Suomalaiset eivät vieläkään ole ymmärtäneet ettei heillä ole varaa nykyiseen elintasoon
Nykyinen elintaso on kustannettu velkarahalla. Kun sitä ei ole eikä uusia tuloja ole näkyvissä, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin laskea elintasoa. Tämä on varmasti kova paikka nuorille joille on valehdeltu vuosia Suomen olevan rikas maa.
Kommentit (105)
Suomalaiset eivät ole mikään homogeeninen ryhmä. Osa elää yli varojensa ja päätyy ulosottoon. Osa, kuten minä on säästänyt vuosikymmenet puolet palkastaan ja sijoittanut ne.
Milloin meillä alettiin ihmisiä aivopesemään,että sinun on saatava juuri sama mikä naapurillakin. Kyllä se pitää itse ansaita eikä loisimalla vaatia. Meillä sisaruksillakin on eri elintaso ja koulutus, toki tuemme jos jollakin on hätä.
Tämä on näköjään perskokkareiden ketju.
Suomen julkinen sektori on elänyt yli varojensa yli 15 vuotta. Etuuksia on pakko karsia. Hyvä että vihdoin.
Mitä tämä elintaso tarkoittaa? Terveydenhuoltoa ja koulutustako?
Jee lopetetaan kaikki tulonsiirrot. Ei armeijaa, ei poliisia, ei teitä, ei junia, ei mitään. Kyllä onkin niin ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä elintaso tarkoittaa? Terveydenhuoltoa ja koulutustako?
Kyllä, mutta myös kaikkea muuta kuten puhelimia, vaatteita ym..
Vierailija kirjoitti:
Jee lopetetaan kaikki tulonsiirrot. Ei armeijaa, ei poliisia, ei teitä, ei junia, ei mitään. Kyllä onkin niin ihanaa.
Ei kaikkea tarvi lopettaa, mutta sen verran ettei valtio tarvitse syömävelkaa.
Jep. Se on ihan sama onko se entisen/nykyisenlainen elintaso rahoitettu yhteiskunnan ottamalla velalla ja erilaisia tukia nostamalla vaiko yksityisihmisen ottamalla liian isolla asuntolainalla ja pikavipeillä.
Kusessa on nyt kaikki, koska ei ole eletty tulojen mahdollistamalla tavalla eli suu säkkiä myöten.
Opiskelijat - ei enää varaa yksilöihin Helsingissä joo
menköln soluihin ja niin oli vielä 90 luvullakin
Vierailija kirjoitti:
Suomen julkinen sektori on elänyt yli varojensa yli 15 vuotta. Etuuksia on pakko karsia. Hyvä että vihdoin.
Itse en ymmärrä sitä, miksi juuri kaikkein köyhimpien etuuksista pitäisi säästää, vaikka samaan aikaan esim. sote-sektori pursuilee törkeän hyväpalkkaisia hallintokahvittelijoita. Sote.-hierarkian ylin 10% kuluttaa 50% sen tuloista samaan aikaan kun suorittavasta portaasta leikataan koko ajan. Hyvinvointialueitakin on ainakin 10 liikaa.
Säästöt kohdistuu mahdollisimman typerästi.
Ja tämän totean henkilönä, jolla todellakin on tasan varaa elintasoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla, jotka ansaitsevat oman leipänsä, on varaa just siihen elintasoon. Jos myyjä myy paljon, niin elintaso on ansaittu.
Totta, mutta tosi moni itse itsensä elättäväkin on elänyt yli varojensa (pikavippejä, luottokortteja, osamaksuja, rahoitusyhtiön auto, iso asuntolaina jne) eikä ole kantanut huolta huomisesta vaan asenne on ollut rahaa on!
Se pahan päivän varalle säästäminen on unohtunut ja on eletty leveämmin mihin oikeasti olisi ollut varaa. Samaan on sortunut valtiokin ja maksanut erilaisia sosiaalitukia hövelisti sekä haalinut elätettäviä pitkin maapalloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkea tarvi lopettaa, mutta sen verran ettei valtio tarvitse syömävelkaa.
Kaikki pois vaan niin ei tarvitse kenenkään valittaa enää mistään. Vanhukset kadulle, koulut yksityisiksi. Ei mitään nössöilyä. Kaikki mahdolliset tulonsiirrot valtiolle ja valtiolta pois. Tulkoot valtio toimeen ilman kansalaisiaan ja päinvastoin kansalaiset ilman valtiota. Loppuu se ikuinen kitinä eikä tarvitse kuunnella yhtäkään poliitikkoa missään asiassa.
Puolueet jakakaa kannatuksen vuoksi uusia etuisuuksi ja keksivät itselleen poliittisen uran päätteeksi kaikenlaisia virkoja ministeri urien päätteeksi. Tämä paisuva pullataikina alkaa levitä nyt käsiin.Kaikille ei hilloa riitä.
Meillä ei olla totuttu siihen että koukkunokka ylhäältäpäin sanelee mihin ollaan totuttu
Alivuokralaiskämpissä minäkin asuin Turussa. Vasta mieheni kanssa pystyin ensin vuokraamaan ja myöhemmin ostamaan oman asunnon. Nykyisin pitää olla vaan heti mulle ja kaikki.
moi
Valtiolla on velkaa 30000 per henkilö. Vauvasta vaariin. Osalle tämä ei merkkaa mtn.
Itse en tahtoisi ajaa maata konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
En minä iloitse tästä, mutta onhan tämä nyt selvästi nähtävissä. Tulot vähenee jatkuvasti ja menot kasvaa kun väestö vanhenee. Nyt leikataan aivan sairaasti, mutta silti velkaannutaan. Ollaan aivan liian myöhässä tässä hommassa eikä mitään enää ole tehtävissä. Heikko-osaisten elämästä tulee aivan täydellistä helvettiä, eikä sille voida enää mitään. Harmittaa etten itse ymmärtänyt nuorena muuttaa pois, uskoin tilanteen parantuvan. Näin ei käynyt.
Kaikilla, jotka ansaitsevat oman leipänsä, on varaa just siihen elintasoon. Jos myyjä myy paljon, niin elintaso on ansaittu.