Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikallani ohjaajank ovat ilkeitä

Vierailija
02.04.2024 |

Olen hoitoalan opiskelija ja olen ollut harjoittelussa. Nyt alkoi näyttöviikko ja ihminen ketä ottaa näyttöni vastaan on todella ilkeä minua kohtaan. Ohjeistaa ja kun teen mitä hän käskee teen sittenkin väärin. En pysty hahmottamaan mitä pitää tehdä milloinkin jos koko päivän tehtävät tulevat nopeasti pötköön. Minulla on keskittymishäiriö ja huomaan että tämän henkilön kanssa oireeni korostuvat koska hän hoputtaa ja saa mikut hermostumaan. Tahallaan haukkuu potilaiden edessä kun teen jonkun virheen hänen mielestään. Kun minulla on oma tapa tehdä asiat hän saarnaa minulle kauan koska näin on aina tehty ja hän tekee niin. Olen itkenyt ahdistuksesta ja mielipahaa työpaikan liinavaatevarastossa. Pelkään että saan huonon arvosanan vaikka todella osaan mielestäni asiat. Muiden kanssa asiat onnistuu ja he ovat paljon ystävällisempiä ja ymmärtäväisempiä. Mitä teen, kun vielä mahdollista näyttää osaamista kolme päivää.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla on valitettavasti myös tällaisia hoitajia, jotka käyttäytyvät lähes sadistisesti harjoittelijoiden kanssa. 

Yksi ärimmäisen passiivis-aggressiivinen tapaus traumatisoi minut muutaman päivän harkan aikana moneksi kuukaudeksi. Sattumoisin kuulin jälkikäteen kolmelta eri henkilöltä, että heillä oli täsmälleen sama kokemus tästä harkkaohjaajasta. 

Vierailija
22/38 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista että näytön vastaanottaja kertoo mitä tehdään ja vielä nälvii ennen arviota 👀

Itse olen sh ja th. Harjoittelujaksoilla alku on ollut ohjattua työtä, sitten sovittua omatoimista työtä potilasturvallisuuden rajoissa (ei esim. iv riskilääkkeiden annostelua/antoa ilman ohjaajan tuplatarkistusta). Näyttöpäivinä omat potilaat hoidettiin itse koko vuoron, kaikki toimenpiteet ja lääkehoito mukaan lukien. Ohjaaja kulki varjona perässä ja kirjaili välillä ylös huomioita laajasti, potilaan kohtaamisesta kliinisiin kädentaitoihin ja lääkelaskujen onnistumiseen. Eri asi jos turvallisuus olisi vaarantumassa, jos vaikka aseptiikka virtsakatetria asettaessa pettää tottakai siitä huomautetaan.

Onko kommentit liittyneet siis potilasturvallisuuteen tai vaikka aikataulutuksessa siihen että et omalla tavallasi ehdi tehdä kaikkia töitä kohtuullisissa rajoissa? Teet toimia omalla tyylillä likaisesta puhtaaseen, kun tulisi tehdä puhtaasta likaiseen ym? Vai nimenomaan turhaa ilkeilyä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin itsekin vastaavassa tilanteessa lähihoitajaopiskelijana, mutta päiväkodissa. Nielin sen kaiken kuran, paino tippui useita kiloja. Mutta, kun tuli arviointikeskustelun aika, avasin sanaisen arkkuni ja kerroin kaikki asiattomuudet, jotka olin kokenut.

Ohjaaja hiljeni, opettaja mietti miten edetä. Hän ehdotti, että jatketaan näyttöviikkoa parilla päivällä. Suostuin sillä ehdolla, että se epäasiallinen vallankäyttö ym. on historiaa. Ne pari päivää menivät sitten asiallisemmin ja pääsin kyseisestä paikasta pois kohtuullisin arvosanoin

Kuulema on yleistä, että opiskelijoita kohdellaan soteallalla huonosti. Varmaa koston kierre 

Vierailija
24/38 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kerran ohjattava opiskelija sanoi että tuntui kurjalta kun keskeytin kanyloinnin potilaan edessä ja ohjeistin. Oli käyty asia läpi ennakkoon ja hän silti koski kanyylin suoneen menevään osaan. Ikävää mutta tuollaisissa tilanteissa on pakollista antaa palaute vaikka kyseessä on näyttö. Rehellisesti oliko ilkeilyä vai perusteltuja korjauksia?

Vierailija
25/38 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaapi olla trolli.

Lh opiskelija pääsee tekemään näytön, kun osaaminen on vaaditulla tasolla. Opiskelija on tehnyt näyttösuunnitelman, jonka mukaan edetään. Näyttö, ja myös harjoittelu, loppuu kun näyttösuunnitelmaan kirjatut asiat on suoritettu hyväksytysti. Jos opiskelija näyttö viikolla tarvitsee vielä runsaasti ohjausta, on jossain menty pieleen ja näyttökin hylätty. Ap kertoi, että kyseessä on viimeinen harjoittelu, osaamista pitäisi jo olla.

Vierailija
26/38 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaapi olla trolli.

Lh opiskelija pääsee tekemään näytön, kun osaaminen on vaaditulla tasolla. Opiskelija on tehnyt näyttösuunnitelman, jonka mukaan edetään. Näyttö, ja myös harjoittelu, loppuu kun näyttösuunnitelmaan kirjatut asiat on suoritettu hyväksytysti. Jos opiskelija näyttö viikolla tarvitsee vielä runsaasti ohjausta, on jossain menty pieleen ja näyttökin hylätty. Ap kertoi, että kyseessä on viimeinen harjoittelu, osaamista pitäisi jo olla.

Osaamisesta huolimatta ohjaaja, joka käyttää tuolla tavalla väärin valta-asemaansa voi oikeasti hämmentää opiskelijan niin pois tolaltaan, että opiskelija kokee, ettei osaa käyttää enää sitä osaamistaan. Etenkin silloin, jos opiskelija on aiemmassa elämässä traumatisoitunut esimerkiksi perheväkivallan, koulukiusaamisen tai muun vastaavan uhrina. Ne tunnemuistot voivat aktivoitua hyvinkin kaukaa, ja tilanne ei ole silloin helppo, vaikka osaaminen olisi kunnossa.

Vierailija
27/38 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaapi olla trolli.

Osaamisesta huolimatta ohjaaja, joka käyttää tuolla tavalla väärin valta-asemaansa voi oikeasti hämmentää opiskelijan niin pois tolaltaan, että opiskelija kokee, ettei osaa käyttää enää sitä osaamistaan. Etenkin silloin, jos opiskelija on aiemmassa elämässä traumatisoitunut esimerkiksi perheväkivallan, koulukiusaamisen tai muun vastaavan uhrina. Ne tunnemuistot voivat aktivoitua hyvinkin kaukaa, ja tilanne e

Tämä on tosi. Korjaavan palautteen voi antaa niin monella tapaa. Etenkin potilaiden edessä on hyvä kaikkien kannalta, että se tehdään mahdollisimman hienotunteisesti ja vähäeleisesti. Opiskelijalla säilyy itseluottamus ja potilaalla turvallisuuden tunne.

Vierailija
28/38 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommoista se on hoitoalalla. Mun harkat oli niin kamalia, etten halunnut enää valmistumisen jälkeen tehdä hoitotyötä. Enkä ole ainoa.

Vierailija
29/38 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuommoista se on hoitoalalla. Mun harkat oli niin kamalia, etten halunnut enää valmistumisen jälkeen tehdä hoitotyötä. Enkä ole ainoa.

Kaikki tai useampi harkka ollut kurja kokemus?  Ehkä osaamisessa oli myös vikaa?

Minulle sattui vain yksi harjoittelu jossa ilkeilevä työntekijä, onneksi ei ohjaajani.

Vierailija
30/38 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautteesta hämmentynyt lähihoitaja opiskelija pyörii ympäri hoitohuonetta kakkavaippa käsissään ilman hanskoja. Tuttu tilanne nykyään, kun koulun seulan läpäisee kuka vain. Onneksi on helmiä seassa :)

Vierailija
31/38 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoita päästetään kyllä nykyään aika helposti kiitettävällä arvosanalla läpi vaikka arviointikriteerit ovat hyvin tiukat. En ole itsekään mikään tiukkapipo enkä täydellinen ihminen, mutta en ihan helposti kiitettävää anna jos teoriatietoa ei edes kysyttäessä tule tai monen viikon harjoittelun jälkeen esim päivän aikataulutus ei onnistu. Vaarantuiko ap:lla potilasturvallisuus jollain tavalla? Siitä huomauttaminen ei ole kiusaamista kuitenkaan. Kaikki olemme ihmisiä eikä kaikista tarvitse pitää, mutta toimeen pitää tulla. Jos työpaikalla koet aiheetonta moittimista niin opettajaan asap yhteys.

Vierailija
32/38 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni myös joskus vähän ilkeä esimies, mutta olen sen verran kova tyyppi että ei ole tullut paha mieli ikinä sen sanomisista eikä todellakaan itkeskelyä. Tätä ei saisi sanoa, mutta esimieheni on vähån kuumakalle ja ainoastaan ajoittaiset tavaran paiskomiset saattaneet hieman häiritä tai joskus olen jopa säpsähtänytkin niistä. 

Ole tyytyväinen jos siis esimiehesi ei ole kuumakalle. Niihin haulkumisiin voit vaan haistattaa vi..tut sillei hiljaisesti. Itseäni myös auttaa se että tiedän olevani fiksumpi kun esimieheni ja tiedän milloin haukut tulee aiheesta ja milloin ei.  Toki en korosta sitä mitenkään, vaan pitää vähän pitää pientä profiilia tunnelman kannalta. 

Inhottavimmat riidat yksikössämme käydään melkein useimmiten talousasioista. Mille kustannuspaikalle olisi saanut ostaa mitäkin ja mitä laitetaan budjettiin. Nuokaan ei vaikeita itselleni olisibkeskustella läpi, mutta kun esimies todellakin tuo kuumakalle niin eihän oikein mistään vähäänkään kuumasta aiheesta voi kunnolla keskustella.

Tsemppiä sulle. Yleensä kun kokemusvuosia tulee tarpeeksi, niin tulee esimieskin tutuksi. 

Vierailija
33/38 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tai useampi harkka ollut kurja kokemus?  Ehkä osaamisessa oli myös vikaa?

Minulle sattui vain yksi harjoittelu jossa ilkeilevä työntekijä, onneksi ei ohjaajani.

Useampi harkka. Sain hyvät palautteet mutta siellä oleminen oli täyttä tuskaa.

Vierailija
34/38 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on taloudellisesti mahdollista, kannattaa hakeutua harjoitteluun pienelle paikkakunnalle. Tämä vinkki tuli koululta ja itse huomasin saman. Uudet työntekijät ja harjoittelijat otetaan lämpimästi vastaan.

Vierailija
35/38 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useampi harkka. Sain hyvät palautteet mutta siellä oleminen oli täyttä tuskaa.

Okei, hyvä että pärjäsit ja sait hyvät arviot. Sinulla käynyt huono tuuri työyhteisöissä, harmi että koko ala jäi sen takia. Tai no, ei se nykytilanteessa ole sinun kannalta varmaan harmi lainkaan :D

t. uupunut päivystyksen orja

Vierailija
36/38 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain arvosanaksi 3. Kuulemma tietotaitoa on ja osaamista mutta kun en ollut harjoittelussa töyspäiväisesti koulun takia luvallisesti niin jäi jonkun verran näkemättä asioita. Ainut mistä huomautettiin oli että välillä unohtui käsidesin käyttö ja työergonomiassa parantamisen varaa.

opettajani kertoi pois kävellestä osastolta odottaneensa 4 palautteen puolesta. Kannattaako tuosta valittaa? 

Vierailija
37/38 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
38/38 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain arvosanaksi 3. Kuulemma tietotaitoa on ja osaamista mutta kun en ollut harjoittelussa töyspäiväisesti koulun takia luvallisesti niin jäi jonkun verran näkemättä asioita. Ainut mistä huomautettiin oli että välillä unohtui käsidesin käyttö ja työergonomiassa parantamisen varaa.

opettajani kertoi pois kävellestä osastolta odottaneensa 4 palautteen puolesta. Kannattaako tuosta valittaa? 

3 on hyvä arvosana. Siis hyvä, ei ollenkaan huono, joten en valittaisi. 4 puolestaan on erittäin hyvä. En itsekään antaisi erittäin hyvää arvosanaa, jos opiskelijalla on poissaoloja ja aseptiikka puutteellista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän