Sektio ei ole synnytys
Kommentit (20)
Pääasia on terve vauva, luulisi sen teidänkin tajuavan??
Olen synnyttänyt tai en ole synnyttänyt, mitä sitten???
Kuinka synnytetään oikeasti? Voiko nainen synnyttää ei-oikeasti?
jos lapseni ei olisi syntynyt normaalisti vaan sektiolla. Onneksi sain kokea synnytyksen!
Synnytystavat:
1 alateitse: Alatiesynnytys, raivotarjonta, ei perätilan ulosautto, pihti- eikä imukuppisynnytys
2 perätilan ulosautto ja -veto
3 pihti
4 imukuppisynnytys
5 suunniteltu keisarileikkaus: Tarkoitetaan elektiivistä sektiota, jonka tekemisestä on tehty päätös
ennen synnytyksen käynnistymistä.
6 päivystyksellinen, kiireellinen keisarileikkaus: Päätös tehty synnytyksen aikana.
7 hätäkeisarileikkaus: Päätöksen jälkeen kiireellisesti tehty sektio, jossa välitön synnyttäminen
on katsottu aiheelliseksi.
Oikeasti synnytetään alakautta eli siis oikeasti eikä leikkaamalla. Terv. 4
Vierailija:
Oikeasti synnytetään alakautta eli siis oikeasti eikä leikkaamalla. Terv. 4
alatiesynntyksessäni käytettiin imukuppia, pääsenkö kuitenkin " oikeasti synnyttäneiden" kastiin?
heitti tyhmän aloituksen ja heti monta mukaan.
Täytyy kertoa hänelle ettei se voinut olla mahdollista.
Se antaa äidin osuudesta vähän turhan pramean kuvan.
Siinä synnytyksessä on aktiivista osaa vain ihan lopun pusaus ja siinäkin mennään " aaltojen" mukana, vähän äiti vain auttaa. Varmaan 95% (vähintään) synnytyksestä on tylsää odottelua ja kivun sietoa -ja voi muuten olla, että moni sektioäiti on kokenut tämän ihan saman vaiheen. Sektioon on päädytty vasta lopussa - jota muutekin pidetään iisimpänä vaiheena kuin esim loppuavautumista.
Sana synnytys saa koko homman kuulostamaan siltä kuin äiti oikeasti koko ajan tekisi aktiivisesti jotain.
Englannin sana give birth, antaa syntymä, antaa elämä, on paljon parempi. Se kuvaa äidin roolin osuvammin, eli se ei ole niin aktiivinen kuin tämä synnytys-sana antaa ymmärtää.
Mutta että taas vaivaudutaan vanhasta aiheesta tarinoimaan. Pikkuisen yritystä enemmän. Kävisikös: Kotiäidit ovat loisia! Tummaihoiset ovat neekereitä! Sairaanhoitajilla on kylllin hyvä palkka koulutukseensa nähden! Lestat ovat synnytyskoneita ja aivopestyjä! Näitähän riittää. :D :D :D Nauretaanko yhdessä kaikelle tälle!!!
No, okei! Nro 20 tyytyy sitten " huonoon" osaansa ja etsii oman kastinsa minä-melkein-synnytin-oikeasti-itse -porukasta ;)
Tämähän on ihan fysiologinen juttu, ei siitä tarvii provo aloituksia tehdä =)
t. sektion ja synnytyksen kokenut äippä
ne jotka aina jaksavat vaahdota tästä " sektio ei ole synnytys" -asiasta eivät ole kovinkaan hyviä äitejä.
Minun lapseni on syntynyt sektiolla, koska hän oli perätilassa ja lapsivettä oli sen verran vähän, että alatiesynnytys olisi ollut liian vaarallista. Lääkärit tekivät sektiopäätöksen. Lapsen syntymä oli liikuttava ja ihana asia, en voi kuvitella miten se olisi voinut olla minulle vielä tunneherkempää kuin se oli tällaisena kokemuksena.
Äitiys alkaa todenteolla lapsen syntymän jälkeen. On ihan samantekevää miten lapsi on maailman tullut, kunhan on tullut turvallisesti.
Et silti ole oikeasti synnyttänyt nainen. Äidiksi en nyt viitsi edes sanoa.
äidit ovat vain katkeria siitä, että jotkut kanssasisaret ovat päässeet " helpommalla" , eikä alapää ole venähtänyt, leikelty tai muuta sellaista.
Sektiolla synnyttäneitä täytyy koettaa siitä syystä alentaa, keinolla millä hyvänsä. Totuushan on se, että monet, monet synnyttäisivät sektiolla, jos siihen olisi valinnanvapaus.
sinun kommentiisi (38) viitsisi edes vastata, mutta vastaanpahan nyt kumminkin: luuletko jotenkin voivasi loukata tuollaisella? ei osu ainakaan tähän äitiin! 31
Pitääkö jättää valot palamaan?