Menkat ihan miten sattuu 5kymppisellä
Taivas varjele mitä sieltä tulee...
Niin kauan kuin muistan on kierto ollut 26vrk, vuotoa 5vrk.
Tammikuun lopusta on kuitenkin ollut tiputtelutuhrua, 30vrk kierto, 7vrk vuoto, parin viikon väli ja taas runsas vuoto.
Papassa olen käynyt 1.5v sitten, jolloin oli ok ja nyt maaliskuussa, jonka tuloksia odotan. Kohtu- ja munasarjat ultrattu reilu vuosi sitten, jolloin nekin ok.
Ilmeisesti vaihdevuosia kohti olen menossa. Olen jo nyt turhautunut epäennakoitavuuteen etenkin, kun vuoto on aina runsasta, kun sitä on (100ml /kierto). Kärsin myös anemiasta ja raudanpuutteesta, enkä saa syötyä kompensoivaa määrää rautaa näillä vuodoilla.
Kuulisin mielelläni kokemuksia, vaikka yksilöllistähän nämä tietysti on.
Kommentit (7)
Viimeiset kuukautiset olivat 52 vuotiaana. Viimeisenä vuotena ennen kokonaan loppumista vuoto saattoi olla pois kuukausia ja sitten tuli viikkojen vuoto. Kannattaa piipahtaa siinä vaiheessa gynekologilla. Tuohon on olemassa joku lääkitys, joka tasaa tilannetta. Sain sen mutta en ehtinyt aloittaa, ku vuoto taas loppui. Jäin odottamaan josko taas alkaa ja aloitan lääkekuurin.
Vuotohäiriön lisäksi on ollut rytmihäiriöitä ja unihäiriöitä.
Hormoneja en ole käyttänyt suvun syöpärasituksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet tulossa.
Ai tulossa?? 😆 Menossa pikemminkin.
Olen 50-vuotias ja nyt ehkä kolmisen vuotta menkat on heitelleet vähän miten sattuu. On sekaisin lyhyitä 16-22 päivän kiertoja ja sitten toisaalta pitkiä 60-70 päivän kiertoja. "Tavallisen" pituisia n. 30 päivän kiertoja ei ole ollut etenkään parin viime vuoden aikana oikeastaan ollenkaan. Keljuinta on silti se, että yleensä toisena vuotopäivänä tulva saattaa olla aivan karmea. Löysin onneksi "buranakikan" ja sen käyttöönoton jälkeen vuoto on pysynyt maltillisempana. Eli heti kun tietää/tuntee, että menkat ovat pian alkamassa, alkaa buranakuuri 3x400 mg vuorokaudessa. Teho on paras, jos tämän onnistuu aloittamaan jo 2-3 vrk ennen vuodon alkua, mutta viimeistään silloin, kun yhtään punaista alkaa näyttäytyä. Kuuria jatketaan parin runsaimman vuotopäivän ajan.
Ollut epäsäännöllistä viimeiset 3 vuotta. Olen 55 v. Suvussa osa on menkoista päässyt eroon vasta lähes 60-vuotiaana. Huoh!
Kyllä ne vuoden sisällä loppuvat ja sitten helpottaa.