en ole holtittomasti nyt velkaantumassa uudelleen, pidän kuitenkin oman mielenrauhan kannalta varmistaa tällaisia asioita. 

Vierailija
15/33 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut! Vaikeasta tilanteesta olet selvinnyt. 

Vierailija
16/33 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea! Olet tehnyt ison työn ja päässyt selville vesille. Tunnustan samalla, että itselläni sama on työn alla. Muutaman vuoden päästä olen velaton. 

Vierailija
17/33 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan!  Ikävä juttu että tuohon on jouduttu, mutta on todella upeaa että siitä suosta on päässyt ylös.

Vierailija
18/33 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut maksettua sijoitusasuntoni - vuokralaisten avulla.

Vierailija
19/33 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon! Tästä eteenpäin jyrkkä ei kaikille helposti tarjoituille luotoille, pikavopeille ja osta tänään, maksa myöhemmin -maksutavoille. Jos pärjäät ilman luottokorttia, älä ota sitäkään. Mieti, mille myyjälle, kauppiaalle tai liikeyritykselle viet rahasi. Luotottajien ja ylihinnoittelevien liikeketjujen toimintaa ei tarvitse tukea. 

Vierailija
20/33 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut! 

Minulla vielä 50 000 auki ja korko kasvaa. Olin yrittäjä ja menetin työkykyni. Sinnittelen, mutta en jaksa loputtomiin.