Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnen oloni huijatuksi, avautumista perhetilanteesta

Vierailija
01.04.2024 |

Perhepiiriini kuuluu isoja 5-10 lapsisia lapsiperheitä ja olemme viimeiset vuodet saaneet puolisoni kanssa kuulla heiltä naljailua kuinka "teillä on helpompaa kahden kanssa" "meillä on rahat aina loppu" "helppo se on palkollisena lomailla" "yrittäminen on oravanpyörä" "maksaa liikaa" "sinä tienaat kuin kroisos" jne. Nämä perheet ovat sellaisia, että toinen heistä toimii yrittäjänä ja perheestä riippuen puoliso joko kokonaan kotona tai 50% työajalla lähihoitajana.

Olemme sitten avustaneet heitä mm. Ruokakasseilla vauvan synnyttyä ja lahjoittaneet kaikki omiemme pienet vaatteet ja harrastusvälineet, vauvatarvikkeet jne. Näihin perheisiin. Lisäksi joskus vahdimme heidän lapsiaan jotta pääsevät vapaalle (kun valittavat koko ajan miten rankkaa). 

Mutta! Nyt tunnemme itsemme todella huijatuksi, sillä saimme kuulla, että yrittäjät maksavat minimi yel-maksua ja saavat näin asumistukea n. 650-880€ perheestä riippuen per kkk.puhuivat asiasta sukulaisen syntymäpäivillä ja päivittelivät tulevaa uudistusta "kuinka sitten voi tulla toimeen". Lisäksi kahdella perheellä on yli 80 000e sijoitusomaisuus (nähty, ei luulo), ei perintöä. Näiltä perheiltä löytyy veneet, vaunut ja moottorikelkat, maastopyörät viimeistä huutoa. Yhdellä mökki. Tietysti firman piikkiin osa hankinnoista. Eli heillä ei todellakaan ole ollut pulaa rahasta. Ei todellakaan. Siskoni kävi verotoimiston koneelta katsomassa heidän palkkatulonsa, ja nämä vinkujat tienasivat enemmän kuin me :D 

Meidän auttavaisuutta on käytetty törkeästi hyväksi. Olemme olleet aivan liian kilttejä, jatkossa emme enää näitä avustuksia tee. Meillä ei itsellä todellakaan ole hyvät palkat, yhteensä 4200e netto+ lapsilisät. Emme saa mitään tukia eli kaikki maksetaan itse. Arvatkaa vaan onko saatu lahjoituksia (no ei). 

Olen aina ollut tosi luottavainen toisiin ihmisiin ja "ei ole rahaa" on minulle tarkoittanut että rahaa ei oikeasti ole. Pakko kovettaa itseä. En pysty kyllä enää sukujuhlissa ottamaan heidän mitään puheita vakavasti ja meni todella maku meidän sukulaissuhteista. 

En tiedä mitä hain tällä, ehkä halusin purkautu kun ei voi asiasta kenellekään tutulle avautua. 

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata luottaa kehenkään eikä auttaa ketään

Vierailija
2/26 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kuitenkin huomioon se että isossa perheessä menot on myös suuret, vaikka tulotkin olisi teitä suuremmat. 

Toki törkeää kusettamista, jos kaikenlaiseen kivaan kuitenkin oikeasti onkin varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No uskovaisen moraali on tuota. Yllätys minulle oli se että kusettavat omiaankin. No porteilla sitten saavat tuomionsa.

Vierailija
4/26 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee. Minunkin lähipiirissä on lokki joka asustelee ok-talossa jota sisustelee mieleisekseen, pihalla 2 autoa, lemmikkejä iso liuta ja samoin lapsia, alkoa kuluu ja ruoka ostetaan kalleimmasta K-marketista, isovanhemmat ja muut sukulaiset hyppäävät jatkuvasti auttelemassa talon töissä tai muuten vain. Välillä ollaan töissä, välillä ei mutta ei mitään huolta huomisesta ole.

Ja sitten minä olen hänen logiikallaan jotain velkaa hänelle, minun pitäisi olla 24/7 valmis auttamaan kun pyydetään, rahallisesti tai ajan kanssa. Minä, joka olen yhden lapsen totaali-yh ja kiristänyt penniä koko ikäni kun ei ole mitään lapsuudenkodin rahallisia tai muitakaan hyötyjä ollut koskaan.

Vierailija
5/26 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on jännää. Siis että ollaan yrittäjiä ja otetaan isot palkkatulot, mutta samaan aikaan maksetaan minimi-yel. Voisiko ap selittää meille muillekin, miten tuo on mahdollista?

Toiseksi firman piikkiin ei saa kuin sellaisia asioita, joita firmassa tarvitaan ja niiden käyttö tulee todentaa verottajalle. Voit ostaa auton, mutta sillä ei ajeta omia ajoja lainkaan jne. Kokeilla voit, verottaja on aika ripeästi kysymässä ajopäiväkirjan tietoja.

Vierailija
6/26 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö tuohon yleinen perusteella laskettavaan asumistukeen ole tulossa muutos myös? Ja jos on omaisuutta, esim ne sijoitukset, niin nekin huomioidaan. Ilmeisesti ensi vuonna nämä muutokset.

Vierailija
7/26 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että teidän piireissä on enemmän kuin selvää että mitä loputon lisääntyminen maksaa. Olette järkeviä jos pysytte parissa lapsessa niin on varaa elää ja elättää.

Vierailija
8/26 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on jännää. Siis että ollaan yrittäjiä ja otetaan isot palkkatulot, mutta samaan aikaan maksetaan minimi-yel. Voisiko ap selittää meille muillekin, miten tuo on mahdollista?

Toiseksi firman piikkiin ei saa kuin sellaisia asioita, joita firmassa tarvitaan ja niiden käyttö tulee todentaa verottajalle. Voit ostaa auton, mutta sillä ei ajeta omia ajoja lainkaan jne. Kokeilla voit, verottaja on aika ripeästi kysymässä ajopäiväkirjan tietoja.

no mitä nyt itse on kuullut, niin näitä  kierretään aika ahkerasti siis että firman autolla ei voisi vapaalla ajaa tms. Ei verottajalla ole aikaa lähteä niitä tutkimaan. Yel-tulot on saanut tähän asti pitää minimissään, mutta siihen on tulossa muutos. Minimitulot toki tekee myös sen että jos sairastuu, niin sairauspäiväraha lasketaan sen minimin mukaan. En ole itse yrittäjä, joten ei tarvitse mitään kiertää.

Vierailija
9/26 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Firman piikkiin laitetaan ihan kaikkea rakkausromaanista kumisaappaisiin, kuittiin toinen yrittäjä kirjaa jotain toimialaan sopivaa.

Vierailija
10/26 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tulossa asumistukeen muutos, sen asian päivittelystä tämä yel ja asumislisäasia selvisikin. 

Mökin makuuhuone toimistoksi, niin saa vuokratuloa siitä henkilökohtaiselle tilille. Kelkka virkistyskäyttöön ja puiden kuljettamiseen metsästä (ei metsäalan yritys) jne. Kyllä kepulikonstit tiedetään näissä piireissä. Oksettavaa. Tuntuu, että katosi pohja ihan kaikesta kanssakäymisestä. Minä pienestä palkastani yrittänyt ostaa kunnolliset lahjat kummilapsille (kahden perheen kummia ollaan) kun heillä ei muka ole rahaa ostaa retkiastioita jne. Yhng. 

Vierailija
11/26 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap vielä, kyllä tiedän, että isossa perheessä on isot kulut. Kyllä on. Iso auto vie 10 l/100 km polttoainetta, verot yli tuplasti mitä meidän pienessä autossa jne. Ilman asumislisäkikkailua ja yrittäjän kepulointia heillä ei olisi asiat ulkoisesti niin hyvin kuin nyt. 

Vierailija
12/26 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no mitä nyt itse on kuullut, niin näitä  kierretään aika ahkerasti siis että firman autolla ei voisi vapaalla ajaa tms. Ei verottajalla ole aikaa lähteä niitä tutkimaan. Yel-tulot on saanut tähän asti pitää minimissään, mutta siihen on tulossa muutos. Minimitulot toki tekee myös sen että jos sairastuu, niin sairauspäiväraha lasketaan sen minimin mukaan. En ole itse yrittäjä, joten ei tarvitse mitään kiertää.

Et voi maksaa itsellesi isoa palkkaa ja samaan aikaan maksaa minimi-yeliä, ne kun on ikävästi sidottu toisiinsa!

Verottajalla on hyvinkin aikaa tutkia ajoja firman autolla, kilometrejä katsotaan erittäin tarkasti. Ajopäiväkirjan puutteelliset tiedot herättävät heti virkamiehen selvittämään, mikä muu on epäselvästi kerrottu.

Vierailija
13/26 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Firman piikkiin laitetaan ihan kaikkea rakkausromaanista kumisaappaisiin, kuittiin toinen yrittäjä kirjaa jotain toimialaan sopivaa.

Kuitit on pääosin sähköisiä, ei niitä muutella. Firman piikkiin ei osteta mitään ylimääräistä, yritysveron puolella väki on tarkkaa ja osaavaa. Sieltä tulee nopeasti hylkypäätös, jos maksatat kolmesta puhelimesta kulut, mutta työntekijöitä firmassa on vain 2.

Vierailija
14/26 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata sotkea ystäviä ja sukua raha-asioihin. Ei teitä ole huijattu vaan te olette olleet tyhmiä ja luulleet olevanne heitä parempia. 

Vierailija
15/26 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Eli se kone kertoi että he tienaavat enemmän kuin te. Ehkä koneesta oli sitten jotain hyötyä kerrankin. Olitte yrittäneet auttaa ja vahditte lapsiakin. Voihan nokkasiili.

Vierailija
16/26 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilttejä hyväksikäytetään niin kauan kun he eivät vedä rajoja. Käyttäjät ei rajoja vedä.

Aluksi voi tuntua vaikealta. Mutta tärkeintä sinulle täytyy olla, perheesi puolella. Ole aina teidän, itsesi ja lastenne puolella. 

Vierailija
17/26 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kanssa voi olla rankkaa, joten te ette olisi auttaneet, jos tiesitte heidän tienaavan enemmän kuin te? Tulotaso on kynnys milloin autetaan? Eikö ole hyvä, että pääsitte vanhoista lastenvatteista eroon ja muusta rojusta? 

Vierailija
18/26 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, se nyt vaan on joillakin sellainen tapa valittaa rahapulasta ja hinnoista jne.

Veljeni osti viime syksynä kalliin asunnon, remppasivat sitä koko talven, tai siis oli tekijät paikalla, itse eivät tehneet mitään, hyvä jos osaavat huonekalut koota itse. Jatkuvaa valitusta kummaltakin aikuiselta (tienaavat yht. noin 12 te/kk) kuinka rahat on loppu ja miten hinnat nousee. Silti on varaa sisustaa kalliisti, poika pelaa jääkiekkoa ja tyttö taitoluistelee, molemmat kalliita harrastuksia. Nyt ostivat moottorikelkan, kun kivasti pääsee pihalta ajelemaan.

Vierailija
19/26 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten kanssa voi olla rankkaa, joten te ette olisi auttaneet, jos tiesitte heidän tienaavan enemmän kuin te? Tulotaso on kynnys milloin autetaan? Eikö ole hyvä, että pääsitte vanhoista lastenvatteista eroon ja muusta rojusta? 

Ei ole hyvä tulla huijatuksi. Rojut heitetään roskiin ja käyttökelpoinen lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen tai myydään. 

Vierailija
20/26 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äh, se nyt vaan on joillakin sellainen tapa valittaa rahapulasta ja hinnoista jne.

Veljeni osti viime syksynä kalliin asunnon, remppasivat sitä koko talven, tai siis oli tekijät paikalla, itse eivät tehneet mitään, hyvä jos osaavat huonekalut koota itse. Jatkuvaa valitusta kummaltakin aikuiselta (tienaavat yht. noin 12 te/kk) kuinka rahat on loppu ja miten hinnat nousee. Silti on varaa sisustaa kalliisti, poika pelaa jääkiekkoa ja tyttö taitoluistelee, molemmat kalliita harrastuksia. Nyt ostivat moottorikelkan, kun kivasti pääsee pihalta ajelemaan.

Väittääkö veljesi, että sinulla on helpompaa. On vielä eri asia valitella rahapulaa (sekin tyhmää, jos on vain tapa) kuin vihjailla, että apu tulisi tarpeeseen ja toisilla on paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän